Odd skrev:Jaa, du, det är alltid lätt att hoppa på folk när du tror du är anonym.
Men i det aktuella fallet finns knappast någon som helst anledning av kontrollanterna att hitta på en historia. Tvärtom, de har ju med lite engagemang och en del tur lyckats att identifiera en person som inte vill göra rätt för sig. Sen får vi väl se om lagarna räcker till för att hantera situationen eller ej. Sen är "faktabasen" rätt vinklad...
Personligen tycker jag att plankning skall likställas med snatteri. oavsett om det är kollektivtrafik, fotbollsmatch, konsert eller sprit.
Det är många här som försöker leka Lois Lane. Du vet inte vem jag är och jag vet inte vem du är. Så enkelt är det. Gör man såhär tvärsäkra uttalande så får man nog räkna med att få mothugg. Hur den eventuella bevisning som kommer att företes i TR kommer att värderas vet ingen här, och det är inte heller någon här som har det avgörandet omhand. Däremot måste jag tydligen framhålla att jag på intet sätt uppmuntrar till sk. plankning. Dock ska alla ha en rättssäker prövning av sin sak. Det är illa nog med drevet efter #Metoo. Med det sagt spiller jag inte mer krut på detta här och nu.
Eftersom det här talas om brottet snatteri (den korrekta benämningen är numera "ringa stöld" BrB 8 kap. 2§) kan nämnas att sk. plankning straffrättsligt kan betraktas som "ringa bedrägeri" (BrB 9 kap. 2§) vilka båda har samma strafflatitud. Så straffrättsligt är detta täckt, men av sk. rättsekonomiska skäl (för att inte domstolarna onödigtvis ska belastas med en mängd småmål) har lagstiftaren infört begreppet "kontrollavgift" vilket kan ses som en sorts civilrättslig reglering, istället för straffrättslig. Ev. oenighet om skyldigheten att erlägga en sådan avgift får alltså rättsligt handläggas som ett "vanlig" tvistemål, med de processuella följder detta får. Ytterligare en sanktionsmöjlighet är en ordningsbot för att "Olovligen skaffat sig tillträde till område innanför ingångsspärr till tunnelbana utan att kunna uppvisa giltigt färdbevis". Som synes täcker detta bara just den beskrivna situationen. Dessutom får en ordningsbot bara utfärdas av vissa rättsvårdande myndigheter (polis, tull, kustbevakning, åklagare) varför den sanktionsmöjligheten torde användas rätt sällan vid sk. plankning.
Observera att dessa sanktionsmöjligheter - pga. principen om förbud mot dubbelbestraffning - är ömsesidigt uteslutande. Har man godtagit en tilläggsavgift kan man ex.vis inte åtalas för ringa bedrägeri för samma förseelse.
En annan sak förtjänar att framhållas är att de utpekanden som gjorts här ("plankartjejen", "mentalt baklås") mycket väl kan betraktas som allra minst förolämpning, ev. förtal (BrB 5 kap. 1-3§) och alltså kan vara brottsliga i sig.