Linjenummer och meningen med stomlinjer i Stockholm

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Linjenummer och meningen med stomlinjer i Stockholm

Inläggav Lars_L » fre 01 dec, 2017 8:35

Inge skrev:
Enceladus skrev:Jo, jag håller verkligen med om att den nuvarande sifferkonvention - 7:or för stombussar och 9:or för nattbussar - går emot det sunda förnuftet. Eftersom stomlinjer ska vara viktiga borde de ha den första siffran (x0x-serien), vilket de också har i innerstan (1-4). Du gav ett bra exempel: 300A och 300B istället för 176 och 177. Detta fungerar inte heller för 500-serien som är full. Nattrafiklinjer har, precis som högtrafiklinjer (t.ex. 565 och 749), inget behov av en speciell siffra. Därtill är de för många för att få plats i vissa serier.

Man ansåg det väl allt för besvärligt att rensa x0x, kanske enklare att ta x7x.men 10x hade ju funkat utmärkt eftersom det tidigare var serien för nattbussar och således en tom serie.

Egentligen var det nog snarare så att man börjat ha några industrilinjer som 17x-turer och som man då tyckte var enkelt att börja på detta, samt att den var tom inom de flesta trafikområden. Men det finns ju fortfarande inkonsekvenser, som 579 mellan Bålsta och Märsta, som man ju faktiskt skulle kunna tro var en stomlinje, om man inte visste bättre, då den ju har begränsade uppehåll och är ett slags snabblinje.

Men så rädda behöver man ju inte vara för att ändra linjenummer - det gör man ju ändå så mycket i andra fall. Men jag gillar Köpenhamns modell där de radiella stomlinjerna fått nummer x5x och de tangentiella - eller rena tvärförbindelserna x00. I Roslagen skulle det ju vara oerhört elegant om man hade stomlinjer på x1x- nummer 640 var ju utmärkt nummer till Norrtälje. 670 är ju också ett bra nummer. Då kunde man lägga de linjer som andra lokala linjer som har koppling i området kring samma nummerserie. Även i Oslo har man ju på senare år lagt om linjenumren för att låta de tunga linjerna ha ett enkelt linjenummer.

Eller som man tänkte kring tunnelbanan förr när det gällde anslutningslinjer. Det vill säga låta stomtrafiken ha ett tvåsiffrigt nummer och lägg till en siffra för matarbussar/anslutningsbussar.

När det gäller lokala linjer (som bara trafikerar inom kommunen) kan jag tycka Londons modell är rätt bra också (om det är brist på nummer). Det vill säga att ett prefix som bygger på kommunens namn och sedan ha 1 eller 2 siffror om det behövs. Exempelvis kunde Lidingö (okej att de tangerar Stockholm) istället för att ha 200-serien, då få L1-L38 som nummer.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav ADDE » fre 01 dec, 2017 14:17

Kalla mig tradidionalist eller vad som helst när det kommer till linjenummer, men 3-siffriga nummer representerar olika delar av länet, däremot kan det vara dags att införa 4-siffirga nummer för att ge rum till fler busslinjer till vissa områden.

Men, om det finns linjer som bör ha ensiffriga nummer så är det tunnelbanan som bör ha äran att ha dessa, med pendeltåg och lokaltrafiklinjer ha efterföljande nummer.
Exempel på upplägg:
1: Hässelby Strand-Farsta Strand
2: Arenastaden-Skarpnäck
3: Ropsten-Norsborg
4: Mörby Centrum-Fruängen
5: Barkarby-Nacka Centrum
6: Hjulsta-Hagsätra
Dessa bör ha nån suffix, typ 1x om de kör en annan rutt, t.ex. 1x Skarpnäck-Vällingby eller 6x Barkarby-Hagsätra,

Pendeltågen bör gå på 10-serien, bara att man byter ut 4:an till 1:an som första siffra. finns det nummer over så kande överföras till Roslagsbanan!
10-15: De olika varianter av Märsta/Bålsta/Uppsala-Nynäshamn/Sodertalje C.
16: Sodertalje C-Gnesta
17: Stockohlm Östra-Kårsta
18: Stockholm Östra-Österskär
19: Stockohlm Östra-Näsby Park
20-serien hör till spårvägslinjer I förorten och saltsjöbanan:
20: Alvik-Nockeby
21: (T-C)-Ropsten-Gåshaga
22: Solna-Sickla Udde
23: Helenelund-Sickla Udde
24: Älvsjö-Flemingsberg
25: Slussen-Saltsjöbaden
26: (Slussen)-Igelboda-Solsidan

Och innerstadslinjerna har ett bra upplägg. stomlinjerna bör ha ett tydligt nummerstruktur, t.ex. 30, 40, 50, 60... och de bör gå dygnet runt!
annars bör mittenummret I 3-siffirga linjer indikera en tydlig roll en busslinje har, såsom x0x är stomlinje, x9x nattbussar etc.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Kantorn » mån 04 dec, 2017 14:16

ADDE skrev:Kalla mig tradidionalist eller vad som helst när det kommer till linjenummer, men 3-siffriga nummer representerar olika delar av länet, däremot kan det vara dags att införa 4-siffirga nummer för att ge rum till fler busslinjer till vissa områden.

Men, om det finns linjer som bör ha ensiffriga nummer så är det tunnelbanan som bör ha äran att ha dessa, med pendeltåg och lokaltrafiklinjer ha efterföljande nummer.
Exempel på upplägg:
Dessa bör ha nån suffix, typ 1x om de kör en annan rutt, t.ex. 1x Skarpnäck-Vällingby eller 6x Barkarby-Hagsätra,

Pendeltågen bör gå på 10-serien, bara att man byter ut 4:an till 1:an som första siffra. finns det nummer over så kande överföras till Roslagsbanan!

Och innerstadslinjerna har ett bra upplägg. stomlinjerna bör ha ett tydligt nummerstruktur, t.ex. 30, 40, 50, 60... och de bör gå dygnet runt!
annars bör mittenummret I 3-siffirga linjer indikera en tydlig roll en busslinje har, såsom x0x är stomlinje, x9x nattbussar etc.

Adde: Om du i första stycket reserverar 1x till att gälla tunnelbana som går annan väg, så kan du inte ge järnvägen samma suffix... Annars ganska logiskt förslag.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav ADDE » mån 04 dec, 2017 14:58

Kantorn skrev:
ADDE skrev:Kalla mig tradidionalist eller vad som helst när det kommer till linjenummer, men 3-siffriga nummer representerar olika delar av länet, däremot kan det vara dags att införa 4-siffirga nummer för att ge rum till fler busslinjer till vissa områden.

Exempel på upplägg:

Adde: Om du i första stycket reserverar 1x till att gälla tunnelbana som går annan väg, så kan du inte ge järnvägen samma suffix... Annars ganska logiskt förslag.

Well, det blev så eftersom jag har inte koll på det nya upplägget som gäller nu på söndag. förmodligne lär jag ha batter bild så småningom och då återkommer jag med ett batter linjearragemang isf.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav TKO » mån 04 dec, 2017 16:20

Väldigt många inlägg har det blivit, men jag ser inte ett enda som har med trådens ämne att gör... för den som glömt så är det:

Jag skulle vilja starta en diskussion om meningen med stomlinjerna i Stockholm och var de har för funktion för allmänheten i Stockholm. För mig är en stomlinje en linje som har ett väsentligt antal trafikanter och en linje där det finns relativt viktigt behov för en åtminstone någorlunda frekvent turtäthet.

Men det är ju en fråga som är väsentlig för de flesta kollektivtrafikanter, så den ska vi väl inte diskutera här...

Jag tycker vi ska testa att ha BOKSTÄVER som beteckning för innerstadsbussarna - eftersom det mej veterligen aldrig förekommit tidigare så slipper vi diskussioner om vad en linjes "rätta nummer" är!

Säg - är inte det den fiffigaste lösningen?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lars_L » mån 04 dec, 2017 22:14

TKO skrev:Väldigt många inlägg har det blivit, men jag ser inte ett enda som har med trådens ämne att gör... för den som glömt så är det:

Jag skulle vilja starta en diskussion om meningen med stomlinjerna i Stockholm och var de har för funktion för allmänheten i Stockholm. För mig är en stomlinje en linje som har ett väsentligt antal trafikanter och en linje där det finns relativt viktigt behov för en åtminstone någorlunda frekvent turtäthet.

Men det är ju en fråga som är väsentlig för de flesta kollektivtrafikanter, så den ska vi väl inte diskutera här...

Jag tycker vi ska testa att ha BOKSTÄVER som beteckning för innerstadsbussarna - eftersom det mej veterligen aldrig förekommit tidigare så slipper vi diskussioner om vad en linjes "rätta nummer" är!

Säg - är inte det den fiffigaste lösningen?

undrar
Thomas K Ohlsson

Kan man tycka, men det gäller ju inte för SL. Stomlinjer har ju som förklarats blivit många olika koncept som man här försökt samla under samma hatt. Därav denna diskussion eftersom man gjort på annat sätt i andra länder. Det är nog bara SL som försökt på ett sådant här otydligt begrepp.

Det bästa vore ju alltså att man tydliggjorde de olika koncepten, så att man inte har vissa blåa bussar i halvtimmestrafik och andra som inte får gå mer sällan än in halvtimmestrafik och en tredje typ som förvisso räknas till den senare men ändå får gå i halvtimmestrafik.

Tydligen verkar SL nu ha den inställningen att om linjen i en framtid kan tänkas uppfylla utbudskriteriet, så kan man starta linjen utan att den uppfyller det.

Men problemet är väl att för snävt begränsat, så blir det ju ganska få linjer som kan vara stomlinjer och för dålig turtäthet naturligtvis förstör vitsen med att särskilt peka ut konceptet.

Så allvarligt talat fyller väl inte konceptet någon funktion för allmänheten idag - ingen tydlig i alla fall, eftersom man menar olika saker med det från SL:s sida. Det är nog allmänt känt att de har rätt bra turtäthet. Men ska det vara nog? Då borde ju även 160 vara stomlinje kanske och numera en del andra linjer som nästan når upp till turtäthetskravet.

I innerstaden är det väl alltså bättre med ett koncept med huvudlinjer och något mindre regida krav på turtäthet. Dock inte sämre än var 10:e minut dagtid.
Lars_L

Inläggav Enceladus » mån 04 dec, 2017 22:33

Det finns väl inte en endaste linje (stomlinje eller ej) som har 10-minuterstrafik (eller mer) mellan 6 och 9 på helgdagar?
Enceladus

Inläggav Lars_L » tis 05 dec, 2017 0:05

Enceladus skrev:Det finns väl inte en endaste linje (stomlinje eller ej) som har 10-minuterstrafik (eller mer) mellan 6 och 9 på helgdagar?

Nej, men det räknar jag inte som dagtid, men jag skulle väl bättre ha använt mellantrafiken som begrepp.

Frågan är väl snarast vilken lägsta turtäthet man ska acceptera för en stomlinje. Eftersom det skiljer sig så mycket i Stockholm blir det ju dock meningslöst. Tycker dock 20-minuter kan vara acceptabelt just för lördags- och söndagsmorgnar före klockan 9. På kvällar bör ju dock turtätheten minst vara kvartstrafik för att det ska vara vettigt att kalla det för en stomlinje/huvudlinje i en storstad. Och då kan man ju välja kvartstrafik som lägsta standard oavsett.

Detta är ju dock fortfarande meningslöst om man kallar linjer för samma koncept, även om de trafikerar med avgångar varannan timme. Endera ska ju koncptet signalera att man aldrig ska behöva vänta mer en 15-minuter (exklusive förseningar), i annat fall säger ju inte färgen på bussen något alls. Då är det ju bättre att marknadsföra linjen på annat sätt, under annat koncept.

Tvärlinjer som räknas som "stomlinjer" bör ju rimligen finnas med på spårkartan om det ska vara någon vits, eller på en separat karta på sidan om. Ibland känns det som att man bara gör halva arbetsinsatsen. Man lägger ner hur mycket pengar på vissa saker som helst - såsom färg på bussen - men sedan marknadsförs inte linjerna alls. Inte ens inom det egna systemet, trots att det inte behöver kosta något med marknadsföringen där.
Lars_L

Inläggav TKO » tis 05 dec, 2017 11:25

Jag tycker att det finns en poäng med en hierarkisk indelning av busslinjerna, det gör - om det utförs och kommuniceras väl - linjenätet mer överskådligt. Vad man sedan väljer att kalla de olika nivåerna spelar mindre roll, så länge man är konsekvent. Jag väljer att fortsätta kalla "stomlinjerna" (de verkliga) för just Stomlinjer! Naturligtvis går det att använda andra benämning, som "Huvudlinjer", "Frequent network", "Metrolinien" etc...

De viktigaste kriterierna för en linjes kategorisering torde vara turtäthet och resehastighet. Hur gränserna skall sättas beror delvis på linjens trafikuppgift - vi har anledning att kräva högre medelhastighet av en stomlinje som går på motorväg än en som tråcklar sej fram i innerstaden. Detsamma gäller i viss mån turtätheten, men här bör vi vara striktare - du skall under den största delen av trafikdygnet kunna gå till hållplatsen utan att först titta på tidtabellen - eller använda reseplaneraren. Ytterligare ett kriterium kan (bör?) vara att linjen inte enbart har en lokal matarfunktion - vilket gör att linje 160 trots allt knappast är en stomlinje!

(Men skulle SL få för sej att göra en karta över sitt "Frequent network" /som börjar bli allt vanligare främst i USA men även i Europa/ skulle linjer som 160 platsa...)

Vilka krav ska vi då ställa på en Stomlinje? När det gäller turtätheten tycker jag att minst 10-minuterstrafik under dagtid (Må-Fr 05:00 - 21:00, Lö-Sö 9:00 - 22:00) egentligen är minimikravet. Men det skulle ju innebära att inte pendeltågslinjerna skulle uppfylla stomlinjekravet - så vi kanske får acceptera 15-minuterstrafik? Men vem vill stå och vänta på bussen i 15 minuter???

Och hastigheten?
Här har jag faktiskt ingen bestämd åsikt. "Så fort som möjligt" är väl en bra målsättning - om än lite flummig. En möjlighet som SL sällan (aldrig?) använder är att låta stombussen köra förbi en del hållplatser, som då istället får trafikeras av lokalbussar. Detta förekommer i stor utsträckning t ex i USA - på 2nd/3rd ave på Manhattan kör t ex M15 som lokalbuss (7-10 minuterstrafik) och M15SBS som "express" (2-4 minuterstrafik). Tidsvinsten för expressbussen är cirka 22 minuter i högtrafik. (Medelhastigheten är dock inte imponerande ens för expressbussen...)

Slutligen har vi då den så viktiga frågan om linjenummer.
Här kan vi fundera på om vi inte skall kika lite på Berlin. Där finns ett stomlinjenät som trafikeras av såväl spårvagnar som bussar ("Metrotram" och "Metrobus"), linjerna har prefixet "M" oavsett vilket trafikslag som används. BVB har också ett högt krav på turtäthet för metrolinjerna - minst 10-minuterstrafik dagtid och halvtimmestrafik hela natten. Ja metrobussarna går visst med (minst) 10-minuterstrafik hela dygnet!

Det var några funderingar kring stomlinjerna och deras numrering!

hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Lars_L » tis 05 dec, 2017 16:15

Men det är ju hela problemet i Stockholm att förutom stomlinjerna i innerstaden är ju turtätheten rätt låg, många av stomlinjerna (även 677 undantagen) har ju halvtimmestrafik vissa tider på dygnet. Alltså är inte tätheten idag ett kriterium för stombussar. Lila lite som att det ska vara en tvärförbindelse eller att hållplatser ska hoppas över (även om det gäller för en del).

Pendeltågen valde man att inte ta 10-minuterstrafik på, vilket jag menar skulle ha varit det bästa utifrån nuvarande situation (kapacitet och fördelning av resenärer, men under förutsättning att man har mer än 6 avgångar per timme i högtrafik).

Tanken har ju varit att stomlinjerna ska ha färre hållplatser. Så fungerar det väl bara nu på något enstaka ställe i innerstaden. Det beror väl dock främst på att det dels då kräver att man har en annan heldagslinje som trafikerar sträckan (om man inte acceptear det längre gångavståndet), dels att det går att köra om de andra bussarna. Det är väl det senare som kanske är huvudproblemet i innerstaden. Tanken med framkomlighetsstrategin var ju här också att ta bort ett antal hållplatser.

Nu tycker jag att man i Köpenhamn har lite för många koncept. Men sympatiserar med tanken att man kan ha någon variant som kännetecknar att det är en snabb linje, men då med lägre turtäthet och att det är det förstnämnda som är målet att kommunciera ut. De skulle kunna vara både radiella och tangentiella.

Men det är ju som sagt svårt att se stomlinjerna i innerstade som tvärförbindelser (4:an undantagen). Samtidigt som det är svårt med den begränsade yta som finns i innerstaden att ha färre hållplatser. Konceptet har ju då snarare blivit på många håll att man försöker koncentrera trafiken till vissa linjer i tunga stråk och glesar ut avståndet mellan hållplatserna något (men så att man ändå inte behöver komplettera linjen med andra). Kan vara en ganska rimlig kompromiss...

Då får man både en snabb förbindelse i innerstaden och med hög turtäthet. Så får man kalla ytterstadsstombussarna något annat, som ju sällan har mindre än kvartstrafik utanför högtrafik och därmed inte signalerar att det är en högfrekvent linje. Har helt enkelt ett koncept som skiljer sig för mycket från innerstadsmodellen, som ju snarare kanske ska jämföras med stadsspårväg.
Lars_L

Inläggav Enceladus » tis 05 dec, 2017 18:33

Den här debatten om lägsta turtäthet för stomlinjer ser ut att ha landat i att 10-minutertrafik i mellantrafik och 15-minuterstrafik i lågtrafik är en rimlig riktlinje. Sedan verkar det inte vara givet vad som ska räknas som mellantrafik. Det tycks som att vi prioriterar helgdagar högre än Trafikförvaltningen. Exempelvis uppfyller Tyresös stomlinje kraven förutom den sistnämnda punkten. Det kan även vara värt att påpeka att tunnelbanan (men inte pendeltåget) använder den definition av mellantrafik som vi önskar att stomlinjer också gör.
Enceladus

Inläggav BSB101 » tis 05 dec, 2017 20:29

TKO skrev:Vilka krav ska vi då ställa på en Stomlinje? När det gäller turtätheten tycker jag att minst 10-minuterstrafik under dagtid (Må-Fr 05:00 - 21:00, Lö-Sö 9:00 - 22:00) egentligen är minimikravet. Men det skulle ju innebära att inte pendeltågslinjerna skulle uppfylla stomlinjekravet - så vi kanske får acceptera 15-minuterstrafik? Men vem vill stå och vänta på bussen i 15 minuter???

Inte ens med 15-minuterstrafik uppfyller pendeltågen kraven för stomlinje enligt din definition, speciellt om man tänker bortom 9 december i år. Gällande när man slutar titta i tidtabellen och bara går ner till stationen känner jag flera som började med detta när pendeltågen gick från 30-minuterstrafik till 15(?)-minuterstrafik. Själv är jag bortskämd med tunnelbanan och vill nog ha 5 möjligen 7-minuterstrafik innan jag bara dyker upp på stationen.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Lars_L » tis 05 dec, 2017 21:59

För mig handlar dock hög turtäthet ganska lite om att inte behöva titta i tidtabellen innan man går hemifrån, eller från jobbet. Den aspekten tror jag ibland överdrivs, särskilt med dagens app-vänliga mobiler.

Utan vad det handlar om är ju snarare bytena, där man inte kan välja bytestiden och även i de fall man har varit på aktiviteter där man inte kan bestämma sluttiden. Exempelvis om man har fasta arbetstider.

Men det är ju framförallt bytestiden som är väsentlig och det gäller ju inte minst för tvärlinjer. Hela vinsten försvinner ju med en tvärförbindelse om man får vänta i femtonminuter på att bussen ska komma vid en bytespunkt. I sådana fall krävs det ju passning till den spårbundna trafiken, men just detta är ju svårt att klara av att lösa om det är en tvärförbindelse. Det är ju ett av skälen att även stomlinjer (trots ett stort antal resande) i vissa lägen kan behöva ha viss överkapacitet.
Lars_L

Inläggav Enceladus » sön 22 jul, 2018 23:24

LÅ1 skrev:Linje 76 hade väl tätast trafik av alla innerstadslinjer så länge den gick med korta bussar, efter vad som sades eller skrevs då. Och antalet passagerare har väl knappast minskat, eller?

Jag tänkte sondera läget på linje 76, så jag tog mig till hållplats Stambanevägen, men det kom aldrig någon buss. Tätast trafik säger du? :cry:

Bild
Enceladus

Inläggav SouthernCross88au » ons 25 jul, 2018 13:48

Vad är det här för skoj? Det där är ju inte ens en SL-skylt! Hållplatsen finns inte på 76:an i Stockholm som alla säkert vet. Jag förstår inte riktigt detta inlägg eller skämtet heller om det nu är det. Photoshop?
SouthernCross88au

Inläggav Enceladus » ons 25 jul, 2018 14:10

SouthernCross88au skrev:Vad är det här för skoj? Det där är ju inte ens en SL-skylt! Hållplatsen finns inte på 76:an i Stockholm som alla säkert vet. Jag förstår inte riktigt detta inlägg eller skämtet heller om det nu är det. Photoshop?

Jag har själv funderat på om skylten inte utgör ett varumärkesintrång, men uppenbarligen inte. Om alla förstår att 76:an inte går från en hållplats där det uttryckligen står linje 76, ja, det får vi väl hoppas!
Enceladus

Inläggav Enceladus » ons 25 jul, 2018 23:10

Enligt statistik från 2010 är följande linjer de mest belastade:

Linje 1: Fyrverkarbacken–Västerbroplan (950)
Linje 4: Högalidsgatan–Västerbroplan (770)
Linje 3: Slussen–Mälartorget (710)
Linje 76: Räntmästartrappan–Slottsbacken (700)
Linje 2: Ersta Sjukhus–Tjärhovsplan (550)
Linje 69: Sergels Torg–Kungsträdgården (430)

Linje 76 följer i princip samma sträcka som Spårväg City, så det vore kanske onödigt att göra den till en kortlivad stomlinje. Linje 69 passar nog inte heller så bra som en stomlinje med sitt turistfokus - men väl som en spårvägsgren? Det lär dock inte hända under överskådlig tid.
Enceladus

Föregående

Återgå till Bussar