Enceladus skrev:---klipp---
(Försäljningen av byggrätter i Annedal borde mer än räcka för att finansiera en ny pendeltågsstation i Solvalla. Politik är att vilja.)
Ja om vi tycker det är vettigt att ny infrastruktur i huvudsak skall betalas av dom som köper en ny bostad så är det kanske en framkomlig väg. Det får naturligtvis konsekvensen att de nyproducerade bostäderna blir så dyra att "vanligt folk" inte kan köpa dessa - men det är kanske något signaturen "Enceladus" inte har någat att invända emot?
Låt oss räkna lite! Om vi antar att en pendeltågssation kostar 300 miljoner och kommunen kan få in 40' kr per m2 BTA krävs ett byggande på 7 500 m2 BTA, vilket motsvarar 150 lgh. Det får säkert plats! Men vad kostar lägenheterna? 20' kr/m2 i "byggkostnad hus" och ett par tusen för markarbeten, anslutningar och grundläggning är kanske rimligt, även om det ofta blir dyrare idag. Vi hamnar på runt 65' kr/m2 BTA i "produktionskostnad" (i det ingår markköp och vinstpålägg) - eller cirka 3,25 miljoner för en tvåa. Med föreningslån på 10% blir insatsen 2 925 000 kr - som hittat eller hur? Eftersom det ger ett lite kvadratmeterpris får vi nog lägga föreingslånen på 20% - insatsen blir då "bara" 2 600 000 kr!
Om det inte var de stackare som flyttar in i Annedal om 5-6 år som skulle betala pendeltågsstationen utan att detta sågs som en uppgift för "det allmänna" blir kalkylen lite annorlunda. Kommunen har fortfarande infrastrukturkostnader (gator, försörjning etc) men dessa uppgår blott till några tusen kronor per kvadratmeter lägenhetsyta. Om vi sedan bygger utan hjälp av en "bostadsutvecklare" kan byggkostnaden pressas till under 20' kr/m2 BTA INKLUSIVE mark och grundläggning - plötsligt ligger kostnaden för en tvåa på otroliga 1,1 miljoner! Om vi tar lika stora föreningslån som i exemplet ovan blir insatsen 450 000 kr... det kanske till och med ett ensamstående sjukvårdsbiträde med barn har råd med?
Men det är klart - då måste ju SKATTEBETALARNA i kommunen, ja kanske hela länet betala pendeltågsstationen. Och det vill vi ju inte eller hur?
Jag hoppas forumdeltagarna har överseende med denna bostadspolitiska lektion - men den har trots allt en viss koppling till hur utbygganden av kollektivtrafiken finansieras idag!
hälsar
Magister Ohlsson