Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Glappet (Fridhemsplan-Odenplan/Hagastaden)

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 10:01

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Jag tror inte att det är meningsfullt att bygga en ny tunnel parallellt med gröna linjen på den långa sträckan Odenplan–Gullmarsplan.

Har någon föreslagit det?

Kommentaren avsåg en bild som tyvärr har raderats. Du kan förmodligen föreställa dig vad det handlade om - vad menas med en gul linje mellan Odenplan och Gullmarsplan? Det är inte bara jag som undrade:)

Ok, tack. Det har vad jag vet aldrig föreslagits. Det görs diverse märkliga omskrivningar för att dölja det faktum att det är Gröna linjen som byggs till Arenastaden. Färgen gul ska visst behållas till varje pris trots att det blir alltmer orimligt. Kanske vill man försöka övertyga om att Sankt Eriksplan och västerut inte påverkas, vilket de förstås gör.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » sön 31 dec, 2017 10:11

twr skrev:Ok, tack. Det har vad jag vet aldrig föreslagits. Det görs diverse märkliga omskrivningar för att dölja det faktum att det är Gröna linjen som byggs till Arenastaden. Färgen gul ska visst behållas till varje pris trots att det blir alltmer orimligt. Kanske vill man försöka övertyga om att Sankt Eriksplan och västerut inte påverkas, vilket de förstås gör.

Nä, Västerut kommer inte påverkas mer än marginellt. I princip kan den marginellt minskade turtätheten hämtas in genom en bättre utformad tidtabell. Det största problemet Västerut är ju att Trafikförvaltningen idag inte tycker det behövs mer trafik, eller har vagnar för att köra fler avgångar.

Handlar nog mer om att man haft en tävling och redan marknadsfört sträckan som gula linjen. För förra landstingsrådet var ju detta en väldigt viktig del i överenskommelsen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 13:33

Lars_L skrev:
twr skrev:Ok, tack. Det har vad jag vet aldrig föreslagits. Det görs diverse märkliga omskrivningar för att dölja det faktum att det är Gröna linjen som byggs till Arenastaden. Färgen gul ska visst behållas till varje pris trots att det blir alltmer orimligt. Kanske vill man försöka övertyga om att Sankt Eriksplan och västerut inte påverkas, vilket de förstås gör.

Nä, Västerut kommer inte påverkas mer än marginellt. I princip kan den marginellt minskade turtätheten hämtas in genom en bättre utformad tidtabell. Det största problemet Västerut är ju att Trafikförvaltningen idag inte tycker det behövs mer trafik, eller har vagnar för att köra fler avgångar.

Handlar nog mer om att man haft en tävling och redan marknadsfört sträckan som gula linjen. För förra landstingsrådet var ju detta en väldigt viktig del i överenskommelsen.

Jo, så är det också. Prestige i att det är "en ny linje". Hur som helst ett propagandaspektakel som är ovärdigt en demokrati.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » sön 31 dec, 2017 14:10

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Jag tror inte att det är meningsfullt att bygga en ny tunnel parallellt med gröna linjen på den långa sträckan Odenplan–Gullmarsplan.

Har någon föreslagit det?

Kommentaren avsåg en bild som tyvärr har raderats. Du kan förmodligen föreställa dig vad det handlade om - vad menas med en gul linje mellan Odenplan och Gullmarsplan? Det är inte bara jag som undrade:

TKO skrev:- Innebär förslaget nya spår mellan Gullmarsplan och Odenplan för den föreslagna "linje 15"? Eller skall den samsas med linjerna 18/19 på denna sträcka?

Detta är ett exempel på varför det är viktigt att alla använder samma terminologi. Annars är det lätt att det blir missförstånd.

(Vi har dessutom redan diskuterat detta i en annan tråd!)

Det är kanske linjekartan i den här artikeln som antyder nya spår från Odenplan ända till Farsta strand och till Skarnäck. Men texten nöjer sig med "den nya gula linjen som ska gå mellan Odenplan och Arenastaden.".
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 14:28

Tack, LÅ1! Den där kartan har funnits i några år tror jag. Den visar att Gröna linjen får två grenar i söder och två i norr. Men FUT gör allt för att få folk att tro att det är en ny linje, vilket skapar väldigt mycket förvirring. Diskussionen i den här tråden är ett exempel på det. Så mycket enklare det vore om de börjar kalla allt för Gröna linjen.

http://www.nyatunnelbanan.sll.se/sv/faq-arenastaden

Se speciellt fråga 6, 7, 8, 9. Otroligt förvirrat. Särskilt fråga 7. Vad som står är ju att det är Gröna linjen, men att man av ren envishet vill kalla den något annat.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » sön 31 dec, 2017 15:25

Den bästa lösningen är kanske helt enkelt att inte ge förnyat förtroende för partier som uppenbarligen saknar trovärdighet när det gäller kollektivtrafik?
Enceladus

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 15:39

Enceladus skrev:Den bästa lösningen är kanske helt enkelt att inte ge förnyat förtroende för partier som uppenbarligen saknar trovärdighet när det gäller kollektivtrafik?

Jag vet inte om just denna fråga är partipolitisk. Och vilka partier man anser "saknar trovärdighet när det gäller kollektivtrafik" varierar nog från person till person. Och kan vara olika i olika kommuner och landsting.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » sön 31 dec, 2017 15:53

twr skrev:Tack, LÅ1! Den där kartan har funnits i några år tror jag. Den visar att Gröna linjen får två grenar i söder och två i norr. Men FUT gör allt för att få folk att tro att det är en ny linje, vilket skapar väldigt mycket förvirring. Diskussionen i den här tråden är ett exempel på det. Så mycket enklare det vore om de börjar kalla allt för Gröna linjen.

Se speciellt fråga 6, 7, 8, 9. Otroligt förvirrat. Särskilt fråga 7. Vad som står är ju att det är Gröna linjen, men att man av ren envishet vill kalla den något annat.

Bilden finns ju i din länk också.

Att trafiken väster ut inte påverkas är en sanning med modifikation. Om inte annat så påverkas väl möjligheten till framtida trafikökningar och till avgreningar.
LÅ1

Inläggav Odd » sön 31 dec, 2017 16:01

twr skrev:Tack, LÅ1! Den där kartan har funnits i några år tror jag. Den visar att Gröna linjen får två grenar i söder och två i norr. Men FUT gör allt för att få folk att tro att det är en ny linje, vilket skapar väldigt mycket förvirring. Diskussionen i den här tråden är ett exempel på det. Så mycket enklare det vore om de börjar kalla allt för Gröna linjen.

Minns nån vilka färger man fick välja på i omröstningen?

Va jag kan få fram så hade man att välja på lila, rosa eller gul...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav twr » sön 31 dec, 2017 16:13

LÅ1 skrev:

Bilden finns ju i din länk också.

Att trafiken väster ut inte påverkas är en sanning med modifikation. Om inte annat så påverkas väl möjligheten till framtida trafikökningar och till avgreningar.

Javisst, jag visste bara inte vilken bild ni pratade om!

Ja, precis, det känns inte seriöst att säga att det inte påverkas. Som Lars_L skriver, det kanske inte är ett stort problem. Men man kan inte låtsas som att det begränsar framtida valmöjligheter!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tis 02 jan, 2018 2:34

twr skrev:
Enceladus skrev:Det finns en stark vilja i Solna att förlänga Arenastadsgrenen till Ulriksdal och vidare till röda linjen. Oavsett om vi gillar idén eller inte så bör vi räkna med att den förverkligas på längre sikt.

Det är orimligt att utgå från att något ska hända bara för att en kommun vill det. Nyttan av denna förlängning torde vara ganska liten i förhållande till kostnaden. Det är inte troligt att någon kommer att betala för det under överskådlig tid.

Jag är inte tillräckligt insatt i politiken för att kunna vara säker, men min uppfattning är att denna förlängning har ganska goda chanser att förverkligas. De två stora partierna vill ha en tunnelbanestation i Ulriksdal. Eftersom Solna har en god ekonomi och också tagit ansvar i bostadsfrågan så borde det bara vara en tidsfråga.

(En av tunnelbanans största förespråkare på detta forum förordar även att pendeltågsstationen i Ulriksdal rivs.)
Enceladus

Inläggav Lars_L » tis 02 jan, 2018 8:51

Enceladus skrev:
twr skrev:
Enceladus skrev:Det finns en stark vilja i Solna att förlänga Arenastadsgrenen till Ulriksdal och vidare till röda linjen. Oavsett om vi gillar idén eller inte så bör vi räkna med att den förverkligas på längre sikt.

Det är orimligt att utgå från att något ska hända bara för att en kommun vill det. Nyttan av denna förlängning torde vara ganska liten i förhållande till kostnaden. Det är inte troligt att någon kommer att betala för det under överskådlig tid.

Jag är inte tillräckligt insatt i politiken för att kunna vara säker, men min uppfattning är att denna förlängning har ganska goda chanser att förverkligas. De två stora partierna vill ha en tunnelbanestation i Ulriksdal. Eftersom Solna har en god ekonomi och också tagit ansvar i bostadsfrågan så borde det bara vara en tidsfråga.

(En av tunnelbanans största förespråkare på detta forum förordar även att pendeltågsstationen i Ulriksdal rivs.)

Tja, eftersom spårutbyggnad numera inte längre handlar om vad som är rimligt att bygga, utan vilken kommun som kan lova flest bostäder och täckning av kostnaderna, så kan nog allt hända.

Det som kanske gör att man ändå får svårt att gå i land i just detta fall är väl om det finns önskemål om att förlänga banan till Danderyd, å andra sidan kanske en sådan förlängning inte behöver försvåras av en sträckning via Ulriksdal.

Oavsett kräver det väl dock att det blir en ny Sverigeförhandling kring detta. Den form man valt nu är ju rätt extrem med det förhandlingsspel som sker och som åsidosätter den vanliga hanteringen från statens sida.

Även lite arkivstudier kring turerna på 1960-talet visade ju att betydligt mer gick på lösa boliner även då, än vad de grundliga utredningar som gjordes kanske ger vid handen. Dock tog ju allt ett ganska snabbt stopp även där när staten inte längre var lika villig att bekosta utbyggnaderna. Då som nu hade ju situationen framtvingats genom den stora bostadsbristen i länet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Kantorn » fre 05 jan, 2018 11:07

Kantorn skrev:Om man nu vill ha en sträckning Älvsjö - Liljeholmen - Fridhemsplan och en sträckning Odenplan - Hagastaden - Solna Station, ja då kan man kanske sammanfoga dessa. En liten sväng från Fridhemsplan under Sabbatsbergs sjukhus skulle få tunnelbanan i en bra vinkel in under Odenplan för att kunna fortsätta i tänkt riktning. Då kan man dessutom - som jag sagt annorstädes - ha denna linje på samma nivå som T-grön. Sedan får den tvärdyka så den hamnar strax nordväst om Barnhusbron - möjligen med en station vid Sabbatsbergsområdet och (självklart) uppgång vid Adolf Fredriks skola, där det går hur mycket kollektivtrafikåkare som helst. Eller gjorde när jag gick där åtminstone. Namn på station: Sabbatsberg. Nästa stopp: Odenplan, parallellt med pendeltåget, eller - om möjligt - mellan pendeltåg och T-grön. Sedan fritt fram norrut.

Kolla: De har tagit med mitt förslag i stomnätsutredningen! (Sid 39 syns det tydligt) Bortsett från att station Sabbatsberg inte finns med. Troligen för att kartan inte är tillräckligt detaljerad, är jag välvillig att anta :)
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn

Inläggav Enceladus » fre 13 jul, 2018 12:31

MP vill bygga en sammanhängande gul linje

Miljöpartiet föreslår en ny tunnel mellan Hagalund och Fridhemsplan samt förlängningar både norr- och söderut.
Enceladus

Inläggav Gustav » fre 13 jul, 2018 16:12

Bra förslag men lite too late eller? Enligt kartan går linjen via Odenplan, och där är det väldans bestämt att det blir en avgrening av grön, dvs ytligt värre och tar stopp. Eller tänker de sig en tunnel från Hagalund direkt till Fridhemsplan?

Även lite frågetecken norrut. Ska du få in punkterna Arenastaden, Järva Krog och Bergshamra blir det en rejäl 90-graderskurva. Är det ens möjligt? Och om den ska gå rakare krävs nya djupstationer både i Bergshamra och DS för att komma under Brunnsviken, vete tusan om de har med det i sin kalkyl.

Också liksom många andra är jag skeptisk till sydändan, att tun till Älvsjö från Liljeholmen skulle vara bästa sättet att försörja Årstafältet/Östberga. Ser hellre att gula eller röda linjen eller vad det nu blir fortsätter i sydväst rakt under Örbyleden – massor av bostadspotential om den omvandlas till stadsgata – vidare till... Farsta?

Ställer mig generellt väldigt frågande till 2000-talets tunnelbaneplanerande (bortsett från blå linjens förlängning, men det är ju gammal skåpmat). Idel slingriga historier utan regionalt tänk överhuvudtaget. Det är det ena nya området efter det andra som ska ”få tunnelbana”. Lyft blicken istället och skapa ett ordentligt logiskt rutnät med regionala stråk och bra anslutningar istället så kommer hela regionen täckas in. Det är ju bara att kila på en karta så ser man att gula/röda linjen norrut från Liljeholmen är en bra idé, men söder om till Älvsjö via Årstafältet en helknasig.
Senast redigerad av Gustav fre 13 jul, 2018 17:44, redigerad totalt 1 gång.
Gustav

Inläggav twr » fre 13 jul, 2018 16:41

Gustav skrev:Bra förslag men lite too late eller? Enligt kartan går linjen via Odenplan, och där är det väldans bestämt att det blir en avgrening av grön, dvs ytligt värre och tar stopp. Eller tänker de sig en tunnel från Hagalund direkt till Fridhemsplan?

Även lite frågetecken norrut. Ska du få in punkterna Arenastaden, Järva Krog och Bergshamra blir det en rejäl 90-graderskurva. Är det ens möjligt? Och om den ska gå rakare krävs nya djupstationer både i Bergshamra och DS för att komma under Brunnsviken, vete tusan om de har med det i sin kalkyl.

Också liksom många andra är jag skeptisk till sydändan, att tun till Älvsjö från Liljeholmen skulle vara bästa sättet att försörja Årstafältet/Östberga. Ser hellre att gula eller röda linjen eller vad det nu blir fortsätter i sydväst rakt under Örbyleden – massor av bostadspotential om den omvandlas till stadsgata – vidare till... Farsta?

Ställer mig generellt väldigt frågande till 2000-talets tunnelbaneplanerande (bortsett från blå linjens förlängning, men det är ju gammal skåpmat). Idel slingriga historier utan regionalt tänk överhuvudtaget. Det är det ena nya området efter det andra som ska ”få tunnelbana”. Lyft blicken istället och skapa ett ordentligt logiskt rutnät med regionala stråk och bra anslutningar istället så kommer hela regionen täckas in. Det är ju bara att kila på en karta så ser man att gula/röda linjen norrut från Liljeholmen är en bra idé, men söder om till Älvsjö via Årstafältet en helknasig.

Det är väl politik generellt som inte lika långsiktig numera, tyvärr.

Kartan är från ett exjobb och ska inte tolkas så bokstavligt. Till exempel är ingen station vid Hornstull aktuell.

Från Fridhemsplan kan man nog nå Hagastaden och ta över stationerna efter det. En sväng via Odenplan är nog möjlig om man föredrar det, det kräver förstås en till station.

Bergshamra och Danderyds sjukhus skulle förstås vara nya stationen. Det finns nog ingen kalkyl, bara en allmän gissning.

Med tanke på Roslagsbanan till T-Centralen kan det nog vara vettigare att låta norra änden gå in i Sundbyberg, eller mot Kista.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » tis 17 jul, 2018 19:22

"Miljöpartiet vill koppla samman och förlänga tunnelbanans nya grenar".

Men då blir ju dessa grenar till både grön och röd linje! För ett eget fjärde T-banesystem kan det väl inte bli. Det passerar ju inte T-centralen! :roll:
LÅ1

Inläggav hgsldf » tis 17 jul, 2018 21:56

Det har ju diskuterats här och där att NRP skall förbjudas, jag förstår synpunkten men är inte säker på att måles nås.jag tror inte att man bör förbjuda partier, men om det är något som skall komma i fråga är det Etanolpartiet
/Göran
hgsldf

Inläggav BSB101 » ons 18 jul, 2018 7:01

hgsldf skrev:Det har ju diskuterats här och där att NRP skall förbjudas, jag förstår synpunkten men är inte säker på att måles nås.jag tror inte att man bör förbjuda partier, men om det är något som skall komma i fråga är det Etanolpartiet
/Göran

Vad är NRP för parti? Sedan blir det lite småkul när du å ena sidan inte är för att förbjuda partier men ändå vill förbjuda ett parti. Jaja, om man inte kan vinna med argument så kan man alltid gå över till att propagera för att åsikter man inte gillar ska förbjudas.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav TKO » ons 18 jul, 2018 7:20

Etanolpartiets valparoller:

'Billigare brännvin och bredare trottoarer!'

Eller har jag fattat fel?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik