Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » tor 12 jul, 2018 16:06

Jag tror att de flesta gator och vägar i Stockholm har bärighetsklass BK2 - vilket måste anses vara helt normalt för stadsgator.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Claes Thure Moberg » tor 12 jul, 2018 16:47

TKO skrev: Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.


Det är väl inte någon tvekan om att det enklaste och billigaste sättet att "snabba på" busstrafiken vore att korta ned uppehållen vid hållplatserna. Och förslaget från TKO är det enklaste sättet att åstadkomma detta.

Nu har det sig så att jag är uppvuxen på den tiden man hade konduktör på bussen. Då var det en stor plattform i bak där passagerarna kunde kliva in genom tre dörrar i bredd. Samtidigt gick de avstigande av i mitt- och framdörren. Så stängde kondisen dörrarna och bussen stack i väg. På väg till nästa hållplats sålde så konduktören biljetter till de som var på plattformen och som i mån av plats passerade kondisens lilla "bås". Den tidens bussar hade utan tvivel kortare uppehåll vid hållplatserna än våra moderna bussar.

Vill man inte återgå till konduktör så är den enda möjligheten till kortare uppehåll att införa ett annat sätt att visera biljetter. Något sådant skulle också göra det möjligt att ha chaufförsbyten medan de resande steg på och av.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 737
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » fre 13 jul, 2018 11:42

Claes Thure Moberg skrev:
TKO skrev: Ett enkelt sätt att öka, om inte bussarnas framkomlighet så dock deras medelhastighet är att slopa förarnas färdbeviskontroll och tillåta påstigning genom alla dörrar. Skaffar man dessutom bussar med dörr- och sittplatsanordning anpassad till trafikuppgiften blir det ännu bättre.


Det är väl inte någon tvekan om att det enklaste och billigaste sättet att "snabba på" busstrafiken vore att korta ned uppehållen vid hållplatserna. Och förslaget från TKO är det enklaste sättet att åstadkomma detta.

Nu har det sig så att jag är uppvuxen på den tiden man hade konduktör på bussen. Då var det en stor plattform i bak där passagerarna kunde kliva in genom tre dörrar i bredd. Samtidigt gick de avstigande av i mitt- och framdörren. Så stängde kondisen dörrarna och bussen stack i väg. På väg till nästa hållplats sålde så konduktören biljetter till de som var på plattformen och som i mån av plats passerade kondisens lilla "bås". Den tidens bussar hade utan tvivel kortare uppehåll vid hållplatserna än våra moderna bussar.

Vill man inte återgå till konduktör så är den enda möjligheten till kortare uppehåll att införa ett annat sätt att visera biljetter. Något sådant skulle också göra det möjligt att ha chaufförsbyten medan de resande steg på och av.


Även i den lilla staden Örebro där jag tillbringade min tidiga barndom fanns det bussar med fast konduktör in på 60-talet.

Byggs det några bussar med påstigningsplattform bak idag? Ja förutom "Borismastern" som väl TfL fortfarande tvingas köpa på grund av tidigare ingånget avtal.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » ons 22 aug, 2018 16:22

Ny artikel och nya förslag: "Så ska Stockholms stombussar bli snabbare".

Men 1:an kan fortfarande inte gå på Värtavägen; "Nya cykelbanan på Värtavägen är försenad".
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12706
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » tor 29 nov, 2018 10:16

Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går? :cheesygrin:
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12706
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » tor 29 nov, 2018 10:50

LÅ1 skrev:Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går? :cheesygrin:


Om det är staden som skall stå för målningen - man är väl väghållare - så bör färgen vara "grönblå". Skall däremot landstinget stå för målningen blir det naturliga valet "blågrönt"!

anser
Thomas K Ohlsson

(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » tor 29 nov, 2018 11:17

TKO skrev:
LÅ1 skrev:Nu vill man rulla ut röda mattan för stombussarna.
"S vill måla om busskörfälten i Stockholm".
"Sosseröd färg" skriver man. Borde det inte var blått där de blå stombussarna går? :cheesygrin:


Om det är staden som skall stå för målningen - man är väl väghållare - så bör färgen vara "grönblå". Skall däremot landstinget stå för målningen blir det naturliga valet "blågrönt"!

anser
Thomas K Ohlsson

(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)

Grönblå är blått med drag åt grönt.
Blågrönt är grönt med drag åt blått.
Skillnaden kan inte vara allt för stor!

Det där med stålprofiler skulle ju kunna vara U-balkar så slipper bussförarna att styra! Men då ska väl avståndet vara något större. Skulle också hålla andra fordon borta. :D
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12706
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Kantorn » tor 29 nov, 2018 11:18

TKO skrev:(En annan lösning är att man förser varje kärfält med längsgående stålprofiler på ett avstånd av ungefär 1435 mm...)

Ja det borde tydligt visa att detta är ett körfält för snabbgående kollektivtrafik.
Mina önskemål:
Spårväg på linje 4 och från Brommaplan till Näsbypark
Trådbuss på tex samtliga 11x-linjer
Användarvisningsbild
Kantorn
 
Inlägg: 7137
Blev medlem: tis 01 mar, 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » tor 29 nov, 2018 18:03

Förslaget om målade körfält för bussarna föll inte i god jord: "MP dissar S-förslag om målade bussfält".
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12706
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » tor 29 nov, 2018 21:43

Artikeln kan sammanfattas med 'Daniel vet bäst'...
Och det visste vi väl alla redan att det är trafikborgarrådets inställning till i stort sett allt. Jag tror allianskompisarna tycker det är lagom kul!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav BSB101 » fre 30 nov, 2018 7:30

Helldén har en poäng i att det är mindre smart att måla körfälten och det därmed mer handlar om omasfaltering. Att färga körfält sker redan i många kommuner och jag vete katten om bilisterna uppför sig bättre för det.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Ulrik Berggren » sön 02 dec, 2018 21:51

BSB101 skrev:Helldén har en poäng i att det är mindre smart att måla körfälten och det därmed mer handlar om omasfaltering. Att färga körfält sker redan i många kommuner och jag vete katten om bilisterna uppför sig bättre för det.


Jag kan dessutom meddela härvarande Stockholmare att Malmö när detta skrivs håller på att bryta upp den av NCC för 8 år sedan gjutna färgade (röda) betongasfalten på ett flertal gator då den inte håller längre för bussarnas tyngd. TIl saken hör att den var betydligt dyrare att applicera än vanlig asfalt, vilken den nu ersätts med (blir lite tragikomiskt när MEX1:ans körbana snart behöver bytas ut... BRT my ass :twisted: )
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2796
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Enceladus » ons 05 dec, 2018 18:15

Bisarrt att jag går snabbare än SL:s buss kör

Hampus Jarnlo skrev:På vägen hem lyckades jag nästan alltid missa buss 173 precis. Men ganska snabbt lärde jag mig att det inte gjorde nåt. Om jag med raska steg gick till Smista allé hann jag nästan alltid dit före bussen jag just missat i Skärholmen.


Ska inte stombussarna gå extra snabbt? :roll:
Enceladus
 
Inlägg: 2703
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav BSB101 » tor 06 dec, 2018 6:34

Enceladus skrev:Bisarrt att jag går snabbare än SL:s buss kör

Hampus Jarnlo skrev:På vägen hem lyckades jag nästan alltid missa buss 173 precis. Men ganska snabbt lärde jag mig att det inte gjorde nåt. Om jag med raska steg gick till Smista allé hann jag nästan alltid dit före bussen jag just missat i Skärholmen.


Ska inte stombussarna gå extra snabbt? :roll:


Allt är relativt. Att man på visa ställen kan gå/cykla snabbare än kollektivtrafiken är inte så konstigt om man börjar titta på trängsel samt bussens körväg kontra vilken (gen)väg man kan gå.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101
 
Inlägg: 2108
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Enceladus » ons 12 dec, 2018 13:49

Är en kulturskribent snabbare än ettans buss?

Det är inte bara stomlinje 173 som går långsamt. DN:s kulturskribent lyckades till och med att jogga snabbare än vad det tar att åka hela sträckan på stomlinje 1 mellan Stora Essingen och Frihamnen!

Åk med SVT:s reporter på julbussen

Stombussresenärerna kan i alla fall glädja sig åt att det går en julpyntad stombuss i innerstan - dock inte på stomlinje 1...
Enceladus
 
Inlägg: 2703
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav LÅ1 » ons 30 jan, 2019 14:49

"KLART: SL:s bussar får fritt fram i korsningar".

Vilken gång i ordningen är det som man säger att man ska införa bussprioritering för bussarna i Stockholm? Inte första i alla fall! :)

Man redovisar konsekvensen för övrig biltrafik och för fotgängare. Men inte för cyklister. (Med tanke på vilken politiker det är som håller i projektet så kan man lätt misstänka att det är så att bussarna i verkligheten bara får prioritet två, efter cyklisterna. Nej jag tror inte det är så, men det skulle inte direkt förvåna mig.)
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1
 
Inlägg: 12706
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav dr Ehnberg » fre 01 feb, 2019 9:30

Nu verkar man - återigen - ha kommit på att stombussarna bör ha påstigning genom alla dörrarna. Det var väl så det var sagt från första början då 1998, men så fick man kalla fötter och tyckte att föraren ska kolla alla biljetter ändå.

https://mitti.se/nyheter/anvanda-dorrar ... -stockholm

Det står inte när försöket påbörjas, men det blir ju intressant. Rimligen måste det blir en stor förbättring.
Användarvisningsbild
dr Ehnberg
 
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 16 okt, 2017 8:06

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav TKO » fre 01 feb, 2019 9:54

Äntligen! utbrister jag likt Gert Fylking...

Det blir fler och fler trafikslag i stockholmstrafiken med "fri inpassering", högerns tidigare misstro mot detta verkar brytas. När får vi se öppna spärrlinjer i pendeltåg och tunnelbana? Och när ska larvet med springkonduktörer på de östliga spårvägslinjerna upphöra, jag tror faktiskt inte att t ex lidingöborna är så mycket mer fuskbenägna än andra.

Ursäkta utvikning,

ber
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7943
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Arbetsgrupp skall öka bussarnas framkomlighet

Inläggav Enceladus » lör 02 feb, 2019 23:41

Kortare omloppstider handlar inte bara om att förkorta restiden för resenärerna, utan också om att minska driftskostnaderna. Det skulle vara intressant att ta reda på om försöket är kostnadsneutralt, d.v.s. om kostnadsminskningarna överstiger intäktsbortfallet. Sedan kan kortare restider öka antalet resenärer, vilket brukar minska kostnaden per resenär.

(Vad hände med expressfyran? Enligt den snart ettåriga artikeln avklarades sträckan Odenplan–Hornstull på nästan halva tiden.)

Jag är mer tveksam till att begränsa försöket till linjer snarare än hållplatser. Den som står och väntar på en buss mot Östra station från hållplatsläge C vid Odenplan bryr sig nog varken om linjenumret eller färgen. Det kan vara aningen förvirrande att ha olika regler för olika linjer från samma hållplats.

(Stombusskonceptet är väldigt godtyckligt. Finns det exempelvis någon radiell linje som har mer stomlinjekaraktär än linje 807? Resenärer ska inte behöva tänka på vilka bussar som råkar vara blålackade!)

Slutligen ett ord om fuskåkning. SL har ambitionen att göra 5 miljoner kontroller om året (detta är en stor ökning jämfört med tidigare). Det görs runt 3 miljoner resor per dag, d.v.s. cirka 1 av 200 resor kontrolleras. Med 40 resor per månad blir risken följaktligen liten för att åka fast oftare än en gång per halvår. Det kostar för mycket att göra rätt för sig i förhållande till att fuskåka...
Enceladus
 
Inlägg: 2703
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst