Stockholm: Framtiden för linje 55

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Stockholm: Framtiden för linje 55

Inläggav Traesk » fre 05 jan, 2018 22:50

Nu börjar ju Norra Djurgårdsstaden få fler och fler boende och man har infört insatsbussar mellan Ropsten och Stureplan i rusningsriktningen med en avgång i genomsnitt var 6:e minut. Det är väl inte otänkbart att behovet för ännu tätare trafik kommer behövas när ännu fler flyttar in; det är trots allt många bostäder kvar att bygga.

Vad ska man göra med den här linjen i framtiden tycker ni?

Några alternativ man skulle kunna tänka sig:
- Fortsätta som idag med ännu fler insatsbussar. Låt vissa av insatsbussarna vända i Lidingö C istället för Ropsten.
- Hitta en ny målpunkt på Söder med ett större resandebehov. Kanske rent av Liljeholmen via Hornsgatan och Hornstull?
- Konvertera till stombuss (linje... 3?) och överta nuvarande linje 3:s sträckning på Söder samtidigt som man lägger ner nuvarande linje 3 i och med linje 5:s införande (Liljeholmen-Karolinska). Kan då gärna med fördel köra hälften av avgångarna från Hjorthagen via Ropsten (som dagens 55:a) och den andra hälften från Lidingö C via Ropsten. Det här är min personliga favorit men samtidigt kräver det en lösning för dagens södra del av linje 55.
- Fortsätt som idag; ingen större anledning att göra något.
Traesk

Re: Stockholm: Framtiden för linje 55

Inläggav Enceladus » lör 06 jan, 2018 7:38

Det är inte optimalt att linjen bara har ett stort resande på en del av sträckan. Sträckningen på Södermalm gör det dessutom svårt att köra ledbussar. Jag skulle nog föreslå att bussen istället går till Södersjukhuset via Rosenlundsgatan. Detta skulle dock i princip kräva att hela innerstadsnätet behöver göras om igen.

Kan det vara en orealistisk förväntning att ha någorlunda stabila busslinjer när det sker så många spårutbyggnader? Den nuvarande stomnätsplanen behöver i alla fall revideras. Det är en uppenbar felprioritering att tre av fem innerstadsstombussar ska gå till Hagastaden när tunnelbanan väl är klar. Den här linjen skulle kunna ersätta både 3:an och 6:an, och då försvinner ju två av stombussarna till Hagastaden!
Enceladus

Inläggav Lars_L » lör 06 jan, 2018 9:40

Å andra sidan - när tunnelbanan är klar i Sofia - kan man ju fråga sig över behovet av stomlinjer på Söder.

Problemet överlag i Stockholm är ju att framkomligheten för bussar är dålig, medan tunnelbanan är väl utbyggd och täcker med Sofiastationen i princip hela innerstaden. Så söder om Slussen finns det lite behov av stomlinjer, förutom fyran då, som mer fungerar som en tvärgående linje på Södermalm.

Blir resandet stort till NKS (att många åker kollektivt), kommer ju dock inte t-banan att räcka på långa vägar. Med 50 000 arbetsplatser, kan man räkna med att 25 000 reser under maxtimmen, vilket gör att ca 12 000 åker kollektivt. 6 000 kan väl t-banan ta i bästa fall. En stombuss kan väl klara ca 1 200 som mest under maxtimmen. Är alltså inte alls lika säker på att inte stomlinjer kommer behövas där. Men kanske väljer tillräckligt många att åka bil - gå från Odenpaln, så att det räcker med någon av stombussarna dit som komplement.

Ser väl heller ingen anledning varför 55 ska gå till Slussen - dit finns ju tunnelbana och man byter lämpligen vid Stadion, eftersom restiden blir lite för lång till Slussen (är ju en orsak till varför extrabussarna vänder vid Stureplan).

Resandet kommer ju som sagt också minska en del när man kan åka från Kungsträdgården med t-banan till Gullmarsplan. Men visst resande till Slussen från centrala delarna av city kommer väl alltjämt att behövas.

Men allvarligt talat har ju innerstadsnätet blivit ganska dåligt sedan Keolis började leka med busslinjerna. LInje 50 går ju också en misslyckad sträckning som knappast fyller någon funktion söder om Centralstationen - även om Hornsberg behöver en bra förbindelse till City.

Förlänger man linje 6 till Solna-Vällingby, kan man ju knappast heller ha kvar linje 67 som går parallellt nästan hela sträckan.

Det stora felet blev ju egentligen att Keolis får rätten att ändra linjenätet, men får inte röra stomlinjerna. I innerstaden är det inte riktigt samma typ av linjer som de tvärgående som finns i förorterna, därför måste hela linjenätet i innerstaden planeras sammanhållet.

För att återgå till 55, tror jag alltså att den skulle gå en annan sträcka efter Stureplan. Finns ju inget skäl till att ha tre tunga linjer till Slussen (särskilt när blåa linjen förlängts). Gärna genom city till Hornsberg istället för linje 50 (på den sträckan, men som då inte går via Hantverkargatan).

Men hur man än gör är det väl så att kopplingen förbi City, mer blir ett sätt att koppla ihop linjen med någon annan tung linjesträckning i sådana fall, än att det blir så naturligt. Hur som helst kan ju konstateras att inte heller linje 6:s sträckning blir direkt optimal för boende i Husarviken, just för att den inte går ner till City dit resenärerna ofta ska.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Enceladus » lör 06 jan, 2018 10:22

Jag skulle inte säga att Södermalm inte har något behov av någon mer stomlinje. En snabb förbindelse mellan Slussen, Södra station och Södersjukhuset vore nog uppskattad av många.

När det gäller Hagastaden så är frågan om man accepterar att stombussar kan vara kortlivade. Nuförtiden är det inte ovanligt att infrastrukturen kommer långt efter behovet, så det skulle vara användbart om konceptet anpassades till denna verklighet. Sedan är det ingen lågoddsare att den västliga tunnelbanan förlängs dit - sträckningen har ju stöd av partier på båda sidorna och även Handelskammaren - så någon kapacitetsbrist i tunnelbanan borde det inte bli.
Enceladus

Inläggav ADDE » sön 07 jan, 2018 9:30

Linje 55 tycker jag är lämplig kandidat att gå mot Hornsberg. Om man ska undvika Hantverkargatan så kan bussen följa linje 1s sträckning mellan Humlegården och Fridhemsplan.

Linje 50 kan istället ta Linje 3s sträckning mot Södersjukhuset. en bra förbindelse mellan Sofia & Skanstull behövs fortfarande.

Slutligen kan en ny kvarterslinje skapas som tar over dagens 55 I söder, för att sedan gå längs hantverkargatan till Fridhemsplan, o fortsätta någonstans? alt. gå igenom pontonjärparken till fridhemsplan.

Nä, nog saknar jag det gamla innerstadanätet!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » mån 30 jul, 2018 21:49

Lars_L skrev:För att återgå till 55, tror jag alltså att den skulle gå en annan sträcka efter Stureplan.

Tidtabellen för nya linje 75 är ute. Den avviker efter Stureplan - som önskat! Men borde inte linjen gå under större delar av dygnet?
Enceladus

Inläggav Traesk » tor 02 aug, 2018 5:44

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:För att återgå till 55, tror jag alltså att den skulle gå en annan sträcka efter Stureplan.

Tidtabellen för nya linje 75 är ute. Den avviker efter Stureplan - som önskat! Men borde inte linjen gå under större delar av dygnet?

Bra, SL! Jag tror säkert att den så småningom kommer att göra det.
Traesk

Återgå till Bussar