Enceladus skrev:ADDE skrev:EDIT: hitade svaren: Enligt wikipedia så är höjdskillanden 32 meter för Nybohovshissen och 33 meter för västra skogens rulltrappor. Idag får man inte bygga så långa rulltrappor enligt wikipedia. (vad max höjdskilland är idag enlligt regler m.m. framgår inte)
Intressant. Idag kom följande nyhet i lokalblaskan:
Här byggs Sveriges längsta rulltrappaMitt i skrev:Med en längd på imponerande 82 meter, och en så kallad lyfthöjd på 41 meter kommer den nya trappan att peta ner Västra skogens rulltrappa (som är 66 meter lång och en lyfthöjd på 33 meter) från förstaplatsen och blir alltså Sveriges längsta.
Menar skribenten att den nya tunnelbanan är olaglig?
Uppenbarligen inte då jag hämtade informationen från Wikipedia utan att kolla vidare på det. Du ser ju själv "vad max höjdskilland är idag enlligt regler m.m. framgår inte".
Jag kollade med mina kontakter i branschen och även dem säger att det finns ingen juridisk maxgräns, däremot en fysiskt maxgräns för vad en rulltrappa klarar av att dra. Den är dock mycket längre än vad man har byggt hitills.
Så det är fullt möjligt att bygga långa rulltrappor, men det görs inte så ofta i praktiken.