av Lars_L » lör 06 jan, 2018 9:40
Å andra sidan - när tunnelbanan är klar i Sofia - kan man ju fråga sig över behovet av stomlinjer på Söder.
Problemet överlag i Stockholm är ju att framkomligheten för bussar är dålig, medan tunnelbanan är väl utbyggd och täcker med Sofiastationen i princip hela innerstaden. Så söder om Slussen finns det lite behov av stomlinjer, förutom fyran då, som mer fungerar som en tvärgående linje på Södermalm.
Blir resandet stort till NKS (att många åker kollektivt), kommer ju dock inte t-banan att räcka på långa vägar. Med 50 000 arbetsplatser, kan man räkna med att 25 000 reser under maxtimmen, vilket gör att ca 12 000 åker kollektivt. 6 000 kan väl t-banan ta i bästa fall. En stombuss kan väl klara ca 1 200 som mest under maxtimmen. Är alltså inte alls lika säker på att inte stomlinjer kommer behövas där. Men kanske väljer tillräckligt många att åka bil - gå från Odenpaln, så att det räcker med någon av stombussarna dit som komplement.
Ser väl heller ingen anledning varför 55 ska gå till Slussen - dit finns ju tunnelbana och man byter lämpligen vid Stadion, eftersom restiden blir lite för lång till Slussen (är ju en orsak till varför extrabussarna vänder vid Stureplan).
Resandet kommer ju som sagt också minska en del när man kan åka från Kungsträdgården med t-banan till Gullmarsplan. Men visst resande till Slussen från centrala delarna av city kommer väl alltjämt att behövas.
Men allvarligt talat har ju innerstadsnätet blivit ganska dåligt sedan Keolis började leka med busslinjerna. LInje 50 går ju också en misslyckad sträckning som knappast fyller någon funktion söder om Centralstationen - även om Hornsberg behöver en bra förbindelse till City.
Förlänger man linje 6 till Solna-Vällingby, kan man ju knappast heller ha kvar linje 67 som går parallellt nästan hela sträckan.
Det stora felet blev ju egentligen att Keolis får rätten att ändra linjenätet, men får inte röra stomlinjerna. I innerstaden är det inte riktigt samma typ av linjer som de tvärgående som finns i förorterna, därför måste hela linjenätet i innerstaden planeras sammanhållet.
För att återgå till 55, tror jag alltså att den skulle gå en annan sträcka efter Stureplan. Finns ju inget skäl till att ha tre tunga linjer till Slussen (särskilt när blåa linjen förlängts). Gärna genom city till Hornsberg istället för linje 50 (på den sträckan, men som då inte går via Hantverkargatan).
Men hur man än gör är det väl så att kopplingen förbi City, mer blir ett sätt att koppla ihop linjen med någon annan tung linjesträckning i sådana fall, än att det blir så naturligt. Hur som helst kan ju konstateras att inte heller linje 6:s sträckning blir direkt optimal för boende i Husarviken, just för att den inte går ner till City dit resenärerna ofta ska.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,