SL och konsten att informera

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: SL och konsten att informera

Inläggav LÅ1 » tis 22 maj, 2018 22:51

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Men på stationer med stillastående tåg, eller möjligen helt utan tåg, så skulle man ju önska att rad ett var släkt, eller visade någon lämplig text som "STOPP I TRAFIKEN". Speciellt på T-centralen kommer ju folk springande utan att veta vad som hänt och ser bara "Ropsten 1 min". Det gör att det dröjer ett tag innan de förstår att tåget inte alldeles strax kommer att öppna dörrarna för att släppa på trafikanter och sedan dra mot Ropsten.

Jo men du kan inte bara utgå från vilken information folk behöver eller vill ha, du måste också ta hänsyn till vilka data som faktiskt finns tillgängliga. Tidsmaskinen är inte uppfunnen, systemet kan inte veta om det tar 30 sekunder eller tre timmar tills tåget kommer att sättas igång efter ett stopp. Det är först efteråt som man vet hur det faktiskt blev. I princip skulle man väl kunna ha någon time-out som släcker realtiden automatiskt efter ett visst antal minuter men idag är det oftast upp till människans omdöme att avgöra när man ska göra det. Och omdömet är oftast rätt bra, sen får funktionerna i systemet inte vara för krångliga för då ägnar man sig åt andra saker i stället i stressade lägen.

Jo, jag förstår detta. Jag bara beskriver verkligheten, och hur man skulle önska att den var.

Fel information ar aldrig bra, och det är just när det strular som informationen är viktig.
Bli blodgivare - Ge blod !
LÅ1

Inläggav LÅ1 » sön 03 jun, 2018 19:33

I går var det inte mycket busstrafik alls inne i stan. Och spårvägslinje 7 var helt inställd under flera timmar. Går man då in på sl-appen och tittar under störningar för "Spårvagn" så möts man av beskedet "Inga större störningar". Och det stämmer säkert om man jämför vad som är planerat just för denna speciella dag. Men det sänder en fel signal tycker jag. För det är stora störningar jämfört med vad som är normalt en lördag. Väljer man att gå in och titta på detaljer så får man reda på att all trafik är inställd.

Jag vet inte hur systemet är uppbyggt, men det vore ju bra om det gick att koda meddelandet om inställd trafik så att det signalerar uppåt i hierarkin så att man fick det röda krysset och texten "Avstängt" i stället för "Inga större störningar".
LÅ1

Inläggav gek » sön 03 jun, 2018 20:17

LÅ1 skrev:I går var det inte mycket busstrafik alls inne i stan. Och spårvägslinje 7 var helt inställd under flera timmar. Går man då in på sl-appen och tittar under störningar för "Spårvagn" så möts man av beskedet "Inga större störningar". Och det stämmer säkert om man jämför vad som är planerat just för denna speciella dag. Men det sänder en fel signal tycker jag. För det är stora störningar jämfört med vad som är normalt en lördag. Väljer man att gå in och titta på detaljer så får man reda på att all trafik är inställd.

Jag vet inte hur systemet är uppbyggt, men det vore ju bra om det gick att koda meddelandet om inställd trafik så att det signalerar uppåt i hierarkin så att man fick det röda krysset och texten "Avstängt" i stället för "Inga större störningar".

Det röda krysset tycks inte användas på ett konsekvent sätt. I dag kan man t ex se krysset och texten "Avstängt" för pendeltåg direkt när man går in under Störningar i appen (och motsvarande på sl.se). Orsaken är då att det sedan 13.15 är trafikstopp på den korta sträckan mellan Gröndalsviken och Nynäshamns "centralstation". Nynäsbanans planerade avstängning mellan Handen och Skogås visades i går morse som rött kryss, sedan har det ändrats till grå triangel.
/Gunnar Ekeving
gek

Inläggav Enceladus » sön 03 jun, 2018 20:59

gek skrev:
LÅ1 skrev:I går var det inte mycket busstrafik alls inne i stan. Och spårvägslinje 7 var helt inställd under flera timmar. Går man då in på sl-appen och tittar under störningar för "Spårvagn" så möts man av beskedet "Inga större störningar". Och det stämmer säkert om man jämför vad som är planerat just för denna speciella dag. Men det sänder en fel signal tycker jag. För det är stora störningar jämfört med vad som är normalt en lördag. Väljer man att gå in och titta på detaljer så får man reda på att all trafik är inställd.

Det röda krysset tycks inte användas på ett konsekvent sätt. I dag kan man t ex se krysset och texten "Avstängt" för pendeltåg direkt när man går in under Störningar i appen (och motsvarande på sl.se). Orsaken är då att det sedan 13.15 är trafikstopp på den korta sträckan mellan Gröndalsviken och Nynäshamns "centralstation". Nynäsbanans planerade avstängning mellan Handen och Skogås visades i går morse som rött kryss, sedan har det ändrats till grå triangel.

För närvarande används krysset för oplanerade avstängningar och triangeln för planerade avstängningar.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » sön 03 jun, 2018 21:10

gek skrev:

Man skulle önska att det röda krysset följer med ner i den mer detaljerade nivån. Är det rött kryss för pendeltågen och man väljer att titta på detaljerna så får man nu gissa vad som förorsakade det röda krysset!
LÅ1

Inläggav daniel_s » sön 03 jun, 2018 21:23

Det är resenärspåverkan jämfört med planerat läge som bedöms, ett planerat trafikavbrott som man har annonserat om i förväg ger normalt en grå triangel medan ett oplanerat sådant ger rött kryss. Att halva stan blir utan trafik vid Stockholm Marathon är inget att förvånas över, men om det blir stopp nånstans där det ändå skulle ha gått trafik så blir det kryss och det tycker jag är användarvänligt.
daniel_s

Inläggav LÅ1 » sön 03 jun, 2018 21:43

daniel_s skrev:Det är resenärspåverkan jämfört med planerat läge som bedöms, ett planerat trafikavbrott som man har annonserat om i förväg ger normalt en grå triangel medan ett oplanerat sådant ger rött kryss. Att halva stan blir utan trafik vid Stockholm Marathon är inget att förvånas över, men om det blir stopp nånstans där det ändå skulle ha gått trafik så blir det kryss och det tycker jag är användarvänligt.

Jo, jag förstår logiken, så långt. Men att skriva "Inga större störningar" när hela trafiken är totalt inställd rimmar ändå dåligt mot verkligheten!
LÅ1

Inläggav daniel_s » sön 03 jun, 2018 22:25

LÅ1 skrev:
daniel_s skrev:Det är resenärspåverkan jämfört med planerat läge som bedöms, ett planerat trafikavbrott som man har annonserat om i förväg ger normalt en grå triangel medan ett oplanerat sådant ger rött kryss. Att halva stan blir utan trafik vid Stockholm Marathon är inget att förvånas över, men om det blir stopp nånstans där det ändå skulle ha gått trafik så blir det kryss och det tycker jag är användarvänligt.

Jo, jag förstår logiken, så långt. Men att skriva "Inga större störningar" när hela trafiken är totalt inställd rimmar ändå dåligt mot verkligheten!

Inte om man förstår vad en ”störning” är. Om du t ex tycker att nyårsfirandet är en störning så förstår jag dig på ett känslomässigt plan men meddelar ändå att du har fel så länge det inte blir värre än vanligt :-)
daniel_s

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik