C2-tåget

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

C2-tåget

Inläggav Markus Eisler » mån 18 nov, 2002 11:11

För den som vill veta litet mer om C2- / C3-tåget:

Vagn typ C2 nr. 2182 - historik: Tillverkad 1953 av ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget) i Västerås och ASJ (Allmänna Svenska Järnvägsverkstäderna) i Linköping. Den sattes i trafik samma år på norra delen av den då nyöppnade gröna linjen mellan Hötorget - Vällingby. Vagnen gick i stort sett i oförändrat skick under 1950- / och 60-talen. I samband med revision under 70-talet demonterades bagagehyllorna, då dessa användes alltmer sporadiskt. Samtidigt togs rullgardinerna vid fönstren bort som vagnen hade vid leverans. I mitten av sjuttiotalet målades inredningen om i typiska 70-tals färger efter ett förslag från elever på Konstfack. Färgskalan gick i brunt - beige med orange säten.

1980-talet innebar en förslumning för dessa vagnar av typen C2. Dels hade nya vagnar börjat levereras, vilket gjorde att underhållet på de ålderstigna vagnarna blev eftersatt. Dessutom tilltog kl-ttr-t kraftigt under 80-talets andra hälft. Denna vagntyp med målade innerväggar var aldrig från början anpassad för kl-tt-r, varför de inte gick att återställa helt invändigt. Vagnen användes i trafik fram till 1989, då den ställdes av i väntan på skrot.

1990 fattade SL beslut att 40 vagnar av den äldsta typen C2 skulle upprustas och återigen sättas i trafik på den gröna linjen. Detta p.g.a. ett aviserat beslut om införande av biltullar i Stockholm, vilket skulle ha ökat resandet på tunnelbanan och därmed vagnbehovet. 2182 räddades därför och skickades under sommaren 1990 ner på trailer till KVAB (Kalmar Verkstad AB) för en omfattande upprustning. Vagnskorgens rostskador åtgärdades och vagnen målades utvändigt i blått. Invändigt förändrades inredningen avsevärt från det ursprungliga och utfördes med bl.a. kl-tt-r vägglaminat och tygklädda plyschsittsar. 1993 återfick vagnen sin gröna färgsättning i syfte att erhålla enhetliga tåg.

I samband med leveranserna av C20, skrotades de sista 30-talet kvarvarande C2- / C3-vagnarna mellan 1998 - 1999. Vagn 2182 var den absolut sista i trafik och rullade i ordinarie linjetrafik för sista gången på linje 18 den 10 april 1999; vagnen hade då tjänstgjort i Stockholms tunnelbana i över 46 år! Vagnen ställdes av för att sparas åt eftervärlden tillsammans med de tre övriga i detta tåg. I mars 2000 påbörjades den omfattande renoveringen vid SL:s Centralverkstad i Hammarby, där den återställdes till ursprungligt leveransutförande.

Vagn typ C2 nr. 2208 - historik: Historik identisk med 2182. Vagnen har dock lägre mellanväggar mellan sittplatsutrymmena och dörrarna, vilket alla C2:or fr o m nr 2201- fick.

Vagn typ C3 nr. 2367 - historik: Tillverkad 1958 av ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget) i Västerås och ASJ (Allmänna Svenska Järnvägsverkstäderna) i Linköping. Vagntypen C3 var den enda i tunnelbanan som saknade kompletta förarhytter i vagnsändarna, vilket gjorde att de endast kunde gå som mellanvagnar. 1990 byggdes dock en hel avskiljningsvägg i vagnens B-ände i samband med tillkommande elutrustning vid revisionen. Historiken som skiljer sig från ovanstående är att denna vagn aldrig målades i Konstfacks färgsättning under 70-talet.

Vagn typ C2 nr. 2415 - historik: Tillverkad 1960 av ASEA (Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget) i Västerås och ASJ (Allmänna Svenska Järnvägsverkstäderna) i Linköping. Interiörens originalfärgsättning behölls även på denna vagn. Inredningen försågs dock med en dansk gr-ff-t- under 80-talets slut för att underlätta rengöringen, eftersom den inte gick att kl-tt-r tillfredsställande. Historiken i övrigt lika ovanstående.
Markus Eisler
 

C2 Tåget front bilder.

Inläggav AGR » mån 18 nov, 2002 11:56

Några små detaljer på 2182 och 2208 har frontdörrana olika utsende. 2415 är från en tillägsbestälning av C2 som kom efter C3. Förahyttsdörranas fönster är anorlunda. Två bilder på de olika front dörrarna.

Bild
Bild
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
AGR
 
Inlägg: 2126
Blev medlem: lör 31 aug, 2002 18:15
Ort: Högdalen

Inläggav Bussmicke » mån 18 nov, 2002 14:44

Intressant läsning; blir bra komplement till artikewln
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Olympus E-P3, E-M5 (OM-D) och Sony RX-100
Användarvisningsbild
Bussmicke
 
Inlägg: 7839
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 0:38
Ort: Hammarby, Västerås


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bo Rengmark, SW_ och 4 gäster