Fråga om Stockholms/Malmös Mustanger

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Fråga om Stockholms/Malmös Mustanger

Inläggav daniel_s » ons 07 apr, 2021 16:45

Harald skrev:Är manövermotorn inblandad i den manövern? På M25/G är väl bromskontakterna och de sex första fartkontakterna direkt kopplade till ratten, eller har jag missförstått något?

Ja manövermotorn är inblandad och kämpar emot mer eller mindre, beroende på vad man försöker göra. Föraren kan med våld koppla upp ”fortare än manövermotorn vill” men det går lättare att vrida i manövermotorns takt. Jag minns inte exakt hur det fungerar mekaniskt men jag vill minnas att det tar emot rejält när rattens läge är ungefär en och en halv kontakt ”fel” gentemot kamvalsen, rätta mig om jag minns fel då jag inte kört denna vagn på 10 år eller nåt.
daniel_s

Inläggav Lars Fredrik » ons 07 apr, 2021 20:06

daniel_s skrev:
Harald skrev:Är manövermotorn inblandad i den manövern? På M25/G är väl bromskontakterna och de sex första fartkontakterna direkt kopplade till ratten, eller har jag missförstått något?

Ja manövermotorn är inblandad och kämpar emot mer eller mindre, beroende på vad man försöker göra. Föraren kan med våld koppla upp ”fortare än manövermotorn vill” men det går lättare att vrida i manövermotorns takt. Jag minns inte exakt hur det fungerar mekaniskt men jag vill minnas att det tar emot rejält när rattens läge är ungefär en och en halv kontakt ”fel” gentemot kamvalsen, rätta mig om jag minns fel då jag inte kört denna vagn på 10 år eller nåt.

Helt uavhengig av diskusjonen vil jeg bare si at 71 er en strålende vogn og at det er utrolig bra at den igjen er på sporet!

/LF
Lars Fredrik

Inläggav Thomas Lange » tor 08 apr, 2021 12:26

Harald skrev:. . . . men Djurgårdslinjen är väl i stort sett lika platt som Malmö. Finns det någon mer plats än Waldemarsudde där man riskerar att rulla bakåt?

Tro det eller ej, men hpl Nybroplan, riktning centrala staden, har ett litet uppförslut innan växeln vid utfarten. Eftersom bussarna i hållplatsormrådet tenderar att stanna "dikt" mot framförvarande vagn, så skapar ett ofrivilligt bakåtrull dålig stämning i området.

I spårvagnarna regelverk (SL TRI) anges att man skall lämna minst 2 m avstånd till framförvarande fordon.
Ju förr dess bättre.
Användarvisningsbild
Thomas Lange

Inläggav Harald » tor 08 apr, 2021 13:00

Thomas Lange skrev:
Harald skrev:. . . . men Djurgårdslinjen är väl i stort sett lika platt som Malmö. Finns det någon mer plats än Waldemarsudde där man riskerar att rulla bakåt?

Tro det eller ej, men hpl Nybroplan, riktning centrala staden, har ett litet uppförslut innan växeln vid utfarten. Eftersom bussarna i hållplatsormrådet tenderar att stanna "dikt" mot framförvarande vagn, så skapar ett ofrivilligt bakåtrull dålig stämning i området.

I spårvagnarna regelverk (SL TRI) anges att man skall lämna minst 2 m avstånd till framförvarande fordon.

Så mycket uppförslut om inte mera fanns i Malmö också.
Harald

Inläggav daniel_s » tor 08 apr, 2021 13:38

Att en viss konstruktion ansågs tillräcklig på den etablerade spårvägen i Malmö fram till 1973 är ju dock inte samma sak som att den kan accepteras på en nyöppnad bana i en annan stad med andra politiska förutsättningar 20 år senare. Erfarenheten i Stockholm blev helt enkelt att luftbromsfunktionen var olämplig och handbromsen oduglig.

Om vi i stället hade haft sex G-vagnar och en M23 är det teoretiskt möjligt att vi hade tänkt helt annorlunda och funnit M23:an onödigt lättkörd och att den hade alldeles för bra handbroms, och byggt om den i stället och försvagat handbromsen så inte folk ska göra plattor på dem. Som tur var så blev det inte så :-)
daniel_s

Inläggav C12C3C3C12 » tor 08 apr, 2021 17:51

daniel_s skrev:
Harald skrev:Det går ju att hålla vagnen med handbromsen också, men Djurgårdslinjen är väl i stort sett lika platt som Malmö. Finns det någon mer plats än Valdemarsudde där man riskerar att rulla bakåt?

Ja Nybroplan mot stan ligger i en lokal uppförsbacke (gammal strandkant?), och ett antal trafiksignaler och korsningar där man ibland behöver stanna, bl a vid Djurgårdsbron.

Handbromsen var tämligen oduglig och dög verkligen inte till något annat än uppställning på plan mark, byggdes om rejält på 2000-talet.

Handbromsen på A24/B24 funkade om det var plan mark samt inte blåste för mycket, elbromsen funkade som på dom gamla vagnarna, nästan ner till stopp. Hur var det med A29 eftersom jag har för mig att elutrustningen var från A11/A12??
C12C3C3C12

Inläggav Harald » tor 08 apr, 2021 18:11

Handbromsen på A24/B24 höll väl vagnen bra, men eftersom den satt på mittplattformen var det ju inget som kunde användas för att hålla vagnen vid hållplatsuppehåll. Dessutom har jag för mig att man fick veva 36 varv till full broms.
Harald

Inläggav C12C3C3C12 » tor 08 apr, 2021 21:07

Harald skrev:Handbromsen på A24/B24 höll väl vagnen bra, men eftersom den satt på mittplattformen var det ju inget som kunde användas för att hålla vagnen vid hållplatsuppehåll. Dessutom har jag för mig att man fick veva 36 varv till full broms.

Ops my bad, menade luftbromsen :(

Enda gången jag fick använda handbromsen var när ett hjul på bakre vagnen spårade ur, fel på hjulringen.
C12C3C3C12

Inläggav daniel_s » tor 08 apr, 2021 21:11

C12C3C3C12 skrev:Handbromsen på A24/B24 funkade om det var plan mark samt inte blåste för mycket, elbromsen funkade som på dom gamla vagnarna, nästan ner till stopp. Hur var det med A29 eftersom jag har för mig att elutrustningen var från A11/A12??

A24 är ju spårvagnarnas Rolls Royce med bra drivmotorer med särskilda separata fältspolar för bromsmagnetisering som ger en fantastiskt lättkörd och effektiv elbroms, samt en förhållandevis beskedlig mekbroms som det knappt går att göra några stoppryck med ;-)

A29 är ju lite mer som en handmanövrerad C2 med stora motorer som tar lite tid att magnetisera, tunnelvagnarna hade ju automatisk bromsförberedelse till alla förares förtjusning :mrgreen: men på A29 får man liksom sköta detta själv. Det krävs en del övning för att lära sig direkt hitta rätt bromskontakt att börja på i olika hastigheter! Luftbromsen är också lite som C2, långslagig blockbroms med signifikant tillsättningstid.

Men nu handlade ju tråden om A25 och G-vagnarna och dessa har också "A24-mässig" elbroms som tar på första kontakten även i ganska låga hastigheter och annars är lätt att hitta rätt med.
daniel_s

Inläggav Stefan Widén » fre 09 apr, 2021 13:03

Vi kan konstatera att alla vagnar skiljer sig åt och tur är väl det annars kunde vi inte sätta här och spekulera. :D

A25ans kontroller och styrningen av manövermotorn är en speciell konstruktion som inte tillåter snabba rörelser, typ gå från fart till broms i en hast. Är det dessutom lite glapp i den blir det ännu värre. som Daniel konstaterade. Jag tror inte 71ans kontroller vart inne på någon större revision av den växellåda som sitter under ratten. Vet att det finns en troligen ej använd rattdel inkl växellåda i Mkp som skulle vara kul att få prova på inkopplad för att se hur det funkade i nyskick. Jag har hittat några felkällor och fått anpassa UH efter det.

Jag har prata med andra och vi konstaterar att när det gäller LB finns det en del att forska i hur det verkligen var i början och vilka ventiler som användes. Var det lika i Malmö? varför hade inte de Stockholms luftbromsventil?

Vad hände vid Hö ombyggnaden?

Men det är väl som med A24 att typerna har genomgått en rad förändringar på förekommen anledning. Men hur tänkte man vi omkonstrueringen? vilket bakgrundsmaterial hade man? Resultatet brukar synas på ritningar, och de finns kvar. Någon enstaka gång kan man se en text på en gammal ritning som kan ge ledtrådar. Det man saknar är just ingenjörerna alla pärmar med utredningarna.

/Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Föregående

Återgå till Spårtrafik