10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybanan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: 10 000 fler bostäder i Flempan år 2030 - räcker Citybana

Inläggav Sio » ons 14 mar, 2018 12:16

Inge skrev:
Trafikförvaltningen har redan 650 omotiverat anställda. Vore de färre hann de kosta mindre. Inte minnst skulle de hinna beställa färre konsulttjänster.

Att beställa konsulttjänster kräver inte så mycket resurser, att styra dem och se till att man får valuta för pengarna, däremot...
Användarvisningsbild
Sio

Inläggav TKO » ons 14 mar, 2018 12:44

Om man ska avskeda alla anställda inom Trafikförvaltningen och dessutom sluta anlita konsulter - hur skall då verksamheten bedrivas?
Inte alls är väl signaturen "Inge":s tanke - så är vi av med kollektivtrafiken som ändå bara kostar skattepengar och är i vägen när man skall köra till ICA Maxi!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » tor 14 jun, 2018 10:36

Landstinget bekräftar: Flemingsberg ska bli en levande stadskärna med 10 000 fler bostäder

Samtidigt konstaterar Trafikverket att Citybanan medger ca 20-22 pendeltåg per timme om tågen har samma uppehållsbild (sidan 11). Vad är planen? Och hur ska man klara av den redan idag överbelastade nattrafiken?
Enceladus

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 11:01

Enceladus skrev:Landstinget bekräftar: Flemingsberg ska bli en levande stadskärna med 10 000 fler bostäder

Samtidigt konstaterar Trafikverket att Citybanan medger ca 20-22 pendeltåg per timme om tågen har samma uppehållsbild (sidan 11). Vad är planen? Och hur ska man klara av den redan idag överbelastade nattrafiken?

Planen? Ja det finns ju en plan: "FLEMINGSBERG 2050 Där kunskap och kreativitet möts i södra Stockholm". Läs den så kanske det klarnar! Kartan på sidan 4 säger en hel del om man nu inte orkar plöja igenom textmassorna...

Natttrafiken? Ja sätt in några bussar till så ordnar det sej. Och om man ska tro planen för Flemingsberg kommer nattlivet där att bli så attraktivt att behovet för festprissar att åka in till City minskar drastiskt! Det är PLANEN!

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tor 14 jun, 2018 11:36

TKO skrev:
Enceladus skrev:Landstinget bekräftar: Flemingsberg ska bli en levande stadskärna med 10 000 fler bostäder

Planen? Ja det finns ju en plan: "FLEMINGSBERG 2050 Där kunskap och kreativitet möts i södra Stockholm". Läs den så kanske det klarnar! Kartan på sidan 4 säger en hel del om man nu inte orkar plöja igenom textmassorna...

Natttrafiken? Ja sätt in några bussar till så ordnar det sej. Och om man ska tro planen för Flemingsberg kommer nattlivet där att bli så attraktivt att behovet för festprissar att åka in till City minskar drastiskt! Det är PLANEN!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Då tar jag bilen - är detta planen?

För arbetspendlare är dock tunnelbanans längre trafikeringstider på vardagsnätter oumbärlig. Sedan har jag svårt att tro att man lyckas erbjuda sittplatsstandard med buss på en så tung linje som detta. Skulle ens 5-minuterstrafik räcka?
Enceladus

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 11:50

Ja tittar man på kartan så är ju både Skärholmen-Kungens Kurva och Flemingsberg lokaliserade utifrån de nya motorvägar som det satsas miljarder på. Sen finns det ju en massa flumtext om miljö och hållbarhet där man eftersträvar en kollektivtrafiksandel på 70% - oklart vilka resor som avses. De utspridda "stadskärnor" som RUFS excellerar i leder till en glesare och mer bilanpassad region än vi har idag. Byggs sedan Österleden så finns inte en chans i världen att ens landstingets låga mål om ökad kollektivtrafikandel skall uppnås, den kommer snarare att minska.

Det är bättre om alla (järn)vägar bär till City! Om man inte har aktier i Volvo alltså...

cyniskt muttrande från
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 11:56

Oj jag glömde kommentera nattrafiken.
Artikeln om kvinnan som bytte jobb från Odenplan till Huddinge har jag redan avfärdat - och om nu detta är ett jätteproblem så visst kör pendeln en halvtimme till, det gjorde man när jag bodde i Kallhäll om jag inte minns alldeles fel.

Och var skulle det behövas nattbussar i femminuterstrafik på vardagsnätter? Det är ju inte ett seriöst argument...

För övrigt tycker jag att den här planen för Flemingsberg är ungefär lika seriös som MP:s budgetförslag för 2018 - det går inte att ta detta på allvar! Även om dokumenten har helt olika politiska avsändare.

/TKO
TKO

Inläggav twr » tor 14 jun, 2018 12:00

TKO skrev:Ja tittar man på kartan så är ju både Skärholmen-Kungens Kurva och Flemingsberg lokaliserade utifrån de nya motorvägar som det satsas miljarder på. Sen finns det ju en massa flumtext om miljö och hållbarhet där man eftersträvar en kollektivtrafikandel på 70% - oklart vilka resor som avses. De utspridda "stadskärnor" som RUFS excellerar i leder till en glesare och mer bilanpassad region än vi har idag. Byggs sedan Österleden så finns inte en chans i världen att ens landstingets låga mål om ökad kollektivtrafikandel skall uppnås, den kommer snarare att minska.

Det är bättre om alla (järn)vägar bär till City! Om man inte har aktier i Volvo alltså...

cyniskt muttrande från
Thomas K Ohlsson

Ja, Stor-Stockholm har ju planerats sedan 60-talet med en ring av "stadskärnor" utspridda längs den ännu inte byggda (halva) ringleden. Det kan verkligen ifrågasättas om det är rätt planering.

Det är också väldigt svårt för tvärförbindelser att vara konkurrenskraftig mot bil. Vi behöver absolut bygga fler bra tvärförbindelser, men vi bör undvika en stad som är för utspridd, för då är det svårt att få en konkurrenskraftig kollektivtrafik. En stad med en central kärna är mycket lättare att kollektivtrafikförsörja.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tor 14 jun, 2018 12:02

TKO skrev:Oj jag glömde kommentera nattrafiken.
Artikeln om kvinnan som bytte jobb från Odenplan till Huddinge har jag redan avfärdat - och om nu detta är ett jätteproblem så visst kör pendeln en halvtimme till, det gjorde man när jag bodde i Kallhäll om jag inte minns alldeles fel.

Och var skulle det behövas nattbussar i femminuterstrafik på vardagsnätter? Det är ju inte ett seriöst argument...

För övrigt tycker jag att den här planen för Flemingsberg är ungefär lika seriös som MP:s budgetförslag för 2018 - det går inte att ta detta på allvar! Även om dokumenten har helt olika politiska avsändare.

/TKO

Visst, det vore jättebra att köra pendeln en timme till, men det kommer ju Tamsons aldrig att acceptera. Hur sannolik är en valutgång där Tamsons blir maktlös?

5-minuterstrafiken avser förstås helgnätter. Idag är det 10-minuterstrafik med ojämn belastning mellan avgångarna. Ibland kan hundra personer vilja åka samtidigt, ibland kan det finnas många lediga sittplatser.
Enceladus

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 12:14

Det räcker med en halvtimme till för pendeln - så blir det som det var på "den gamla goda tiden"!

Och vad det gäller helgnätterna så är det ju festprissarna som står för merparten av nattresandet - och dom ska ju inte behöva åka in till stan för att ta en pilsner utan istället besöka något av de fashionabla etablissemang som snart kantar stadsgatorna i Flemingsberg. Stureplan kommer att blekna i jämförelse...

förutspår
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav Enceladus » tor 14 jun, 2018 17:56

TKO skrev:Det räcker med en halvtimme till för pendeln - så blir det som det var på "den gamla goda tiden"!

Och vad det gäller helgnätterna så är det ju festprissarna som står för merparten av nattresandet - och dom ska ju inte behöva åka in till stan för att ta en pilsner utan istället besöka något av de fashionabla etablissemang som snart kantar stadsgatorna i Flemingsberg. Stureplan kommer att blekna i jämförelse...

förutspår
Thomas K Ohlsson

Jag förmodar att du syftar på detta inlägg:

TKO skrev:När jag gick på teknis, alltså i slutet på 70-talet, vill jag minnas att sista pendeln till Kallhäll gick efter klockan 1 - kanske 1:10 eller nåt sånt. Det var inte det vanliga minuttalet som då var XX:19 och XX:49.

Tyvärr hann Tamsons förkorta nattrafiken ytterligare förra året, så det räcker inte längre med en halvtimme till. Sista tåget mot Bålsta går nu 0:16...
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 14 aug, 2018 8:04

Flemingsberg ska bli större än Arenastaden

Direktpress skrev:Tidigare har det talats om 20 000 nya arbetstillfällen och 10 000 nya bostäder fram till 2030. Nu har Fabege lyckats pressa upp målen till 50 000 boende, 50 000 arbetande och 50 000 besökare inom tio år.

Landstinget vill inte satsa på Citybanan etapp 2. Finns det någon plan?
Enceladus

Inläggav twr » tis 14 aug, 2018 8:29

Enceladus skrev:Flemingsberg ska bli större än Arenastaden

Direktpress skrev:Tidigare har det talats om 20 000 nya arbetstillfällen och 10 000 nya bostäder fram till 2030. Nu har Fabege lyckats pressa upp målen till 50 000 boende, 50 000 arbetande och 50 000 besökare inom tio år.

"Visionen är att skapa någonting bättre än Arenastaden" Haha, första gången jag hör Arenastaden nämnas som ett positivt exempel på något. Inte för att jag har något emot Arenastaden, det var bara oväntat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tis 14 aug, 2018 8:55

Enceladus skrev:Flemingsberg ska bli större än Arenastaden

Landstinget vill inte satsa på Citybanan etapp 2. Finns det någon plan?

Frågan kanske skall ställas till Fabege och Huddinge kommun...

(Fast nu ska visst Flemingsberg bli tätare, attraktivare och bättre än innerstan så det är väl för pendling IN till Flempan vi skall planera om jag förstått saken rätt! Och då finns det väl kapacitet? Min spådom att nöjeslivet i Flemingsberg kommer att konkurrera ut Stureplan visar sej alltså vara sann - åtminstone om vi skall tro herr kommunalrådet Dronjak!)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 14 aug, 2018 9:55

TKO skrev:Frågan kanske skall ställas till Fabege och Huddinge kommun...

Om Fabege och Huddinge kommun ska betala för infrastrukturen så är det landstingets flaggskeppsprodukt som gäller, precis som i Arenastaden.

Fabege: Gula linjen gör Arenastaden ännu mer lättillgänglig

TKO skrev:(Fast nu ska visst Flemingsberg bli tätare, attraktivare och bättre än innerstan så det är väl för pendling IN till Flempan vi skall planera om jag förstått saken rätt! Och då finns det väl kapacitet? Min spådom att nöjeslivet i Flemingsberg kommer att konkurrera ut Stureplan visar sej alltså vara sann - åtminstone om vi skall tro herr kommunalrådet Dronjak!)

Nej, nattbussarnas kapacitet och attraktivitet gör det omöjligt för nöjeslivet i Flemingsberg att konkurrera ut Stureplan.
Enceladus

Inläggav twr » tis 14 aug, 2018 10:00

Enceladus skrev:
TKO skrev:Frågan kanske skall ställas till Fabege och Huddinge kommun...

Om Fabege och Huddinge kommun ska betala för infrastrukturen så blir det landstingets flaggskeppsprodukt, precis som i Arenastaden.

Du menar en jättelångsam tunnelbana? Du har verkligen så låga förväntningar på folks förmåga att fatta vettiga beslut. Men vad värre är är att du tycker att vi ska anpassa oss efter de dåliga beslut du tror att de kommer att fatta. Du lägger tiotals miljarder på dina tolkningar av vad folk vill, i stället för mycket mindre pengar på mycket vettigare projekt. Vad är det för mening att överhuvudtaget engagera sig om man har gett upp allt hopp om rationalitet?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav ADDE » tis 14 aug, 2018 12:46

Tänk på att Spårväg syd kommer ju att byggas ut hit, vilket gör att det finns flera alternativ att ta sig runt. Även nattbussar går ju och det lär nog finnas nattliga tvärförbindelser med tunnelbanan.

I övrigt allmänt så märks det att Huddinge och Solna är rivaler när dett gäller att vara stockholms bästa grannkommun. En sådan här satning på Flemingsberg är en välkommen satsning som tillsammans med Söderstaden (Globens utvecklingsprogram) skapar balans rörande pendlingen mellan norr och söder...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav hgsldf » tis 14 aug, 2018 13:39

Om man bor i Nyköping t ex och jobbar hos Scania, då bör Scania bekosta nattbussar för den som jobbar natt. Men i övrigt bör inte nattrafik förekomma.
/Göran
hgsldf

Inläggav Enceladus » tis 14 aug, 2018 13:46

hgsldf skrev:Om man bor i Nyköping t ex och jobbar hos Scania, då bör Scania bekosta nattbussar för den som jobbar natt. Men i övrigt bör inte nattrafik förekomma.
/Göran

Frågan är bara vem som ska betala för de uteblivna skatteintäkterna. Landstinget gör möjligtvis förlust på nattrafiken, men inte kommunerna eller staten. KD har kanske rätt i att vilja avskaffa landstingen?

Det allra största problemet lär dock vara kapaciteten i högtrafik. Hur kan den möjligen räcka till om tio år?
Enceladus

Inläggav hgsldf » tis 14 aug, 2018 15:02

Den där länken kunde man inte läsa på något Europeiskt språk!
hgsldf

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik