Tillfälliga bussterminalen vid Slussen NEDRE

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Tillfälliga bussterminalen vid Slussen NEDRE

Inläggav LÅ1 » mån 12 mar, 2018 19:10

I dag har man haft smygpremiär för den tillfälliga bussterminalen på Stadsgården, öster om Slussen. Bussarna som ersätter Saltsjöbanan och ett antal 400-linjer har fått nya hållplatslägen nedanför glashuset.

Jag tog mig dit av ren nyfikenhet i eftermiddag. Passagerarna tycktes hitta utan större problem. Problemet verkar vara att få ut bussarna vid avgång. En man med flagga fick stoppa inkommande tomma bussar och en annan, också med röd flagga, fick lotsa bussarna när de backade ut från hållplatsen. Verkade bökigt för det fåtal bussar som använde hållplatserna i dag. Framåt försommaren skall alla bussar gå från dessa hållplatser. Men det blir väl fler fickor då, antar jag.

Mitt i skriver om det, men med en missvisande bild: "Busshållplatser flyttar vid Slussen".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Re: Tillfälliga bussterminalen vid Slussen NEDRE

Inläggav LÅ1 » tis 13 mar, 2018 23:36

Mer om bussterminalen vid Slussen: "Resenärerna: Nya terminalen är inte optimal"
LÅ1

Inläggav LÅ1 » tis 24 apr, 2018 22:42

Nu är det strax dags. "gamla" bussterminalen stängs. Den provisoriska tar över all busstrafik.
Snart öppnar Slussens nya bussterminal
Bussterminal vid Slussen öppnar: 'Väldigt trångt'
LÅ1

Inläggav Lars_L » tor 26 apr, 2018 20:36

Ja, allvarligt talat förstår inte jag att hur det ska fungera. För få hållplatser för att klara det med "gater". För lätt att bussarna blockerar varandra och ingen möjlighet att vända runt i terminalen, samt det att hälften av uppställningsplatserna kan man bara nå om man tomkör in till terminalen och de flesta andra uppställningsplatserna går ju inte att nå flertalet av "gaterna" från. Därtill att det kan passera 3-4 bussar i minuten, samtidigt som det ska avgå ungefär lika många per minut från hållplatserna, som alltså ska backa ut från hållplatsen.

Räkna alltså med totalt kaos under högtrafik. Det hela kräver väl egentligen en helt ny tidtabell för bussarna med mycket mindre reglertid vid Slussen (alternativt längre för att hinna vända vid Birkaterminalen.)

Man kunde ha gjort det bättre, men med bara 16 avgångsgater så kommer det inte att fungera något bra. I alla fall inte om man vill ha punktliga avgångstider....Det kräver rätt många yttre trafikledare på plats som i princip kan behöva dirigera varenda buss (vid behov)

Men det ska bli intressant att följa.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav LÅ1 » tor 26 apr, 2018 23:05

Lars_L skrev:Ja, allvarligt talat förstår inte jag att hur det ska fungera. För få hållplatser för att klara det med "gater". För lätt att bussarna blockerar varandra och ingen möjlighet att vända runt i terminalen, samt det att hälften av uppställningsplatserna kan man bara nå om man tomkör in till terminalen och de flesta andra uppställningsplatserna går ju inte att nå flertalet av "gaterna" från. Därtill att det kan passera 3-4 bussar i minuten, samtidigt som det ska avgå ungefär lika många per minut från hållplatserna, som alltså ska backa ut från hållplatsen.

Räkna alltså med totalt kaos under högtrafik. Det hela kräver väl egentligen en helt ny tidtabell för bussarna med mycket mindre reglertid vid Slussen (alternativt längre för att hinna vända vid Birkaterminalen.)

Man kunde ha gjort det bättre, men med bara 16 avgångsgater så kommer det inte att fungera något bra. I alla fall inte om man vill ha punktliga avgångstider....Det kräver rätt många yttre trafikledare på plats som i princip kan behöva dirigera varenda buss (vid behov)

Men det ska bli intressant att följa.

Jag tänkte något liknande. För en del år sedan åkte jag till jobb i Henriksdal. Man kunde ta tåget. Eller vilken buss som helst, tror jag.Var femte minut avgick tre, fyra bussar och däremellan en eller ett par. Hur skall man klara det med den provisoriska terminalen tänkte jag. Det krävs väl militär disciplin och ordning. Alla avgående bussar backar ut på en gång och kör iväg. Och de som skall in i de tömda fickorna står i kö i rätt ordning för att snabbt komma på plats för att nästa grupp bussar ska kunna backa ut. Om bussarna backar ut lite när det passar och bussar kör in i avgångsterminalen lite hur dom helst så kommer det att bli kaos med bussar som blockerar vägen för varandra. Detta kommer aldrig att fungera var min tanke. Men så tänkte jag att man vet väl vad man gör och har en plan. Det är bara jag som är pessimist. Vi får snart se hur det går i praktiken.

Jag är nästan säker på att insändarsidor och sociala medier kommer att svämma över av klagomål.
LÅ1

Inläggav Lars_L » fre 27 apr, 2018 5:27

LÅ1 skrev:Jag tänkte något liknande. För en del år sedan åkte jag till jobb i Henriksdal. Man kunde ta tåget. Eller vilken buss som helst, tror jag.Var femte minut avgick tre, fyra bussar och däremellan en eller ett par. Hur skall man klara det med den provisoriska terminalen tänkte jag. Det krävs väl militär disciplin och ordning. Alla avgående bussar backar ut på en gång och kör iväg. Och de som skall in i de tömda fickorna står i kö i rätt ordning för att snabbt komma på plats för att nästa grupp bussar ska kunna backa ut. Om bussarna backar ut lite när det passar och bussar kör in i avgångsterminalen lite hur dom helst så kommer det att bli kaos med bussar som blockerar vägen för varandra. Detta kommer aldrig att fungera var min tanke. Men så tänkte jag att man vet väl vad man gör och har en plan. Det är bara jag som är pessimist. Vi får snart se hur det går i praktiken.

Jag är nästan säker på att insändarsidor och sociala medier kommer att svämma över av klagomål.

Jo, det är ju inte minst det stora antalet avgångar som ställer till det. Tror att det för närvarande kommer in omkring 180 bussar i maxtimmen till terminalen. Från många hållplatslägen måste det avgå bussar med några minuters mellanrum, samtidigt som det tar några minuter att lasta. Här måste man nog frångå att ha visering ombord på bussen för att minska lastningstiden.

Problemet är ju att det är olika turtäthet på alla linjer, vilket gör att inte alla bussar kan köra ut samtidigt. Det kommer alltså vara ett konstant flöde av bussar som ska backa ut från terminalen. Det som ställer till det ytterligare är att bussarna inte heller kan stå i kö och vänta på att gaten blir ledig, eftersom bussen då blockerar bussarna bakom. Så en buss som ska in på en gate som är upptagen, måste då åka ett varv till Birkaterminalen och vända, eller då att trafikledaren direkt ser till så att bussen vid gaten åker iväg. Men bara ett 30 sekunders stopp gör ju att det bildas en kö i terminalen.

Och åker en tur iväg till Birka för att vända, som ska avgå om några minuter, så kommer den att bli ett par minuter sen, vilket innebär att turen som ska avgå från gaten efter troligen får göra samma manöver och också blir ett par minuter sen etc.

Jag har ju studerat det här med gater på andra håll. Så länge man kan låta vagnarna direkt efter avlastning köra in på avgångsgaten är det inga problem. Men vid Slussens fall är trafiken för tät för att det ska vara möjligt (blir för kort marginal från ankomst till avgång - särskilt med tanke på de normala variationer som finns i ankomsttid till Slussen - det blir ju då lika problematiskt om en buss är ett par minuter för tidig som för sen in till Slussen). Det kan också konstateras det otroligt viktiga vid gater som har många avgångar, att det finns plats där föraren just kan stå uppställd och vänta in att gaten blir ledig vid förseningar etc. Det kommer vara ytterst få sådana möjligheter här eftersom det finns så få uppställningsplatser. Dessa måste alltså reserveras endast för att kunna ha denna marginal (i alla fall under högtrafik). Men då är som sagt problemet att man måste räkna med väldigt kort regleringstid mellan ankomst och avgång. Och det kan nog vara som att välja mellan pest och kolera.

Problemet för Trafikledarna är ju att de inte heller kan se på bussen vad den ska avgå som för linje, utan att kontrollera vilken vagn som är på vilket omlopp. Och det tar en liten stund att få fram, även om man har uppgifterna i datorn, eller på papper. Därför blir det även svårt för trafikledarna att visa vart bussen ska ta vägen, utan att höra med föraren. Visserligen kan man använda omloppsbrickor, men då måste trafikledaren stå rätt nära bussen ändå för att kunna läsa

Sedan finns det förstås lösningar. En är att tvinga iväg bussarna (eller snarare förarna) att köra iväg tom från Slussen om inte gaten är ledig. Kan nog vara den enda lösningen. Men det blir ju inte så populärt hos resenärerna kan man tänka sig. Det krävs alltså en enorm disciplin. Redan idag blir det ju närmast kaos ifall en buss står på fel plats och blockerar i några minuter.

En annan lösning är som sagt att sköta viseringen på annat sätt. Det kommer annars bli nödvändigt att stänga dörren och åka, även om det fortfarande är en kö av påstigande vid hållplatsen.
Lars_L

Inläggav Enceladus » fre 27 apr, 2018 10:58

En möjlig nödlösning är att köra fler avgångar till City, men där är det inte heller helt oproblematiskt. (När blå linjen har förlängts finns det dock inget skäl att köra till City, varken från Värmdöleden eller Nynäsvägen.)
Enceladus

Inläggav Lars_L » fre 27 apr, 2018 11:47

Enceladus skrev:En möjlig nödlösning är att köra fler avgångar till City, men där är det inte heller helt oproblematiskt. (När blå linjen har förlängts finns det dock inget skäl att köra till City, varken från Värmdöleden eller Nynäsvägen.)

Lite så har man ju tänkt enligt förslaget till trafikförändringar som ligger ute. Men risken är väl att man får göra så med fler linjer än man tänkt. Resandet ökar ju rätt kraftigt också i området. Man kan ju också tänka sig andra hållplatser att utgå från. Det gäller ju väl dock att man då gör det samlat för ett visst område, så att det inte blir splittrat.

Sedan kan man väl bygga om också. Dockningsterminal kommer helt enkelt inte att fungera något bra här. Men även annan lösning förutsätter ju att man löser viseringen på annat sätt. Öppnar man alla dörrar, behöver ju bara en vagn 20-sekunder på sig för att lasta (ungefär). En sådan lösning gör ju att ganska många linjer kan använda samma hållplatsläge. Givetvis kompenserat med någon tillfällig väntlokal, så att resenärerna inte behöver stå ute i kyla och rusk och vänta. Fast det löser ju dock inte riktigt problemet med bussuppställningsplatser.

Det som i alla fall är bra med lösningen är ju att bussarna slipper korsa varandra och att inte resenärerna behöver gå över någon bussväg för att komma till busshållplatserna.
Lars_L

Inläggav Enceladus » fre 27 apr, 2018 21:09

En annan lösning är att köra dubbeldäckare. Linje 474 har lång restid, många resenärer och få stopp. Där skulle det passa utmärkt!
Enceladus

Inläggav Lars_L » fre 27 apr, 2018 21:39

Enceladus skrev:En annan lösning är att köra dubbeldäckare. Linje 474 har lång restid, många resenärer och få stopp. Där skulle det passa utmärkt!

Jo, man har väl haft tankar på det också (alltså generellt) - men det finns ju två problem. Ett är ju att Trafikförvaltningen inte kan styra sådant i avtalen (sådant går förvisso att skriva tilläggsavtal om), ett annat problem är att lastningen tar mycket längre tid. Det senare gör ju att man inte vinner något utifrån det problem som vi har här (med kapacitetsbristen i terminalen).

Sedan är ju inte 474 ens kanske det största problemet. Just i högtrafik har ju den rätt rimlig beläggning - som en följd av alla andra direktbussar som går då. Den anser jag också till viss del vara en feltänkt linje, då Värmdölandet borde haft direktbussar istället (som ju nu börjat trafikeras även utanför högtrafik, men med lite för dålig turtäthet).

Men det avgår ju bussar var femte minut från en rad av hållplatslägena och en del tätare än så. 8 avgångar i timmen per gate med dockningsterminal är väl ungefär vad som fungerar. I annat fall måste linjerna kunna använda flera gater.

En sak som faktiskt varit på tal tidigare är ju att inte använda fasta hållplatslägen i högtrafik. På så sätt skulle man utnyttja gaterna bättre. Men dels är det ganska rörigt (blir svårt att hitta), dels är ju inte det så stor vits när ett av problemen är att hållplatslägena har för många avgångar ändå.

Idag delar ju exempelvis linjerna 446 och 449 på hållplatsläge. Det blir ju omöjligt med dockningsterminal. Inte heller kan alla lokallinjerna till Nacka ha samma hållplatsläge. Det blir problem att 401 och 403 delar hållplatsläge och att 445 och 441 gör det. Även 435-440 har ju tillsammans femminuterstrafik etc. 471 går ju än så länge bara var 6:e minut, Men å andra sidan har ju den flest stående resenärer, så det gör att marginalerna blir för små i alla fall.
Lars_L

Inläggav Enceladus » fre 27 apr, 2018 22:54

Linje 474 har väl fortfarande totalt fler resenärer än linje 471? Enligt resandestatistik från 2007 så hade den tidigare 11 300 påstigande per dag och den senare 9 000 påstigande per dag. En dubbeldäckarlinje bör helst ha stort resande under hela dygnet. Du har säkert rätt i att direktbussarna avlastar i större utsträckning i högtrafik. Däremot kommer jag ihåg att du glorifierade linje 496 (den nattliga motsvarigheten till linje 471) för ett par år sedan, samtidigt som din statistik visar att linje 496 är en av de nattbussar som har färst resenärer per avgång - vad gäller?

Visst har Södra länken för dålig framkomlighet för busstrafik i högtrafik? Annars skulle någon avlastande högtrafiklinje kunna gå där.

(Kommer också ihåg en diskussion om Östlig förbindelse där någon synade den utlovade busstrafiken genom att hänvisa till Södra länken.)
Enceladus

Inläggav 643 » fre 27 apr, 2018 23:31

Önskar förtydligande om vad uttrycket "färst resenärer" kan tänkas betyda...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarvisningsbild
643

Inläggav LÅ1 » lör 28 apr, 2018 0:26

643 skrev:Önskar förtydligande om vad uttrycket "färst resenärer" kan tänkas betyda...

Många -flera -flest
Få - färre - ......
LÅ1

Inläggav Lars_L » lör 28 apr, 2018 5:53

Enceladus skrev:Linje 474 har väl fortfarande totalt fler resenärer än linje 471? Enligt resandestatistik från 2007 så hade den tidigare 11 300 påstigande per dag och den senare 9 000 påstigande per dag. En dubbeldäckarlinje bör helst ha stort resande under hela dygnet. Du har säkert rätt i att direktbussarna avlastar i större utsträckning i högtrafik. Däremot kommer jag ihåg att du glorifierade linje 496 (den nattliga motsvarigheten till linje 471) för ett par år sedan, samtidigt som din statistik visar att linje 496 är en av de nattbussar som har färst resenärer per avgång - vad gäller?

Visst har Södra länken för dålig framkomlighet för busstrafik i högtrafik? Annars skulle någon avlastande högtrafiklinje kunna gå där.

(Kommer också ihåg en diskussion om Östlig förbindelse där någon synade den utlovade busstrafiken genom att hänvisa till Södra länken.)

Problemet överlag med både 471 och 474 är ju att det är linjer som huvuddelen av sin trafikeringsperiod har andra busslinjer som flertalet resenärer åker och som också har mycket stort resande. 2014 (får nog plocka ut senare siffror snart), hade de båda blåfärjade linjerna ungefär lika stort resande (12 228 respektive 12 878).

471 har ju alltså under dagtid främst resenärer från lokalsträckan mellan Nacka Forum och Skurustugan. Men dessa kan också åka bussarna som går lokalvägen till Nacka Forum från/till Slussen. Keolis försöker väl få ordning på detta i sitt förslag till Trafikförändringar genom att låta både 471 och lokalbussarna gå var femte minut i högtrafik, jämfört med idag när 471 går var 6:e och lokalbussarna var 4:e. Därtill har ju 471 under lågtrafik upptagningsområdet till Björknäs och Orminge också. Dit är det också mycket trafik där 441,445,446 totalt har 33 ankomster bara till Slussen under maxtimmen, alltså mer än varannan minut. Linje 441, 444, 445 och 446 har ju tillsammans över 13 000 passagerare per dag, alltså fler än 471.

Det vore ju alltså mycket bättre om direktbussarna gick hela trafikdygnet (utan nattrafiken) och att 471 avkortades till där den har en funktion att fylla. Både 471 och 474 (även om man försökt komma tillrätta lite med detta genom att ha en mängd korrturer) har ju liknande problem.

Genom att lokaltrafiken blir så frekvent trafikerat i högtrafik på stomlinjerna, skulle det totalt troligen bli billigare att köra direktbussarna under hela trafikdygnet, även om det förstås skulle bli lite överkapacitet vissa tider jämfört med dagens lösning med stomlinjer. Det skulle bli lättare för resenärerna att veta vilken linje man ska åka etc. Att 471 stannar vid en hållplats mindre (som har lågt resande) - eller vad det nu är - mellan Björknäs och Orminge blir ju nästan lite fånigt.

496 har ju inte så mycket resande på vardagsnätter, men desto mer på helger. Den har ju hela upptagningsområdet för Nacka. Det är också nära stan, vilket ger rätt stort kollektivtrafikresande nattetid. Men har ingen statistik över det tillgänglig, utan det får här bygga på egna observationer. Resandet är ju stort totalt i Nacka/Värmdö. Det är ju ganska exakt lika många som åker buss i Nacka/Värmdö, som på pendelns Södertäljegren - så fick vi in både nattbussar och pendel i tråden :)
Lars_L

Inläggav Lars_L » lör 28 apr, 2018 7:44

Tydligen blir hållplatslägena följande:
A-B, 25B (A även 497).
C, 471
D, 402
E, 441, 444, 445
F, 401, 403, 491
G, 409, 410, 496
H, 413, 414, 420, 422
I, 443
J, 442, 442X
K, 474
L, 423, 425
M, 428-430,
N, 433,
O, 432, 434
P, 435-440
Z, 446 och 449 (vid avstigningshållplatserna)

Man har ju i alla fall då flyttat 446 och 449, till andra sidan, troligen då längst bort. Det kan förvisso vara rimligt med tanke på att det är färre ankommande vagnar och det inte finns plats i terminalen. Samtidigt så blir det ju svårt med uppställning och det blir nödvändigt att det är tomkörningar, eller att vagnarna vänder vid Birkaterminalen för att komma till hållplatsen. Med tanke på den små marginalerna, lär ju det alltså inte fungera något bra ändå, men man slipper i alla fall att ha en gate där.

Sedan är det förstås logiskt att dela upp lokallinjerna som inte går till Björknäs till en egen hållplats. Dock går ju 409 och 410 efter varandra i rusningstrafiken, så att det blir ju problem med gaterna ändå, både för hållplatsläge G och H. Vore bättre att ha två gater där linjerna gick växelvis ifrån. Nu får väl förarna "improvisera" så ändå, men det blir ju ännu otydligare för resenärerna.

401 och 403 fungerar ju inte heller att ha gemensamt. 471 blir svårt att ha redan som tredje gaten, då det inte går att använda uppställningshållplatsen därifrån. Är också tveksam till varför man slösar med två hållplatslägen för 433 och 434, när det behövs fler gater för linjerna som går var 5:e minut och tätare.. För 433 och 434 finns ju ändå möjligheterna att använda uppställningshållplatserna ganska bra från de hållplatslägena och är inte lika beroende av att ha reglering vid gaten som andra omlopp.

EDIT: nu har kartan presenterats: https://sl.se/globalassets/slussen_term ... _2-maj.pdf tydligen lägger man Z-hållplatsen längst fram. Förvisso förståeligt för att kunna använda uppställningsplatserna, men detta kommer nog ställa till med en del andra problem.
Senast redigerad av Lars_L lör 28 apr, 2018 11:29, redigerad totalt 1 gång.
Lars_L

Inläggav Enceladus » lör 28 apr, 2018 10:49

Lars_L skrev:496 har ju inte så mycket resande på vardagsnätter, men desto mer på helger. Den har ju hela upptagningsområdet för Nacka. Det är också nära stan, vilket ger rätt stort kollektivtrafikresande nattetid. Men har ingen statistik över det tillgänglig, utan det får här bygga på egna observationer. Resandet är ju stort totalt i Nacka/Värmdö. Det är ju ganska exakt lika många som åker buss i Nacka/Värmdö, som på pendelns Södertäljegren - så fick vi in både nattbussar och pendel i tråden :)

Det finns en anledning varför linje 496 har ett ringa resande på vardagsnätter, och den är att linjens upptagningsområde inte är hela Nacka. Linje 93 trafikerar Kvarnholmen, Nacka Strand och Jarlaberg. Linje 491 trafikerar Sickla och Älta. Linje 497 trafikerar Fisksätra och resten av Saltsjöbanan österut. Det är alltså inte rimligt att jämställa linjen med 791 och 591. Har den ens fler resenärer än 893, 592 och 892 på helgnätter? Den har högre turtäthet, men det beror troligen på regionalpolitik. I den senaste remissen föreslås exempelvis att linjerna 492 och 496 får "minst 30-minuterstrafik i båda riktningarna" på vardagsnätter trots att det vore mer motiverat på alla 19x-linjer förutom 197 samt förstås även på 791.

Apropå kaoset vid Slussen, nu får Nacka och Värmdö äntligen chansen att förstå varför andra delar av länet anser att det inte finns pengar till Östlig förbindelse när kollektivtrafiken ser ut som den gör!
Enceladus

Inläggav Enceladus » lör 28 apr, 2018 12:39

Lars_L, om jag förstår dig rätt så menar du att hållplatsläge F blir mest problematiskt. Detta skulle kunna lösas genom att flytta linje 403 till N. Ologiskt, men väl oproblematiskt. Ett annat alternativ är att förlänga de få turer linje 403 har till City, men då kanske resandet blir för stort från Sickla? Går ju att lösa medelst på- och avstigningsförbud, men då kanske resandet istället blir för litet?
Enceladus

Inläggav Lars_L » lör 28 apr, 2018 14:02

Enceladus skrev:Lars_L, om jag förstår dig rätt så menar du att hållplatsläge F blir mest problematiskt. Detta skulle kunna lösas genom att flytta linje 403 till N. Ologiskt, men väl oproblematiskt. Ett annat alternativ är att förlänga de få turer linje 403 har till City, men då kanske resandet blir för stort från Sickla? Går ju att lösa medelst på- och avstigningsförbud, men då kanske resandet istället blir för litet?

Det är fler som blir problematiska. H blir egentligen värre och även E blir knepig. Även blåbussarnas hållplatslägen kan bli svåra, eftersom de har mer ankommande avgångar och därmed inte kan använda uppställningsplatserna på samma sätt. Det vill säga alla gater där det är tätare trafik än 8 avgångar i timmen.

403 kan man ju lägga kort framkörningstid på. Problemet där är väl dock att man samsas med Nobina om hållplatsläget. Nobina har ju också det problemet att man är beroende av när 401 ankommer till terminalen (som inte är samma turtäthet som avgångstiderna och inte heller jämnt delbar).

Man får ju inte glömma att det brukar ta några minuter att backa ut när det är många andra linjer som avgår samtidigt, eller i tätt följd.
Inget är ju dock olösligt, men det kräver väldigt hög närvara av trafikledare som kan styra upp.
Lars_L

Inläggav Enceladus » lör 28 apr, 2018 16:59

Så besvärligt behöver det väl inte bli vid hållplatsläge H? Flest avgångar är det mellan 17 och 18. Då har linjerna följande antal turer:

Linje 413 - 5 turer/h
Linje 414 - 2 turer/h
Linje 420 - 2 turer/h
Linje 422 - 2 turer/h

Totalt är det 11 turer/h. Det är minst 4 minuters avstånd mellan varje avgång. Då har ju 401/403 både fler avgångar (13 turer/h) och mindre avstånd mellan avgångarna (3 minuter). Även 474 har fler avgångar (12 turer/h).

Hållplatsläge E har också 11 turer/h med minst 4 minuters avstånd. Förstår därför inte heller varför E skulle bli knepigare.

Man ska dock vara glad att eftermiddagsrusningen är mer utspridd. Annars hade det verkligen inte fungerat.
Enceladus

Inläggav Lars_L » lör 28 apr, 2018 23:27

Enceladus skrev:Så besvärligt behöver det väl inte bli vid hållplatsläge H? Flest avgångar är det mellan 17 och 18. Då har linjerna följande antal turer:

Linje 413 - 5 turer/h
Linje 414 - 2 turer/h
Linje 420 - 2 turer/h
Linje 422 - 2 turer/h

Totalt är det 11 turer/h. Det är minst 4 minuters avstånd mellan varje avgång. Då har ju 401/403 både fler avgångar (13 turer/h) och mindre avstånd mellan avgångarna (3 minuter). Även 474 har fler avgångar (12 turer/h).

Hållplatsläge E har också 11 turer/h med minst 4 minuters avstånd. Förstår därför inte heller varför E skulle bli knepigare.

Man ska dock vara glad att eftermiddagsrusningen är mer utspridd. Annars hade det verkligen inte fungerat.

Okej, gränsen för "knepigheten" kan väl diskuteras. Men det är ju också belastningen på linjerna som är avgörande. Eftersom avgångarna på 403 ligger så utspridda har man i alla fall lättare att återställa - bara inte 401 kör in till hållplatsläget före 403. 403 har ju också ganska litet resande.

Men från linjer där man mer eller mindre har ett konstant flöde av resenärer (som vid H och där flertalet resenärer kan ta flertalet linjer), så är det väldigt lätt att de fyra minuterna blir för kort tid, ens för att hinna lasta och köra ut från hållplatsläget.

Sedan att enstaka turer blir försenade är ju ingen katastrof. Problemet är ju om det inte finns någon uppställningsplats att ställa upp bussen på, i avvaktan på att gaten ska bli ledig. Och då är det avgörande för hur stor andel av bussarna som kommer in i trafik och avgår från en viss gate. Desto större andel som inte tomkör in till terminalen till en viss linje, desto större risk är det ju att det blir ett problem. För 401 är det ju ganska känt. Beroende på om den andelen blir större, eller mindre för några av de andra gaterna, så påverkar det ju knepigheten.

Helt klart blir det avgörande hur man klarar av att trafikleda det hela vid Slussen.
Lars_L

Nästa

Återgå till Bussar