Gullmarsplan bussterminal

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » tis 20 mar, 2018 14:58

Lars Ödlund skrev:
ADDE skrev:Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås :cheesygrin:


Innan så var ju dåvarande TUC samlat på Mälartorget

TX Hovet låg utanför spärrarna åt vänster(mot Gullmarsplans c)

Hur svårt är det att flytta en trafikledningscentral? Kräver det avstängning av trafiken, eller flyttar man det över en natt?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6485
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav ADDE » tis 20 mar, 2018 15:24

twr skrev:
Lars Ödlund skrev:
ADDE skrev:Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås :cheesygrin:


Innan så var ju dåvarande TUC samlat på Mälartorget

TX Hovet låg utanför spärrarna åt vänster(mot Gullmarsplans c)

Hur svårt är det att flytta en trafikledningscentral? Kräver det avstängning av trafiken, eller flyttar man det över en natt?

Hur gick flytten av TX för Tvärbanan och Nockebybanan från Alvik till Ulvsunda?
- och från Alskärshallen till AGA för Spårväg City?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1674
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » tis 20 mar, 2018 20:42

Att flytta trafikledningen, som den var organiserad på tunnelbanan från början, var ju ingen märkvärdighet egentligen. Den hade strängt taget kunnat utövas från en biljettspärr, signalsystemet manövrerades ju nämligen inte av trafikledarna utan från särskilda ställverksmanöverrum vid Alvik och Johanneshov (det senare låg ungefär där Tvärbanans växelkryss nu är). Nu överdriver jag vårdslöst, för det fanns ju andra tekniska system också, bl a för manövrering av elanläggningarna, och dessa styrdes ju i hög grad från trafikledningen men för att ge ADDE och andra ännu mer ungdomar ett perspektiv förenklar jag lite och bortser också från tunnelbana 2 och 3 i sammanhanget.

Nå, 1993 (var det väl) flyttades alltså trafikledningen för bana 1 från Mälartorget till Gullmarsplan och då hade man ännu kvar de gamla ställverken, men allt eftersom det nya signalsystemet byggdes ut fick trafikledarna själva manövrera signalsystemet på de ombyggda sträckorna medan ställverksoperatörena vid Alvik och Johanneshov satt kvar och manövrerade de allt färre sträckorna som var kvar i gamla systemet, fram till påsken 1999 då innerstadssträckan fick det nya systemet. Så det var en gradvis ombyggnad kan man säga, inte helt utan trafikproblem för övrigt.
daniel_s
 
Inlägg: 11352
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » tis 20 mar, 2018 20:59

När Tvärbanans s k Solnagren byggdes ut 2013 gjorde man på ett liknande sätt, man byggde upp det nya manöversystemet för den nya sträckan endast i den nya trafikledningscentralen, och egentligen var det meningen att detta system sedan skulle utökas till hela Tvärbanan. Projektet försenades dock kraftigt, och man ändrade inriktningen till att behålla befintligt signalsystem och manöversystem på den "befintliga" Tvärbanan ett tag, varför även den nya trafikledningscentralen fick förses med manöversystem för det äldre signalsystemet. Sedan gick flytten av den befintliga banans trafikledning "över en natt" från Bromma till Ulvsunda. Det nya manöversystemet fungerade dock så dåligt att man sedermera slopade det och utökade det mer etablerade manöversystemet till att även styra det nya signalsystemet. Och nu i somras bytte man även ut de kvarvarande signalställverken från det "befintliga" systemet mot nya.

(Att flytta trafikledningen för Spårväg City från Alkärrshallen till Aga kan i sammanhanget jämföras med att koppla om telefonabonnemanget och tidningsprenumerationen till sommarstugan!)
daniel_s
 
Inlägg: 11352
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Stefan Widén » tis 20 mar, 2018 21:12

Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2207
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » tis 20 mar, 2018 21:22

Stefan Widén skrev:Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.

Stefan


Men telefonen och tidningen kopplar inte om sig själva! (Ja kanske telefonerna då, särskilt om det är IP-telefoner kan man väl dubblera även dem!)
daniel_s
 
Inlägg: 11352
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Odd » tis 20 mar, 2018 22:04

Stefan Widén skrev:Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.

Stefan

Sitter ni i de permanenta barackerna numera? :-D
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4104
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » tis 20 mar, 2018 22:39

Tack Daniel och andra för all spännande information! Att flytta TLC för grön linje, om det skulle bli aktuellt, borde alltså inte vara jättekomplicerat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6485
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Stefan Widén » ons 21 mar, 2018 8:52

daniel_s skrev:
Stefan Widén skrev:Det var mycket enklare än så...Daniel. Alla system kopplades upp parallellt i AGA för att sedan bara tas i bruk. Samma sätt gjorde man när man flyttade från de provisoriska barackerna till de permanenta.

Stefan


Men telefonen och tidningen kopplar inte om sig själva! (Ja kanske telefonerna då, särskilt om det är IP-telefoner kan man väl dubblera även dem!)


Japp så gick det till typ...
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2207
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav ADDE » ons 21 mar, 2018 10:35

Ah, tack för spännande info, så det låter inte helt jättekomplicerat med andra ord...
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1674
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav daniel_s » ons 21 mar, 2018 19:58

När det gäller just tunnelbana 1 finns det dock en komplicerande omständighet och det är att signalställverk och manöversystem är levererade ihop som en nyckelfärdig lösning. SL äger inte gränssnittet och ändringar kan bli väldigt kostsamma, så det är inte "bara att" flytta manövercentralen på den banan utan det borde nog som minst samordnas med någon ganska total uppgradering i så fall. Men visst, när politiker vädrar bandklippning så kan det ju få kosta lite extra ibland :wink:
daniel_s
 
Inlägg: 11352
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav twr » ons 30 maj, 2018 14:37

Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag lägger det här: http://www.infrastrukturnyheter.se/2018 ... llmarsplan
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6485
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » ons 30 maj, 2018 16:11

Rätt tråd eller ej - intressant artikel.
Eftersom det verkar omöjligt att intressera Tyresös nuvarande ledning för tunnelbana så är en förbättrad busstrafik en vettig lösning. Här kanske för en gångs skull modeakronymen "BRT" kan förverkligas?

Och bussterminalen vid Gullmarsplan ska ju byggas om har jag hört - bättre anslutningar till Nynäsvägen kanske kan ingå i detta?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Enceladus » ons 30 maj, 2018 16:20

twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag lägger det här: http://www.infrastrukturnyheter.se/2018 ... llmarsplan


Det är en vettig satsning. Kortare restider innebär lägre driftskostnader. Om restiden halveras kan turtätheten nästan fördubblas, och resandet lär ju öka av båda åtgärderna.

Bara man inte får för sig att köra bussarna till City parallellt med blå linjen. Då kan det bli svårt att motivera en högre turtäthet, förutsatt att ledig kapacitet finns på blå linjen.

(Vardagsnattbussar är förstås en annan sak. Då finns ingen ledig kapacitet på tunnelbanan! Förslaget att låta vissa linjer utgå från Slussen skulle ge Tyresö halverad turtäthet.)
Enceladus
 
Inlägg: 2095
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav TKO » ons 30 maj, 2018 22:28

Enceladus skrev:
twr skrev:Jag vet inte om det här är rätt tråd, men jag lägger det här: http://www.infrastrukturnyheter.se/2018 ... llmarsplan


Det är en vettig satsning. Kortare restider innebär lägre driftskostnader. Om restiden halveras kan turtätheten nästan fördubblas, och resandet lär ju öka av båda åtgärderna.

Bara man inte får för sig att köra bussarna till City parallellt med blå linjen. Då kan det bli svårt att motivera en högre turtäthet, förutsatt att ledig kapacitet finns på blå linjen.

(Vardagsnattbussar är förstås en annan sak. Då finns ingen ledig kapacitet på tunnelbanan! Förslaget att låta vissa linjer utgå från Slussen skulle ge Tyresö halverad turtäthet.)


Parallellt med blå linjen? Det måste väl ändå vara Tub 1 som avses, för ingen vettig människa kommer att åka med Tub 3 mellan Gullmarsplan och City...

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7401
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav C12C3C3C12 » ons 30 maj, 2018 23:15

daniel_s skrev:
Inge skrev:Jo biljetthallen byggdes samtidigt som gångtunneln under Götgatan. Den fanns på 70-talet.


Stämmer ju inte. Så här såg "biljetthallen" ut 2001 på bild av Jan L: http://www.janlindahl.se/xtemp/20120218a.jpg

Däremot fanns det ju en underjordisk trevägskorsning där trappan från västra gångbanan, gångtunneln från östra gångbanan och trappan ned till plattformen förenades. Men någon biljetthall kunde man inte kalla den för.


Bakom fotografen fanns det en grind som ledde till spärrens pausrum samt redovisningsrummet.
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav C12C3C3C12 » ons 30 maj, 2018 23:20

Lars Ödlund skrev:
ADDE skrev:Idag har ju gröna linjen sin trafikledningscentral här... men vart fanns den innan nuvarande stationsbyggnad och bussterminal byggdes? Inte tror jag man får plats med en TLC i en liten biljettbås :cheesygrin:


Innan så var ju dåvarande TUC samlat på Mälartorget

TX Hovet låg utanför spärrarna åt vänster(mot Gullmarsplans c)


Första huset efter bron där fanns det en spång till vänster vid huset som ledde till uppehållsrummen med Texas samt mäss (tanterna lagade god mat där).
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1483
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav Hivate » tis 12 jun, 2018 14:40

TKO skrev:
LasseW skrev:Kommer bussarna (8xx) kunna trafikera nuvarande bussterminal när arbetet med blå linjen pågår vig T-Gullmarsplan?


Vad jag kan utläsa av handlingarna så kommer hissschakten från den nya tunnelstationen att effektivt spärra rundkörningsmöjligheten vid bussterminalen, inte bara under byggtiden utan även senare i driftsskedet. Om detta är riktigt förutsätter det att bussterminalen byggs om eller flyttas senast när arbetena med den nya tunnelstationen startas.

http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sites/ ... rsplan.pdf

Sektion finns på nedanstående länk, men det verkar inte funka att visa den i nätläsaren utan man får ladda hem filen:
http://nyatunnelbanan.sll.se/sites/nya... rsplan.pdf

en förvånad
Thomas K Ohlsson


Tack för informationen!
Hivate
 
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 12 jun, 2018 14:30

Re: Gullmarsplan bussterminal

Inläggav gek » ons 20 jun, 2018 21:44

daniel_s skrev:Att flytta trafikledningen, som den var organiserad på tunnelbanan från början, var ju ingen märkvärdighet egentligen. Den hade strängt taget kunnat utövas från en biljettspärr, signalsystemet manövrerades ju nämligen inte av trafikledarna utan från särskilda ställverksmanöverrum vid Alvik och Johanneshov


Innan sammanbindningsbanan Slussen - Hötorget togs i bruk 1957 sköttes väl trafikledningen från kiosker på plattformen vid Slussen respektive en av plattformarna vid Alvik? "Västra tunnelcentralen VTuc" kan man läsa om i den trafikorder från 1952 som Harald Nordius tillgängliggjort https://trafikhistoria.se/stockholm/VTUB52_7.htm; "För ledningen av trafiken inom västra tunnelbanenätet inrättas vid Alv på plattformen mot staden en tunnelcentral...". Den mest avancerade tekniska utrustningen på tunnelcentralerna var nog telefoner av olika slag. Så småningom fick man även möjlighet till högtalarutrop
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 847
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster