Självkörande spårvagnar?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Självkörande spårvagnar?

Inläggav LÅ1 » lör 24 apr, 2021 11:19

"Göteborg utreder självkörande spårvagnar". (GP men olåst, åtminstone för närvarande.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14170
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Självkörande spårvagnar?

Inläggav daniel_s » lör 24 apr, 2021 17:38

Som vanligt en fantastifull rubriksättning. Det framgår längre ner att ambitionerna egentligen är lite blygsammare:

Bland annat genom pilotprojektet automatiskt förval, som just nu genomförs med de nya franska M33-vagnarna. Att spårvagnsföraren kör fel, får backa och sedan gå ut och manuellt ställa om växeln ska förhoppningsvis bli ett minne blott


Detta blir spännande, särskilt i vänstersvängarna. Tänk dig att du får en funktion på din bil som gör att den automatiskt svänger även om du hade glömt att du skulle svänga - och oavsett om det kommer mötande trafik...
daniel_s
 
Inlägg: 12971
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Självkörande spårvagnar?

Inläggav gek » lör 24 apr, 2021 19:22

Detta med "automatiskt förval" är något som redan på 1970-talet var möjligt med Philips VETAG-system, som infördes på flera spårvägssystem bl a i Nederländerna. Spårvagnen sänder före varje förgrening information om vilken linje den kör på, och lokal logik lägger växeln rätt. Om vagnen blir omdirigerad till exempel på grund av trafikstopp längs den normala vägen får föraren däremot via VETAG begära växelläge manuellt före varje motväxel.

Tyne & Wear Metro i Newcastleområdet (England) införde också VETAG för att låta tågen själva begära tågväg, utan att behöva gå omvägen via trafikledningscentralen. Där har man sedermera bytt ut sina säkerhets- och styrsystem, och jag vet inte hur styrningen av ställverken vid banförgreningarna numera sker. Jag känner heller inte till i vilken utsträckning de spårvägar som har VETAG faktiskt använder "förvalsfunktionen". Den problematik som Daniel antyder - att föraren kan glömma bort att vagnen kommer att göra en vänstersväng, och även missar att kolla växelläget eller växelkontrollsignalen - kanske gjort att man på vissa håll inte använder "förval"?

I samband med det som tas upp i GP-artikeln kan nämnas att spårvägen i Göteborg på 1990-talet intresserade sig för ett tämligen enkelt men kraftfullt tågskyddssystem för sträckor på egen banvall https://ekeving.se/rt/gbg/si/ATC_1990-/index.html (detta inte att förväxla med de två separata tågskyddssystem som redan tidigare hade införts men aldrig tagits i bruk på den då enkelspåriga Angeredsbanan). Sedan har enklare system utvecklats runt om i världen för att varna eller stoppa spårvagnar som t ex kör för fort. Detta utlöstes delvis av den urspåring med sju döda som inträffade i Croydon 2016 efter att spårvagnsföraren kanske drabbats av mikrosömn. Även system som med videoövervakning och logik baserad på maskininlärning reagerar på plötsligt uppdykande hinder testas på flera håll.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 1002
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Självkörande spårvagnar?

Inläggav Per Lind » sön 25 apr, 2021 10:22

Jag åker hellre med ett självkörande fordon som gåt på räls än en bil/buss.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2411
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro


Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster