Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav M224 » mån 27 jul, 2020 20:17

Hej, då och då händer det att jag ser nödstoppade rulltrappor i tunnelbanan. Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappan? Jag fick en gång som svar av en spärrvakt att de inte fick de.
Framtidssträvare - båkåtsträvare undanbedes!
Användarvisningsbild
M224
 
Inlägg: 5423
Blev medlem: mån 13 jan, 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav daniel_s » mån 27 jul, 2020 20:28

M224 skrev:Hej, då och då händer det att jag ser nödstoppade rulltrappor i tunnelbanan. Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappan? Jag fick en gång som svar av en spärrvakt att de inte fick de.


Nu är det 20 år sen jag var spärrvakt men då var det en självklarhet att man skulle göra det. Hände det högst en gång per tjänst så anmälde man det inte ens.
daniel_s
 
Inlägg: 12546
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav Lennart Petersen » tis 28 jul, 2020 16:44

daniel_s skrev:
M224 skrev:Hej, då och då händer det att jag ser nödstoppade rulltrappor i tunnelbanan. Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappan? Jag fick en gång som svar av en spärrvakt att de inte fick de.


Nu är det 20 år sen jag var spärrvakt men då var det en självklarhet att man skulle göra det. Hände det högst en gång per tjänst så anmälde man det inte ens.

Jag har sett både och , både spärrvakter som suttit kvar och avvaktat att någon tillkallad kommit men även dom som gått ut och återstartat.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2282
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav lirdo » ons 29 jul, 2020 10:09

Man får inte lämna spärrlinjen utan uppsikt.

Om man exempelvis ska släppa in en behörig kollega i spärren som saknar giltigt passerkort, får man strikt tolkat inte gå iväg och öppna dörren. MTR har i pendeln installerat en extra dörröppningsknapp i spärrarna, som man når utan att lämna spärrluckan, för att lösa detta.

Så problemet med att starta om en rulltrappa (Även om den ligger inom uppsikt från spärren.) är att man måste ta sig ut ur spärren, och då lämnas spärrlinjen utan uppsikt. Bara för några sekunder förvisso, men ändock.

Bötesbeloppet för en orapporterad, obemannad spärrlinje är i pendeln 100 000 kr.
lirdo
 
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:02

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav TKO » ons 29 jul, 2020 11:04

lirdo skrev:Man får inte lämna spärrlinjen utan uppsikt.

Om man exempelvis ska släppa in en behörig kollega i spärren som saknar giltigt passerkort, får man strikt tolkat inte gå iväg och öppna dörren. MTR har i pendeln installerat en extra dörröppningsknapp i spärrarna, som man når utan att lämna spärrluckan, för att lösa detta.

Så problemet med att starta om en rulltrappa (Även om den ligger inom uppsikt från spärren.) är att man måste ta sig ut ur spärren, och då lämnas spärrlinjen utan uppsikt. Bara för några sekunder förvisso, men ändock.

Bötesbeloppet för en orapporterad, obemannad spärrlinje är i pendeln 100 000 kr.


Nu är det sisådär en hundra år sedan jag jobbade på pendeln (eller snarare cirka 40, men ändå) och då fanns naturligtvis vare sej sådana här regler eller viten (böter är nåt som rättsvårdande myndigheter tar ut). Men då hände det att man lämnade spärrlinjen "utan uppsikt" för att t ex koka kaffe, värma mat eller pudra sin näsa. Eftersom faciliteter för dessa uppgifter fanns inne i "spärrkuren" lämnade man i o f s inte spärren, men inte såg man spärrlinjen inifrån muggen!

Hur fungerar det idag, har spärrvakterna schemalagda raster för att utföra "nödvändiga behov"? Vi jobbade ju upp till 10 timmar utan schemalagda raster, man fick "passa på när det fanns tid"...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav Joakim W » ons 29 jul, 2020 11:56

TKO skrev:
lirdo skrev:Man får inte lämna spärrlinjen utan uppsikt.

Om man exempelvis ska släppa in en behörig kollega i spärren som saknar giltigt passerkort, får man strikt tolkat inte gå iväg och öppna dörren. MTR har i pendeln installerat en extra dörröppningsknapp i spärrarna, som man når utan att lämna spärrluckan, för att lösa detta.

Så problemet med att starta om en rulltrappa (Även om den ligger inom uppsikt från spärren.) är att man måste ta sig ut ur spärren, och då lämnas spärrlinjen utan uppsikt. Bara för några sekunder förvisso, men ändock.

Bötesbeloppet för en orapporterad, obemannad spärrlinje är i pendeln 100 000 kr.


Nu är det sisådär en hundra år sedan jag jobbade på pendeln (eller snarare cirka 40, men ändå) och då fanns naturligtvis vare sej sådana här regler eller viten (böter är nåt som rättsvårdande myndigheter tar ut). Men då hände det att man lämnade spärrlinjen "utan uppsikt" för att t ex koka kaffe, värma mat eller pudra sin näsa. Eftersom faciliteter för dessa uppgifter fanns inne i "spärrkuren" lämnade man i o f s inte spärren, men inte såg man spärrlinjen inifrån muggen!

Hur fungerar det idag, har spärrvakterna schemalagda raster för att utföra "nödvändiga behov"? Vi jobbade ju upp till 10 timmar utan schemalagda raster, man fick "passa på när det fanns tid"...

/TKO

När vi tågvärdar fortfarande kollade biljetter så hade vi med oss viserare som gav kollegorna i spärren matavlösning och toaavlösning. Tittar jag på schemat för en stationsvärd i Järna (kollade på den förste för dagen, och denne sitter 10h och 4 minuter...) och Helenelund idag så sitter de utan någon som helst rast inplanerad. Vet dock att de får matavlösning ett visst klockslag som brukar vara uppskrivet inne i spärren.
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 327
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav Lennart Petersen » ons 29 jul, 2020 19:14

Joakim W skrev:[
När vi tågvärdar fortfarande kollade biljetter så hade vi med oss viserare som gav kollegorna i spärren matavlösning och toaavlösning. Tittar jag på schemat för en stationsvärd i Järna (kollade på den förste för dagen, och denne sitter 10h och 4 minuter...) och Helenelund idag så sitter de utan någon som helst rast inplanerad. Vet dock att de får matavlösning ett visst klockslag som brukar vara uppskrivet inne i spärren.

10t utan schemalagd rast låter exceptionellt. Så länge får man inte jobba utan rast med mindre än att man träffat avtal i kollektivavtal. En fördel då kan vara att all tid då,inklusive pauser och måltidsuppehåll,räknas som arbetstid.
Men åter till trapporna, ja jag har hört att spärrvakt inte får lämna kiosken men frågan är väl om man inte borde väga nyttan av bemannad spärr under en kort stund mot nyttan för resenär att rulltrappan återstartas särskilt då om det är upp-trappan. Jag tycker det verkar väga över till trappans förmån liksom... så ändra regelverket.
Lennart Petersen
 
Inlägg: 2282
Blev medlem: sön 21 aug, 2011 21:53

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav lirdo » tor 30 jul, 2020 8:47

Facken har arbetat i flera år för att få en ändring av regelverket till stånd. Framför allt är det ju stationsvärdarna som drabbas. Här är ett utdrag ur en skrivelse till Trafikförvaltningen, från mars i år:

"SEKO Pendelklubben, som organiserar en majoritet av stationspersonalen inom pendeltågstrafiken, har länge brottats med problem som uppstår för stationsvärdarna till följd av SL:s och MTR avtal om 100% bemannade stationer och de vitesbelopp som följer på detta. Som bekant måste en stationsvärd som arbetar på en s.k. vit station meddela toalettbesök. Görs inte detta och om biljettluckan ertappas obemannad av SL och det inte har rapporterats utfaller 100.000 kronor i viten. Om det har rapporterats är vitesbeloppet ”endast” 5.000 kronor.

Redan innan Coronavirusets utbrott drabbades många av våra stationsvärdar hårt av detta och har ofta tvingats till lång väntan innan de haft möjlighet att gå på toaletten. Kollegor har kissat på sig och andra utför sina behov i en pet-flaska för att inte belasta arbetsgivaren med 5.000 kronor i viten.

MTR har hela tiden framhållit att man ska gå på toaletten om det finns behov men alla vet, eller snarare känner, att det finns en underförstådd önskan hos arbetsledningen om att inte belasta företaget ekonomiskt. Det kan ta sig uttryck i mail till berörd stationspersonal (stationen här anonymiserad till XXX) från arbetsledningen med följande formulering: ”Under tre månader: oktober, november och december 2019 så fick vi (MTR) sammanlagt betala viten på 75 000 kr som endast gäller XXX som vi hade kunnat använda till något roligare. XXX sticker ut markant jämfört med andra vita stationer och vi behöver tillsammans göra en kraftansträngning för att komma tillbukt med detta."
lirdo
 
Inlägg: 135
Blev medlem: mån 01 nov, 2010 18:02

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav TKO » tor 30 jul, 2020 10:00

lirdo skrev:Facken har arbetat i flera år för att få en ändring av regelverket till stånd. Framför allt är det ju stationsvärdarna som drabbas. Här är ett utdrag ur en skrivelse till Trafikförvaltningen, från mars i år:

"SEKO Pendelklubben, som organiserar en majoritet av stationspersonalen inom pendeltågstrafiken, har länge brottats med problem som uppstår för stationsvärdarna till följd av SL:s och MTR avtal om 100% bemannade stationer och de vitesbelopp som följer på detta. Som bekant måste en stationsvärd som arbetar på en s.k. vit station meddela toalettbesök. Görs inte detta och om biljettluckan ertappas obemannad av SL och det inte har rapporterats utfaller 100.000 kronor i viten. Om det har rapporterats är vitesbeloppet ”endast” 5.000 kronor.

