Tunnelbanans unika status

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Tunnelbanans unika status

Inläggav TKO » tis 25 aug, 2020 14:31

BSB101 skrev:
TKO skrev:
Mitt enda tilllägg till detta utmärkta förslag är att det går bra med även med ett modernt s.k. e-brev, även dessa diarieförs.
Av egen erfarenhet vet jag att TF inte är så där jättebra på att besvara brev - utöver förvaltningslagens allmänt hållna rekommendationer har man heller ingen skyldighet att göra det. Och i det fall det kommer ett svar är det ofta av typen "tack för dina synpunkter"...

/TKO

Nu vet jag inte hur bra på att diarieföra inkommande e-brev TF är men min erfarenhet från en grannkommun till Stockholm är att det kan vara lite si och så med diarieföringen ute på förvaltningarna. Fick dock ett tips av en högre före detta tjänsteman i kommunen, skicka ditt e-brev till kommunstyrelsen@, andemeningen var att Kommunledningskontoret var bättre både på detta med att diarieföra och få fram svar. Kanske det tar lite extra snurr när en tjänsteman på en förvaltning ser att frågan har gått via Kommunledningskontoret?

Jag förslog att e-brevet skulle skickas till diariet, som är TF:s officiella e-postadress. Jag lovar (nästan) att äta upp min hatt om ett sådant brev ej diarieförs, det sker i stort sett med automatik. Diariet har inte samma möjlighet som en namngiven person att anse att ett inkommet brev är så oväsentligt att det inte skall diarieföras!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav BSB101 » ons 26 aug, 2020 21:55

TKO skrev:Jag förslog att e-brevet skulle skickas till diariet, som är TF:s officiella e-postadress. Jag lovar (nästan) att äta upp min hatt om ett sådant brev ej diarieförs, det sker i stort sett med automatik. Diariet har inte samma möjlighet som en namngiven person att anse att ett inkommet brev är så oväsentligt att det inte skall diarieföras!

/TKO

Jag vet inte som sagt hur bra TF är på diarieföring av inkommande e-brev, förhoppningsvis följer man lagen.
BSB101

Inläggav Enceladus » tor 27 aug, 2020 14:09

Enceladus skrev:
Odd skrev:Kan det vara att tunnelbanan har en unik status, att vara en virusspridare?

Nu är mysteriet äntligen löst. Ursprungen påstod MTA att tunnelbanan behöver stängas på nätterna för att tågen måste desinficeras. Men redan från början var detta påstående märkligt: Varför behöver i så fall de andra trafikslagen inte stängas? Svaret är enkelt, men väldigt tragiskt.

New Yorks tunnelbana har nämligen inte stängts på nätterna. Boende har observerat att tågen går precis enligt tidtabell. Det är bara stationerna som har stängts. Tydligen saknas depåkapacitet för uppställning av alla tåg. Den som har erfarenhet av Stockholms pendeltåg vet mycket väl vad som händer när vagnar ställs upp i det vilda. Därför väljer MTA att köra tågen som vanligt, men utan passagerare.

Det är egentligen goda nyheter att MTA inte gör någon besparing på att inte erbjuda nattrafik i tunnelbanan. Därmed är det troligt att nattrafiken kommer tillbaka. Däremot återstår det sorgliga svaret på den tidigare frågan: Varför behöver i så fall de andra trafikslagen inte stängas?

New Yorks tunnelbana har fler resenärer än SIR, PATH och LIRR. Det låter ju helt befängt att inte ha nattrafik där efterfrågan är störst - precis som i Stockholm när nu pendeltågen även har gått om gröna linjen. Nej, det är bara Stockholm som inte anpassar utbudet till efterfrågan. Förklaringen i New York är en annan: De centrala delarna har en galopperande hemlöshet, delvis till följd av alla nedstängningar. Tyvärr.

Kritiken mot guvernören Andrew Cuomo växer: Overnight subway service remains in political limbo as local bus fares return next week

Benjamin Kabak skrev:Imposed in early May under the guise of “disinfecting,” by all accounts from multiple MTA and New York State sources, the shutdown was the brainchild of Gov. Andrew Cuomo in response to multiple news stories concerning homeless New Yorkers inundating an empty subway system. Instead of attempting to address the root causes of homelessness in New York, Cuomo ordered the state agency in charge of operating the city’s subways to shut down service, foisting the problem onto the city’s streets, and promoted the idea that the subways have to shut down for cleaning.

Meanwhile, the trains aren’t actually stopped. They run all night, on the same sparse schedule as before, but without passengers.

But what about that overnight subway service? The MTA can’t afford anything right now, but it can continue to afford running empty trains all night.

Vad håller Cuomo egentligen på med? Cuomo har tidigare fått stark kritik för att ha jagat bort Andy Byford från MTA till TfL, vilket har varit en stor förlust för New York.

New York har dock ännu större problem:

Alon Levy skrev:The high levels of Covid-19 infection in New York are part of this system. The specific cause is not hyperlocalism, but rather the murky authority of the state. The city is plagued by the feud between Mayor de Blasio and Governor Cuomo. Both enjoy unlimited executive power, I think Cuomo more so than de Blasio. Both need it for their higher political aspirations. But neither can have it while the other exists as an independent political entity, nor is there a clear delineation of state and local authority. Thus, they are obligated to sabotage each other’s ideas, to the detriment of the city that has the misfortune to be governed by them. The entire West delayed its reaction to the virus, but New York especially so, as Cuomo and de Blasio tried denying each other credit.

Kommer New York och dess tunnelbana att överleva den här krisen? Kommer Köpenhamn att ta över titeln "staden som aldrig sover"?
Enceladus

Inläggav TKO » tor 27 aug, 2020 14:52

Enceladus skrev:Kommer New York och dess tunnelbana att överleva den här krisen? Kommer Köpenhamn att ta över titeln "staden som aldrig sover"?

En "stad som aldrig sover" förutsätter att det finns människor som tvingas arbeta när som helst för att överleva. Jag vet att det är signaturen "Enceladus" dröm att även Stockholm skall falla så djupt, jag hoppas att jag slipper uppleva den dagen!

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tor 27 aug, 2020 15:15

TKO skrev:
Enceladus skrev:Kommer New York och dess tunnelbana att överleva den här krisen? Kommer Köpenhamn att ta över titeln "staden som aldrig sover"?

En "stad som aldrig sover" förutsätter att det finns människor som tvingas arbeta när som helst för att överleva. Jag vet att det är signaturen "Enceladus" dröm att även Stockholm skall falla så djupt, jag hoppas att jag slipper uppleva den dagen!

Om skribenten kliver ut ur sin privilegierade medelklassbubbla så blir det tydligt att även i Stockholm finns det människor som behöver resa nattetid till och från sitt arbete. Det som skiljer Köpenhamn från Stockholm är att dessa resenärer får en mycket bättre standard. I Stockholm eskalerar segregationen och olika stadsdelar är som helt skilda världar.
Enceladus

Inläggav TKO » tor 27 aug, 2020 16:56

Enceladus skrev:
TKO skrev:

Om skribenten kliver ut ur sin privilegierade medelklassbubbla så blir det tydligt att även i Stockholm finns det människor som behöver resa nattetid till och från sitt arbete. Det som skiljer Köpenhamn från Stockholm är att dessa resenärer får en mycket bättre standard. I Stockholm eskalerar segregationen och olika stadsdelar är som helt skilda världar.

I stort sett de enda som behöver resa från arbetet på nätterna är de som jobbar i nattöppna butiker och restauranger. Det har vi klarat ut otaliga gånger. Om vi stänger butikerna vid midnatt hinner de som jobbar där med ordinarie trafik. Återstår nöjesetablisemangen. Eftersom det förmodligen är omöjligt för en del att inte ha möjlighet att dricka alkohol på lokal efter midnatt kanske vi kan låta dessa hak vara öppna till kl 5, så kan såväl gäster som anställda åka hem när dagtrafiken börjar.

Signaturen "Enceladus" verkar ha en mycket dimmig uppfattning om hur arbetslivet fungerar!

Att fattiga människor skall tvingas acceptera orimliga arbetsvilkor är inget jag tycker vi skall tolerera, men det verkar vara helt okej för en del skribenter. Som i Ryssland och Kina är visst modellen!

/TKO
TKO

Inläggav LÅ1 » tor 27 aug, 2020 17:28

TKO skrev:I stort sett de enda som behöver resa från arbetet på nätterna är de som jobbar i nattöppna butiker och restauranger.
...

Sjukhuspersonalen slutar sina kvällsskift kl. 23. Beroende på resväg så kan de behöva resmöjlighet även efter midnatt. Men de flesta känner sig tvingade att åka bil, om de inte bor nästgårds.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Enceladus » tor 27 aug, 2020 17:42

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:En "stad som aldrig sover" förutsätter att det finns människor som tvingas arbeta när som helst för att överleva. Jag vet att det är signaturen "Enceladus" dröm att även Stockholm skall falla så djupt, jag hoppas att jag slipper uppleva den dagen!

I stort sett de enda som behöver resa från arbetet på nätterna är de som jobbar i nattöppna butiker och restauranger. Det har vi klarat ut otaliga gånger. Om vi stänger butikerna vid midnatt hinner de som jobbar där med ordinarie trafik. Återstår nöjesetablisemangen. Eftersom det förmodligen är omöjligt för en del att inte ha möjlighet att dricka alkohol på lokal efter midnatt kanske vi kan låta dessa hak vara öppna till kl 5, så kan såväl gäster som anställda åka hem när dagtrafiken börjar.

Signaturen "Enceladus" verkar ha en mycket dimmig uppfattning om hur arbetslivet fungerar!

Att fattiga människor skall tvingas acceptera orimliga arbetsvilkor är inget jag tycker vi skall tolerera, men det verkar vara helt okej för en del skribenter. Som i Ryssland och Kina är visst modellen!

Just Ryssland och Kina är ju knappast exempel på länder med bra nattrafik. Det är väl bara riktiga demokratier som har någon nattrafik att tala om, men det undviker skribenten gärna att nämna...

Köpenhamn är sedan länge en arbetarstad, och det är också arbetarpartier som försöker driva fram en liknande utveckling i Stockholm. Menar skribenten att det hela är en konspiration där arbetarpartier egentligen företräder kapitalet? :roll:
Enceladus

Föregående

Återgå till Spårtrafik