Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City

Inläggav daniel_s » fre 10 aug, 2018 19:36

Stefan Widén skrev:Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?

Nu är ju inte det här Göteborg!
daniel_s

Inläggav hgsldf » fre 10 aug, 2018 19:42

Stefan Widén skrev:
9 Ja vart skall den gå?.... Solnalinjen??? :D
Linje 15?
/Göran

Många färger blir det och om 15 år kommer någon på TF att tycka att det här med linjefärger blir ju bara rörigt.... Spårvagnar får bli blå, tunnelbanor gröna och bussar röda. lokalbanor gula pendeltåg bruna.. Sen har vi tydliga linjenummer som skiljer dem åt.

Stefan.. Nu med en tydlig linje utstakad...
hgsldf

Inläggav Lennart Petersen » fre 10 aug, 2018 19:45

daniel_s skrev:
Stefan Widén skrev:Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?

Nu är ju inte det här Göteborg!

Stockholmare i Göteborg : ”dom sa jag skulle åka med den röde , nu har jag stått i en halvtimme och det kommer bara blå vagnar... ”
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » fre 10 aug, 2018 21:19

Hur skulle ett spårvägsbaserat stomnät se ut i dagens Stockholms innerstad? De nuvarande stomlinjerna har ju anpassats efter bussens egenskaper. Utredningsstudien "Kollektivtrafikförsörjning av NDS" skriver följande (sidan 44):

TF skrev:Den tidigare inriktningen att förlänga stombuss 4 till Loudden, som även anges i stomnätsplanen, bedöms därför ha alltför stora negativa konsekvenser för den redan hårt belastade linjen och har avfärdats som möjlig åtgärd.

Eftersom spårvagnar är mindre störningskänsliga så skulle stomlinjerna troligen vara längre. Linje 4 skulle kunna gå till Loudden istället för Radiohuset, och därmed behöver spårvägen på Strandvägen inte riskera att bli överbelastad. Jag kan faktiskt inte tänka mig en endaste stombusslinje som är lämplig spårvägskonvertera rakt av! Jag skulle istället utgå från den spårväg som finns och bygga ut den. Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan i Ropsten och fortsätter mot Stora Essingen västerut. Då blir den linjen klar. Det behövs också en tvärgående linje över Västerbron. Den rollen skulle linje 4 kunna axla samtidigt som den trafikförsörjer Loudden. Sedan kanske en linje mellan sjukhusen, men denna och ytterligare linjer skulle få vänta tills de mer angelägna linjerna börjar konkretiseras.
Senast redigerad av Enceladus fre 10 aug, 2018 21:22, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus

Inläggav twr » fre 10 aug, 2018 21:21

Stefan Widén skrev:Frihamnslinjen blir linje 8...

Djurgårdslinjen är linjen ut till Djurgården...

Mao kommer det i framtiden utgå två linjer från Tce

7 Djurgårdslinjen

8 Frihamnslinjen

När fyran är byggd...

4 Ringlinjen

3 Sjukhuslinjen

2 Norrtullslinjen

1 Essingelinjen

6 Gasverkslinjen

5 Kungsholmslinjen

Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?

Många färger blir det och om 15 år kommer någon på TF att tycka att det här med linjefärger blir ju bara rörigt.... Spårvagnar får bli blå, tunnelbanor gröna och bussar röda. lokalbanor gula pendeltåg bruna.. Sen har vi tydliga linjenummer som skiljer dem åt.

Linje 8 går naturligtvis till Loudden. Linje 9 går till Ropsten/Aga. Linje 21 hela vägen till Gåshaga brygga.

Tre olika grenar, med fyra eller kanske fler linjevarianter, kommer det vara från T-Centralen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Stefan Widén » lör 11 aug, 2018 7:40

Enceladus skrev:Hur skulle ett spårvägsbaserat stomnät se ut i dagens Stockholms innerstad? De nuvarande stomlinjerna har ju anpassats efter bussens egenskaper. Utredningsstudien "Kollektivtrafikförsörjning av NDS" skriver följande (sidan 44):

TF skrev:Den tidigare inriktningen att förlänga stombuss 4 till Loudden, som även anges i stomnätsplanen, bedöms därför ha alltför stora negativa konsekvenser för den redan hårt belastade linjen och har avfärdats som möjlig åtgärd.

Eftersom spårvagnar är mindre störningskänsliga så skulle stomlinjerna troligen vara längre. Linje 4 skulle kunna gå till Loudden istället för Radiohuset, och därmed behöver spårvägen på Strandvägen inte riskera att bli överbelastad. Jag kan faktiskt inte tänka mig en endaste stombusslinje som är lämplig spårvägskonvertera rakt av! Jag skulle istället utgå från den spårväg som finns och bygga ut den. Spårväg City sammankopplas med Lidingöbanan i Ropsten och fortsätter mot Stora Essingen västerut. Då blir den linjen klar. Det behövs också en tvärgående linje över Västerbron. Den rollen skulle linje 4 kunna axla samtidigt som den trafikförsörjer Loudden. Sedan kanske en linje mellan sjukhusen, men denna och ytterligare linjer skulle få vänta tills de mer angelägna linjerna börjar konkretiseras.

Ja vist är det så att skall man bygga nytt så måste man ju optimera linjenätet och det gamla spårvägslinjerna och stombussarna ger ju en grund men tror även jag på att man måste våga tänka lite nytt. Men det spännande är att i huvudstråken är behovet i stort lika som i förra spårvägseran.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav hgsldf » lör 11 aug, 2018 8:43

Lennart Petersen skrev:Stockholmare i Göteborg : ”dom sa jag skulle åka med den röde , nu har jag stått i en halvtimme och det kommer bara blå vagnar... ”

Men en Stockholmare borde ju vara luttrad vad gäller att vänta på spårvagnen, 51 år lämnar inget utrymme för otålighet :)
/Göran
hgsldf

Inläggav Thomas Lange » sön 12 aug, 2018 8:33

Anders Hanquist skrev:Studsade också till inför den informationen. Som jag förstått det är "Djurgårdslinjen" ett produktnamn (eller kanske till och med varumärke) för trafiken med äldre vagnar med utgångspunkt Norrmalmstorg, alltså Linje 7N. Tycker mig ha läst det någonstans. Om nu hela banan ska heta Djurgårdslinjen så blir det svårare att särskilja dessa verksamheter. Och ska eventuella framtida utbyggnader av linjer i Innerstaden då också få egna namn?

Riktigt.
Djurgårdslinjen är registrerat varumärke för den trafik med museala vagnar som bedrivs på sträckan Norrmalmstorg-Skansen-Waldemarsudde. Det är AB Stockholms Spårvägar som äger varumärket.

Aktörerna på Djugården i KDI, Kungliga Djurgårdens Intressenter, har stött på SL/Trafikförvaltningen i frågan om att man vill ha en beteckning på Spårväg City, Linje 7, som kopplar till Djurgården. Man har tyckt att Djurgårdslinjen "skulle väl vara utmärkt".

AB Stockholms Spårvägar, som är en av medlemmarna i KDI, har visat en välvillig inställning till idén, och meddelat KDI att man kan tänka sig att låna ut Djurgårdslinjen som beteckning på all spårvagnstrafik till och från Djurgården. KDI har därefter tillskrivit Trafikförvaltningen om detta.

Emellertid hade nog AB Stockholms Spårvägar tänkt sig ett avtal i frågan innan kungörelsen häromdagen. Det återstår nu att hantera.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav Enceladus » sön 12 aug, 2018 10:39

Djurgårdslinjen känns som en förminskning av linjen. Nu när den går från T-Centralen så kan den bli det primära sättet att åka till Nybroplan och alla dess kulturella aktiviteter. Ej att förväxla med Djurgårdsfärjan.
Enceladus

Inläggav twr » sön 12 aug, 2018 10:47

Enceladus skrev:Djurgårdslinjen känns som en förminskning av linjen. Nu när den går från T-Centralen så kan den bli det primära sättet att åka till Nybroplan och alla dess kulturella aktiviteter. Ej att förväxla med Djurgårdsfärjan.

Inte konstigare än att de flesta på Hagsätragrenen inte ska till Hagsätra.

Djurgårdslinjen är det namn den hade redan vid starten 1877. Det passar bra nu också.

Linje 8 till Loudden, linje 9 till Ropsten/Aga och linje 21 till Gåshaga brygga kan förstås inte kallas Djurgårdslinjen däremot.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Ute och åker » sön 12 aug, 2018 10:50

Thomas Lange skrev:
Anders Hanquist skrev:Studsade också till inför den informationen. Som jag förstått det är "Djurgårdslinjen" ett produktnamn (eller kanske till och med varumärke) för trafiken med äldre vagnar med utgångspunkt Norrmalmstorg, alltså Linje 7N. Tycker mig ha läst det någonstans. Om nu hela banan ska heta Djurgårdslinjen så blir det svårare att särskilja dessa verksamheter. Och ska eventuella framtida utbyggnader av linjer i Innerstaden då också få egna namn?

Riktigt.
Djurgårdslinjen är registrerat varumärke för den trafik med museala vagnar som bedrivs på sträckan Norrmalmstorg-Skansen-Waldemarsudde. Det är AB Stockholms Spårvägar som äger varumärket.

Aktörerna på Djugården i KDI, Kungliga Djurgårdens Intressenter, har stött på SL/Trafikförvaltningen i frågan om att man vill ha en beteckning på Spårväg City, Linje 7, som kopplar till Djurgården. Man har tyckt att Djurgårdslinjen "skulle väl vara utmärkt".

AB Stockholms Spårvägar, som är en av medlemmarna i KDI, har visat en välvillig inställning till idén, och meddelat KDI att man kan tänka sig att låna ut Djurgårdslinjen som beteckning på all spårvagnstrafik till och från Djurgården. KDI har därefter tillskrivit Trafikförvaltningen om detta.

Emellertid hade nog AB Stockholms Spårvägar tänkt sig ett avtal i frågan innan kungörelsen häromdagen. Det återstår nu att hantera.

Ja, viktigt med det formella så man inte tappar varumärket. Varumärket skyddar inte bara trafik med museala vagnar, för vad jag ser är formuleringen: "Transporter i form av spårbunden kollektivtrafik till och från Djurgården i Stockholm". Så att licensiera ut varumärket är väl det enda möjliga alternativet för att behålla det, vad jag förstår. Kanske ett tips i onödan för ni har säkert koll, men större företag och organisationer än AB SS har missat viktiga formaliteter kring varumärken, SL/Trafikförvaltningen är väl ett tydligt exempel på det! ;)

Såg att varumärket ansöktes om i början av 2008, och det var väl ungefär då man fick för sig att starta "NK-Expressen" med reguljär spårvagnstrafik till Sergels Torg/T-Centralen, så vaket att varumärkesskydda Djurgårdslinjen då! :)
Ute och åker

Inläggav twr » sön 12 aug, 2018 10:57

Att förlänga spårvägen till Centralen har diskuterats åtminstone sedan år 2000.

Man nådde (nästan) Sergels torg 2010.
Man nådde T-Centralen 2018.
När man till slut når Centralen är det ingen som vet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Stefan Widén » sön 12 aug, 2018 13:29

Första framstöten till förlängningen skedde 1992 när en A31:a vagn 331 vart i Oslo för boggiearbeten och på hemvägen lastades av på klarabergsviadukten för att visa på hur bra det skulle bli inför en tapper skara av politiker och journalister. Även här känns det skönt att vara i mål även om vi inte kom ända upp till Klarabergsviadukten men med nya Pendeltunneln är det inte lika viktigt (som vi pratat här om i olika trådar).

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Inläggav Kantorn » mån 13 aug, 2018 9:13

Stefan Widén skrev:Frihamnslinjen blir linje 8...

Djurgårdslinjen är linjen ut till Djurgården...

Mao kommer det i framtiden utgå två linjer från Tce

7 Djurgårdslinjen

8 Frihamnslinjen

När fyran är byggd...

4 Ringlinjen

3 Sjukhuslinjen

2 Norrtullslinjen

1 Essingelinjen

6 Gasverkslinjen

5 Kungsholmslinjen

Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?

När (om?) linje 8 är färdigbyggd, vad säger att inte linje sju blir kortad till Norrmalmstorg för att få bättre vändkapacitet för linje 8?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav LÅ1 » mån 13 aug, 2018 11:13

Kantorn skrev:När (om?) linje 8 är färdigbyggd, vad säger att inte linje sju blir kortad till Norrmalmstorg för att få bättre vändkapacitet för linje 8?

Linje 8 = Frihamnslinjen.
Är det inte värdefullt att en utpräglad turistlinje som 7:an går till T-centralen?
(Stan börjar bli dålig turiststad. Eller snarare inte så bra som den skulle kunna vara.)
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav twr » mån 13 aug, 2018 11:26

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:När (om?) linje 8 är färdigbyggd, vad säger att inte linje sju blir kortad till Norrmalmstorg för att få bättre vändkapacitet för linje 8?

Är det inte värdefullt att en utpräglad turistlinje som 7:an går till T-centralen?
(Stan börjar bli dålig turiststad. Eller snarare inte så bra som den skulle kunna vara.)

Linje 8 är linjen till Loudden. Linje 9 går genom Frihamnen mot Ropsten/Aga, tillsammans med linje 21 mot Gåshaga brygga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » mån 13 aug, 2018 11:38

twr skrev:
LÅ1 skrev:

Linje 8 är linjen till Loudden. Linje 9 går genom Frihamnen mot Ropsten/Aga, tillsammans med linje 21 mot Gåshaga brygga.

OK. Jag läste bara vad som skrivits tidigare i en text som Kantorn citerade.
LÅ1

Inläggav Enceladus » mån 13 aug, 2018 11:53

twr skrev:
LÅ1 skrev:

Jag hade hoppats att tunnelbaneutbyggnaderna skulle framtvinga en ny linjenumrering i Stockholm, men nio nummer verkar tyvärr räcka (Nockebybanan ska ju också numreras som tunnelbana). Men Spårväg City kanske kan göra det jobbet istället? Att ha linjenumren 7, 8, 9 och 21, där 9 och 21 dessutom har samma sträckning, är nog för ologiskt även för Trafikförvaltningen. Det absurda system vi har nu är endast av historiska skäl. Stombussar borde inte tillhöra samma nummerserie som spårvagnar - det är ju olika trafikslag och vi planerar inte längre att avveckla spårvägen! Linjenumrering är ännu en sak Stockholm har att lära av Köpenhamn, t.ex. bokstäver för pendeltågslinjer.
Enceladus

Inläggav Ute och åker » mån 13 aug, 2018 12:26

twr skrev:
LÅ1 skrev:

I all enkelhet tänker jag så här. Turister som ska till Djurgården tycker om att promenera. Eller åtminstone i större utsträckning än de som ska till och från jobbet, järnvägsstationen, flygplatsen etc. En liten promenad från T-Centralen/Stockholm City till Norrmalmstorg skadar inte. Det har fungerat bra så i väldigt många år. För turister, besökare till Gröna Lund och Skansen, och för övriga Djurgårdsflanörer. Så linje 7 Norrmalmstorg-Skansen/Waldemarsudde funkar bra, för att inte säga "bäst" i de allra flesta fall. Sedan kan ju med fördel de båda linjerna som nämns, 8 från Loudden och 9 från Frihamnen (och linje 21 från Gåshaga brygga, om det nu blir så) gå till Centralen. Det räcker ju att vändspåren vid T-Centralen förlängs några hundra meter, för att det ska bli verklighet. Växlarna kan väl ligga kvar i värsta fall (för att inte kosta för mycket), det gör väl inte så mycket med några hundra meters "motspårskörning" här (men fokusera inte all energi på det, för det var bara en sidokommentar)?

Jag tycker ju att när man för inte alltför många år sedan kostade på att dubblera Klarabergsgatans bro över Vasagatan (ironiskt nog för att underlätta för den biltrafik som nu till stor del tagits bort) så kan man väl utnyttja den bredden och kapaciteten för spårvagnar istället! Jag menar att i nuläget är det inte några stora mängder "turister" som kliver av bussar på Cityterminalen eller fjärrtåg vid Centralen för att åka direkt till Djurgården med alla packning (om det inte i mer sällsynta fall är någon attraktiv konsert folk kommit till långväga ifrån och ska till direkt förstås). De ska väl till hotellet först, och de ligger ju spridda på fler håll än precis vid Centralen. Men däremot när folk ska åka spårvagn till/från både stora mängder bostäder och arbetsplatser på Norra Djurgården, så kan det ju finnas behov för många av dem att ta med sig packning. En förlängning av Spårväg City från T-Centralen till Centralen blir alltså betydligt mer motiverad när den betjänar även Norra Djurgårdsstaden.

Så jag håller med om vad som föreslogs, att det kan ju faktiskt då också vara en fördel ur logistiksynpunkt och trafiksynpunkt att fördela resenärerna mellan arbetspendlare och långväga resenärer vid Centralen (linje 8 och 9) och turister vid Norrmalmstorg (linje 7). Man borde verkligen tänka igenom det ordentligt, för jag tycker också det känns som en ändamålsenlig och logisk lösning. :)
Ute och åker

Inläggav LÅ1 » mån 13 aug, 2018 13:37

Ute och åker skrev:I all enkelhet tänker jag så här. Turister som ska till Djurgården tycker om att promenera. Eller åtminstone i större utsträckning än de som ska till och från jobbet, järnvägsstationen, flygplatsen etc. En liten promenad från T-Centralen/Stockholm City till Norrmalmstorg skadar inte. Det har fungerat bra så i väldigt många år. För turister, besökare till Gröna Lund och Skansen, och för övriga Djurgårdsflanörer. Så linje 7 Norrmalmstorg-Skansen/Waldemarsudde funkar bra, för att inte säga "bäst" i de allra flesta fall. Sedan kan ju med fördel de båda linjerna som nämns, 8 från Loudden och 9 från Frihamnen (och linje 21 från Gåshaga brygga, om det nu blir så) gå till Centralen. Det räcker ju att vändspåren vid T-Centralen förlängs några hundra meter, för att det ska bli verklighet. Växlarna kan väl ligga kvar i värsta fall (för att inte kosta för mycket), det gör väl inte så mycket med några hundra meters "motspårskörning" här (men fokusera inte all energi på det, för det var bara en sidokommentar)?

Jag tycker ju att när man för inte alltför många år sedan kostade på att dubblera Klarabergsgatans bro över Vasagatan (ironiskt nog för att underlätta för den biltrafik som nu till stor del tagits bort) så kan man väl utnyttja den bredden och kapaciteten för spårvagnar istället! Jag menar att i nuläget är det inte några stora mängder "turister" som kliver av bussar på Cityterminalen eller fjärrtåg vid Centralen för att åka direkt till Djurgården med alla packning (om det inte i mer sällsynta fall är någon attraktiv konsert folk kommit till långväga ifrån och ska till direkt förstås). De ska väl till hotellet först, och de ligger ju spridda på fler håll än precis vid Centralen. Men däremot när folk ska åka spårvagn till/från både stora mängder bostäder och arbetsplatser på Norra Djurgården, så kan det ju finnas behov för många av dem att ta med sig packning. En förlängning av Spårväg City från T-Centralen till Centralen blir alltså betydligt mer motiverad när den betjänar även Norra Djurgårdsstaden.

Så jag håller med om vad som föreslogs, att det kan ju faktiskt då också vara en fördel ur logistiksynpunkt och trafiksynpunkt att fördela resenärerna mellan arbetspendlare och långväga resenärer vid Centralen (linje 8 och 9) och turister vid Norrmalmstorg (linje 7). Man borde verkligen tänka igenom det ordentligt, för jag tycker också det känns som en ändamålsenlig och logisk lösning. :)

Det är ingen stor sak om 7:an inte går hela vägen upp till T-centralen. (Mest irriterande sena kvällar på hemresan enligt min uppfattning.)

Det är dessutom lätt att byta vid t.ex. Nybroplan till eller från 7:an så har man förbindelse med T-centralen. Det jag tänkte var inte att resenärer som kommer till stan åker direkt till Djurgården, utan att T-centralen är en central plats för kollektivtrafiken, vilket underlättar. Kanske mer för den som skall beskriva hur man reser till Djurgården än för den som skall göra det. :wink: För ett extra byte vid samma plattform är ju inte värst besvärligt.

Det är en hel del människor som i nuläget byter från 69:an till 7:an både vid Kungsträdgården och vid Djurgårdsbron.
LÅ1

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik