Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » fre 16 sep, 2016 15:07

Ta av dom blå glasögonen och försök tänka lite praktiskt och pragmatiskt. Vi har provat privatisering nu - i några fall fungerar det bra, i de flesta inte. Det värsta exemplet är naturligtvis skolan, där kvaliteten befinner sej i fritt fall. Men även Arlanda Express är ett talande exempel på hur det går när man ska politisera allting... att då i efterhand hävda att det är några detaljer som blivit fel skulle vara skrattretande om det inte vore så tragiskt.
Men möjligheten för ett fåtal att tjäna pengar utan större ansträngning går tydligen före folkflertalets intresse!

Som tur är börjar även den tänkande högern inse detta - vem hade trott att landstingsmoderaterna skulle kräva att samhället köper ut A-train?

Gutår bröder!
Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7691
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Ute och åker » fre 16 sep, 2016 15:26

TKO skrev:Ta av dom blå glasögonen och försök tänka lite praktiskt och pragmatiskt. Vi har provat privatisering nu - i några fall fungerar det bra, i de flesta inte. Det värsta exemplet är naturligtvis skolan, där kvaliteten befinner sej i fritt fall. Men även Arlanda Express är ett talande exempel på hur det går när man ska politisera allting... att då i efterhand hävda att det är några detaljer som blivit fel skulle vara skrattretande om det inte vore så tragiskt.
Men möjligheten för ett fåtal att tjäna pengar utan större ansträngning går tydligen före folkflertalets intresse!

Blå glasögon? Nja, att tro att kvaliteten befinner sig i fritt fall i de privatdrivna skolorna och att kvaliteten är på topp i de kommunala skolorna är en alldeles för enkel och enfaldig analys. Men jag ska inte gå vidare på det spåret, utan istället snabbt kommentera efterföljande mening:

TKO skrev:Som tur är börjar även den tänkande högern inse detta - vem hade trott att landstingsmoderaterna skulle kräva att samhället köper ut A-train?

Ja, men det är ju precis det som kommer att ske! Om jag nu väljer att titta i spåkulan istället för att titta genom glasögon i den ena eller andra kulören. De "chockhöjda" avgifterna/biljettpriserna är ett led i att mana fram en reaktion som leder till allmänna konvulsioner och krav på förtida inlösen av Arlanda Express. Sedan hoppas ägarna givetvis att i den processen få så mycket betalt som möjligt, när det väl sker. Det gäller bara att genomskåda det lilla förhandlingsspelet. ;)

Åter till Lilla Lidingöbron. Någon som kan ana tendens till förhandlingsspel där? Fiffigt att Lidingö har den stora depån på sin sida av bron. Då har de en högvalör i det spelet. Det går säkert att identifiera ytterligare fina kort att spela ut från något håll. Det borde finnas fler, bara man går igenom och spelar ut något eller några av korten som borde omnämnas i inlägg i den här tråden. :)
Ute och åker
 
Inlägg: 582
Blev medlem: sön 21 aug, 2016 7:02

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » fre 25 aug, 2017 18:54

Inge skrev:Måhända tar man det mest välmotiverade (minst omotiverade) först för att enkelt slopa resten av skräpet sedan. Dvs som en slags förberedelse för att skrota hela Sverigeförhandlingen.


Det här påståendet har upprepats ett antal gånger i tråden utan att besvaras, så det är väl dags att någon gör det. Här är en utredning av Sverigeförhandlingens storstadsåtgärder i Stockholm (tunnelbanestationen i Hagalund finns inte med). På slutet finns det ett avsnitt där de föreslagna objekten jämförs i siffror. Det alternativ du förespråkar, "Lidingö - kombinationsalternativet", visar sig vara sämst i varenda avseende. Finns det något mer att säga?
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » fre 25 aug, 2017 21:53

Inge skrev:Du får gärna lyfta gamla trådar för mig. Men om jag skall förstå vad jag svarat på för något år sedan får du gärna klippa in det också, för jag tänker inte bläddra igenom tio sidor för att hitta när jag skrivit det där.

Vad som finns mer att säga om tabellen du länkar, jag antar att du menar den som påstår att drift och underhåll för en Lidingöbanan via centrum är 0 men 1,7 miljarder med ränta??? Samtidigt som samma siffror för tunnelbanan påstps vara 0,7 resp 2,6 och för "kombinationsalternativet" 0,5 resp 3,8...??

-Det är förstås bara dravel !


Exempelmening 1:

Inge skrev:Måhända tar man det mest välmotiverade (minst omotiverade) först för att enkelt slopa resten av skräpet sedan. Dvs som en slags förberedelse för att skrota hela Sverigeförhandlingen.


Exempelmening 2:

Inge skrev:Det finns inget kollektivtrafikprojekt i Sverigeförhandlingen som är i närheten av att vara lönsamt. Allra minst höghastighetsbanona. Min anmärkning gällde att man valde att först slopa det minst olönsamma. Det känns inte helt naturligt.


Exempelmening 3:

Inge skrev:Den visade väl sig vara för bra helt enkelt. Definitivt i jämförelse med en ny spårvägsbro eller för den delen en ny tunnelbana Fridhemsplan-Östberga-Älvsjö!


Det objekt du så många gånger beskriver som "helt enkelt för bra" är inte bara det minst lönsamma (oavsett om man räknar på bostäder eller restidsnytta), det är också det enda med negativ restidsnytta!
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » fre 25 aug, 2017 23:37

Inge skrev:Det är självklart att tunnelbanan (efter höghastighetsbanan, citatet torde syfta på Stockholmsdelen) som är mest olönsam. Den kostar mest och tillför knappast något annat än driftskostnader.


Nja, det är inte lönsamheten som är problemet med den tunnelbanan. Investeringen kostar 12,6 miljarder kronor och ger 48 000 bostäder. Det blir 262 500 kronor per bostad. Detta kan enkelt räknas hem genom höjda markpriser (jämför exempelvis bostadspriserna i Fruängen och Östberga). Eftersom kvoten mellan restidsnytta och driftkostnad exklusive ränta är större än ett är driftkostnaden inte heller något problem. Tunnelbanan är alltså lönsam, men problemet är att man kan bygga en ännu lönsammare bana på samma sträcka. I Lidingös fall är problemet att det inte finns någon vilja att bygga tillräckligt många bostäder. Därför blir siffrorna så dåliga.
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » lör 26 aug, 2017 0:37

Inge skrev:Tunnelbanan ger inte några bostäder överhuvudtaget.


Det behöver den inte heller göra. Det räcker med att markpriserna ökar för att den ska vara lönsam. 100 000 fler personer får dock omöjligen plats i Citybanan, så det behövs ändå en ny linje. Men det behöver inte vara tunnelbana.
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » lör 26 aug, 2017 0:48

Inge skrev:Nej markpriserna behöver öka tillräckligt mycket och det kommer de inte att göra. Dessutom kan vi till och med lugnt räkna med att markpriserna i snitt faller till följd av att det nedåttryck den ökade skattebelastningen kommer att ge, sammantaget kommer att vara större än den eventuella tunnelbanans punktvisa uppåt dito.


Varför skulle skattetrycket öka om tunnelbanan är lönsam? 262 500 kronor per bostad är vad som behövs. Staten får mer enbart i skatt...
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » lör 26 aug, 2017 10:15

Det planeras 2 500 bostäder i Östberga och 6 000 på Årstafältet. Där kommer markpriserna att öka mest. Gör man en jämförelse mellan Fruängen och Östberga är det inte orimligt att anta en prishöjning på en miljon kronor per bostad. Men som du säger handlar det här inte mycket om trådens ämne. Min poäng är att det behövs en större byggvilja på Lidingö för att det ska vara samhällsekonomiskt lönsamt med tunnelbana. Med dagens planer är det bara en omdragning av Lidingöbanan som kan motiveras.
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » lör 26 aug, 2017 14:48

Inge skrev:Priserna på Årstafältet kommer inte att påverkas i positiv riktning och vad gäller bostäder i Östberga är det bara de närmst tunnelbanan som kan få ett mervärde. 1.000.000 är förstås en helt orimlig fantasi oavsett.


Du gör många påståenden utan några som helst belägg. En miljon kronor per bostad i Östberga är ingen fantasisumma utan snarare underskattning om man jämför med bostadspriserna i Fruängen och Högdalen där det finns liknande bebyggelse. Självklart hamnar inte hela miljonen hos kommunen och staten, men det behöver den inte göra när det byggs 48 000 bostäder. Det finns alltså ingen anledning att tala om lån och räkna på dyra räntor. Men nog om detta då tråden handlar om annat.

Det står klart och tydligt i utredningen att "Lidingö - kombinationsalternativet" är det sämsta alternativet. Färst bostäder per krona. Minst restidsnytta per krona. Till och med negativ restidsnytta. Du behöver göra något mer än att skrika "dravel" om du vill övertyga om motsatsen.
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Ulrik Berggren » sön 27 aug, 2017 15:09

Inge skrev:
Enceladus skrev:
Inge skrev:Priserna på Årstafältet kommer inte att påverkas i positiv riktning och vad gäller bostäder i Östberga är det bara de närmst tunnelbanan som kan få ett mervärde. 1.000.000 är förstås en helt orimlig fantasi oavsett.


Du gör många påståenden utan några som helst belägg. En miljon kronor per bostad i Östberga är ingen fantasisumma utan snarare underskattning om man jämför med bostadspriserna i Fruängen och Högdalen där det finns liknande bebyggelse. Självklart hamnar inte hela miljonen hos kommunen och staten, men det behöver den inte göra när det byggs 48 000 bostäder. Det finns alltså ingen anledning att tala om lån och räkna på dyra räntor. Men nog om detta då tråden handlar om annat.

Det står klart och tydligt i utredningen att "Lidingö - kombinationsalternativet" är det sämsta alternativet. Färst bostäder per krona. Minst restidsnytta per krona. Till och med negativ restidsnytta. Du behöver göra något mer än att skrika "dravel" om du vill övertyga om motsatsen.


Du tror väl inte att du övertygar genom att skrika en miljon?


Vem är det som skriker egentligen?

Nåväl, det finns konkreta exempeldär fastighetsägare betalar extra för det faktum att det finns tillgång till spårbunden kollektivtrafik. Och det var inte småpotatis heller. Om du orkar läsa artikel så ser du att det handlar om flera hundra miljoner för en enkel spårvägslinje - en t-banelinje bör i a f inte ge en mindre premie per bostad i min värld.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 16:11

Inge skrev:Konkreta exempel på dravel finns det mycket av ja... En kommunaltjänsteman som påstår att den allmänna prisuppgången beror på hans spårvägsprojekt. Dravel.

För övrigt motsvarar 500 kr/kvm ungefär 30.000 kr per bostad. 38.500 kr enligt boverkets normalbostad på 77 kvm. Men så stora är de inte i verkligheten. Väldigt långt från en miljon under alla omständigheter. Som sagt 100.000 är en tydlig överskattning och det gäller uteslutande de närmast berörda bostäderna.


Okej, låt oss jämföra bostadspriserna i Östberga och Bandhagen. Båda områdena har strax under 6 000 invånare, liknande bebyggelse och jämförbara centrum. Östberga ligger närmare innerstan och gränsar till mer attraktiva områden. Andelen invånare med utländsk bakgrund är ungefär samma (om det skulle spela någon roll). Ändå skiljer sig bostadspriserna enormt. Enligt Hemnets bostadsstatistik för denna månad ligger snittkvadratmeterpriset på 39580 kr i Östberga och 53917 kr i Bandhagen. Om vi antar att priserna utjämnar sig räcker det med 70 kvadratmeter för att få en miljon per bostad. Men Östberga är ett extremfall. På Årstafältet borde prisökningen ligga på samma nivå som Stockholmsförhandlingens nio stationer, d.v.s. tio procent utöver den allmänna prisuppgången (vilket är ungefär en halv miljon per bostad). 100 000 kronor per bostad är i alla fall helt orimligt, speciellt i Östberga.
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 17:20

Inge skrev:Nu blev det dravel igen. Det finns många exempel på områden som är dyrare utan att ha tunnelbana, än i någons tycke liknande områden med tunnelbana. Just eftersom tunnelbaneffekten är så liten i förhållande till den totala värderingen blir det så.


Välj vilken som helst tunnelbaneförort med samma avstånd till innerstan som Östberga och jämför bostadspriserna. Förklara diskrepansen på något annat sätt än avsaknad av tunnelbana. Jag påstår att det finns gott om människor som bara har tunnelbana som krav. Prisutvecklingen i Nacka, Barkarby och Solna efter Stockholmsförhandlingen tyder på att så är fallet.

Inge skrev:Naturligtvis är det svårt att riktigt exakt uppskatta storleksordningen av en så relativt liten parameter. Men vi är överens om att den finns. Notera att du påstår att lyftet skulle vara mycket större än dagens totalvärdering av marken i Östberga. Även om den givetvis är högre än Lunds 4-5000 kr/kvm byggnadsyta dvs ca 250.000-300.000 kr per lägenhet med spårvagn och allt är den ingalunda en miljon.


Det är inte bara kommunen som finansierar tunnelbanan. Högre bostadspriser innebär också att staten får in mer skatt.

Inge skrev:Självklart får Årstafältet inget positivt drag av en tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan som inte ens passerar. Däremot drabbas man likt många andra av ökad skattebörda. Det rör sig om några hundra lägenheter som man kan klämma in mellan husen i det redan bebyggda Östberga som skulle bli den enda nya stationen. Ungefär en tjugondel av den byggnadsytan som man avser bygga ute på de öppna fälten utanför Lund. Med en dubbelt så hög nytta genom tunnelbanan hamnar vi då på en tiondel av värdet. Dvs 45 miljoner kronor....

Tunnelbana Älvsjö-Fridhemsplan är helt enkelt det mest olönsamma infrastrukturprojekt som någonsin föreslagit i Stockholm.


Det är möjligt att det är det minst lönsamma projektet i Sverigeförhandlingen (eftersom tunnelbana till Lidingö inte kom med), men det är fortfarande lönsamt. Kommunen och staten kommer att tjäna mer än 262 500 kronor per bostad. Skattebördan kommer således att minska till följd av projektet. Och påstå inte att det går att bygga 48 000 nya bostäder i sydvästra Stockholm utan ny infrastruktur.
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 17:37

Inge skrev:Så mycket dravel att jag helt enkelt inte orkar bemöta allt igen.

Självklart kan 48 000 byggas utan tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan. Den har rent fakskist en negativ inverkan eftersom den stjäl resurser. Dock är problemet i första hand kommunens planmonopol vilket i någon mån mildrar försämringen eftersom det skulle gå ungefär lika trögt i alla fall.


Jag har aldrig påstått att tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan är nödvändigt - tvärtom. Men något infrastrukturprojekt behövs i den relationen om man vill bygga 48 000 bostäder i sydvästra Stockholm. Om tunnelbana är det enda som går att förankra bland folket och politikerna, så får det bli tunnelbana.
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » sön 27 aug, 2017 18:10

För att återgå till trådens ämne så finns det nu ett beslut om en ny bro med dubbelspår som beräknas stå klar år 2022. Dubbelspåret möjliggör högre turtäthet på Lidingöbanan. Det diskuteras också om spårvägen ska dras om via Lidingö centrum. Men det största önskemålet från boende längs Lidingöbanan verkar vara ett besked när/om Spårvåg City ska byggas. Detta tror jag att vi får om Östlig förbindelse kommer att ingå i Sverigeförhandlingen. Förhandlingen ska vara färdig innan årsskiftet!
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » mån 28 aug, 2017 13:16

Inge skrev:Har du verkligen hört det önskemålet från någon annan än ett fåtal skribenter på detta forum?

Det finns faktiskt båt mellan Larsbergs brygga (AGA) och Frihamnen. Vilket torde vara en av få relationer som är lämplig för just båt i Stockholm. Spårvagn runt Värtan skulle ta längre tid.


Någon folkomröstning har inte gjorts i frågan, men de boende på Lidingö har röstat på företrädare som har framfört detta önskemål (jämför tunnelbanan i Stockholm). Det är så en representativ demokrati fungerar. Annars finns det många inlägg att läsa i lokaltidningar och andra medier. Pröva till exempel att söka på "Spårväg City site:lidingosidan.se". Jag skulle definitivt säga att det finns en opinion för spårvägen på Lidingö. I annat fall hade en så stor spårvagnsdepå inte accepterats.
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Ulrik Berggren » mån 28 aug, 2017 21:39

Inge skrev:
Ulrik Berggren skrev:Vem är det som skriker egentligen?

Nåväl, det finns konkreta exempeldär fastighetsägare betalar extra för det faktum att det finns tillgång till spårbunden kollektivtrafik. Och det var inte småpotatis heller. Om du orkar läsa artikel så ser du att det handlar om flera hundra miljoner för en enkel spårvägslinje - en t-banelinje bör i a f inte ge en mindre premie per bostad i min värld.

Konkreta exempel på dravel finns det mycket av ja... En kommunaltjänsteman som påstår att den allmänna prisuppgången beror på hans spårvägsprojekt. Dravel.

För övrigt motsvarar 500 kr/kvm ungefär 30.000 kr per bostad. 38.500 kr enligt boverkets normalbostad på 77 kvm. Men så stora är de inte i verkligheten. Väldigt långt från en miljon under alla omständigheter. Som sagt 100.000 är en tydlig överskattning och det gäller uteslutande de närmast berörda bostäderna.


Nu är iofs källan till uttalandet inte uppkommen ur tomma intet, utan från fastighetsbolag som köpt eller står i begrepp att köpa mark längs spårvägen. Så, jag är böjd att hålla med en viss jazzbacill även denna gång när det gäller din trovärdighet
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ulrik Berggren
 
Inlägg: 2775
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 11:05
Ort: Där tvåan och åttan möts

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » mån 28 aug, 2017 22:43

Istället för att försöka jämföra en spårväg i Lund med en tunnelbana i Stockholm är det kanske enklare att jämföra med en annan tunnelbana i Stockholm. Här står det att Stockholmsförhandlingen ger tio procent högre bostadspriser på många håll. Prishöjningen i Östberga borde dock bli ännu större då restidsvinsten blir större än i de andra områdena. Men nog om detta i en tråd som handlar om Lidingöbanan!
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 9:29

Inge skrev:
Enceladus skrev:Istället för att försöka jämföra en spårväg i Lund med en tunnelbana i Stockholm är det kanske enklare att jämföra med en annan tunnelbana i Stockholm. Här står det att Stockholmsförhandlingen ger tio procent högre bostadspriser på många håll. Prishöjningen i Östberga borde dock bli ännu större då restidsvinsten blir större än i de andra områdena. Men nog om detta i en tråd som handlar om Lidingöbanan!

Så du menar att bostäderna i Östberga kostar tio miljoner idag? Eller kan inte du heller räkna?

Dessutom tycker jag att du använder en lite märklig referens,

– Det blir tio procent högre bostadspriser på många håll, säger mäklaren Erik Olsson.

Mäklarsnack, det blir en höjning, men knappast tio procent. Dessutom är det inte särskilt lämpligt att ange förändringen i procent då den procentuellt sett påverkar billiga bostäder mer.


Principen är att restiden till city styr prisbilden, och alltså inte det fysiska avståndet.

Eftersom Östberga får större restidsvinster än något av de områden som berörs av Stockholmsförhandlingen kan man också förvänta sig större ökningar. Som sagt, försök att motivera diskrepansen mellan Östberga och Bandhagen.
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav TKO » tis 29 aug, 2017 9:53

Jag som varit i Östberga kan meddela att det nog inte räcker med tunnelbana för att göra området attraktivt igen...
(Dessutom tror jag på tunnelbana till Östberga först när jag ser spaden i jorden!)

/TKO

PS: Bandhagen diskuteras flitigt i lokalpressen här i söderort. Först gnäller innevånarna över att butiker och annan service försvinner. När sedan svaret från politiskt håll blir att man planerar att bygga fler bostäder i området för att förbättra (kund)underlaget så är det också fel, ett argument är då att "ingen vill väl bo i Bandhagen"!
Dessutom tror sej en debattör ha fått in en riktig pärla på borgarrådet Mogert: "Han har väl aldrig satt sin fot i Bandhagen..."
Hög nivå - nästan som på detta forum kan jag tycka!
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 7691
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Lilla Lidingöbron kan bli försenad!

Inläggav Enceladus » tis 29 aug, 2017 9:59

Inge skrev:Jag har aldrig varit i Östberga och endast en gång i Bandhagen, så hur ska jag kunna göra det? Men något finns förstås.

Hur motiverar du prisskillnaden mellan Ursvik och Rinkeby?


Löjlig jämförelse. Det ena är ett miljonprogram med oattraktiv arkitektur och det andra är det inte. Dessutom är andelen invånare med utländsk bakgrund så extrem i Rinkeby att det borde påverka priserna. Några sådana skillnader finns det inte mellan Östberga och Bandhagen. Visst kan man inte förvänta sig samma priser som i Midsommarkransen, men Bandhagen är ju jämförbart.
Enceladus
 
Inlägg: 2395
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster