Spårväg City

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 16:24

Resandeprognoserna för Spårväg City torde ligga klart över vad vi kan förvänta oss på den föreslagna "Älvsjögrenen" av TUB2. Troligen även över siffrorna för "Skärholmsförbindelsen"...

Så det kanske vore bättre med tunnelbana där många åker och spårväg där det är lite färre?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 16:37

TKO skrev:Resandeprognoserna för Spårväg City torde ligga klart över vad vi kan förvänta oss på den föreslagna "Älvsjögrenen" av TUB2. Troligen även över siffrorna för "Skärholmsförbindelsen"...

Så det kanske vore bättre med tunnelbana där många åker och spårväg där det är lite färre?

funderar
Thomas K Ohlsson

I princip har du ju en bra poäng. Men det beror ju väldigt mycket på lokala förutsättningar också. Och resandet påverkas ju även av vilken infrastruktur som byggs och hur tillgänglig den är.

NDS har goda förutsättningar att försörjas av spårväg, det finns ett i stora drag färdigt förslag, resandet blir stort delvis för att spårvägen ger god tillgänglighet, och spårväg räcker för att ta hand om behovet.

Väster om stan finns det två vägar att gå, kanske in kombination. Å ena sidan skulle vi kunna välja spårväg, eftersom det är vad prognoserna pekar mot behövs. Å andra sidan kan vi resonera att det är ett regionalt system som bör vara snabbt, och då utforma det så att resandet närmar sig den kapacitet som erbjuds. jag tror att detta skulle vara någon variant av Kungsholmenbanan (alltså pendeltåg eller regionaltåg). På sikt tror jag man räkna både med en lokal yttäckande spårväg över Västerbron och en regional snabb järnväg i tunnel. Men helst inte tunnelbana.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 16:40

TKO skrev:Resandeprognoserna för Spårväg City torde ligga klart över vad vi kan förvänta oss på den föreslagna "Älvsjögrenen" av TUB2. Troligen även över siffrorna för "Skärholmsförbindelsen"...

Så det kanske vore bättre med tunnelbana där många åker och spårväg där det är lite färre?

funderar
Thomas K Ohlsson


Hur skulle en tunnelbana till NDS se ut? En av poängerna med Spårväg City är sammankopplingen med Lidingöbanan. På sikt är nog tanken att koppla samman Louddsgrenen med en eventuell spårväg linje 4, vilken skulle avlasta Strandvägen.
Enceladus
 
Inlägg: 1787
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 16:45

Jag vet inte!
Även jag börjar luta åt att det är bäst med spårväg.

Men jag lyfter ändå ett varningens finger och säger de magiska orden "Hammarby Sjöstad"!

(Jag hoppas ni fattar kopplingen.)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 7:51

Enceladus skrev:1 250 miljoner kronor avsätts på en förlängning av Spårväg City till Norra Djurgårdsstaden.

Jag tror att Spårväg City har relativt goda chanser att få stöd av en majoritet. Resandeprognoserna ligger nästan på tunnelbanenivå, men det ser inte ut att finnas något tunnelbanealternativ som fungerar ihop med övriga planer. Östlig förbindelse kan också påverka, om det blir spårväg där.


Nu har jag försökt förstå mej på Miljöpartiets budgetförslag för 2018, den del som berör Spårväg City. Det finns två objekt:

- "Program Spårväg" City total planerad utgift 2 924 milj kr, varav 2 595 har förbrukats fram till och med 2017.

- "Program Spårväg City till Djurgårdsstaden" totalt 1 250 milj kr, varav inget har förbrukats före 2018.

Jag förmodar att den första posten är för spårvägen Sergels torg - Waldemarsudde, de pengar som återstår (329 milj) är för förlängningen till Sergels torg och annat smått och gott. Och att den andra posten är linjen Djurgårdsbron-Ropsten (man menar väl "Norra Djurgårdsstaden" och inte "Djurgårdsstaden"). Men verkar det rimligt att denna linje bara skall kosta drygt 40% av vad nuvarande "Djurgårdslinje" har kostat? Värtalinjen är längre men är förmodligen mycket enklare att bygga - men motiverar det denna prisskillnad? Ja vi får väl anta att någon räknat och räknat rätt!

Anslaget för Värtalinjen utfaller under fyra år, 300 milj 2018, 2019 och 2020 samt 350 milj 2021 Vad jag kan förstå skulle detta inneburit byggstart i år (2018) och fördigställande 2021. Detta var naturligtvis helt orealistiskt att föreslå - hur tänkte de gröna här egentligen? Det finns vare sej plantekniska eller fysiska förutsättningar för detta, dessutom måste byggnadsarbetena både projekteras och handlas upp innan spaden kan sättas i marken...

Jag får helt enkelt konstatera att Miljöpartiets budgetförslag på denna punkt var helt orealistiskt!

suckar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav twr » tor 14 jun, 2018 8:03

Om de inte ens fick namnet på området rätt så kan man nog inte lita på något av innehållet!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 8:04

För att fortsätta på budgetspåret:

Trafikförvaltningens budgetunderlag för 2019 kan vara intressant läsning, på sidorna 25-27 finns en tabell över föreslagna investeringsobjekt.

/TKO

PS: Tilläggas kan att den samlade oppositionen valde att inte deltaga i TN:s beslut att överlämna budgetunderlaget till Landstingsstyrelsen, så vad V, S, MP och SD har för åsikter vet vi ännu inte...
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » tor 14 jun, 2018 19:32

Men det som är bra, och som utredningen ger tydligt svar på, vilket även alla här är överens om är att det är helt rätt att bygga ihop banorna.

Det ni kan fundera på är om man ändrar linjesträckningen till att gå från Djurgårdsbron till Karlaplan och en rondellkörning där för att sedan gå vidare till Karlavägen bort mot radiohuset. Med slingan vid Karlaplan kan man snabbt vända vagnar vid "tömningar" på Djurgården. Vagnar från Ropsten kan vända extravagnar där och resande från Frihamnen kan byta till tuben där om så önskas.... Mao två spår vid hållplatsen krävs. Det kommer att bli en fantastisk spårteknisk lösning som verkligen bli effektiv.

Denna sträckning var på tapeten när man planerade för en jätteutställning på Gärdet 1998.

Fördelen är också att man slipper den enorma konstruktion som krävs för att klara bullerkraven förbi Berwaldhallen. Katsching i kassan.... :D



Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2160
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 19:50

Snabb kommentar till Stefans förslag:
- Det där kan vara något. Då får man också en bättre koppling till t-banan. De olika trafikslagen ska ju samverka, inte motverka!

F Ö hade Valeskog och Tamsons en träta på SVT:s Stockholmsnyheter om kollektivtrafiken till NDS. Kommer säkert med även i Aktuelltsändningen, rekommenderas. Jag kanske (läs förmodligen) återkommer med referat och kommentarer.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav Stefan Widén » tor 14 jun, 2018 21:12

Ja nu kan vi verkligen hoppas att alla partier lägger allt gammalt bakom sig och tar till sig av den utredning som redan kommit och av vad den som hänvisas till säger. Det viktiga nu är att vi får ett snabbt beslut. Det kommer definitivt att påverka trafiken positivt på många sätt, Bla slipper man anpassa Alkärrshallen till A35 vilket inte är det lättaste. Alkärrshallen kan då vara kvar som hall för museivagnarna och samråd med Spv museet utvecklas ännu mer.

Vi får uppmana alla forumläsare att fråga ut partierna i valstugorna om vem som först kan komma till beslut om byggstart.


Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2160
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 22:19

Tamsons inställning var att "så bråttom är det inte"... Valeskogs den rakt motsatta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav Enceladus » tor 14 jun, 2018 22:29

TKO skrev:Tamsons inställning var att "så bråttom är det inte"... Valeskogs den rakt motsatta!

/TKO


Tamsons vill väl skapa ett bilberoende innan kollektivtrafiken är på plats?
Enceladus
 
Inlägg: 1787
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Spårväg City

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 22:46

Jag tycker det är lämpligt att fortsätta diskussionen om "spårvagn till Värtan" här!

Thomas K Ohlsson
diskussionsledare
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7144
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Spårväg City

Inläggav twr » fre 22 jun, 2018 8:59

Lite vid sidan om trådens egentliga ämne, men ändå intressant: https://www.svd.se/hemlig-plan-sergels- ... l-gatuniva

25 juni "invigs" Sergels torg med omgivning efter tätskiktsrenoveeingen. Nu är det bara spårvägen kvar!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6274
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Spårväg City

Inläggav ADDE » fre 22 jun, 2018 15:13

Intressanta idéer för en tryggare och (ännu) mer affärsinriktad idé för "plattan". Jag tycker absolut man bör höja den till gatunivån. kanske skapa en parklig miljö vid sidan av fontänen. Ytan under tycker jag ska dock ges till Kulturhuset. Men en ordentlig ansiktslyft behöver torget definitivt!
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Spårväg City

Inläggav daniel_s » fre 22 jun, 2018 16:33

ADDE skrev:Intressanta idéer för en tryggare och (ännu) mer affärsinriktad idé för "plattan". Jag tycker absolut man bör höja den till gatunivån. kanske skapa en parklig miljö vid sidan av fontänen. Ytan under tycker jag ska dock ges till Kulturhuset. Men en ordentlig ansiktslyft behöver torget definitivt!


Visst, paja hela tanken med cityarkitekturen och skapa nya problem som strular till allting, gör det bara... :roll:
daniel_s
 
Inlägg: 11288
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Spårväg City

Inläggav ADDE » fre 22 jun, 2018 16:36

daniel_s skrev:
ADDE skrev:Intressanta idéer för en tryggare och (ännu) mer affärsinriktad idé för "plattan". Jag tycker absolut man bör höja den till gatunivån. kanske skapa en parklig miljö vid sidan av fontänen. Ytan under tycker jag ska dock ges till Kulturhuset. Men en ordentlig ansiktslyft behöver torget definitivt!


Visst, paja hela tanken med cityarkitekturen och skapa nya problem som strular till allting, gör det bara... :roll:

Har du något bättre förslag att komma med? Eller ska det vara lika unket som det är idag vid plattan?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1646
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Solberga

Re: Spårväg City

Inläggav daniel_s » fre 22 jun, 2018 16:58

ADDE skrev:
daniel_s skrev:
ADDE skrev:Intressanta idéer för en tryggare och (ännu) mer affärsinriktad idé för "plattan". Jag tycker absolut man bör höja den till gatunivån. kanske skapa en parklig miljö vid sidan av fontänen. Ytan under tycker jag ska dock ges till Kulturhuset. Men en ordentlig ansiktslyft behöver torget definitivt!


Visst, paja hela tanken med cityarkitekturen och skapa nya problem som strular till allting, gör det bara... :roll:

Har du något bättre förslag att komma med? Eller ska det vara lika unket som det är idag vid plattan?


Det är du som tycker att det är unket. Jag ser ingen som helst förbättringspotential. En överdäckning skulle bara göra våld på arkitekturen utan att förbättra den sociala situationen på platsen.
daniel_s
 
Inlägg: 11288
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Spårväg City

Inläggav CS » fre 22 jun, 2018 17:30

TKO skrev:
Nu har jag försökt förstå mej på Miljöpartiets budgetförslag för 2018, den del som berör Spårväg City. Det finns två objekt:

- "Program Spårväg" City total planerad utgift 2 924 milj kr, varav 2 595 har förbrukats fram till och med 2017.

- "Program Spårväg City till Djurgårdsstaden" totalt 1 250 milj kr, varav inget har förbrukats före 2018.

Jag förmodar att den första posten är för spårvägen Sergels torg - Waldemarsudde, de pengar som återstår (329 milj) är för förlängningen till Sergels torg och annat smått och gott. Och att den andra posten är linjen Djurgårdsbron-Ropsten (man menar väl "Norra Djurgårdsstaden" och inte "Djurgårdsstaden"). Men verkar det rimligt att denna linje bara skall kosta drygt 40% av vad nuvarande "Djurgårdslinje" har kostat? Värtalinjen är längre men är förmodligen mycket enklare att bygga - men motiverar det denna prisskillnad? Ja vi får väl anta att någon räknat och räknat rätt!

Anslaget för Värtalinjen utfaller under fyra år, 300 milj 2018, 2019 och 2020 samt 350 milj 2021 Vad jag kan förstå skulle detta inneburit byggstart i år (2018) och fördigställande 2021. Detta var naturligtvis helt orealistiskt att föreslå - hur tänkte de gröna här egentligen? Det finns vare sej plantekniska eller fysiska förutsättningar för detta, dessutom måste byggnadsarbetena både projekteras och handlas upp innan spaden kan sättas i marken...

Jag får helt enkelt konstatera att Miljöpartiets budgetförslag på denna punkt var helt orealistiskt!

suckar
Thomas K Ohlsson


Posten
- "Program Spårväg" City total planerad utgift 2 924 milj kr, varav 2 595 har förbrukats fram till och med 2017.
Avser upprustning och tillgänglighetsanpassning av Lidingöbanan inklusive nya fordon samt AGA-depån. Tillgänglighetsanpassningarna och förlängningen till T-Centralen ligger vad jag förstått på ca 300 MSEK

Posten:
- "Program Spårväg City till Djurgårdsstaden" totalt 1 250 milj kr, varav inget har förbrukats före 2018.
Bör avse spårväg (infrastrukturen) Djurgårdsbron -Ropsten.

De 8 A35-spårvagnarna till SpvC ligger i reinvesteringsbudgeten
De 7 ursprungliga A36 spårvagnarna till LB ligger i program Spårväg City total utgift
De 2 tillkommande A36-spårvagnarna till LB ligger antingen i program Spårväg Vity total utgift eller ospecificerade ersättningsinvesteringar för innevarande år.


Det är i alla fall så storleksordningarna och besluten matchar Program Spårväg City och det budgetförslag som du länkade till i den här tråden.
Lägg ned kommunerna och ersätt dem med landstinget
CS
 
Inlägg: 586
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 16:41

Föregående

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst