Varför har vi så många busslinjer i Stockholms innerstad?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Varför har vi så många busslinjer i Stockholms innerstad

Inläggav Lars_L » tis 05 jun, 2018 12:34

Enceladus skrev:När Citybanan öppnade började folk åka pendeltåg till Odenplan. Trots kraftigt minskat resande kör linje 565 på som om inget hade hänt. Nu talar vi om kostnadsdrivande direktbussar i högtrafik. Frågan är alltså befogad!

(Jag vet att Nynäshamns direktbussar har kritiserats av flera skribenter, men dessa har faktiskt god beläggning. Till skillnad från linje 565.)


Nu är ju också sträckningen tillfällig i och med ombyggnaden av Sergels torg. Så det är kanske svårt att bedöma. Men visst, nu när pendeltågstrafiken kunnat utökas minskar ju förstås behovet. Dock kan man ju då säga i jämförelse med direktbussarna till Nynäshamn att den senare ju inte trafikerar något område som inte har nära till spårtrafiken. 865 ger ju en snabbare förbindelse till bostadsområden i Upplands Väsby och till Frösundavik. På så sätt är ju exempelvis också direktbussen till Dalarö mer motiverad än den till Nynäshamn (om man ser på busstrafiken söder om stan).

Men direktbussar får man väl överlag ha i den mån det finns behov och resurser. Just nu har man ju inte riktigt några ekonomiska problem hos Trafikförvaltningen, utan snarare tvärtom, och då finns ju få behov att dra ner på trafiken, om man då inte hellre vill lägga resurserna på annat.

Sedan börjar ju ett nytt avtal gälla nästa år för Sigtuna. Det brukar ju ingå att man ser över direktbussar och annat i samband med att nya avtal tillkommer och då gör man inte så många förändringar sista året i avtalet.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Varför har vi så många busslinjer i Stockholms innerstad

Inläggav Enceladus » tis 05 jun, 2018 17:37

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:När Citybanan öppnade började folk åka pendeltåg till Odenplan. Trots kraftigt minskat resande kör linje 565 på som om inget hade hänt. Nu talar vi om kostnadsdrivande direktbussar i högtrafik. Frågan är alltså befogad!

(Jag vet att Nynäshamns direktbussar har kritiserats av flera skribenter, men dessa har faktiskt god beläggning. Till skillnad från linje 565.)


Nu är ju också sträckningen tillfällig i och med ombyggnaden av Sergels torg. Så det är kanske svårt att bedöma. Men visst, nu när pendeltågstrafiken kunnat utökas minskar ju förstås behovet. Dock kan man ju då säga i jämförelse med direktbussarna till Nynäshamn att den senare ju inte trafikerar något område som inte har nära till spårtrafiken. 865 ger ju en snabbare förbindelse till bostadsområden i Upplands Väsby och till Frösundavik. På så sätt är ju exempelvis också direktbussen till Dalarö mer motiverad än den till Nynäshamn (om man ser på busstrafiken söder om stan).

Men direktbussar får man väl överlag ha i den mån det finns behov och resurser. Just nu har man ju inte riktigt några ekonomiska problem hos Trafikförvaltningen, utan snarare tvärtom, och då finns ju få behov att dra ner på trafiken, om man då inte hellre vill lägga resurserna på annat.

Sedan börjar ju ett nytt avtal gälla nästa år för Sigtuna. Det brukar ju ingå att man ser över direktbussar och annat i samband med att nya avtal tillkommer och då gör man inte så många förändringar sista året i avtalet.


Resurserna borde läggas där de gör störst nytta. Det finns många linjer som skulle behöva ett utökat utbud i högtrafik. Att man har råd att köra halvtomma bussar på denna linje beror ju på att det körs överfulla bussar på andra linjer!
Enceladus
 
Inlägg: 2394
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varför har vi så många busslinjer i Stockholms innerstad

Inläggav Lars_L » tis 05 jun, 2018 18:01

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:
Enceladus skrev:När Citybanan öppnade började folk åka pendeltåg till Odenplan. Trots kraftigt minskat resande kör linje 565 på som om inget hade hänt. Nu talar vi om kostnadsdrivande direktbussar i högtrafik. Frågan är alltså befogad!

(Jag vet att Nynäshamns direktbussar har kritiserats av flera skribenter, men dessa har faktiskt god beläggning. Till skillnad från linje 565.)


Nu är ju också sträckningen tillfällig i och med ombyggnaden av Sergels torg. Så det är kanske svårt att bedöma. Men visst, nu när pendeltågstrafiken kunnat utökas minskar ju förstås behovet. Dock kan man ju då säga i jämförelse med direktbussarna till Nynäshamn att den senare ju inte trafikerar något område som inte har nära till spårtrafiken. 865 ger ju en snabbare förbindelse till bostadsområden i Upplands Väsby och till Frösundavik. På så sätt är ju exempelvis också direktbussen till Dalarö mer motiverad än den till Nynäshamn (om man ser på busstrafiken söder om stan).

Men direktbussar får man väl överlag ha i den mån det finns behov och resurser. Just nu har man ju inte riktigt några ekonomiska problem hos Trafikförvaltningen, utan snarare tvärtom, och då finns ju få behov att dra ner på trafiken, om man då inte hellre vill lägga resurserna på annat.

Sedan börjar ju ett nytt avtal gälla nästa år för Sigtuna. Det brukar ju ingå att man ser över direktbussar och annat i samband med att nya avtal tillkommer och då gör man inte så många förändringar sista året i avtalet.


Resurserna borde läggas där de gör störst nytta. Det finns många linjer som skulle behöva ett utökat utbud i högtrafik. Att man har råd att köra halvtomma bussar på denna linje beror ju på att det körs överfulla bussar på andra linjer!


Förvisso, men problemet med din analys är att du utgår från att man inte har råd och att kostnaden/möjligheter (avtalsmässigt) är likvärdiga. Det är ju dock ett mycket marginellt problem - där avtalet så medger att sätta in fler avgångar. Sedan är väl ett av problemen till trängsel även dålig punktlighet - och har man det kan man ju sätta in hur många vagnar som helst och ändå få trängsel på vissa avgångar.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Re: Varför har vi så många busslinjer i Stockholms innerstad

Inläggav Enceladus » tis 05 jun, 2018 19:05

Lars_L skrev:Förvisso, men problemet med din analys är att du utgår från att man inte har råd och att kostnaden/möjligheter (avtalsmässigt) är likvärdiga. Det är ju dock ett mycket marginellt problem - där avtalet så medger att sätta in fler avgångar. Sedan är väl ett av problemen till trängsel även dålig punktlighet - och har man det kan man ju sätta in hur många vagnar som helst och ändå få trängsel på vissa avgångar.


Linjen övervägs dock få en "anpassning av turtätheten" inför nästa år eftersom "resandet minskat markant i och med ny pendeltågstrafik med direktkopplingar till Odenplan". Detta var förstås lätt att förutse. Istället hade Bollstanäs kunnat få 30-minuterstrafik ett år tidigare!
Enceladus
 
Inlägg: 2394
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Varför har vi så många busslinjer i Stockholms innerstad

Inläggav Lars_L » tis 05 jun, 2018 20:13

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Förvisso, men problemet med din analys är att du utgår från att man inte har råd och att kostnaden/möjligheter (avtalsmässigt) är likvärdiga. Det är ju dock ett mycket marginellt problem - där avtalet så medger att sätta in fler avgångar. Sedan är väl ett av problemen till trängsel även dålig punktlighet - och har man det kan man ju sätta in hur många vagnar som helst och ändå få trängsel på vissa avgångar.


Linjen övervägs dock få en "anpassning av turtätheten" inför nästa år eftersom "resandet minskat markant i och med ny pendeltågstrafik med direktkopplingar till Odenplan". Detta var förstås lätt att förutse. Istället hade Bollstanäs kunnat få 30-minuterstrafik ett år tidigare!


Jo, men om det inte minskat hade det blivit ett nedra liv. Det är inte i detta fall helt förutsägbart ändå, eftersom busslinjen ändå sparar in ett bussbyte och restiden är likvärdig. Och har du någon analysmetod som exakt hade kunnat räkna ut hur stor andel som skulle välja tåget istället? Med tanke på hur Nobina fått problem med framförallt 818 när trafiken där utglesats - och troligen har man där tänkt likartat - så är väl viss försiktighet rimlig? Särskilt för linjer som trafikerar motorväg.

Sedan är väl kanske inte mer trafik till Bollstanäs det viktigaste att satsa på om man tycker trängsel är problemet. Där handlar det ju snarast om att erbjuda en god utbudsstandard, vilket ju var tanken att minska på och som låg bakom den indragning som gjordes, före att plocka bort turer från högtrafikslinjer.

Det viktigaste är väl alltså att slå fast vilket underlag som ska krävas för visst turutbud. Så länge man inte gör det, uppnår du ändå inte din önskan att nyttja resurserna där de gör störst nytta (utifrån riktlinjer kring utbud).
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: sön 09 nov, 2014 11:47

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster