Återskapa Djursholmsbanan som spårvagn?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Återskapa Djursholmsbanan som spårvagn?

Inläggav Breitspurbahn » ons 26 aug, 2020 10:12

När jag reser genom östra Djursholm så ser man en hel del rester från Djursholmsbanan. Denna var en gren av Roslagsbanan från Djursholms Ösby förbi Djursholms Torg upp till Svalnäs där Djursholm tar slut.
Banvallar har gjorts om till gångvägar, men även saker som broar (som den över Ymervägen innan Framnäsviken) är bevarade och i bra form.

En tanke slog mig; hade inte denna kunnat återöppnas som en spårväg? En renodlad gren av Roslagsbanan hade varit lite mycket, särskilt med bebyggelsen som nu ligger nära inpå, men en spårvagnslinje likt Djurgårdsbanan hade kunnat gå och samverka med gångbana och bebyggelse.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Djursholmsbanan
Breitspurbahn

Re: Återskapa Djursholmsbanan som spårvagn?

Inläggav 1 » ons 26 aug, 2020 14:14

Breitspurbahn skrev:En tanke slog mig; hade inte denna kunnat återöppnas som en spårväg? En renodlad gren av Roslagsbanan hade varit lite mycket, särskilt med bebyggelsen som nu ligger nära inpå, men en spårvagnslinje likt Djurgårdsbanan hade kunnat gå och samverka med gångbana och bebyggelse.

Visst skulle det vara en smula "musealt korrekt" eftersom spårvagnar i SRJ:s regi på normalspår existerat i förfluten tid.
SRJ-51--x.jpg
SRJ-51--x.jpg (108.56 KiB) Visad 1088 gånger

Dessutom finns fortfarande en vagnskorg kvar att utgå från.

Fördelen med "Drömmar U.P.A." är att man inte behöver vakna upp kallsvettig över allt annat som måste lösas för att genomföra projektet.

Hälsar / Lena
(som diskret påpekar att det korrekta och inregistrerade namnet för den trafikmuseala linje 7N är "Djurgårdslinjen")
Användarvisningsbild
1

Inläggav ADDE » ons 26 aug, 2020 19:03

Jag tycker den bör passa bättre som museijärnväg med elektriska smalspåriga tåg. Jag menar, om jag fick bestämma, breddade resten av roslagsbanan till normalspår (pendeltåg till Rimbo och Österskär samt tvärbana till Näsby Park) så kan det vara kul att ha lite historia kvar... För jag tror inte på en kommersiell spårvagnslinje i Djursholm när man redan lade ner en... De boende i Djursholm har alltid varit fientligt inställda till Roslagsbanan, så varför skulle de ändra på sig nu? Busstrafiken som finns är inte mycket bättre den heller, men det fanns ju ingen efterfrågan sist jag var där...
Användarvisningsbild
ADDE

Inläggav Enceladus » ons 26 aug, 2020 19:28

Resandeunderlaget är tyvärr ganska begränsat. Det är i princip endast av historiska skäl som Djursholmsbanan skulle kunna motiveras. Annars behövs ett större resandeunderlag i Djursholm eller en förlängning till Lidingö eller Vaxholm. Av de delar av Roslagsbanan som lades ner är banan till Rimbo mest intressant.
Enceladus

Inläggav Stefan Widén » ons 26 aug, 2020 21:46

Inga problem med resandeunderlag. Vi stänger Stocksundsbron!!! Bygger om delen från Danderyds sjukhus till bron till en stor infartsparkering. Självklart får alla tåg stanna vid Stocksund.
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarvisningsbild
Stefan Widén

Återgå till Allmänt om lokaltrafik