Enceladus skrev:Odd skrev:Kan det vara att tunnelbanan har en unik status, att vara en virusspridare?
Nu är mysteriet äntligen löst. Ursprungen påstod MTA att tunnelbanan behöver stängas på nätterna för att tågen måste desinficeras. Men redan från början var detta påstående märkligt: Varför behöver i så fall de andra trafikslagen inte stängas? Svaret är enkelt, men väldigt tragiskt.
New Yorks tunnelbana har nämligen inte stängts på nätterna. Boende har observerat att tågen går precis enligt tidtabell. Det är bara stationerna som har stängts. Tydligen saknas depåkapacitet för uppställning av alla tåg. Den som har erfarenhet av Stockholms pendeltåg vet mycket väl vad som händer när vagnar ställs upp i det vilda. Därför väljer MTA att köra tågen som vanligt, men utan passagerare.
Det är egentligen goda nyheter att MTA inte gör någon besparing på att inte erbjuda nattrafik i tunnelbanan. Därmed är det troligt att nattrafiken kommer tillbaka. Däremot återstår det sorgliga svaret på den tidigare frågan: Varför behöver i så fall de andra trafikslagen inte stängas?
New Yorks tunnelbana har fler resenärer än SIR, PATH och LIRR. Det låter ju helt befängt att inte ha nattrafik där efterfrågan är störst - precis som i Stockholm när nu pendeltågen även har
gått om gröna linjen. Nej, det är bara Stockholm som inte anpassar utbudet till efterfrågan. Förklaringen i New York är en annan: De centrala delarna har en galopperande hemlöshet, delvis till följd av alla nedstängningar. Tyvärr.
Kritiken mot guvernören Andrew Cuomo växer:
Overnight subway service remains in political limbo as local bus fares return next weekBenjamin Kabak skrev:Imposed in early May under the guise of “disinfecting,” by all accounts from multiple MTA and New York State sources, the shutdown was the brainchild of Gov. Andrew Cuomo in response to multiple news stories concerning homeless New Yorkers inundating an empty subway system. Instead of attempting to address the root causes of homelessness in New York, Cuomo ordered the state agency in charge of operating the city’s subways to shut down service, foisting the problem onto the city’s streets, and promoted the idea that the subways have to shut down for cleaning.
Meanwhile, the trains aren’t actually stopped. They run all night, on the same sparse schedule as before, but without passengers.
But what about that overnight subway service? The MTA can’t afford anything right now, but it can continue to afford running empty trains all night.
Vad håller Cuomo egentligen på med? Cuomo har tidigare fått stark kritik för att ha
jagat bort Andy Byford från MTA till TfL, vilket har varit en stor förlust för New York.
New York har dock
ännu större problem:
Alon Levy skrev:The high levels of Covid-19 infection in New York are part of this system. The specific cause is not hyperlocalism, but rather the murky authority of the state. The city is plagued by the feud between Mayor de Blasio and Governor Cuomo. Both enjoy unlimited executive power, I think Cuomo more so than de Blasio. Both need it for their higher political aspirations. But neither can have it while the other exists as an independent political entity, nor is there a clear delineation of state and local authority. Thus, they are obligated to sabotage each other’s ideas, to the detriment of the city that has the misfortune to be governed by them. The entire West delayed its reaction to the virus, but New York especially so, as Cuomo and de Blasio tried denying each other credit.
Kommer New York och dess tunnelbana att överleva den här krisen? Kommer Köpenhamn att ta över titeln "staden som aldrig sover"?