Fråga ang. Nockebybanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Fråga ang. Nockebybanan

Inläggav LÅ1 » ons 03 aug, 2005 22:29

Vid ändstationen i Nockeby kan man se något som liknar ett spårreservat efter stationen. Tittar man noga så kan man ana att där kan ha legat en vändslinga!
Min gissning är att det är en vändslinga som tagits bort! Stämmer det? När revs den i så fall upp?
LÅ1
 
Inlägg: 12921
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Fråga ang. Nockebybanan

Inläggav Patrick » ons 03 aug, 2005 23:00

LÅ1 skrev:Vid ändstationen i Nockeby kan man se något som liknar ett spårreservat efter stationen. Tittar man noga så kan man ana att där kan ha legat en vändslinga!
Min gissning är att det är en vändslinga som tagits bort! Stämmer det? När revs den i så fall upp?


Det stämmer helt riktigt - det var en vändslings i Nockeby ända tills dåvarande SL-chefen Helge Berglund sålde marken till den kyrka som står där idag. Den "gode" Berglund var mycket för att lägga ner och riva uipp, bl a var han inblandad ... inlägget redigerat m h t att det rör sig om obekräftade rykten samt att det inte tillför frågan om Nockebybanan något i sak. Jourmaster


Jag tror att vändslingan i Nockeby togs bort på 60-talet redan, men är inte helt säker på det! :roll:

Dessutom har det funnits en vändslinga vid Ålstens Gård som försvann så sent som när dom rustade upp banan för 4-5 år sedan! :cry:
Användarvisningsbild
Patrick
 
Inlägg: 877
Blev medlem: tis 20 aug, 2002 21:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Inläggav LÅ1 » ons 03 aug, 2005 23:48

Tack för upplysningen!

Men det ser inte ut som om kyrkan ligger på vändslingans plats, utan den marken verkar vara tämligen orörd efter att spår mm tagits bort!

Vändslinga vid Ålstens Gård tycks ha blivit ersatt med ett uppställningsspår!
LÅ1
 
Inlägg: 12921
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inläggav mjtag » tor 04 aug, 2005 9:31

Här kommer en bild på vändslingans gamla område. Har tidigare använt denna bild som bildgåta här. Här började alltså Nockebys vändslinga.
Nuvarande spårvagnshållplatsen är precis bakom mig.
Titta gärna på mitt bildreportage från Nockebybanan som finns på hemsidan.

Bild
/Martin. Spårväg och kontanter, ja tack.
Besök gärna min blogg, hemsida, webbalbum eller Instagram
Användarvisningsbild
mjtag
 
Inlägg: 1497
Blev medlem: sön 14 dec, 2003 14:53
Ort: Stockholm

Inläggav Stefan B » tor 04 aug, 2005 9:41

Till LÅ1. Det du frågar om är ju ingen hemlighet eller svårtillgängligt att få reda på?

Som framgår ur linjeförteckningen i "Stockholm På Spåret" (sidan 337) öppnades slingan vid Nockeby 1 oktober 1929 och slopades 21 oktober 1960.

Historien om slingans försäljning och nedläggning, bilder m.m. finns också i linjehäftet för linje 12 s. 17-18.

Båda finns till försäljning eller lån på bibliotek.

SB
Användarvisningsbild
Stefan B
 
Inlägg: 590
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 10:09
Ort: Bagarmossen

Inläggav Claes Thure Moberg » fre 05 aug, 2005 10:11

Skall komma med lite gamla Nockeybyminnen.

Det var två hållplatser i anslutning till vändslingan i Nockeby. När vagnen kom från Stockholmshållet stoppade den först vid en plattform just i början av vändslingan. Den hållplatsen hette Källviken och funkade som avstigningshållplats.

Sedan gick vagnen igenom slingan, som för övrigt var ovanligt stor - förmodligen den största vändslingan i Stockholmstrakten. På den tiden var detta område tallskog. Efter ett varv genom tallskogen stoppade vagnen på nytt vid påstigningshållplatsen. Hållplatsen var utförd i en svag vänsterkurva just vid utgången ur slingan. Här var det en lång plattform och en Pressbyråkiosk av klassisk modell. Det var dessutom tak över kiosken och en stor del av plattformen.

Det fanns också annan kollektivtrafik i Nockeby. Nere på Drottningholmsvägen gick MOAB bussar. Framför allt brukade Nockebybor linje 1 och 2. Dessa genom från Fridhemsplan genom Abrahamsberg - Olovslund och ut på Drottningsholmsvägen. Sedan gick ettan till Nockebyhov vid Tyska Bottens väg och tvåan till Drottningholm. Bägge linjer körde med 30-minuterstrafik så det var alltså en buss varje kvart. Tvåan hade hållplats vid krysset med Gubbkärrsvägen, sedan på backetoppen nära 12:ans slinga och slutligen i krysset med Grönviksvägen.

Jag bör kanske tillägga att det såg helt annorlunda ut på Drottningholmsvägen på den tiden. Om man kom från stan så var Nockeby Backe först en betydligt brantare uppförsbacke upp till krönet vid gamla spårvagnsslingan. Sedan var det en brant nedförsbacke som korsade Grönviksvägen och gick ned till gamla bron som var betydligt lägre än dagens bro. Vid dåligt väder vintertid var det många som fastnade här.
Claes Thure Moberg
 
Inlägg: 746
Blev medlem: tis 07 okt, 2003 18:25
Ort: Tromsø

Inläggav Patrick » fre 05 aug, 2005 12:23

Claes Thure Moberg skrev:Skall komma med lite gamla Nockeybyminnen.

Det var två hållplatser i anslutning till vändslingan i Nockeby. När vagnen kom från Stockholmshållet stoppade den först vid en plattform just i början av vändslingan. Den hållplatsen hette Källviken och funkade som avstigningshållplats.

Sedan gick vagnen igenom slingan, som för övrigt var ovanligt stor - förmodligen den största vändslingan i Stockholmstrakten. På den tiden var detta område tallskog. Efter ett varv genom tallskogen stoppade vagnen på nytt vid påstigningshållplatsen. Hållplatsen var utförd i en svag vänsterkurva just vid utgången ur slingan. Här var det en lång plattform och en Pressbyråkiosk av klassisk modell. Det var dessutom tak över kiosken och en stor del av plattformen.

Det fanns också annan kollektivtrafik i Nockeby. Nere på Drottningholmsvägen gick MOAB bussar. Framför allt brukade Nockebybor linje 1 och 2. Dessa genom från Fridhemsplan genom Abrahamsberg - Olovslund och ut på Drottningsholmsvägen. Sedan gick ettan till Nockebyhov vid Tyska Bottens väg och tvåan till Drottningholm. Bägge linjer körde med 30-minuterstrafik så det var alltså en buss varje kvart. Tvåan hade hållplats vid krysset med Gubbkärrsvägen, sedan på backetoppen nära 12:ans slinga och slutligen i krysset med Grönviksvägen.

Jag bör kanske tillägga att det såg helt annorlunda ut på Drottningholmsvägen på den tiden. Om man kom från stan så var Nockeby Backe först en betydligt brantare uppförsbacke upp till krönet vid gamla spårvagnsslingan. Sedan var det en brant nedförsbacke som korsade Grönviksvägen och gick ned till gamla bron som var betydligt lägre än dagens bro. Vid dåligt väder vintertid var det många som fastnade här.


Tack för beskrivninge, det väckte gamla minnen då jag är född i slutet av 40-talet i Drottningholm. Minns dock inte linje 1 som du beskriver, kanske hade den upphört innan min minnesbank började fungera :D
Användarvisningsbild
Patrick
 
Inlägg: 877
Blev medlem: tis 20 aug, 2002 21:30
Ort: Stockholm - Hässelby

Inläggav LÅ1 » ons 10 aug, 2005 18:52

Claes Thure Moberg skrev:Skall komma med lite gamla Nockeybyminnen.

Det var två hållplatser i anslutning till vändslingan i Nockeby. När vagnen kom från Stockholmshållet stoppade den först vid en plattform just i början av vändslingan. Den hållplatsen hette Källviken och funkade som avstigningshållplats.

Sedan gick vagnen igenom slingan, som för övrigt var ovanligt stor - förmodligen den största vändslingan i Stockholmstrakten. På den tiden var detta område tallskog. Efter ett varv genom tallskogen stoppade vagnen på nytt vid påstigningshållplatsen. Hållplatsen var utförd i en svag vänsterkurva just vid utgången ur slingan. Här var det en lång plattform och en Pressbyråkiosk av klassisk modell. Det var dessutom tak över kiosken och en stor del av plattformen.

Det fanns också annan kollektivtrafik i Nockeby. Nere på Drottningholmsvägen gick MOAB bussar. Framför allt brukade Nockebybor linje 1 och 2. Dessa genom från Fridhemsplan genom Abrahamsberg - Olovslund och ut på Drottningsholmsvägen. Sedan gick ettan till Nockebyhov vid Tyska Bottens väg och tvåan till Drottningholm. Bägge linjer körde med 30-minuterstrafik så det var alltså en buss varje kvart. Tvåan hade hållplats vid krysset med Gubbkärrsvägen, sedan på backetoppen nära 12:ans slinga och slutligen i krysset med Grönviksvägen.

Jag bör kanske tillägga att det såg helt annorlunda ut på Drottningholmsvägen på den tiden. Om man kom från stan så var Nockeby Backe först en betydligt brantare uppförsbacke upp till krönet vid gamla spårvagnsslingan. Sedan var det en brant nedförsbacke som korsade Grönviksvägen och gick ned till gamla bron som var betydligt lägre än dagens bro. Vid dåligt väder vintertid var det många som fastnade här.

Tack för beskrivningen! Det förklarar varför vändslingans kunde ge plats för kyrkan, trots att det ser ut att finnas plats för en normal vändslinga i den talldunge och äng som finns kvar i dag!
LÅ1
 
Inlägg: 12921
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster