SL hittar biljettfuskare via Facebook

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL hittar biljettfuskare via Facebook

Inläggav dr Cassandra Nojdh » lör 17 feb, 2018 17:54

Odd skrev:Jaa, du, det är alltid lätt att hoppa på folk när du tror du är anonym.

Men i det aktuella fallet finns knappast någon som helst anledning av kontrollanterna att hitta på en historia. Tvärtom, de har ju med lite engagemang och en del tur lyckats att identifiera en person som inte vill göra rätt för sig. Sen får vi väl se om lagarna räcker till för att hantera situationen eller ej. Sen är "faktabasen" rätt vinklad...

Personligen tycker jag att plankning skall likställas med snatteri. oavsett om det är kollektivtrafik, fotbollsmatch, konsert eller sprit.

Det är många här som försöker leka Lois Lane. Du vet inte vem jag är och jag vet inte vem du är. Så enkelt är det. Gör man såhär tvärsäkra uttalande så får man nog räkna med att få mothugg. Hur den eventuella bevisning som kommer att företes i TR kommer att värderas vet ingen här, och det är inte heller någon här som har det avgörandet omhand. Däremot måste jag tydligen framhålla att jag på intet sätt uppmuntrar till sk. plankning. Dock ska alla ha en rättssäker prövning av sin sak. Det är illa nog med drevet efter #Metoo. Med det sagt spiller jag inte mer krut på detta här och nu.

Eftersom det här talas om brottet snatteri (den korrekta benämningen är numera "ringa stöld" BrB 8 kap. 2§) kan nämnas att sk. plankning straffrättsligt kan betraktas som "ringa bedrägeri" (BrB 9 kap. 2§) vilka båda har samma strafflatitud. Så straffrättsligt är detta täckt, men av sk. rättsekonomiska skäl (för att inte domstolarna onödigtvis ska belastas med en mängd småmål) har lagstiftaren infört begreppet "kontrollavgift" vilket kan ses som en sorts civilrättslig reglering, istället för straffrättslig. Ev. oenighet om skyldigheten att erlägga en sådan avgift får alltså rättsligt handläggas som ett "vanlig" tvistemål, med de processuella följder detta får. Ytterligare en sanktionsmöjlighet är en ordningsbot för att "Olovligen skaffat sig tillträde till område innanför ingångsspärr till tunnelbana utan att kunna uppvisa giltigt färdbevis". Som synes täcker detta bara just den beskrivna situationen. Dessutom får en ordningsbot bara utfärdas av vissa rättsvårdande myndigheter (polis, tull, kustbevakning, åklagare) varför den sanktionsmöjligheten torde användas rätt sällan vid sk. plankning.

Observera att dessa sanktionsmöjligheter - pga. principen om förbud mot dubbelbestraffning - är ömsesidigt uteslutande. Har man godtagit en tilläggsavgift kan man ex.vis inte åtalas för ringa bedrägeri för samma förseelse.

En annan sak förtjänar att framhållas är att de utpekanden som gjorts här ("plankartjejen", "mentalt baklås") mycket väl kan betraktas som allra minst förolämpning, ev. förtal (BrB 5 kap. 1-3§) och alltså kan vara brottsliga i sig.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » fre 29 jun, 2018 17:19

"Dom: Fel av SL att bötfälla Sofia efter FB-inlägg".
Och det var väl väntat. De bevis SL och kontrollanterna sa sig ha var väl väldigt tunna!

Får man rättshjälp som tilltalad i denna typ av mål? För Sofia Dahléns rättegångskostnader är mycket låga. Typ förlorad arbetsinkomst om man råkar jobba granne med tingsrätten.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav pjotor » fre 29 jun, 2018 17:37

LÅ1 skrev:"Dom: Fel av SL att bötfälla Sofia efter FB-inlägg".
Och det var väl väntat. De bevis SL och kontrollanterna sa sig ha var väl väldigt tunna!

Får man rättshjälp som tilltalad i denna typ av mål? För Sofia Dahléns rättegångskostnader är mycket låga. Typ förlorad arbetsinkomst om man råkar jobba granne med tingsrätten.

Målet var väl ett förenklat tvistemål, tvist som understiger ett halvt basbelopp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål
pjotor

Inläggav LÅ1 » fre 29 jun, 2018 18:08

pjotor skrev:
LÅ1 skrev:"Dom: Fel av SL att bötfälla Sofia efter FB-inlägg".

Målet var väl ett förenklat tvistemål, tvist som understiger ett halvt basbelopp.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål

Förenklat tvistemål har jag nog läst eller hört om. Men jag har nog för hög teflonhalt för att det skall ha fastnat! :D
Det verkar rimligt, man kan få en kort advokatkonsultation betald, men får fixa det mesta själv. Och motparten kan då inte komma med höga kostnadskrav om man förlorar. Haken är väl att i ett fall som detta kan SL ändå kosta på sig avancerad advokathjälp, vilket få privatpersoner kan.

Länken till Wikipedia blir knasig med ö och å. Skriv den så här då blir det bättre: https://sv.wikipedia.org/wiki/F%F6renklat_tvistem%E5l
LÅ1

Inläggav dr Cassandra Nojdh » fre 29 jun, 2018 21:22

Lennart Petersen skrev:Tycker det låter som ett bra bevisläge. Personen blir vid kontroll ertappad med att inte ha giltig biljett och personen vägrar visa sin identitet. Men via FB lyckas man hitta en person som stämmer med utseendet på personen och de fyra kontrollanterna som var med vid kontrollen intygar att utseendet på den här personen stämmer med den person som ertappades vid kontrollen. Om hon infinner sig till tingsrätten så kan ju kontrollanterna vittna om saken.
Och om en FB-grupp "Här befinner sig SL kontrollanter" inte är olaglig så tycker i vart fall jag att den låter rejält suspekt och kan ju knappast ha något annat syfte än att befrämja plankning och biljettsmitning. FB som brukar vara så noga annars med anständighet på deras sidor borde väl kasta ut denna grupp ?

Ja, det var flera här som tidigare var tämligen säkra på utgången, men så blev det alltså inte. Stockholms Tingsrätt har av allt att döma gjort en korrekt bevisvärdering, och Sofia Dahlén, som svarandepersonen heter, har fått lägga fram en hel del egen bevisning för att gendriva landstingets påståenden. Det är väl ungefär så processföringen går till i tvistemål. I det här fallet är det alltså inte så att lagarna inte "räcker till", utan helt enkelt vanlig bevisvärdering - något som domstolarna ägnar sig åt dagligen. Återstår att se om landstinget envisas med att försöka begära PT i Svea Hovrätt, men det finns såvitt jag kan se inget som talar för att hovrätten skulle ändra i domen, om målet till äventyrs skulle föras dit.

Varför det, som hävdas ovan, skulle vara olagligt eller suspekt att sprida information om var färdbeviskontrollanterna befinner sig tycker jag är svårförståeligt. Det måste anses falla inom ramen för yttrandefriheten (oavsett motiv) och kan i vart fall inte anföras som någon form av bevisning i föreliggande fall. Jag har ingenting till övers för asociala medier i allmänhet och internetkloaken Facebook i synnerhet, men jag kan upplysa om att mycket värre grupper än så huserar där.
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav LÅ1 » fre 29 jun, 2018 21:48

Var faktiskt intressant att läsa hela den här tråden en gång till! Nu efter domen.
:!:
LÅ1

Inläggav TKO » fre 29 jun, 2018 23:31

Visst var det!
Och intressant att det är så svårt att skilja mellan "böter" och andra avgifter.

Utfallet i tingsrätten kan knappast komma som en överraskning - även jag som inte har så höga tankar om SL/TF:s kompetens har svårt att förstå den linje man drivit. Överklagar dom till hovrätten ska jag ta mej fan begära utträde ur landstinget...

Thomas K Ohlsson
(än så länge medlem av Stockholms läns landsting)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lennart Petersen » lör 30 jun, 2018 17:07

dr Cassandra Nojdh skrev:[

Varför det, som hävdas ovan, skulle vara olagligt eller suspekt att sprida information om var färdbeviskontrollanterna befinner sig tycker jag är svårförståeligt. Det måste anses falla inom ramen för yttrandefriheten (oavsett motiv) och kan i vart fall inte anföras som någon form av bevisning i föreliggande fall. Jag har ingenting till övers för asociala medier i allmänhet och internetkloaken Facebook i synnerhet, men jag kan upplysa om att mycket värre grupper än så huserar där.

Men nu skrev jag ju inte att det var olagligt utan formulerade mig så att : ”är det inte olagligt så är det i vart fall suspekt”. Och den åsikten har jag fortfarande, ett forum som bara har till ändamål att sprida vetskap om var kontrollanterna befinner sig kan ju i stort sett bara ha till syfte att främja plankning. Alltså här, där kontrollanterna befinner sig kan det vara klokt betala men i övrigt är drt fritt fram. Själv har jag inget behov av sådant vetande eftersom jag alltid har giltig biljett, dyker dom upp brukar det bli ett trevligt bemötande, kortet kollas och jag får alltid ett artigt tack.

Sen är jag förundrad över detta kategoriska fördömande av FB , jag är med i ett antal diskussionsgrupper på FB , samtliga väl modererade med trevliga människor som för diskussioner på en anständig nivå. Jag har hittat gamla skolkamrater, gamla kollegor som varit försvunna och håller också god kontakt med en liten krets av vänner. Tänk när jag på nostagigruppen över min födelsestad hittar bilder på den gård, nedriven sedan 60år, där jag växte upp . Fantastiskt att se och ovanpå det dyker en liten kommentar upp från en kvinna : ” där bodde jag åren xx-xx”, vilket med lite klurande visade sig vara min barndomskamrat från sandlådan , hon hade ju bytt efternamn och knappast gått att hitta . När vi flyttade fortsatte våra mammor att ha kontakt livet ut. Det är kommunikation helt enkelt och komunikation blir vad man gör den till, finns det otrevliga FB-sidor så är i vart fall inte jag där .
Lennart Petersen

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik