Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City

Inläggav Thomas Lange » sön 12 aug, 2018 8:33

Anders Hanquist skrev:Studsade också till inför den informationen. Som jag förstått det är "Djurgårdslinjen" ett produktnamn (eller kanske till och med varumärke) för trafiken med äldre vagnar med utgångspunkt Norrmalmstorg, alltså Linje 7N. Tycker mig ha läst det någonstans. Om nu hela banan ska heta Djurgårdslinjen så blir det svårare att särskilja dessa verksamheter. Och ska eventuella framtida utbyggnader av linjer i Innerstaden då också få egna namn?



Riktigt.
Djurgårdslinjen är registrerat varumärke för den trafik med museala vagnar som bedrivs på sträckan Norrmalmstorg-Skansen-Waldemarsudde. Det är AB Stockholms Spårvägar som äger varumärket.

Aktörerna på Djugården i KDI, Kungliga Djurgårdens Intressenter, har stött på SL/Trafikförvaltningen i frågan om att man vill ha en beteckning på Spårväg City, Linje 7, som kopplar till Djurgården. Man har tyckt att Djurgårdslinjen "skulle väl vara utmärkt".

AB Stockholms Spårvägar, som är en av medlemmarna i KDI, har visat en välvillig inställning till idén, och meddelat KDI att man kan tänka sig att låna ut Djurgårdslinjen som beteckning på all spårvagnstrafik till och från Djurgården. KDI har därefter tillskrivit Trafikförvaltningen om detta.

Emellertid hade nog AB Stockholms Spårvägar tänkt sig ett avtal i frågan innan kungörelsen häromdagen. Det återstår nu att hantera.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange
 
Inlägg: 2107
Blev medlem: tis 06 aug, 2002 12:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » sön 12 aug, 2018 10:39

Djurgårdslinjen känns som en förminskning av linjen. Nu när den går från T-Centralen så kan den bli det primära sättet att åka till Nybroplan och alla dess kulturella aktiviteter. Ej att förväxla med Djurgårdsfärjan.
Enceladus
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav twr » sön 12 aug, 2018 10:47

Enceladus skrev:Djurgårdslinjen känns som en förminskning av linjen. Nu när den går från T-Centralen så kan den bli det primära sättet att åka till Nybroplan och alla dess kulturella aktiviteter. Ej att förväxla med Djurgårdsfärjan.

Inte konstigare än att de flesta på Hagsätragrenen inte ska till Hagsätra.

Djurgårdslinjen är det namn den hade redan vid starten 1877. Det passar bra nu också.

Linje 8 till Loudden, linje 9 till Ropsten/Aga och linje 21 till Gåshaga brygga kan förstås inte kallas Djurgårdslinjen däremot.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7381
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inläggav Ute och åker » sön 12 aug, 2018 10:50

Thomas Lange skrev:
Anders Hanquist skrev:Studsade också till inför den informationen. Som jag förstått det är "Djurgårdslinjen" ett produktnamn (eller kanske till och med varumärke) för trafiken med äldre vagnar med utgångspunkt Norrmalmstorg, alltså Linje 7N. Tycker mig ha läst det någonstans. Om nu hela banan ska heta Djurgårdslinjen så blir det svårare att särskilja dessa verksamheter. Och ska eventuella framtida utbyggnader av linjer i Innerstaden då också få egna namn?



Riktigt.
Djurgårdslinjen är registrerat varumärke för den trafik med museala vagnar som bedrivs på sträckan Norrmalmstorg-Skansen-Waldemarsudde. Det är AB Stockholms Spårvägar som äger varumärket.

Aktörerna på Djugården i KDI, Kungliga Djurgårdens Intressenter, har stött på SL/Trafikförvaltningen i frågan om att man vill ha en beteckning på Spårväg City, Linje 7, som kopplar till Djurgården. Man har tyckt att Djurgårdslinjen "skulle väl vara utmärkt".

AB Stockholms Spårvägar, som är en av medlemmarna i KDI, har visat en välvillig inställning till idén, och meddelat KDI att man kan tänka sig att låna ut Djurgårdslinjen som beteckning på all spårvagnstrafik till och från Djurgården. KDI har därefter tillskrivit Trafikförvaltningen om detta.

Emellertid hade nog AB Stockholms Spårvägar tänkt sig ett avtal i frågan innan kungörelsen häromdagen. Det återstår nu att hantera.

Ja, viktigt med det formella så man inte tappar varumärket. Varumärket skyddar inte bara trafik med museala vagnar, för vad jag ser är formuleringen: "Transporter i form av spårbunden kollektivtrafik till och från Djurgården i Stockholm". Så att licensiera ut varumärket är väl det enda möjliga alternativet för att behålla det, vad jag förstår. Kanske ett tips i onödan för ni har säkert koll, men större företag och organisationer än AB SS har missat viktiga formaliteter kring varumärken, SL/Trafikförvaltningen är väl ett tydligt exempel på det! ;)

Såg att varumärket ansöktes om i början av 2008, och det var väl ungefär då man fick för sig att starta "NK-Expressen" med reguljär spårvagnstrafik till Sergels Torg/T-Centralen, så vaket att varumärkesskydda Djurgårdslinjen då! :)
Ute och åker
 
Inlägg: 662
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Spårväg City

Inläggav twr » sön 12 aug, 2018 10:57

Att förlänga spårvägen till Centralen har diskuterats åtminstone sedan år 2000.

Man nådde (nästan) Sergels torg 2010.
Man nådde T-Centralen 2018.
När man till slut når Centralen är det ingen som vet.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7381
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » sön 12 aug, 2018 13:29

Första framstöten till förlängningen skedde 1992 när en A31:a vagn 331 vart i Oslo för boggiearbeten och på hemvägen lastades av på klarabergsviadukten för att visa på hur bra det skulle bli inför en tapper skara av politiker och journalister. Även här känns det skönt att vara i mål även om vi inte kom ända upp till Klarabergsviadukten men med nya Pendeltunneln är det inte lika viktigt (som vi pratat här om i olika trådar).

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2392
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav Kantorn » mån 13 aug, 2018 9:13

Stefan Widén skrev:Frihamnslinjen blir linje 8...

Djurgårdslinjen är linjen ut till Djurgården...

Mao kommer det i framtiden utgå två linjer från Tce

7 Djurgårdslinjen

8 Frihamnslinjen

När fyran är byggd...

4 Ringlinjen

3 Sjukhuslinjen

2 Norrtullslinjen

1 Essingelinjen

6 Gasverkslinjen

5 Kungsholmslinjen

9 Ja vart skall den gå?.... Solnalinjen??? :D


Å sen alla läsare kommer det viktigaste.... Linjefärger!!! Att Djurgårdslinjen blir blå gul och röd är helt klart. Frihamnslinjen blir vit/blå men resten?

Många färger blir det och om 15 år kommer någon på TF att tycka att det här med linjefärger blir ju bara rörigt.... Spårvagnar får bli blå, tunnelbanor gröna och bussar röda. lokalbanor gula pendeltåg bruna.. Sen har vi tydliga linjenummer som skiljer dem åt.

Stefan.. Nu med en tydlig linje utstakad...

När (om?) linje 8 är färdigbyggd, vad säger att inte linje sju blir kortad till Norrmalmstorg för att få bättre vändkapacitet för linje 8?
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7174
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » mån 13 aug, 2018 11:13

Kantorn skrev:När (om?) linje 8 är färdigbyggd, vad säger att inte linje sju blir kortad till Norrmalmstorg för att få bättre vändkapacitet för linje 8?

Linje 8 = Frihamnslinjen.
Är det inte värdefullt att en utpräglad turistlinje som 7:an går till T-centralen?
(Stan börjar bli dålig turiststad. Eller snarare inte så bra som den skulle kunna vara.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav twr » mån 13 aug, 2018 11:26

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:När (om?) linje 8 är färdigbyggd, vad säger att inte linje sju blir kortad till Norrmalmstorg för att få bättre vändkapacitet för linje 8?

Linje 8 = Frihamnslinjen.
Är det inte värdefullt att en utpräglad turistlinje som 7:an går till T-centralen?
(Stan börjar bli dålig turiststad. Eller snarare inte så bra som den skulle kunna vara.)

Linje 8 är linjen till Loudden. Linje 9 går genom Frihamnen mot Ropsten/Aga, tillsammans med linje 21 mot Gåshaga brygga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7381
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » mån 13 aug, 2018 11:38

twr skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:När (om?) linje 8 är färdigbyggd, vad säger att inte linje sju blir kortad till Norrmalmstorg för att få bättre vändkapacitet för linje 8?

Linje 8 = Frihamnslinjen.
Är det inte värdefullt att en utpräglad turistlinje som 7:an går till T-centralen?
(Stan börjar bli dålig turiststad. Eller snarare inte så bra som den skulle kunna vara.)

Linje 8 är linjen till Loudden. Linje 9 går genom Frihamnen mot Ropsten/Aga, tillsammans med linje 21 mot Gåshaga brygga.

OK. Jag läste bara vad som skrivits tidigare i en text som Kantorn citerade.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » mån 13 aug, 2018 11:53

twr skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:När (om?) linje 8 är färdigbyggd, vad säger att inte linje sju blir kortad till Norrmalmstorg för att få bättre vändkapacitet för linje 8?

Linje 8 = Frihamnslinjen.
Är det inte värdefullt att en utpräglad turistlinje som 7:an går till T-centralen?
(Stan börjar bli dålig turiststad. Eller snarare inte så bra som den skulle kunna vara.)

Linje 8 är linjen till Loudden. Linje 9 går genom Frihamnen mot Ropsten/Aga, tillsammans med linje 21 mot Gåshaga brygga.


Jag hade hoppats att tunnelbaneutbyggnaderna skulle framtvinga en ny linjenumrering i Stockholm, men nio nummer verkar tyvärr räcka (Nockebybanan ska ju också numreras som tunnelbana). Men Spårväg City kanske kan göra det jobbet istället? Att ha linjenumren 7, 8, 9 och 21, där 9 och 21 dessutom har samma sträckning, är nog för ologiskt även för Trafikförvaltningen. Det absurda system vi har nu är endast av historiska skäl. Stombussar borde inte tillhöra samma nummerserie som spårvagnar - det är ju olika trafikslag och vi planerar inte längre att avveckla spårvägen! Linjenumrering är ännu en sak Stockholm har att lära av Köpenhamn, t.ex. bokstäver för pendeltågslinjer.
Enceladus
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav Ute och åker » mån 13 aug, 2018 12:26

twr skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:När (om?) linje 8 är färdigbyggd, vad säger att inte linje sju blir kortad till Norrmalmstorg för att få bättre vändkapacitet för linje 8?

Linje 8 = Frihamnslinjen.
Är det inte värdefullt att en utpräglad turistlinje som 7:an går till T-centralen?
(Stan börjar bli dålig turiststad. Eller snarare inte så bra som den skulle kunna vara.)

Linje 8 är linjen till Loudden. Linje 9 går genom Frihamnen mot Ropsten/Aga, tillsammans med linje 21 mot Gåshaga brygga.

I all enkelhet tänker jag så här. Turister som ska till Djurgården tycker om att promenera. Eller åtminstone i större utsträckning än de som ska till och från jobbet, järnvägsstationen, flygplatsen etc. En liten promenad från T-Centralen/Stockholm City till Norrmalmstorg skadar inte. Det har fungerat bra så i väldigt många år. För turister, besökare till Gröna Lund och Skansen, och för övriga Djurgårdsflanörer. Så linje 7 Norrmalmstorg-Skansen/Waldemarsudde funkar bra, för att inte säga "bäst" i de allra flesta fall. Sedan kan ju med fördel de båda linjerna som nämns, 8 från Loudden och 9 från Frihamnen (och linje 21 från Gåshaga brygga, om det nu blir så) gå till Centralen. Det räcker ju att vändspåren vid T-Centralen förlängs några hundra meter, för att det ska bli verklighet. Växlarna kan väl ligga kvar i värsta fall (för att inte kosta för mycket), det gör väl inte så mycket med några hundra meters "motspårskörning" här (men fokusera inte all energi på det, för det var bara en sidokommentar)?

Jag tycker ju att när man för inte alltför många år sedan kostade på att dubblera Klarabergsgatans bro över Vasagatan (ironiskt nog för att underlätta för den biltrafik som nu till stor del tagits bort) så kan man väl utnyttja den bredden och kapaciteten för spårvagnar istället! Jag menar att i nuläget är det inte några stora mängder "turister" som kliver av bussar på Cityterminalen eller fjärrtåg vid Centralen för att åka direkt till Djurgården med alla packning (om det inte i mer sällsynta fall är någon attraktiv konsert folk kommit till långväga ifrån och ska till direkt förstås). De ska väl till hotellet först, och de ligger ju spridda på fler håll än precis vid Centralen. Men däremot när folk ska åka spårvagn till/från både stora mängder bostäder och arbetsplatser på Norra Djurgården, så kan det ju finnas behov för många av dem att ta med sig packning. En förlängning av Spårväg City från T-Centralen till Centralen blir alltså betydligt mer motiverad när den betjänar även Norra Djurgårdsstaden.

Så jag håller med om vad som föreslogs, att det kan ju faktiskt då också vara en fördel ur logistiksynpunkt och trafiksynpunkt att fördela resenärerna mellan arbetspendlare och långväga resenärer vid Centralen (linje 8 och 9) och turister vid Norrmalmstorg (linje 7). Man borde verkligen tänka igenom det ordentligt, för jag tycker också det känns som en ändamålsenlig och logisk lösning. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 662
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » mån 13 aug, 2018 13:37

Ute och åker skrev:I all enkelhet tänker jag så här. Turister som ska till Djurgården tycker om att promenera. Eller åtminstone i större utsträckning än de som ska till och från jobbet, järnvägsstationen, flygplatsen etc. En liten promenad från T-Centralen/Stockholm City till Norrmalmstorg skadar inte. Det har fungerat bra så i väldigt många år. För turister, besökare till Gröna Lund och Skansen, och för övriga Djurgårdsflanörer. Så linje 7 Norrmalmstorg-Skansen/Waldemarsudde funkar bra, för att inte säga "bäst" i de allra flesta fall. Sedan kan ju med fördel de båda linjerna som nämns, 8 från Loudden och 9 från Frihamnen (och linje 21 från Gåshaga brygga, om det nu blir så) gå till Centralen. Det räcker ju att vändspåren vid T-Centralen förlängs några hundra meter, för att det ska bli verklighet. Växlarna kan väl ligga kvar i värsta fall (för att inte kosta för mycket), det gör väl inte så mycket med några hundra meters "motspårskörning" här (men fokusera inte all energi på det, för det var bara en sidokommentar)?

Jag tycker ju att när man för inte alltför många år sedan kostade på att dubblera Klarabergsgatans bro över Vasagatan (ironiskt nog för att underlätta för den biltrafik som nu till stor del tagits bort) så kan man väl utnyttja den bredden och kapaciteten för spårvagnar istället! Jag menar att i nuläget är det inte några stora mängder "turister" som kliver av bussar på Cityterminalen eller fjärrtåg vid Centralen för att åka direkt till Djurgården med alla packning (om det inte i mer sällsynta fall är någon attraktiv konsert folk kommit till långväga ifrån och ska till direkt förstås). De ska väl till hotellet först, och de ligger ju spridda på fler håll än precis vid Centralen. Men däremot när folk ska åka spårvagn till/från både stora mängder bostäder och arbetsplatser på Norra Djurgården, så kan det ju finnas behov för många av dem att ta med sig packning. En förlängning av Spårväg City från T-Centralen till Centralen blir alltså betydligt mer motiverad när den betjänar även Norra Djurgårdsstaden.

Så jag håller med om vad som föreslogs, att det kan ju faktiskt då också vara en fördel ur logistiksynpunkt och trafiksynpunkt att fördela resenärerna mellan arbetspendlare och långväga resenärer vid Centralen (linje 8 och 9) och turister vid Norrmalmstorg (linje 7). Man borde verkligen tänka igenom det ordentligt, för jag tycker också det känns som en ändamålsenlig och logisk lösning. :)

Det är ingen stor sak om 7:an inte går hela vägen upp till T-centralen. (Mest irriterande sena kvällar på hemresan enligt min uppfattning.)

Det är dessutom lätt att byta vid t.ex. Nybroplan till eller från 7:an så har man förbindelse med T-centralen. Det jag tänkte var inte att resenärer som kommer till stan åker direkt till Djurgården, utan att T-centralen är en central plats för kollektivtrafiken, vilket underlättar. Kanske mer för den som skall beskriva hur man reser till Djurgården än för den som skall göra det. :wink: För ett extra byte vid samma plattform är ju inte värst besvärligt.

Det är en hel del människor som i nuläget byter från 69:an till 7:an både vid Kungsträdgården och vid Djurgårdsbron.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav Per Lind » mån 13 aug, 2018 15:13

Vändkapaciteten är inga problem - bygg en slinga!
En slinga kan man bygga i bottenplanet på de hus som skall (?) byggas vid centralen eller på platsen mellan WTC och Centralstationen - tills man fortsätter mot Kungsholmen.
-Per
Senast redigerad av Per Lind mån 13 aug, 2018 15:56, redigerad totalt 1 gång.
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2332
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » mån 13 aug, 2018 15:39

Ute och åker skrev:Jag tycker ju att när man för inte alltför många år sedan kostade på att dubblera Klarabergsgatans bro över Vasagatan (ironiskt nog för att underlätta för den biltrafik som nu till stor del tagits bort) så kan man väl utnyttja den bredden och kapaciteten för spårvagnar istället! Jag menar att i nuläget är det inte några stora mängder "turister" som kliver av bussar på Cityterminalen eller fjärrtåg vid Centralen för att åka direkt till Djurgården med alla packning (om det inte i mer sällsynta fall är någon attraktiv konsert folk kommit till långväga ifrån och ska till direkt förstås). De ska väl till hotellet först, och de ligger ju spridda på fler håll än precis vid Centralen. Men däremot när folk ska åka spårvagn till/från både stora mängder bostäder och arbetsplatser på Norra Djurgården, så kan det ju finnas behov för många av dem att ta med sig packning. En förlängning av Spårväg City från T-Centralen till Centralen blir alltså betydligt mer motiverad när den betjänar även Norra Djurgårdsstaden.



Broarna på Klarababergsviadukten har vi haft uppe förut och beskedet är att det är möjligen bara den nya som klarar lasterna, övriga måste byggas om. Och just nu finns inte det med i någon plan.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2392
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » mån 13 aug, 2018 18:22

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
twr skrev:Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?


Hållplatsen är inte riktigt färdig än. Senast jag kollade var spåren också blockerade på Hamngatan efter de första provkörningarna. När höstens tidtabeller börjar gälla den 20 augusti så kör linje 69 istället från Karlaplan.

LÅ1 skrev:Jag antar att 69:an också får gå via Sergels torg när spårvagnarna gör det, och slipper Mäster Samuelsgatan.


Således är detta antagande felaktigt.
Thomas Lange skrev:
twr skrev:Har bussarna börjat trafikera den nya hållplatsen?



Bussar angör sin del av de nya hållplatserna först från 1 oktober.

Ser att 69:an går Blockhusudden/Kaknästornet 2018-08-20 till 2018-09-30.
Ser också att 54:an är delad i två delar och inte har trafik Fridhemsplan - Nybroplan samma tidsperiod.
Hur det ser ut från 1 oktober framgår inte, vad jag kan se, på sl.se .

54:ans uppdelning i två delar med samma linjenummer tyder på att det är tillfälligt, och att linjen återgår till den tidigare sträckningen 1 oktober.
Jag gissar att 69:an också kommer att återgå till din tidigare sträckningen 1 oktober. (Men den gissningen känns inte lika säker som den om 54:an.)

Tydligen är de tre linjerna 54, 65 och 69 omlagda 20 augusti fram till 30 september.
"Stort busstrul väntar i City"
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav hgsldf » mån 13 aug, 2018 20:02

LÅ1 skrev:Tydligen är de tre linjerna 54, 65 och 69 omlagda 20 augusti fram till 30 september.
"Stort busstrul väntar i City"

Vad det nu har med "Spårväg City" eller några andra spårvägar i Stockholm att göra? :?
hgsldf
 
Inlägg: 969
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » mån 13 aug, 2018 20:23

Per Lind skrev:Vändkapaciteten är inga problem - bygg en slinga!
En slinga kan man bygga i bottenplanet på de hus som skall (?) byggas vid centralen eller på platsen mellan WTC och Centralstationen - tills man fortsätter mot Kungsholmen.
-Per


Är det tillräckligt många fjärrtågsresenärer som byter direkt till Djurgårdslinjen utan att åka någon annanstans först för att motivera en sådan storskalig ombyggnad? Annars finns det en vändslinga vid Bolinders plan, men där kanske det inte går att få plats med spårvagnar.
Enceladus
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav LÅ1 » mån 13 aug, 2018 21:06

hgsldf skrev:
LÅ1 skrev:

Tydligen är de tre linjerna 54, 65 och 69 omlagda 20 augusti fram till 30 september.
"Stort busstrul väntar i City"

Vad det nu har med "Spårväg City" eller några andra spårvägar i Stockholm att göra? :?[/quote]
Bra fråga! :) Det handlade ursprungligen om huruvida bussarna redan använde hållplatserna på Klarabergsgatan. Men tydligen kan de inte det av någon anledning inte ens köra på Klarabergsgatan förrän 1 oktober.
Senast redigerad av LÅ1 tis 14 aug, 2018 0:23, redigerad totalt 1 gång.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13024
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Spårväg City

Inläggav Ute och åker » mån 13 aug, 2018 23:39

Stefan Widén skrev:Broarna på Klarababergsviadukten har vi haft uppe förut och beskedet är att det är möjligen bara den nya som klarar lasterna, övriga måste byggas om. Och just nu finns inte det med i någon plan.

Det kan ju tyckas vara "besvärligt" att jag ställer frågor om "besked" som jag inte förstår. Speciellt som jag själv varit på platsen tidigare tidigare och sett, begrundat och dragit helt andra slutsatser. Samtidigt är det ju genom att ifrågasätta gamla "sanningar" som kunskapen förs framåt, så jag hoppas det finns överseende med att jag undrar och ställer frågor om detta besked. Än så länge vet jag inte heller varifrån det kommer, eller vilka undersökningar som ligger till grund för det. :)

Kan tyvärr inte illustrera med några egna bilder, men tar lite hjälp av Eniro.

Jag börjar med en gatuvy från under Klarabergsviadukten vid Norra Klarabergskopplet. Länk: gatuvy Klarabergs från Norra Klarabergskopplet. Inte så långt från Bolindersplan som nämndes ovan. Visar även förminskad kopia här:

Bild

Ungefär så ser betongkonstruktionen ut utanför "Övre Hallen" på Centralen. En platt konstruktion, smala pelare som bär upp konstruktionen, och tänker man igenom saken kan man nog förstå att här kan det nog vara olämpligt att dra fram spårväg utan kostsamma och dyrbara förstärkningar. Eller rättare sagt rivning och robust nybyggnad.

Men hur ligger det till med den dubbla bron över Vasagatan. Är det verkligen sant att den ena bron är bräcklig och saknar bärighet medan den andra bron skulle ha betydligt bättre bärighet? Den ena bron är ju en kopia av den andra. Jag visar en bild på de båda broarna. Jag berättar inte vilken som har fått "beskedet" vara skröplig och vilken som är stabil, utan lämnar det som en liten bildgåta! Länk: gatuvy Klarabergsviadukten från Vasagatan. Visar även förminskad kopia här:)

Bild

Som sagt, vilken av broarna är svag och vilken är stark? Går det avgöra det på bilden? Om det verkligen är så att den ena skulle vara "kass", så undrar man ju vad anledningen skulle vara? Det kan inte gärna vara den geometriska utformningen, för båda broarna är byggda precis som en bärkraftig bro ska vara. Inte platt utan med sedan många århundraden känd valvkonstruktion, som är en stark konstruktion, väsentligt starkare än den plattare konstruktionen på bilden innan. Dessutom har pelarna som bär upp bron betydligt kraftigare dimensioner, så även där är det en betydligt starkare konstruktion. Varför skulle den ena av de här broarna ha svag bärighet? Är det betongen som är dålig? Är det armeringen som är dålig? Är det "beskedet" som är otillräckligt underbyggt eller formulerat? Något måste det ju vara, och de frågorna väntar nog på sitt svar. Liksom bildgåtan. ;)

Men jag kan ju precisera min tidigare formulering om att det borde anläggas en hållplats närmare Centralen som spårvagnarna vänder på, med eller utan flytt av den existerande övergångsväxelförbindelsen. Den här visade bågkonstruktionen sträcker sig åtminstone fram till utanför Radisson Blu Royal Viking Hotel, och då kan man i så fall anlägga den tillkommande hållplatsen åtminstone dit. Det är inga problem, påstår jag utifrån vad jag nyss skrivit (åtminstone tills motsatsen visats). Samtidigt kan man då passa på att döpa om "NK-Expressen" till "Royal Viking-Expressen"! :D

Jag har en plan B också (bra att ha i Bakfickan), och det är att om man vill dra en spårväg bara på den ena av dubbelbroarna så får man ju göra det i så fall, Visst, det blir lite osmidigare, men är fullt genomförbart! Dock måste säkert växelförbindelsen göras om i så fall för att utdragsspåren ska peka rätt, och det kanske tillkommer lite trafikskyltar och kanske några trafiksignaler också. Men, spelar roll! :)
Ute och åker
 
Inlägg: 662
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster