Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Kantorn » lör 18 nov, 2017 9:40

Inge skrev:Noterbart är att "arbetsgruppen" tydligen tittat på fyra linjer 1, 4, 178 och 179. Hur i h*lsi*ke kan man missa sen enormt tidsödande och onödiga svängen genom Rinkeby när man utför ett sådant "arbete"? -Eller var det kanske bara lite terapi der var fråga om den här gången också?

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/s ... 5HX68xOxQ/

För dem som bor i Rinkeby är svängen inte onödig...
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7035
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » sön 08 jul, 2018 22:28

Det har varit problem länge för busstrafiken i innerstaden. Inte minst Centralen - Kungsträdgården och Regeringsgatan. Och senaste tiden även Värtavägen. Men även på fler ställen.

"Rekordmånga vägarbeten stressar Stockholms busschaufförer".

Den här tråden startades med länk till en artikel om en framkomlighetskommission. Nu är en ny framkomlighetskommission på gång. Eller kanske snarare är det så att diskussionen kommit upp igen. (Det drar ju ihop sig till val.) "Så ska trafikkaoset lösas i Stockholm".

När det gäller Värtavägen är problemen snart över. Om man får tro trafikkontoret. "Då är bygget på Värtavägen klart".
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1
 
Inlägg: 12168
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Enceladus » sön 08 jul, 2018 22:39

En del av framkomlighetsproblemen orsakar ju bussarna själva. Det går för många bussar på vissa gator. Dubbeldäckare fungerar i London, varför inte i Stockholm?
Enceladus
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Odd » mån 09 jul, 2018 6:42

Hmmm... snart är det 20-årsjubileum för bussarnas framkomlighetsprojekt. Undra om man någonsin kommer att gå i mål, eller om medelhastigheten kommer fortsätta att sjunka...
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4077
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » mån 09 jul, 2018 7:21

Odd skrev:Hmmm... snart är det 20-årsjubileum för bussarnas framkomlighetsprojekt. Undra om man någonsin kommer att gå i mål, eller om medelhastigheten kommer fortsätta att sjunka...


På a) svarar jag "nej" och på b) svarar jag "ja"!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7274
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav twr » tis 10 jul, 2018 8:51

Man önskar att de även överväger den uppenbara lösningen på problemet: att bygga spårväg.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Lars Ödlund » ons 11 jul, 2018 21:04

Enceladus skrev:En del av framkomlighetsproblemen orsakar ju bussarna själva. Det går för många bussar på vissa gator. Dubbeldäckare fungerar i London, varför inte i Stockholm?


Ett problem för både dubbeldäckare och spårväg är den dåliga bärigheten på gator och broar i Stockholm, man ersätter inte en ledbuss med en dubbeldäckare och inte ens två normalbussar med en dubbeldäckare.
Lars Ödlund
 
Inlägg: 1729
Blev medlem: fre 20 sep, 2002 8:21

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav twr » tor 12 jul, 2018 11:49

Lars Ödlund skrev:
Enceladus skrev:En del av framkomlighetsproblemen orsakar ju bussarna själva. Det går för många bussar på vissa gator. Dubbeldäckare fungerar i London, varför inte i Stockholm?


Ett problem för både dubbeldäckare och spårväg är den dåliga bärigheten på gator och broar i Stockholm, man ersätter inte en ledbuss med en dubbeldäckare och inte ens två normalbussar med en dubbeldäckare.

Intressant!

Men många gator och broar har ju burit såväl spårvagnar som dubbeldäckare förut? Fordonen kanske är tyngre numera?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 6401
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » tor 12 jul, 2018 16:06

Jag tror att de flesta gator och vägar i Stockholm har bärighetsklass BK2 - vilket måste anses vara helt normalt för stadsgator.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7274
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 12 jul, 2018 16:47

TKO skrev: Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.


Det är väl inte någon tvekan om att det enklaste och billigaste sättet att "snabba på" busstrafiken vore att korta ned uppehållen vid hållplatserna. Och förslaget från TKO är det enklaste sättet att åstadkomma detta.

Nu har det sig så att jag är uppvuxen på den tiden man hade konduktör på bussen. Då var det en stor plattform i bak där passagerarna kunde kliva in genom tre dörrar i bredd. Samtidigt gick de avstigande av i mitt- och framdörren. Så stängde kondisen dörrarna och bussen stack i väg. På väg till nästa hållplats sålde så konduktören biljetter till de som var på plattformen och som i mån av plats passerade kondisens lilla "bås". Den tidens bussar hade utan tvivel kortare uppehåll vid hållplatserna än våra moderna bussar.

Vill man inte återgå till konduktör så är den enda möjligheten till kortare uppehåll att införa ett annat sätt att visera biljetter. Något sådant skulle också göra det möjligt att ha chaufförsbyten medan de resande steg på och av.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 714
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » fre 13 jul, 2018 11:42

Claes Thure Moberg skrev:
TKO skrev: Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.


Det är väl inte någon tvekan om att det enklaste och billigaste sättet att "snabba på" busstrafiken vore att korta ned uppehållen vid hållplatserna. Och förslaget från TKO är det enklaste sättet att åstadkomma detta.

Nu har det sig så att jag är uppvuxen på den tiden man hade konduktör på bussen. Då var det en stor plattform i bak där passagerarna kunde kliva in genom tre dörrar i bredd. Samtidigt gick de avstigande av i mitt- och framdörren. Så stängde kondisen dörrarna och bussen stack i väg. På väg till nästa hållplats sålde så konduktören biljetter till de som var på plattformen och som i mån av plats passerade kondisens lilla "bås". Den tidens bussar hade utan tvivel kortare uppehåll vid hållplatserna än våra moderna bussar.

Vill man inte återgå till konduktör så är den enda möjligheten till kortare uppehåll att införa ett annat sätt att visera biljetter. Något sådant skulle också göra det möjligt att ha chaufförsbyten medan de resande steg på och av.


Även i den lilla staden Örebro där jag tillbringade min tidiga barndom fanns det bussar med fast konduktör in på 60-talet.

Byggs det några bussar med påstigningsplattform bak idag? Ja förutom "Borismastern" som väl TfL fortfarande tvingas köpa på grund av tidigare ingånget avtal.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7274
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 0 gäster