HJÄLP DÄ BRINNER VA

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Harald » mån 08 mar, 2021 16:20

Som jag skrev tidigare är det bommar bara i tillfarterna. Dem hade bussen passerat.
Harald
 
Inlägg: 8309
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Hechtwagen » mån 08 mar, 2021 18:37

2763 skrev:
LÅ1 skrev:Jag har inte förstått om gastankarna exploderat eller om man lyckades kyla dem så de är intakta.

Lyssnade på extrainsatt västeko här nere och de intervjuade nåt brandbefäl. De lät bussen brinna ut för att undvika att kyla tuberna eftersom det finns säkerhetsanordningar som sänker gastrycket när det brinner i anslutning till tryckflaskorna, genom att släppa ut gas "kontrollerat". Att kyla bussen med vatten hade tydligen ökat explosionsrisken.

Fråga mig inte hur detta hänger ihop, leta upp något av de extra västekona och lyssna själv om ni undrar i stället.

/T


Blir tuberna varma så öppnar en ventil och släpper ut gasen för att undvika explosion.

Sprutar man vatten och råkar kyla bara ventilerna så kan dessa hållas stängda och tuberna bli överhettade och explodeta.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Hechtwagen » mån 08 mar, 2021 18:39

LÅ1 skrev:Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?


Sådana system finns på alla övergångar som passeras i 160 km/h eller mer. Osäker på den lägre hastighetsgränsen.
Användarvisningsbild
Hechtwagen
 
Inlägg: 2309
Blev medlem: tis 29 apr, 2008 20:10

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav C12C3C3C12 » mån 08 mar, 2021 19:06

Hechtwagen skrev:
LÅ1 skrev:Vilken tur att bussen inte var i trafik och fullsatt!

Vilken traumatisk upplevelse det måste varit för lokföraren innan han fick besked om att bussen var tom. Jag misstänker att lokföraren sprungit bakåt i tåget före kollisionen. Det är väl instruktionen?

Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?


Sådana system finns på alla övergångar som passeras i 160 km/h eller mer. Osäker på den lägre hastighetsgränsen.


Du måste väl ha kommit ihåg från när du körde Pendeln att det förekommer på Södertäljelinjen som har lägre hastighet än 160 knyck :)
C12C3C3C12
 
Inlägg: 1698
Blev medlem: mån 08 nov, 2010 13:50

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Harald » mån 08 mar, 2021 19:08

Korsningen är olämpligt utformad. Jag har mätt på Eniros flygbild och möjligen kan en tolvmetersbuss stå hinderfritt om den kör helt fram till väjningslinjen, men inget längre än så.
https://kartor.eniro.se/m/mmkSC
Det är kommunala vägar och Trafikkontoret har tydligen känt till att det fanns risker i korsningen. Det finns en artikel i GP men bakom betalvägg.
Harald
 
Inlägg: 8309
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav LÅ1 » mån 08 mar, 2021 22:25

Nu finns det en video där man analyserar kollisionen bild för bild, nästan. Man hinner se lite vad som händer, och hur, i alla fall. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... -lokforare
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Enceladus » tis 09 mar, 2021 11:31

LÅ1 skrev:Ja, det kan man nästan gissa från Haralds bild. Det där är problem lite här och var. På en del ställen ryms knappast ens en personbil mellan bommarna och vägen. Men jag tror man har byggt bort många sådana korsningar på senare år(-tionden). Eller tagit bort möjligheten att korsa spåret. Anläggningarna är väl från början skapade i en annan tid när tågen tuffade på betydligt långsammare.


Det finns fortfarande många farliga järnvägskorsningar i landet, varav flera i stadsmiljö. Trafikverket har sedan några år tillbaka planerat för en utredning om plankorsningen mellan Bohusbanan och Finlandsvägen. Produktionsåret är satt till "2024 eller senare". Förhoppningsvis kommer de flesta kvarvarande farliga järnvägskorsningar att byggas bort under innevarande decennium. Plankorsningen mellan Nynäsbanan och Fagersjövägen har samma planperiod.

Men gasbussar står väl inte och faller med förekomsten av farliga järnvägskorsningar?
Enceladus
 
Inlägg: 5797
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav LÅ1 » tis 09 mar, 2021 14:14

2763 skrev:
LÅ1 skrev:Varför blev bussen stående över spåret? Finns det någonstans system för att känna av att spåret inte är fritt vid liknande övergångar?


Gissning: Blev stående med väjningsplikt i efterföljande korsning med vältrafikerad väg.

/T

Rätt gissat. Men en ytterligare komplikation var att bussen vägrade starta när föraren skulle köra vidare.
"Krocken på spåret: Nu klarnar olycksförloppet".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav LÅ1 » tis 23 mar, 2021 18:33

"Här är troliga orsaken till bussolyckan på Hisingen – bussbolaget Keolis kände till felet".
Frontlucka glappade och då stängs motorn av under vissa förutsättningar. Felet var känt och provisoriskt lagat.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 14043
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav ADDE » ons 24 mar, 2021 1:52

Det här säkerhetssystemet i detta fall var ju mer en fara än säkerhet. MAN borde göra om så att istället för att motorn stängs av mitt under färd så borde ett larm gå igång hos föraren och något rött symbol borde indikera på förarpanelen som berättar att man borde stanna direkt där det är lämpligt.
Användarvisningsbild
ADDE
 
Inlägg: 1852
Blev medlem: tis 17 mar, 2009 16:14
Ort: Högalid

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav daniel_s » ons 24 mar, 2021 6:40

ADDE skrev:Det här säkerhetssystemet i detta fall var ju mer en fara än säkerhet. MAN borde göra om så att istället för att motorn stängs av mitt under färd så borde ett larm gå igång hos föraren och något rött symbol borde indikera på förarpanelen som berättar att man borde stanna direkt där det är lämpligt.


Den där startspärren finns ju för att man inte ska köra sönder rampkopplingen så att det blir glykolutsläpp m m. Så den behöver vara där, men skulle ju kanske kunna fungera annorlunda (t ex bara spärra backväxeln, eller nåt).
daniel_s
 
Inlägg: 12850
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Stefan Widén » ons 24 mar, 2021 8:17

Sen kan man ju alltid ställa frågan hur en provisorisk lagning görs. Vissa provisorier kan hålla åratals medan andra går sönder direkt. Så vad är syftet med provisoriet? Ett varv med silvertejp runt en lucka för att få hem den till verkstaden är kanske OK men ska man trafiksätta den utan vidare lagning?

Allt hänger givetvis på konsekvenserna av felet. Och luckor som går upp och stoppar är ju ett fenomen som orsakat många trafikstopp i olyckliga lägen. Och denna gång vart det väldigt olyckligt.

Som alltid.... Kompetens och efterlevnad av bra rutiner är en nyckel till bra säkerhet.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén
 
Inlägg: 2623
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 22:09

Re: HJÄLP DÄ BRINNER VA

Inläggav Harald » ons 24 mar, 2021 8:51

Säkerhet kan inte bygga på att ett fordon säkert går att starta. Då skulle man behöva ha flygklass på systemen och det har man inte. Den primära olycksorsaken var att vägkorsningen är utformad så att fordon som är längre än omkring 12 m måste stanna utan att helt ha passerat plankorsningen.
Harald
 
Inlägg: 8309
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Föregående

Återgå till Bussar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster