Västlig tunnelbana

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Västlig tunnelbana

Inläggav LÅ1 » ons 13 jun, 2018 13:04

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Krogbesökare är ju mer välkomna på buss än på tunnelbanan. Åtminstone om de är "runda under fötterna". För dem är då nattbussar bättre nattrafik på tunnelbanan.

Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...

Ja, men berusade får inte vistas i T-banan eller i pendeltågssystemet! Återstår buss. Eller taxi.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 13:05

TKO skrev:
Enceladus skrev:Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...

Då är det både enklare och billigare att köra lite fler bussar på helgnätterna!
Och detta kan genomföras redan idag - eller i varje fall inom några veckor - om viljan finns.

/TKO

Eftersom inget har hänt under många år - trots uppmärksammanden i tidningar - så får ditt förslag ses som en utopi.
Enceladus

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 13:10

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...

Då är det både enklare och billigare att köra lite fler bussar på helgnätterna!
Och detta kan genomföras redan idag - eller i varje fall inom några veckor - om viljan finns.

/TKO

Eftersom inget har hänt under många år - trots uppmärksammanden i tidningar - så får ditt förslag ses som en utopi.

Det är lite svårt att se kopplingen mellan artikeln du länkar till och bristen på sittplatser på nattbussarna.

Den där Henriksson som är så bra på det mesta får väl ge sej ut i Huddingenatten och se om det behövs fler bussar!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav ADDE » ons 13 jun, 2018 14:14

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Krogbesökare är ju mer välkomna på buss än på tunnelbanan. Åtminstone om de är "runda under fötterna". För dem är då nattbussar bättre nattrafik på tunnelbanan.

Jag tror att den som är berusad helst vill ha en sittplats...

Ja, men berusade får inte vistas i T-banan eller i pendeltågssystemet! Återstår buss. Eller taxi.
De får väl inte ens åka buss?
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » ons 13 jun, 2018 15:28

Men allvarligt talat, skulle det inte bli bättre att skippa Spårväg Syd och istället bygga en tunnelbanegren till Flemingsberg? Eller åtminstone förbereda Spårväg Syd för en eventuell konvertering?
Enceladus

Inläggav twr » ons 13 jun, 2018 15:53

Enceladus skrev:Men allvarligt talat, skulle det inte bli bättre att skippa Spårväg Syd och istället bygga en tunnelbanegren till Flemingsberg? Eller åtminstone förbereda Spårväg Syd för en eventuell konvertering?

Ja, det finns en del som talar för det. Det kunde till och med vara en "Rotterdamlösning" där korta tunnelbanetåg går upp i gatumiljö som spårväg. Fördelen med detta är bra tillgänglighet i gaturummet och att det är billigare att bygga än tunnlar. nackdelen är att det troligen innebär korta tåg även i befintlig tunnelbana, vars kapacitet därmed inte utnyttjas fullt ut (men det är ju vad som redan planeras för den utbyggda Röda linjen).
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » ons 13 jun, 2018 16:18

twr skrev:
Enceladus skrev:Men allvarligt talat, skulle det inte bli bättre att skippa Spårväg Syd och istället bygga en tunnelbanegren till Flemingsberg? Eller åtminstone förbereda Spårväg Syd för en eventuell konvertering?

Ja, det finns en del som talar för det. Det kunde till och med vara en "Rotterdamlösning" där korta tunnelbanetåg går upp i gatumiljö som spårväg. Fördelen med detta är bra tillgänglighet i gaturummet och att det är billigare att bygga än tunnlar. nackdelen är att det troligen innebär korta tåg även i befintlig tunnelbana, vars kapacitet därmed inte utnyttjas fullt ut (men det är ju vad som redan planeras för den utbyggda Röda linjen).

Jo att tänka på framtiden kan vara bra. Det måste dock vägas mot kostnaden och nyttan. Och om vi tittar på de prognosticerade resandesiffrorna för Spårväg Syd är det inget enormt resande man räknar med - jag tror det är enkelvagnar i tiominuterstrafik som mest. Så ett eventuellt behov av tunnelbana verkar ligga långt fram i tiden!

Förberedelser för längre tåg tycker jag man rent allmänt skall göra på Tvärbanan - det börjar bli trångt mellan Årstaberg och Liljeholmen!

/TKO
TKO

Inläggav daniel_s » ons 13 jun, 2018 20:34

TKO skrev:Förberedelser för längre tåg tycker jag man rent allmänt skall göra på Tvärbanan - det börjar bli trångt mellan Årstaberg och Liljeholmen!

Man kanske skulle ha en automatbana mellan just dessa två punkter?
daniel_s

Inläggav Enceladus » tor 14 jun, 2018 5:54

TKO skrev:
twr skrev:

Jo att tänka på framtiden kan vara bra. Det måste dock vägas mot kostnaden och nyttan. Och om vi tittar på de prognosticerade resandesiffrorna för Spårväg Syd är det inget enormt resande man räknar med - jag tror det är enkelvagnar i tiominuterstrafik som mest. Så ett eventuellt behov av tunnelbana verkar ligga långt fram i tiden!

Förberedelser för längre tåg tycker jag man rent allmänt skall göra på Tvärbanan - det börjar bli trångt mellan Årstaberg och Liljeholmen!

/TKO

Spårväg Syd väntas (se sidan 28) få 1 500 resenärer i maxtimmen. Detta kan jämföras med 1 400 resenärer för Kistagrenen och 1 100 resenärer för Solnagrenen.

Resande: Spårväg City > Spårväg Syd > Kistagrenen > Solnagrenen
Prioritering: Solnagrenen > Kistagrenen > Spårväg Syd > Spårväg City

Ett perfekt samband!
Enceladus

Inläggav Odd » tor 14 jun, 2018 5:57

TKO skrev:...

/TKO

Skulle man kunna göra något kreativt med trafiken som skall gå på Kistagrenen, tro, exempelvis att linjen (x-)-Kista-Årstafältet-?-Älvsjö/Örby/Högdalen inrättas. Då kanske man slipper bygga den där rosaprickiga tunnelbanelinjen via Liljeholmen och i stället låta den få en bättre sträckning över Zinkensdamm-Årsta?
När man tänker för mycket kan man ibland skapa problem som inte fanns där från början -Nalle puh
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » tor 14 jun, 2018 5:59

daniel_s skrev:
TKO skrev:Förberedelser för längre tåg tycker jag man rent allmänt skall göra på Tvärbanan - det börjar bli trångt mellan Årstaberg och Liljeholmen!

En automatbana på den här sträckan är nog ingen bra idé!
Enceladus

Inläggav daniel_s » tor 14 jun, 2018 6:14

Den skulle ju såklart vara gatuoberoende!
daniel_s

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 6:15

Enceladus skrev:Spårväg Syd väntas (se sidan 28) få 1 500 resenärer i maxtimmen. Detta kan jämföras med 1 400 resenärer för Kistagrenen och 1 100 resenärer för Solnagrenen.

Ett perfekt samband!

Det är kanske bättre att titta på den resandeprognos som gjorts särskilt för Spårväg Syd än denna simulering som förutsätter att det finns en "östlig förbindelse"... just nu har jag inte denna framme men den finns säkert på SLL:s nätplats, alternativt hos "Sverigeförhandlingen". (Jag undrar dessutom om denna simulering innehåller den "västliga tunnelbanan"?)

Men även på denna kartbild ser vi att resandet på de flesta delsräckor är ganska litet, det "stora" resandet finns främst i Huddinge. På stora delar av banan ligger resandet under maxtimmen runt 500 personer, vilka nästan ryms i ETT tvåvagnarståg!

När det gäller tidsordningen för utbyggnaden är den naturligtvis beroende av utbyggnadstakten i de olika områden som skall trafikförsörjas. Och eftersom exploateringen av "Norra Djurgrårdsstaden" knappt påbörjats är det naturligt att spårvägen dit inte prioriteras. I Solna och Kista och delvis även längs Spårväg Syd finns redan trafikunderlaget!

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 6:21

daniel_s skrev:

På sikt kanske detta kan vara bra idé. Och efter att ha funderat lite så tror jag inte att längre tåg på Tvärbanan är den bästa lösningen på dagens problem - det är naturligtvis tätare trafik vi behöver. 7½-minuterstrafik i högtrafik gör att byten till/från Tvärbanan ger ett stort tidspåslag, vilket i sin tur leder till att många fortsätter åka tunnelbana via T-centralen. Det blir väl bättre när Kistagrenen tillkommer, men då blir det å andra sidan förhoppningsvis fler resenärer. Och sen måste ju SL köpa in fler vagnar - är det inte snart redan för sent?

/TKO
TKO

Inläggav twr » tor 14 jun, 2018 7:11

TKO skrev:
Enceladus skrev:Spårväg Syd väntas (se sidan 28) få 1 500 resenärer i maxtimmen. Detta kan jämföras med 1 400 resenärer för Kistagrenen och 1 100 resenärer för Solnagrenen.

Ett perfekt samband!

Det är kanske bättre att titta på den resandeprognos som gjorts särskilt för Spårväg Syd än denna simulering som förutsätter att det finns en "östlig förbindelse"... just nu har jag inte denna framme men den finns säkert på SLL:s nätplats, alternativt hos "Sverigeförhandlingen". (Jag undrar dessutom om denna simulering innehåller den "västliga tunnelbanan"?)

Men även på denna kartbild ser vi att resandet på de flesta delsräckor är ganska litet, det "stora" resandet finns främst i Huddinge. På stora delar av banan ligger resandet under maxtimmen runt 500 personer, vilka nästan ryms i ETT tvåvagnarståg!

När det gäller tidsordningen för utbyggnaden är den naturligtvis beroende av utbyggnadstakten i de olika områden som skall trafikförsörjas. Och eftersom exploateringen av "Norra Djurgrårdsstaden" knappt påbörjats är det naturligt att spårvägen dit inte prioriteras. I Solna och Kista och delvis även längs Spårväg Syd finns redan trafikunderlaget!

upplyser
Thomas K Ohlsson

Bra med lite sunt förnuft i diskussionen, men detta är aldrig något som når fram till platonikern Enceladus, som alltid letar dolda samband, hur långsökta de än är. Skillnaden mellan 1400 och 1500 torde till exempel ligga inom felmarginalen.

På sid 28 visas en prognos där Spårväg syd inte är sammankopplad med Östlig förbindelse, så värdena som Enceladus anger borde inte påverkas så mycket av huruvida Österleden finns eller ej.

Eftersom utredningen gjordes inom Sverigeförhandlingen gissar jag att den västliga tunnelbanan och Sverigeförhandlingens övriga objekt är med i prognoserna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 7:21

twr skrev:Bra med lite sunt förnuft i diskussionen, men detta är aldrig något som når fram till platonikern Enceladus, som alltid letar dolda samband, hur långsökta de än är. Skillnaden mellan 1400 och 1500 torde till exempel ligga inom felmarginalen.

På sid 28 visas en prognos där Spårväg syd inte är sammankopplad med Östlig förbindelse, så värdena som Enceladus anger borde inte påverkas så mycket av huruvida Österleden finns eller ej.

Eftersom utredningen gjordes inom Sverigeförhandlingen gissar jag att den västliga tunnelbanan och Sverigeförhandlingens övriga objekt är med i prognoserna.

Påverkan från "östlig förbindelse" är kanske inte så stor, men eftersom vi vet att denna inte kommer att byggas i närtid så vore det bra med prognoser som utgår från detta faktum!

Jag tror dessutom inte att möjligheten till direkt trafik Skärholmen-Fridhemsplan finns med i den nätmodell som använts i dessa resandeprognoser, denna finess kom man på i ett väldigt sent skede.

Trots dessa brister är det ändå glädjade att Trafikförvaltningen redovisat detaljerade resandeprognoser för Spårväg Syd! När får vi se detsamma för den "västliga tunnelbanan"?

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 14 jun, 2018 22:26

Förslag: T-bana Skärholmen–Kungens kurva

Karl Henriksson skrev:Kungens kurva är ett viktigt område för framtiden, men det är byggt för bilen.
Enceladus

Inläggav TKO » tor 14 jun, 2018 22:52

Har vi inte redan diskuterat Henrikssons senaste hugskott? Och konstaterat att det inte är så lätt att få till den föreslagna linjedragningen...

Men visst är Kungens Kurva liksom alla externa köpcenter byggda för bilister. Det bästa vore att spränga skiten i luften om ni frågar mej!

Thomas K Ohlsson
amatöranarkist
TKO

Inläggav Enceladus » fre 15 jun, 2018 9:58

TKO skrev:Har vi inte redan diskuterat Henrikssons senaste hugskott? Och konstaterat att det inte är så lätt att få till den föreslagna linjedragningen...

Men visst är Kungens Kurva liksom alla externa köpcenter byggda för bilister. Det bästa vore att spränga skiten i luften om ni frågar mej!

Thomas K Ohlsson
amatöranarkist

Den här artikeln skildrar tunnelbanan ur ett nytt perspektiv - "Kungens kurva är ett viktigt område för framtiden, men det är byggt för bilen". Om vi vill driva igenom den här tunnelbanan så behöver vi hitta en populär paroll. :wink:

Ett välkänt exempel: "Östberga är en misshandlad stadsdel". :)

Varför skulle vi då vilja driva igenom den här tunnelbanan? Jo, får då behöver inte Fruängsgrenen gå dit! :D
Enceladus

Inläggav twr » fre 15 jun, 2018 10:03

Enceladus skrev:
TKO skrev:Har vi inte redan diskuterat Henrikssons senaste hugskott? Och konstaterat att det inte är så lätt att få till den föreslagna linjedragningen...

Thomas K Ohlsson
amatöranarkist

Den här artikeln skildrar tunnelbanan ur ett nytt perspektiv - "Kungens kurva är ett viktigt område för framtiden, men det är byggt för bilen". Om vi vill driva igenom den här tunnelbanan så behöver vi hitta en populär paroll. :wink:

Ett välkänt exempel: "Östberga är en misshandlad stadsdel". :)

Varför skulle vi då vilja driva igenom den här tunnelbanan? Jo, får då behöver inte Fruängsgrenen gå dit! :D

Jag tycker att "Kungens kurva - spräng skiten i luften" är en klatschig paroll med ett tydligt budskap!

Skämt åsido, utan att ta ställning för eller emot tunnelbana till Kungens kurva, kanske diskussionen ska börja med: Vad är det vi vill uppnå?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik