Var ska de nya stockholmarna bo?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Re: Var ska de nya stockholmarna bo?

Inläggav twr » tis 24 apr, 2018 15:11

Enceladus skrev:
twr skrev:
TKO skrev:"Hur många nya stockholmare kommer det att bli?"

/TKO

Det är en väldigt relevant fråga. Inte för att jag gör anspråk på att ha något att bidra i frågan, men helt korrekt är det steget före trådrubrikens fråga.

I början av 1970-talet minskade befolkningen i Stockholms län. Jag finner det osannolikt att det skulle hända något sådant nu, men poängen är att oväntade saker händer, och att vi blir förvånade av dem (annars skulle vi inte kalla dem oväntade!).

Ett tillägg. Mätt per decennium har befolkningen aldrig minskat i Stockholms län i modern tid. Det var bara i Stockholms kommun den minskade. Däremot avtog ökningen i länet. Jag skulle dock inte påstå att den gröna vågen var relaterad till konjunkturen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Befolknin ... _Stockholm
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... V_FH-TlTdy

Jag hittade länkarna ovan, men inte exakta uppgifter för varje år. Jag var ganska säker att länet minskade under några år i början av 70-talet, men det är möjligt att jag minns fel, eller att min källa vilken den ny var hade fel.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tis 24 apr, 2018 15:19

Artikeln du länkar till tyder på att befolkningen aldrig har minskat i länet (blå kurva):

Bild

Jag tror dock inte att vi kommer att få se en ny "grön" våg (=bilism) under överskådlig tid med dagens miljömedvetenhet.
Senast redigerad av Enceladus tis 24 apr, 2018 15:23, redigerad totalt 1 gång.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 24 apr, 2018 15:23

twr skrev:Jag hittade länkarna ovan, men inte exakta uppgifter för varje år. Jag var ganska säker att länet minskade under några år i början av 70-talet, men det är möjligt att jag minns fel, eller att min källa vilken den ny var hade fel.

Jag har också ett minne av att var en minskning i länet när "rekordåren" tog slut. Men inte heller jag kan hitta något som stöder detta. Det finns en risk att jag skrivit om minskningen på detta forum - och att det då är din "källa"! Den källan verkar - åtminstone för stunden - inte vara helt tillförlitlig...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav TKO » tis 24 apr, 2018 15:26

Enceladus skrev:Artikeln du länkar till tyder på att befolkningen aldrig har minskat i länet (blå kurva):

Bild

Jag tror dock inte att vi kommer att få se en ny "grön" våg (=bilism) under överskådlig tid med dagens miljömedvetenhet.

Det vi dock kan se - speciellt om vi förstorar grafen - är det skedde en kraftig utplaning kring 76/77 och att ökningstakten sedan aldrig uppgått till 60-talets nivå.

Jag vill också passa på att nämna att jag aldrig påstått att länets eller regionens befolkning kommer att minska - jag antydde blott att ökningen kanske inte blir så stor som nu prognosticeras. Att tro att Stockholmsregionens befolkningsökning är helt konjunkturoberoende förefaller i mina ögon väl deterministiskt!

upplyser
Thomas K Ohlsson
TKO

Inläggav LÅ1 » tis 24 apr, 2018 15:32

En intressant jämförelse vore väl att jämföra tidigare prognoser med det verkliga utfallet. Några slutsatser borde gå att dra av det.
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav Enceladus » tis 24 apr, 2018 15:53

LÅ1 skrev:En intressant jämförelse vore väl att jämföra tidigare prognoser med det verkliga utfallet. Några slutsatser borde gå att dra av det.

Vi har redan passerat RUFS 2010:s prognoser för 2030. De nuvarande prognoserna för samma år har skruvats upp med drygt en halv miljon! Jag tror att de värdelösa befolkningsprognoserna är huvudorsaken till att de senaste förhandlingarna har varit så förhastade. Vi behöver redan mer än vad vi trodde att vi skulle behöva om 12 år!
Enceladus

Inläggav ADDE » tis 24 apr, 2018 15:55

fast, om det avtar, som analytierkan redan befarar, och som vi ser en effekt utav här redan, så blir det väl nästan till RUFS 2010 värden snart, då får man hoppas att man ser över projekten och skrotar de mest onödiga tunnelbaneprojekten och tänker smart och sansat.
www.SummerADDE.se - Min största youtube-kanal! - Nej till gul linje Odenplan-Solna - Ja till spårväg 3.

Sitter ibland på min jobbdator som har engelsk ordlista som rättstavar. Så ibland försvinner prickarna!
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » tis 24 apr, 2018 16:16

ADDE skrev:fast, om det avtar, som analytierkan redan befarar, och som vi ser en effekt utav här redan, så blir det väl nästan till RUFS 2010 värden snart, då får man hoppas att man ser över projekten och skrotar de mest onödiga tunnelbaneprojekten och tänker smart och sansat.

De projekt som RUFS 2010 bedömde att vi skulle behöva om 12 år behöver vi nu - och det är bråttom! Sedan tror jag inte att någon analytiker förutspår en befolkningsminskning.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 24 apr, 2018 18:48

TKO skrev:Det vi dock kan se - speciellt om vi förstorar grafen - är det skedde en kraftig utplaning kring 76/77 och att ökningstakten sedan aldrig uppgått till 60-talets nivå.

Trådens andra tillägg. Förra decenniets ökningstakt blev högre än något tidigare decenniums, inklusive 60-talets. Trots detta har befolkningsökningen under det innevarande decenniet redan hunnit gå om det förra (på bara 8 år)! Vi behöver alltså bygga mycket mer än under "rekordåren"!
Enceladus

Inläggav TKO » tis 24 apr, 2018 19:41

Enceladus skrev:
TKO skrev:Det vi dock kan se - speciellt om vi förstorar grafen - är det skedde en kraftig utplaning kring 76/77 och att ökningstakten sedan aldrig uppgått till 60-talets nivå.

Trådens andra tillägg. Förra decenniets ökningstakt blev högre än något tidigare decenniums, inklusive 60-talets. Trots detta har befolkningsökningen under det innevarande decenniet redan hunnit gå om det förra (på bara 8 år)! Vi behöver alltså bygga mycket mer än under "rekordåren"!

Jag tittade bara på grafen - så det är möjligt att jag gjorde en felaktig bedömning. Återkommer - nu är det ju CL-semi.

Visst behöver vi bygga minst ett nytt miljonprogram. Men det kräver ett finansieringssystem liknande det som fanns då. Och ett rationellt byggande som inte i första hand är till för att tillfredställa den övre medelklassens behov av sjöutsikt!

/TKO
TKO

Inläggav twr » tis 24 apr, 2018 20:52

TKO skrev:Visst behöver vi bygga minst ett nytt miljonprogram.

I rent antal stämmer det säkert. Sedan får vi hoppas att man aldrig bygger så torftiga och dysfunktionella stadsmiljöer igen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav twr » tis 24 apr, 2018 20:54

Hur mycket hänger regionens befolkningsökning samman med Sveriges invandringspolitik? Omsvängningen de senaste åren borde väl ha någon konsekvens för förväntad utveckling? (Jag vet inte hur, det är jag inte tillräckligt insatt att bedöma.)
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Enceladus » tis 24 apr, 2018 21:59

twr skrev:Hur mycket hänger regionens befolkningsökning samman med Sveriges invandringspolitik? Omsvängningen de senaste åren borde väl ha någon konsekvens för förväntad utveckling? (Jag vet inte hur, det är jag inte tillräckligt insatt att bedöma.)

Flyttningsnettot gentemot utlandet står för drygt hälften av länets befolkningstillväxt (resten utgörs av födelseöverskottet och flyttningsnettot gentemot övriga Sverige). Det är värt att notera att siffrorna har legat relativt stilla på senare år, vilket borde innebära att de senaste årens flyktingkris endast har haft en marginell påverkan. Flyktingarna har ju fördelats ganska jämnt över hela landet (jag tror att Stockholm inte har tagit emot så många relativt sin befolkning, bortsett då från Södertälje). Förmodligen kommer dock en del att flytta till Stockholm under kommande år. Således borde invandringspolitiken spela en betydande roll, men med en viss fördröjning. Sedan har Stockholm en relativt ung befolkning jämfört med övriga landet, så födelseöverskottet är inte heller försumbart.
Enceladus

Inläggav LÅ1 » tis 24 apr, 2018 22:26

Någon i min bekantskapskrets letar efter billigt (och enkelt) boende. Men allt sådant är upptaget av invandrare/asylsökande. Det gäller i det här fallet ort utanför Stockholms län. Så för bostadslösa utan tillgångar har flyktingvågen haft stor betydelse!
Rädda kontanterna genom att använda dem!
LÅ1

Inläggav Enceladus » tis 24 apr, 2018 22:38

LÅ1 skrev:Någon i min bekantskapskrets letar efter billigt (och enkelt) boende. Men allt sådant är upptaget av invandrare/asylsökande. Det gäller i det här fallet ort utanför Stockholms län. Så för bostadslösa utan tillgångar har flyktingvågen haft stor betydelse!

Så är det säkert. Bostadsbristen har blivit ett nationellt problem, även om omfattningen varierar från ort till ort.
Enceladus

Inläggav BSB101 » ons 25 apr, 2018 17:53

Gällande konjunkturen kan det knappast komma som en överraskning för någon att vi är på väg in i en lågkonjunktur. Exempelvis har SKL påpekat detta i ett antal rapporter och detta i samverkan med kommunernas ökade kostnader och behov av skattehöjningar samtidigt som det blir svårare att låna påverkar bostadsbyggandet kommer givetvis påverka antalet nyinflyttade till länet. För det finns en gräns hur många man kan tränga ihop i det befintliga bostadsbeståndet.

Exempelvis minskar befolkningsökningen i Sollentuna och det går inte att blunda för att det säkert finns ett samband med få färdigställda bostäder. Kommunernas ökade kostnader för omsorg kommer även påverka hur mycket dito kan lägga på byggande vilket i sin tur påverkar byggmarknaden som i sin tur påverkar mångas inkomster och därmed påverkar hur mycket folk kan lägga på olika saker, vilket driver på lågkonjunkturen.
SSS-forum - där det är helt okej att generalisera och komma med direkta felaktigheter om grupper så länge det är rätt grupper och man avslutar med en smiley. ;)
BSB101

Inläggav Lennart Petersen » ons 25 apr, 2018 21:56

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Någon i min bekantskapskrets letar efter billigt (och enkelt) boende. Men allt sådant är upptaget av invandrare/asylsökande. Det gäller i det här fallet ort utanför Stockholms län. Så för bostadslösa utan tillgångar har flyktingvågen haft stor betydelse!

Så är det säkert. Bostadsbristen har blivit ett nationellt problem, även om omfattningen varierar från ort till ort.

I stor utsträckning är det en effekt av den ekonomiska utvecklingen där vi fått det bättre och därför kan efterfråga ett större boende. Per capita har vi lika mycket bostadsytor nu som vi hade vid en ekonomiska krisen 2009 när det i stort var jämnvikt på bostadsmarknaden. Och jämfört med 1960-talet har vi fördubblat våra bostadsytor per capita så kunde vi bo lika trångt som då skulle vi kunna trängas 20miljoner i landet. Men det är mycket ojämnt fördelat med ensamstående i stora villor och barnfamiljer i trånga lägenheter. På Östermalm är det i snitt 64m2/person mot i delar av Rinkeby där det är 16m2/person ( och då räknas inte icke folkbokförda som trängs hos släkt ).
Men det har blivit obegripligt dyrt att bygga, jag har sett siffror på 40000kr/m2 nämnas. Min lägenhet i ett välbyggt hus färdigt 1971 kostade omräknat med KPI 11000kr/m2 att bygga , tomt ej inräknat,det är tomträtt , och isolering är inte av dagens standard . Hur har det blivit så obegripligt dyrt ?
Lennart Petersen

Inläggav Enceladus » ons 25 apr, 2018 22:45

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:

I stor utsträckning är det en effekt av den ekonomiska utvecklingen där vi fått det bättre och därför kan efterfråga ett större boende. Per capita har vi lika mycket bostadsytor nu som vi hade vid en ekonomiska krisen 2009 när det i stort var jämnvikt på bostadsmarknaden. Och jämfört med 1960-talet har vi fördubblat våra bostadsytor per capita så kunde vi bo lika trångt som då skulle vi kunna trängas 20miljoner i landet. Men det är mycket ojämnt fördelat med ensamstående i stora villor och barnfamiljer i trånga lägenheter. På Östermalm är det i snitt 64m2/person mot i delar av Rinkeby där det är 16m2/person ( och då räknas inte icke folkbokförda som trängs hos släkt ).
Men det har blivit obegripligt dyrt att bygga, jag har sett siffror på 40000kr/m2 nämnas. Min lägenhet i ett välbyggt hus färdigt 1971 kostade omräknat med KPI 11000kr/m2 att bygga , tomt ej inräknat,det är tomträtt , och isolering är inte av dagens standard . Hur har det blivit så obegripligt dyrt ?

När markkostnaderna ligger på 45 000 kr/m² så är det svårt att landa i något billigare. Det kostar ju också att bygga själva byggnaden.
Enceladus

Inläggav Enceladus » tis 15 maj, 2018 11:10

Enceladus skrev:Sedan har Stockholm en relativt ung befolkning jämfört med övriga landet, så födelseöverskottet är inte heller försumbart.

DN: Stockholms utmaning: fler bebisar och fler pensionärer

Sammanfattningsvis skriver artikeln att Stockholms unga befolkning innebär att den största delen av framtidens befolkningsökning kommer att utgöras av födelseöverskottet. Det nämns också att andelen pensionärer ökar eftersom folk lever allt längre. Pensionsåldern kan behöva höjas för att öka andelen förvärvsarbetande.
Enceladus

Föregående

Återgå till Allmänt om lokaltrafik