Tamsons: Extra bussar räcker inte för att undvika trängsel

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Tamsons: Extra bussar räcker inte för att undvika trängsel

Inläggav Enceladus » fre 31 jul, 2020 9:27

Tamsons (M) om extra bussar i höst: ”Kommer inte räcka”

Tamsons säger att extra bussar räcker inte för att undvika trängsel i höst. Istället vill han lägga ansvaret på trafikanter, kommuner och regeringen.

Förslaget att sprida ut skol- och arbetsstarter är absolut vettigt, men det är inte tillräckligt. Under både våren och sommaren har vi sett stor trängsel på bussarna även utanför rusningstrafiken, bland annat på linjerna 4, 143, 173 och 179. Trängseln på dessa linjer går inte att undvika utan utökad trafik, och det gäller inte minst utanför rusningstrafiken.

En relevant fråga är varför dessa linjer har trängsel utanför rusningstrafiken - då är det ju knappast brist på bussar. SL:s trafikplanering förändrades någonstans i mitten av 2010-talet. För att slippa kritik undviks trafikminskningar på linjer där resandet minskar eller stagnerar. Då resurserna är begränsade innebär detta också att trafikökningar inte kan göras på linjer där resandet ökar.

Ett bra exempel är linje 160. Linjen har i princip alltid lägre belastning än linje 807, men ändå har den ofta högre turtäthet. För att vara en så kort linje med så hög turtäthet har linje 160 en anmärkningsvärt låg beläggning. Linjen fanns dock innan Tvärbanan och det skulle vara opopulärt att dra ner på trafiken. Men samtidigt som linje 160 har halvtomma bussar har flera andra linjer överfulla bussar, vilket är problematiskt i dessa tider och egentligen orimligt även i vanliga tider.

Av en händelse sammanfaller SL:s förändrade trafikplanering med när Tamsons tillträdde som trafiklandstingsråd. Oavsett om den populistiska trafikplaneringen infördes på Tamsons begäran eller inte så är trafiklandstingsrådet ansvarigt. Trots att det har skett stora förändringar i samhället uppmanas nu trafikanter, kommuner och regeringen att se till att resandet inte förändras jämfört med hur det såg ut år 2014. Riktar Tamsons ansvaret åt rätt håll?
Enceladus

Re: Tamsons: Extra bussar räcker inte för att undvika trängs

Inläggav Hellqvist » tor 06 aug, 2020 15:22

Jag skulle gärna byta ut "mina" ledbussar på 160 som har landsvägsinredning mot kort-vagnar med så mycket flex-yta som det bara gick att få in. Sitter ändå aldrig, lättare att sprida ut sig etc.
Hellqvist

Inläggav Enceladus » tor 06 aug, 2020 16:46

Hellqvist skrev:Jag skulle gärna byta ut "mina" ledbussar på 160 som har landsvägsinredning mot kort-vagnar med så mycket flex-yta som det bara gick att få in. Sitter ändå aldrig, lättare att sprida ut sig etc.

På vilka andra röda linjer skulle dessa vagnar gå? Det är väl inte försvarbart att införskaffa vagnar som bara används på en linje. En tanke som har lyfts vid flera tillfällen är att koppla ihop linje 160 med linje 4. En sådan hopkoppling skulle avlasta gröna linjen utan att markant öka driftskostnaderna för busstrafiken (till skillnad från direktbussar till City).

Men har de blå stadsbussarna ens fler platser än de röda förortsbussarna? Det känns som att Lion's City har ungefär lika många ståplatser och givetvis betydligt fler sittplatser.
Enceladus

Inläggav Hellqvist » tor 06 aug, 2020 17:10

Nej, visst är det så, men du menade på att de går väldigt lätt belastade på 160 och jag håller med att så är fallet under stora delar av dygnet. Jag skulle alltså gärna byta bort ledbussarna mot mindre bussar vilket ger en högre användningsgrad och helst med färre säten för att . De bussar som jag anser olämpliga att gå på en linje som bara tar 20 min från ena änden till den andra skulle med fördel gå på landsvägs-/motorvägslinjer då folk sitter längre perioder och har färre påstigande barnvagnar
Hellqvist

Inläggav M224 » tor 06 aug, 2020 18:02

SLs entreprenörer struntar fullständigt i om bussarna de köper in är lämpliga eller inte. Ett ex är alla ledbussar på 172, 173, 179 mfl som har regionalstandard med en barnvagnsplats. Det viktigaste i SL trafiken är att bussarna har bälten, läslampor och hatthyllor. Inte att de är anpassade för de linjer de går på. Samma sak gäller alla boggibussar som går på linjer i ytterstadsmiljö som ex 133, 145, 147, 515 för att nämna några.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224

Inläggav Diripsi » tor 06 aug, 2020 18:15

De värdelösa ledbussarna som går på stomlinjerna i innerstaden har nästan inga vettiga sittplatser. Åker nästan aldrig med de linjerna längre just pga det. Det är exakt likadana röda bussar som kör en stor del av turerna på linje 160, fattar inte varför ni inte är nöjda med de bussarna ni som så gärna vill stå.
Diripsi

Inläggav M224 » tor 06 aug, 2020 18:22

Märkligt jag åker med buss 4 dagligen och behöver nästan aldrig stå. Och de få tillfällen då jag behöver stå är det ofta en kort sträcka. Men du kanske föredrar landsbygdsbussar i stan med 1-1-1 dörrar o en barnvagsplats?
Användarvisningsbild
M224

Inläggav Diripsi » tor 06 aug, 2020 18:30

M224 skrev:Men du kanske föredrar landsbygdsbussar i stan med 1-1-1 dörrar o en barnvagsplats?

Vilka dumheter.
Diripsi

Inläggav M224 » tor 06 aug, 2020 18:37

Diripsi skrev:
M224 skrev:Men du kanske föredrar landsbygdsbussar i stan med 1-1-1 dörrar o en barnvagsplats?

Vilka dumheter.

Vad vill du ha då? Det är ju uppenbart att du är anti mot stadsbussar.
Användarvisningsbild
M224

Inläggav Diripsi » tor 06 aug, 2020 18:50

M224 skrev:
Diripsi skrev:

Vilka dumheter.

Vad vill du ha då? Det är ju uppenbart att du är anti mot stadsbussar.

Det är en helt meningslös uppdelning i stadsbussar och landsbygdsbussar. Man kan mycket väl köra överallt med ledbussar med dörrställning 2-2-2 och gott om sittplatser. Exakt den typen av ledbussar som ibland dyker upp på 160, 172, 173 och så vidare, som du hatar. Man får väl ta bort sittplatserna mitt emot bakre dörren om det är så himla viktigt med barnvagnsplats där.
Diripsi

Inläggav M224 » tor 06 aug, 2020 19:02

Den typ av bussar finns. Ex Keolis 715x och 716x. De har jag inget emot. Vanliga ledvagnar utan massa onödigt tjafs. Visst de bussarna kanske skulle fungera på stomlinjerna i innerstan.

Tyvärr är de sällsynta då de flesta är av regionalstandard som i 711x serien.

De nya MAN (Arriva 7400-7412) skulle fungera också.
Användarvisningsbild
M224

Inläggav Enceladus » fre 07 aug, 2020 11:36

M224 skrev:SLs entreprenörer struntar fullständigt i om bussarna de köper in är lämpliga eller inte. Ett ex är alla ledbussar på 172, 173, 179 mfl som har regionalstandard med en barnvagnsplats. Det viktigaste i SL trafiken är att bussarna har bälten, läslampor och hatthyllor. Inte att de är anpassade för de linjer de går på. Samma sak gäller alla boggibussar som går på linjer i ytterstadsmiljö som ex 133, 145, 147, 515 för att nämna några.

Det stämmer att antalet barnvagnsplatser är otillräckligt på flera linjer, men samma linjer har i regel också för få sittplatser. Är det då inte snarare turtätheten det är fel på?

De senare nämnda linjerna trafikeras numera huvudsakligen av Volvo 8900. Enligt vad jag har hört har den bussmodellen hög kundnöjdhet bland resenärerna.
Enceladus

Inläggav Enceladus » fre 07 aug, 2020 11:52

Hellqvist skrev:Nej, visst är det så, men du menade på att de går väldigt lätt belastade på 160 och jag håller med att så är fallet under stora delar av dygnet. Jag skulle alltså gärna byta bort ledbussarna mot mindre bussar vilket ger en högre användningsgrad och helst med färre säten för att . De bussar som jag anser olämpliga att gå på en linje som bara tar 20 min från ena änden till den andra skulle med fördel gå på landsvägs-/motorvägslinjer då folk sitter längre perioder och har färre påstigande barnvagnar

Linje 160 behöver reducerad turtäthet snarare än mindre fordon. Det finns ingen anledning att just den linjen ska ha så hög turtäthet när det är så få som reser. Under mellantrafiken är behovet större på linjerna 172, 173 och 807 (dessa linjer har ofta stående resenärer med ledbussar). Sedan fungerar inte SL:s trafikförändringsprocess, vilket innebär att linje 160 troligtvis får behålla sitt överutbud medan de andra linjerna fortsätter att ha trängsel.

Hur stor andel sitt- respektive ståplatser bussarna ska ha är egentligen en annan fråga. Antingen betraktas linje 160 som en stadsbuss som linje 4 eller som en förortsbuss som linje 807. Som sagt känns det inte som att den låga andelen sittplatser på linje 4 har ökat den totala kapaciteten, vilket i och för sig kan bero på en dåligt utformad bussmodell. Men antalet resenärer per avgång kan fortfarande inte vara för lågt, i alla fall inte på en linje med hög turtäthet. Linjer med lägre turtäthet har naturligtvis lägre krav.
Enceladus

Inläggav BSB101 » fre 07 aug, 2020 14:33

Detta med att stå om det finns sittplatser har jag svårt att förstå? Hur många skulle få för sig att stå i en minilastbil eller en skåpbil?
BSB101

Inläggav M224 » fre 07 aug, 2020 14:59

Eftersom jag åker 147 väldigt ofta så kan jag säga att om 8900 är en bra bussmodell för linjen så måste det bero på att folk gillar att stå att trängas... Men det är ju klart. Det är ju mest folk som kommer från landsbygden som bor i Stockholm numera och de känner väl sig hemma i landsbygdsbussar i stadstrafik.

Före 2002 existerande knappt landsbygdsbussar i SL trafiken men nu är precis överallt förutom i innerstan.
Användarvisningsbild
M224

Inläggav Enceladus » fre 07 aug, 2020 20:03

M224 skrev:Eftersom jag åker 147 väldigt ofta så kan jag säga att om 8900 är en bra bussmodell för linjen så måste det bero på att folk gillar att stå att trängas... Men det är ju klart. Det är ju mest folk som kommer från landsbygden som bor i Stockholm numera och de känner väl sig hemma i landsbygdsbussar i stadstrafik.

Före 2002 existerande knappt landsbygdsbussar i SL trafiken men nu är precis överallt förutom i innerstan.

Det kan ju också vara så att många resenärer har sett hur låg standard det är på stadsbussarna. Har skribenten möjligtvis prövat att åka med någon av linjerna 135 och 143?

Sedan är linje 147 en väldigt speciell busslinje i och med att nästan alla hållplatser ligger nära någon tunnelbanestation på röda linjen. De som väljer att åka med linje 147 gillar i regel att åka buss.
Enceladus

Inläggav M224 » fre 07 aug, 2020 20:11

Enceladus skrev:
M224 skrev:Eftersom jag åker 147 väldigt ofta så kan jag säga att om 8900 är en bra bussmodell för linjen så måste det bero på att folk gillar att stå att trängas... Men det är ju klart. Det är ju mest folk som kommer från landsbygden som bor i Stockholm numera och de känner väl sig hemma i landsbygdsbussar i stadstrafik.

Det kan ju också vara så att många resenärer har sett hur låg standard det är på stadsbussarna. Har skribenten möjligtvis prövat att åka med någon av linjerna 135 och 143?

Sedan är linje 147 en väldigt speciell busslinje i och med att nästan alla hållplatser ligger nära någon tunnelbanestation på röda linjen. De som väljer att åka med linje 147 gillar i regel att åka buss.

Japp, jag vet mycket väl att bussarna på 135 och 143 är slitna. Flertalet är från mitten av 00-talet
Användarvisningsbild
M224

Inläggav Diripsi » fre 07 aug, 2020 20:23

M224 skrev:Den typ av bussar finns. Ex Keolis 715x och 716x. De har jag inget emot. Vanliga ledvagnar utan massa onödigt tjafs. Visst de bussarna kanske skulle fungera på stomlinjerna i innerstan.

Dessa bussar är ju exakt likadana som stombussarna i innerstan, nästan inga normala sittplatser. Fattar inte varför du stör dig på bussar med bekväma säten. Vad är problemet?

Enceladus skrev:Hur stor andel sitt- respektive ståplatser bussarna ska ha är egentligen en annan fråga. Antingen betraktas linje 160 som en stadsbuss som linje 4 eller som en förortsbuss som linje 807.

Dumheter. Finns ingen anledning till att ha särskilda fordon för stadstrafik och förortstrafik. Alla linjer borde köras med bussar med gott om sittplatser.

M224 skrev:Eftersom jag åker 147 väldigt ofta så kan jag säga att om 8900 är en bra bussmodell för linjen så måste det bero på att folk gillar att stå att trängas...

Nej, linje 147 behöver ju givetvis bussar med fler sittplatser än 8900 boggi.

M224 skrev:Före 2002 existerande knappt landsbygdsbussar i SL trafiken men nu är precis överallt förutom i innerstan.

Före 2002 var det nästan bara höggolvsbussar med dörrställning 1-1-1 utanför innerstan. Det om något är väl "landsbygdsbussar"?
Diripsi

Inläggav M224 » fre 07 aug, 2020 20:45

Diripsi skrev:Dessa bussar är ju exakt likadana som stombussarna i innerstan, nästan inga normala sittplatser. Fattar inte varför du stör dig på bussar med bekväma säten. Vad är problemet?

Jag tycker att det finns bättre saker att lägga pengar på än bussar med höga stolar, gardiner, hatthyllor och läslampor för bussar som går på linjer där inget av det behövs. Vidare är det inget som helst fel på stolarnas komfort på bussarna i innerstan.

Diripsi skrev:Före 2002 var det nästan bara höggolvsbussar med dörrställning 1-1-1 utanför innerstan. Det om något är väl "landsbygdsbussar"?

Jo sant, tack och lov är den tiden förbi. Tyvärr köps det fortfarande bussar med 1-1-1 dörrar som körs på ex linje 77. Stockholm är troligen världsunikt med det numera!
Användarvisningsbild
M224

Inläggav Enceladus » lör 15 aug, 2020 13:59

Svensk Kollektivtrafik: Nej till munskyddskrav

Omni skrev:Samtidigt håller man på Svensk Kollektivtrafik på att analysera hur reseflödet ser ut och det kan bli aktuellt att dra in linjer på en del ställen, för att istället lägga resurserna på andra linjer.

Svensk Kollektivtrafik föreslår att trafikhuvudmännen analyserar hur reseflödet faktiskt ser ut. Men att anpassa utbudet till efterfrågan skulle strida mot allt vad Tamsons och det nya SL står för. Istället för att utöka trafiken där det behövs funderar Tamsons istället på att införa krav på munskydd:

Bussmagasinet skrev:– Går det inte att undvika trängsel och social distansering rekommenderar världshälsoorganisationen WHO att munskydd kan användas i exempelvis kollektivtrafiken. Det är också en linje som stöds av nära nog hela vår omvärld. Det blir mer och mer tydligt att munskydd kan ha en effekt, men det är inte första åtgärden, inte heller den andra. Det är dock en åtgärd, säger Kristoffer Tamsons.
Enceladus

Återgå till Allmänt om lokaltrafik