Redan innan Coronavirusets utbrott drabbades många av våra stationsvärdar hårt av detta och har ofta tvingats till lång väntan innan de haft möjlighet att gå på toaletten. Kollegor har kissat på sig och andra utför sina behov i en pet-flaska för att inte belasta arbetsgivaren med 5.000 kronor i viten.

MTR har hela tiden framhållit att man ska gå på toaletten om det finns behov men alla vet, eller snarare känner, att det finns en underförstådd önskan hos arbetsledningen om att inte belasta företaget ekonomiskt. Det kan ta sig uttryck i mail till berörd stationspersonal (stationen här anonymiserad till XXX) från arbetsledningen med följande formulering: ”Under tre månader: oktober, november och december 2019 så fick vi (MTR) sammanlagt betala viten på 75 000 kr som endast gäller XXX som vi hade kunnat använda till något roligare. XXX sticker ut markant jämfört med andra vita stationer och vi behöver tillsammans göra en kraftansträngning för att komma tillbukt med detta."


Eftersom det kan medföra hälsorisker att tvingas "hålla sej" för länge tycker jag att klubben borde överväga att belägga spärrarbetet med skyddsstopp om inte arbetsgivaren löser problemet. En bra replik kan vara "det är faktiskt inte Kina det här..."

tipsar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav daniel_s » tor 30 jul, 2020 10:46

TKO skrev:Eftersom det kan medföra hälsorisker att tvingas "hålla sej" för länge tycker jag att klubben borde överväga att belägga spärrarbetet med skyddsstopp om inte arbetsgivaren löser problemet. En bra replik kan vara "det är faktiskt inte Kina det här..."


En replik från arbets- och uppdragsgivarna skulle ju kunna bli ”ni har rätt, det är galenskap att hålla en människa instängd i en bur 38 timmar i veckan, vi släpper ut er på arbetsmarknaden i stället. Det är ju faktiskt inte Kina det här!”
daniel_s
 
Inlägg: 12546
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav TKO » tor 30 jul, 2020 14:45

daniel_s skrev:
TKO skrev:Eftersom det kan medföra hälsorisker att tvingas "hålla sej" för länge tycker jag att klubben borde överväga att belägga spärrarbetet med skyddsstopp om inte arbetsgivaren löser problemet. En bra replik kan vara "det är faktiskt inte Kina det här..."


En replik från arbets- och uppdragsgivarna skulle ju kunna bli ”ni har rätt, det är galenskap att hålla en människa instängd i en bur 38 timmar i veckan, vi släpper ut er på arbetsmarknaden i stället. Det är ju faktiskt inte Kina det här!”


Och så införs öppen spärrlinje i pendeln och tunnelbanan?
Bäst att ge Tamsons starka piller i så fall...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Får spärrvakten gå ut och starta rulltrappor?

Inläggav Joakim W » tor 30 jul, 2020 16:04

TKO skrev:
daniel_s skrev:
TKO skrev:Eftersom det kan medföra hälsorisker att tvingas "hålla sej" för länge tycker jag att klubben borde överväga att belägga spärrarbetet med skyddsstopp om inte arbetsgivaren löser problemet. En bra replik kan vara "det är faktiskt inte Kina det här..."


En replik från arbets- och uppdragsgivarna skulle ju kunna bli ”ni har rätt, det är galenskap att hålla en människa instängd i en bur 38 timmar i veckan, vi släpper ut er på arbetsmarknaden i stället. Det är ju faktiskt inte Kina det här!”


Och så införs öppen spärrlinje i pendeln och tunnelbanan?
Bäst att ge Tamsons starka piller i så fall...

/TKO

I Järna är det faktiskt öppen spärrlinje :-D
22-åring från Södertälje intresserad av tåg och spårvagnar!
Besök gärna min hemsida, http://www.jowahlen.se!
Joakim W
 
Inlägg: 327
Blev medlem: tis 22 sep, 2009 22:42
Ort: Södertälje


Återgå till Allmänt om lokaltrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster