Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 15:00

"Så ska nya bussterminalen lätta på trycket i innerstan" utropar StockholmDirekt.se i en artikel publicerad igår. Det handlar om en planerad bussterminal vid Barkarby/Veddesta. Naturligtvis uttalar sej trafiklandstingsrådet angående detta:

– Det blir en viktig knutpunkt i norra Stockholm, där både pendeltåg, tunnelbana och busstrafik möts.

Ja han verkar ha koll på saker och ting tycker jag. Men sedan fortsätter han:

- Tanken är ju att göra det enklare för resenärerna, och att skapa möjligheter att göra tidigare och smartare byten. Resenärer upplever idag att de behöver åka till Centralen för att byta. Knutpunkten ska lätta på trycket vid stora omstigningspunkter i innerstaden.

Jodå, det låter ju bra. Men jag har lite svårt att se att just bussterminalen i Barkarby kommer att ha något avgörande inflytande på "trycket vid stora omstigningspunkter i innerstaden". Det är väl snarare tunnelbaneutbyggnaden som kan få denna effekt?

I artikeln framgår för övrigt att "den enorma bussterminalen" ska få 15 bussplatser - det är väl ungefär som Jakobsberg? - samt att "staden" fattat ett inriktningsbeslut. Är det kanske "Barkarbystaden" eller någon annan stad som avses?

Dessa grodor skall vi nog inte lasta Tamsons för - det är säkert Direktpress stjärnreporter som får ta åt sej äran!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav Lennart Petersen » mån 24 jul, 2017 17:44

TKO skrev:"Så ska nya bussterminalen lätta på trycket i innerstan" utropar StockholmDirekt.se i en artikel publicerad igår. Det handlar om en planerad bussterminal vid Barkarby/Veddesta. Naturligtvis uttalar sej trafiklandstingsrådet angående detta:

– Det blir en viktig knutpunkt i norra Stockholm, där både pendeltåg, tunnelbana och busstrafik möts.

Ja han verkar ha koll på saker och ting tycker jag. Men sedan fortsätter han:

- Tanken är ju att göra det enklare för resenärerna, och att skapa möjligheter att göra tidigare och smartare byten. Resenärer upplever idag att de behöver åka till Centralen för att byta. Knutpunkten ska lätta på trycket vid stora omstigningspunkter i innerstaden.

Jodå, det låter ju bra. Men jag har lite svårt att se att just bussterminalen i Barkarby kommer att ha något avgörande inflytande på "trycket vid stora omstigningspunkter i innerstaden". Det är väl snarare tunnelbaneutbyggnaden som kan få denna effekt?

I artikeln framgår för övrigt att "den enorma bussterminalen" ska få 15 bussplatser - det är väl ungefär som Jakobsberg? - samt att "staden" fattat ett inriktningsbeslut. Är det kanske "Barkarbystaden" eller någon annan stad som avses?

Dessa grodor skall vi nog inte lasta Tamsons för - det är säkert Direktpress stjärnreporter som får ta åt sej äran!

/TKO


Hoppas han även pratar för en ihopknytning av T-Barkarby med t-Hjulsta som skulle göra en del för trafiken i området . Enligt ett beslut av landstinget rekommenderas att T-Barkarby byggs så att en anslutning till Hjulsta blir möjlig. Och knappast att trafikplatsen vid Barkarby kan påverka innerstaden men det kan bli en bra knutpunkt för västra Stockholmsområdet.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 1844
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 18:09

Inge skrev:Det är väl bra om man får till ett bra byte i Barkarby med bussar till Hässelby och Vällingby? Då slipper man åka in till Odenplan och byta. Spånga kan också kännas som att man får åka förbi och tillbaka om man kommer utifrån. Men visst någon större omväg är det ju inte.


Finns det någon som idag åker från Vällingby till Barkarby via Odenplan (eller tidigare Centralen)? Jag har alltid tagit bussen - även när det varit som struligast för bussarna vid Barkarby station... så av den anledningen behövs knappast "den gigantiska bussterminalen". Däremot kanske man vill mata mer trafik från Viksjö, Backlura och till och med från Söderhöjden till Barkarby, för vidare resa in mot stan. Men det snarare ökar än minskar belastningen på bytespunkter i innerstan.

Undrar om det inte kan vara lite slöseri med skattemedel detta?

funderar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 18:43

Så 544:an borde gå in till City istället för till Jakobsbergs station?

Utomordentligt intressant tanke...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav daniel_s » mån 24 jul, 2017 19:19

Varför pratar ni om bussterminaler hela tiden. Det heter väl "bussdepå" nuförtiden! Eller är det bara om de är underjordiska som man säger så (för att inte blanda ihop dem med bussgarage)?
daniel_s
 
Inlägg: 11320
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 19:26

Nu ska Daniel inte vara sådan!

Heter det föresten inte 'bussstation' - eller blev det omodärnt på hösten 1964?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav hgsldf » mån 24 jul, 2017 20:11

Och i Tyskland kallar man det till min förfäran för Busbahnhof.
/Göran
hgsldf
 
Inlägg: 916
Blev medlem: lör 17 okt, 2009 20:09

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 20:57

Inge skrev:
TKO skrev:Så 544:an borde gå in till City istället för till Jakobsbergs station?

Utomordentligt intressant tanke...

/TKO
Hur lyckades du komma fram till det?


Då får vi ju en genomgående linje utan misslyckade passningsförsök till pendeltåg vid en 'terminal'...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » mån 24 jul, 2017 21:50

Vällingby?
(Vad nu Söderhöjdsborna ska dit att göra...)

gissar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav Lars_L » mån 24 jul, 2017 23:23

Nej, det där blev väl lite rörigt. 8 påstigningshållplatser som det handlar om är ju ungefär vad som finns idag och 2 avstigningshållplatser. För dagens trafik används 7 - men det där förändras ju lite med tiden. Senaste förslaget från Nobina var ju att dra in 553 från/till Barkarby och väl helst förkorta 541 så att den bara går mellan Vällingby och Barkarby - så kanske blir antalet busshållplatser för många ändå. Men de här finns väl idag.
1 518 mot Vällingby
2. 541 mot Vällingby
3. 550 mot Barkarby Handelsplats
4. 541 mot Jakobsberg
5. 518 mot Kista
6. 553 mot Jakobsberg
7. 552 mot Jakobsberg

Tillkommer gör ju eventuellt den stomlinje som är planerad till Upplands Väsby - Vallentuna - fast den lär väl dröja. Det är väl där som det kanske finns störst möjlighet också att resenärer idag väljer att åka vägen via City istället för på tvären. Av länets totala antal resenärer lär det ju dock vara försvinnande liten andel. Stomlinjen som ska passera Barkarby och gå i förbifart Stockholm är ju dock inte tänkt att gå in i terminalen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » tis 25 jul, 2017 16:36

Lars_L skrev:Nej, det där blev väl lite rörigt. 8 påstigningshållplatser som det handlar om är ju ungefär vad som finns idag och 2 avstigningshållplatser. För dagens trafik används 7 - men det där förändras ju lite med tiden. Senaste förslaget från Nobina var ju att dra in 553 från/till Barkarby och väl helst förkorta 541 så att den bara går mellan Vällingby och Barkarby - så kanske blir antalet busshållplatser för många ändå. Men de här finns väl idag.
1 518 mot Vällingby
2. 541 mot Vällingby
3. 550 mot Barkarby Handelsplats
4. 541 mot Jakobsberg
5. 518 mot Kista
6. 553 mot Jakobsberg
7. 552 mot Jakobsberg

Tillkommer gör ju eventuellt den stomlinje som är planerad till Upplands Väsby - Vallentuna - fast den lär väl dröja. Det är väl där som det kanske finns störst möjlighet också att resenärer idag väljer att åka vägen via City istället för på tvären. Av länets totala antal resenärer lär det ju dock vara försvinnande liten andel. Stomlinjen som ska passera Barkarby och gå i förbifart Stockholm är ju dock inte tänkt att gå in i terminalen.


Man kan väl tänka sej att stomlinje 178 skall angöra terminalen.
Idag är det lite märkligt att bussen kör förbi Barkarby station utan att stanna... jag blev själv mycket förvånad när jag för några månader sedan tog bussen från Akalla med avsikt att byta till pendeln i Barkarby, och så kör den bara förbi! Däremot stannade den vid kyrkan - vilket inte kändes helt nödvändigt.

En sidofråga: Hur tänkte sej Nobina att ersätta 541 mellan Jakobsberg och Barkarby? Ansåg man att det räcker med 178?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav Lars_L » tis 25 jul, 2017 16:51

TKO skrev:Man kan väl tänka sej att stomlinje 178 skall angöra terminalen.
Idag är det lite märkligt att bussen kör förbi Barkarby station utan att stanna... jag blev själv mycket förvånad när jag för några månader sedan tog bussen från Akalla med avsikt att byta till pendeln i Barkarby, och så kör den bara förbi! Däremot stannade den vid kyrkan - vilket inte kändes helt nödvändigt.

En sidofråga: Hur tänkte sej Nobina att ersätta 541 mellan Jakobsberg och Barkarby? Ansåg man att det räcker med 178?

/TKO


Jo, det har väl främst varit tidsaspekten som gjort att 178 inte går in till terminalen. Fast sedan 567 lades om och 518 åter slutade gå på helger, har det ju blivit lite märkligt att man inte kan åka mellan Barkarby och Akalla. Från början hade ju 178 hållplats vid Barkarby skola, nu finns det hållplatslägen där bussen skulle kunna stanna utan att förlora tid genom att cirkulera i terminalen, så kanske går det igenom. Kommunen har gnällt om detta i ganska många år och det finns ju ett relativt stort och naturligt byte där från 178 till de andra linjerna, som nu tvingas åka till Veddesta centrum för att byta buss.

Nobina menar att 541 är parallellgående eftersom pendeln går den sträckan. Eftersom Trafikförvaltningen har ganska dålig lokalkännedom, så är väl kanske risken att man går på det förr eller senare. Förvisso kanske det hade varit logiskt att dra ner trafiken där om man nu verkligen hade låtit pendeltågen gå oftare även på denna pendeltågsgren. Samtidigt har väl i och för sig andelen skolelever minskat något i och med att nuvarande gymnasium inte längre drar lika många elever från Skälbyområdet. Å tredje sidan har ju Skälby-borna förlorat 543 som nu går via Växthusvägens förlängning.

Dessutom finns det ju ingen förbindelse mellan Barkarby och vare sig det nya affärsområdet där Willy placerat sig och SAAB som ju har många resenärer. Vid Nettovägen stannar ju inte ens 178, så det blir ju ingen ersättning.

Man anger också framkomlighetsproblem, vilket ju inte stämmer för fem öre. Men det hör ju till de felaktigheter som brukar finnas i SL:s remissutgåvor.

Egentligen handlar det ju om att 541 har för kort körtid mellan Jakobsberg och Barkarby, ehuru det kan vara rätt många påstigande vid Barkarby, detta skapar förseningar och tillsammans med för kort körtid till Vällingby, så kan det blir ganska stora förseningar på linjen. Man byter ju också till nya bussar där varje ny version verkar ta längre tid per hållplats med tröga dörrar och dåligt passagerarflöde. Men det är ju inga direkta köer eller så, utan handlar ju bara om hur man planerar trafiken.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » tis 25 jul, 2017 17:00

Inge skrev:
TKO skrev:
Lars_L skrev:Nej, det där blev väl lite rörigt. 8 påstigningshållplatser som det handlar om är ju ungefär vad som finns idag och 2 avstigningshållplatser. För dagens trafik används 7 - men det där förändras ju lite med tiden. Senaste förslaget från Nobina var ju att dra in 553 från/till Barkarby och väl helst förkorta 541 så att den bara går mellan Vällingby och Barkarby - så kanske blir antalet busshållplatser för många ändå. Men de här finns väl idag.
1 518 mot Vällingby
2. 541 mot Vällingby
3. 550 mot Barkarby Handelsplats
4. 541 mot Jakobsberg
5. 518 mot Kista
6. 553 mot Jakobsberg
7. 552 mot Jakobsberg

Tillkommer gör ju eventuellt den stomlinje som är planerad till Upplands Väsby - Vallentuna - fast den lär väl dröja. Det är väl där som det kanske finns störst möjlighet också att resenärer idag väljer att åka vägen via City istället för på tvären. Av länets totala antal resenärer lär det ju dock vara försvinnande liten andel. Stomlinjen som ska passera Barkarby och gå i förbifart Stockholm är ju dock inte tänkt att gå in i terminalen.


Man kan väl tänka sej att stomlinje 178 skall angöra terminalen.
Idag är det lite märkligt att bussen kör förbi Barkarby station utan att stanna... jag blev själv mycket förvånad när jag för några månader sedan tog bussen från Akalla med avsikt att byta till pendeln i Barkarby, och så kör den bara förbi! Däremot stannade den vid kyrkan - vilket inte kändes helt nödvändigt.

En sidofråga: Hur tänkte sej Nobina att ersätta 541 mellan Jakobsberg och Barkarby? Ansåg man att det räcker med 178?

/TKO

178 skall väl läggas ner? -Vad jag har förstått har man avskriva planerna på att förlänga 179 till Täby och istället föreslagit att 179 tar över 178:ans östra del, medan den västra läggs ner tillsammans med 179:ans norra.


Jag har egentligen ingen koll längre på vad som händer med bussarna där ute i Järfälla.
Tycker man inte att det behövs en tvärförbindelse Järfälla-Norra Järva-Danderyd?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav Lars_L » tis 25 jul, 2017 19:45

TKO skrev:
Jag har egentligen ingen koll längre på vad som händer med bussarna där ute i Järfälla.
Tycker man inte att det behövs en tvärförbindelse Järfälla-Norra Järva-Danderyd?

/TKO


I och med att det blir tunnelbana mellan Barkarby och Kista, så ser man väl inte något direkt behov av att ha kvar 178. Däremot så kommer ju stomlinje J tillkomma (som den kallas i förslaget), det vill säga den som ska gå från Arninge till Tyresö, bl.a. via förbifart Stockholm, men då blir kopplingen längre norrut då via Sollentuna till Täby.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 7:49

Lars_L skrev:
TKO skrev:
Jag har egentligen ingen koll längre på vad som händer med bussarna där ute i Järfälla.
Tycker man inte att det behövs en tvärförbindelse Järfälla-Norra Järva-Danderyd?

/TKO


I och med att det blir tunnelbana mellan Barkarby och Kista, så ser man väl inte något direkt behov av att ha kvar 178. Däremot så kommer ju stomlinje J tillkomma (som den kallas i förslaget), det vill säga den som ska gå från Arninge till Tyresö, bl.a. via förbifart Stockholm, men då blir kopplingen längre norrut då via Sollentuna till Täby.


Tänkte inte på det!
De personer i min bekantskapskrets som använder 178:an gör det för resor mellan hemmet i Kallhäll och Danderyds sjukhus. Det går förmodligen fortare att åka via T-centralen, men dom tycker det är bekvämare med bussen. Men jag gissar att antalet resenärer som åker hela vägen från Jakobsberg till Danderyd är litet, så det är säkert rimligt att slopa linjen när väl T-banan når Barkarby.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 7:52

hgsldf skrev:Och i Tyskland kallar man det till min förfäran för Busbahnhof.
/Göran


Ja ZOB - Zentral Omnibus Bahnhof är ju en vanlig förkortning i tyska tidtabeller. Fast jag tror egentligen inte orden skall särskrivas, så förkortningen borde väl vara Zob - analogt med Hbf?

svamlar
Thomas K Ohlsson'
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav Lars_L » ons 26 jul, 2017 8:22

TKO skrev:
Tänkte inte på det!
De personer i min bekantskapskrets som använder 178:an gör det för resor mellan hemmet i Kallhäll och Danderyds sjukhus. Det går förmodligen fortare att åka via T-centralen, men dom tycker det är bekvämare med bussen. Men jag gissar att antalet resenärer som åker hela vägen från Jakobsberg till Danderyd är litet, så det är säkert rimligt att slopa linjen när väl T-banan når Barkarby.

/TKO


Nej, alla reserelationer går förstås inte alltid att upprätthålla. Däremot kommer väl fortfarande 157 gå att åka från Spånga, ett byte måste de ju göra ändå, och 157 går på en halvtimme från Spånga medan 178 tar ca 45 minuter från Jakobsberg. Restiden mellan Jakobsberg och Spånga med pendeltåg är 7-minuter. Så sammantaget borde de ju redan idag vinna på att sitta kvar på pendeln till Spånga och byta där. Den linjen har ju också passning med pendeltåg för resande till/från dess norra sträckning.

Förlorarna blir väl då de som bor i Jakobsberg och längs linjens sträckning och som då mister direktförbindelsen.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Ständigt denne Tamsons... nu pratar han om Barkarby!

Inläggav TKO » ons 26 jul, 2017 8:43

Lars_L skrev:
TKO skrev:
Tänkte inte på det!
De personer i min bekantskapskrets som använder 178:an gör det för resor mellan hemmet i Kallhäll och Danderyds sjukhus. Det går förmodligen fortare att åka via T-centralen, men dom tycker det är bekvämare med bussen. Men jag gissar att antalet resenärer som åker hela vägen från Jakobsberg till Danderyd är litet, så det är säkert rimligt att slopa linjen när väl T-banan når Barkarby.

/TKO


Nej, alla reserelationer går förstås inte alltid att upprätthålla. Däremot kommer väl fortfarande 157 gå att åka från Spånga, ett byte måste de ju göra ändå, och 157 går på en halvtimme från Spånga medan 178 tar ca 45 minuter från Jakobsberg. Restiden mellan Jakobsberg och Spånga med pendeltåg är 7-minuter. Så sammantaget borde de ju redan idag vinna på att sitta kvar på pendeln till Spånga och byta där. Den linjen har ju också passning med pendeltåg för resande till/från dess norra sträckning.

Förlorarna blir väl då de som bor i Jakobsberg och längs linjens sträckning och som då mister direktförbindelsen.


Tack för tipset om 157 - den har varken jag eller mina föräldrar tänkt på. Jag tror i o f s att dom tycker det är mer hemtamt att byta i Jakobsberg än i Spånga - men jag ska föra tipset vidare!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7270
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Nästa

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst