Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:Men visst kan det vara så att stadsråden Eneroth och Boström samlat ihop journalister på Stockholm C för att berätta om något som förmodligen inte går att genomföra - vad vet jag?
Harald skrev:TKO skrev:Men visst kan det vara så att stadsråden Eneroth och Boström samlat ihop journalister på Stockholm C för att berätta om något som förmodligen inte går att genomföra - vad vet jag?
Nej, de berättade ju bara att de har givit Trafikverket ett uppdrag, och det är väl redan genomfört. Skrivelsen låg säkert klar så att den kunde skickas så fort protokollet var justerat. Nu återstår det att se om Trafikverket kan utföra uppdraget. F.ö. har jag inte påstått att det förmodligen inte går att genomföra, bara att det inte är säkert att det går att genomföra.
TKO skrev:Joakim skrev:Jorå, du kan resa med interrail hos Snälltåget
Enligt vad jag kan se här
https://www.snalltaget.se/destinationer ... /interrail
måste jag köpa en hel liggkupé till ett fullkomligt löjligt pris... men jag kanske missuppfattat vad som gäller?
/TKO
LÅ1 skrev:En Expressen-ledare ta upp nattågsupphandlingen. "Fortsätt kämpa för nattåg till Europa".
Expressen skrev:Det är egentligen inte så konstigt. Att pallra sig i väg till flygplatsen, köa, lyfta, landa och fastna i taxi är bökigt; att promenera ner till centralstation och slungas i väg genom fält och skog rena fröjden. Bor man i Amsterdam, Paris eller någon annan av kontinentens storstäder är alternativet enkelt.
Här hemma är det knepigare. Att ta sig ner till kontinenten tågvägen från Stockholm eller Göteborg är i bästa fall ett dagsprojekt. I våras avvecklade Stena Line dessutom tågfärjan mellan Trelleborg och Sassnitz, talande nog det snabbaste alternativet.
LÅ1 skrev:Enceladus skrev:Stockholm–Berlin är antagligen den sträcka som har störst resandeunderlag från Sverige. Det är väl ingen slump att Snälltåget ska köra på just den sträckan.
Berlin är ett stort resmål, sant. Men Hamburg är en stor knutpunkt för fortsatt tågresa åt olika håll. Så vilken av de två städerna som kommer att ha flest avstigande från Snälltåget är svårt att gissa. Men det finns kanske statistik och undersökningar som kan ge en bra prognos?
TKO skrev:Harald skrev:TKO skrev:Men visst kan det vara så att stadsråden Eneroth och Boström samlat ihop journalister på Stockholm C för att berätta om något som förmodligen inte går att genomföra - vad vet jag?
Nej, de berättade ju bara att de har givit Trafikverket ett uppdrag, och det är väl redan genomfört. Skrivelsen låg säkert klar så att den kunde skickas så fort protokollet var justerat. Nu återstår det att se om Trafikverket kan utföra uppdraget. F.ö. har jag inte påstått att det förmodligen inte går att genomföra, bara att det inte är säkert att det går att genomföra.
Åtminstone Boström sa att han räknade med att åka med det första tåget...
Och det är inte så att ministern ger ett uppdrag till ett verk utan att ha en aning om det kan fungera - om allvarliga tvivel finns kallar man i varje fall inte till en pressträff. Det är i varje fall min erfarenhet.
Men allt kan alltid gå åt skogen - så vi får se!
/TKO
Hans Wibacke skrev:För den som orkar läsa - länkar till Trafikverkets rapporter i ämnet. (Om jag missat att dessa dokument redan länkats till så ber jag om ursäkt. Har inte orkat läsa alla inlägg.)
Nattågstrafik till Europa
Slutrapport, 2020-04-27
http://trafikverket.diva-portal.org/sma ... TEXT02.pdf
Underlagsrapport till Nattågstrafik till Europa
Marknad och ekonomi för nattåg till kontinenten, 2020-04-22
http://trafikverket.diva-portal.org/sma ... TEXT01.pdf
Hans Wibacke skrev:För den som orkar läsa - länkar till Trafikverkets rapporter i ämnet. (Om jag missat att dessa dokument redan länkats till så ber jag om ursäkt. Har inte orkat läsa alla inlägg.)
Nattågstrafik till Europa
Slutrapport, 2020-04-27
http://trafikverket.diva-portal.org/sma ... TEXT02.pdf
Underlagsrapport till Nattågstrafik till Europa
Marknad och ekonomi för nattåg till kontinenten, 2020-04-22
http://trafikverket.diva-portal.org/sma ... TEXT01.pdf
dr Cassandra Nojdh skrev:Hans Wibacke skrev:För den som orkar läsa - länkar till Trafikverkets rapporter i ämnet. (Om jag missat att dessa dokument redan länkats till så ber jag om ursäkt. Har inte orkat läsa alla inlägg.)
Nattågstrafik till Europa
Slutrapport, 2020-04-27
http://trafikverket.diva-portal.org/sma ... TEXT02.pdf
Underlagsrapport till Nattågstrafik till Europa
Marknad och ekonomi för nattåg till kontinenten, 2020-04-22
http://trafikverket.diva-portal.org/sma ... TEXT01.pdf
Jag tackar kamrat Wibacke för dessa hänvisningar. Det var ju två rekorderliga luntor. De juridiska och ekonomiska spörsmålen orkar jag inte befatta mig med, de praktiska problemen för att realisera någonting i den här stilen verkar stora nog ändå.
Vagnar: med lämplig lastprofil
Lok: förutom ovanstående, flerströmssystem (i värsta fall fyrströmssystem-sådana lok existerar förvisso men är kanske inte så lätt tillgängliga), signaleri; ATC, ZUB123, LZB osv.
Bana: tillgång till tåglägen, framför allt i Tyskland
Personal: krav på flerspråkighet; danska, tyska, kanske också franska/nederländska
LÅ1 skrev:Det går ju att byta lok och lokförare under resans gång. Men det låter sig kanske inte göras just där strömsystemet och signalsystemet ändras. Men ett och samma lok behöver ju då inte klara kraven i mer än två länder. Det var ju så man gjorde förr, och då var det naturligt att byta vid färjningarna.
Joakim W skrev:TKO skrev:Joakim skrev:Jorå, du kan resa med interrail hos Snälltåget
Enligt vad jag kan se här
https://www.snalltaget.se/destinationer ... /interrail
måste jag köpa en hel liggkupé till ett fullkomligt löjligt pris... men jag kanske missuppfattat vad som gäller?
/TKO
Det verkar bara vara priset för hel kupé de skriver ut. Jag har bokat enbart liggplats på BNE med Snälltåget, och det ska fortfarande gå
TKO skrev:Denna fråga har (naturligtvis) diskuterats ingående på Postvagnen - jag ger inga länkar utan den intresserade får leta själv, det är inte så svårt.
Där är vi rätt många skribenter som regelbundet åker tåg till/från "kontinenten", vilket gör att många av de invändningar som förs fram här känns lite irrelevanta. T ex är det få som tror att det är vettigt med direkta tåg/vagnar Stockholm-Köln i reguljär trafik, det är minst 50 år sedan något sådant fanns - om det ens funnits.
Enceladus skrev:TKO skrev:Denna fråga har (naturligtvis) diskuterats ingående på Postvagnen - jag ger inga länkar utan den intresserade får leta själv, det är inte så svårt.
Där är vi rätt många skribenter som regelbundet åker tåg till/från "kontinenten", vilket gör att många av de invändningar som förs fram här känns lite irrelevanta. T ex är det få som tror att det är vettigt med direkta tåg/vagnar Stockholm-Köln i reguljär trafik, det är minst 50 år sedan något sådant fanns - om det ens funnits.
Den ganska snäva skara som skriver på Postvagnen är inte representativ för befolkningen. De flesta kan inte tänka sig att åka tåg i alla lägen, utan väljer flyg om tåg anses vara för oattraktivt. Ett byte i Malmö innebär att nattågen tappar en väldigt stor del av resandeunderlaget från Sverige, vilket syns på Trafikverkets kostnadskalkyler för respektive linje.
Det är fullt rimligt att köra mellan Stockholm och Berlin/Köln med en gren till och från Göteborg (jämför med Norrlandstågen). Ett sådant trafikupplägg skulle troligtvis både ha högst kostnadstäckning och flest resenärer från Sverige.
TKO skrev:Eftersom jag läst Trafikverkets rapporter instämmer jag i verkets slutsats att det inte är vettigt att köra Stockholm-Köln. Varför?
Natttåg går långsammare än snabbtåg, och har betydligt lägre passagerarkapacitet - vilket gör att körningen bör begränsas till nattsträckor. Det blir helt enkelt för dyrt och tar för lång tid att låta sovvagnarna rulla dagtid...
Många tror att utlandsresandet med tåg var störst på 50/60-talet, när det gick direkta sovvagnar till så fjärran resmål som Nizza och Rom. Men så är inte fallet, toppen ligger betydligt senare när det endast fanns direkta förbindelser med Hamburg och Berlin - ja och med Moskva en gång i veckan. Och många som rest med flyg har ju kunnat tänka sej att byta i Nyköping eller Västerås, så varför skulle inte tågresenärer kunna byta i Malmö?
Enceladus skrev:TKO skrev:Eftersom jag läst Trafikverkets rapporter instämmer jag i verkets slutsats att det inte är vettigt att köra Stockholm-Köln. Varför?
Natttåg går långsammare än snabbtåg, och har betydligt lägre passagerarkapacitet - vilket gör att körningen bör begränsas till nattsträckor. Det blir helt enkelt för dyrt och tar för lång tid att låta sovvagnarna rulla dagtid...
Många tror att utlandsresandet med tåg var störst på 50/60-talet, när det gick direkta sovvagnar till så fjärran resmål som Nizza och Rom. Men så är inte fallet, toppen ligger betydligt senare när det endast fanns direkta förbindelser med Hamburg och Berlin - ja och med Moskva en gång i veckan. Och många som rest med flyg har ju kunnat tänka sej att byta i Nyköping eller Västerås, så varför skulle inte tågresenärer kunna byta i Malmö?
Varför har då linjerna från Malmö lägre kostnadstäckning i Trafikverkets kostnadskalkyler? Antagligen för att det blir för få resenärer genom Tyskland som har högre banavgifter...
Hechtwagen skrev:Enceladus skrev:TKO skrev:Eftersom jag läst Trafikverkets rapporter instämmer jag i verkets slutsats att det inte är vettigt att köra Stockholm-Köln. Varför?
Natttåg går långsammare än snabbtåg, och har betydligt lägre passagerarkapacitet - vilket gör att körningen bör begränsas till nattsträckor. Det blir helt enkelt för dyrt och tar för lång tid att låta sovvagnarna rulla dagtid...
Många tror att utlandsresandet med tåg var störst på 50/60-talet, när det gick direkta sovvagnar till så fjärran resmål som Nizza och Rom. Men så är inte fallet, toppen ligger betydligt senare när det endast fanns direkta förbindelser med Hamburg och Berlin - ja och med Moskva en gång i veckan. Och många som rest med flyg har ju kunnat tänka sej att byta i Nyköping eller Västerås, så varför skulle inte tågresenärer kunna byta i Malmö?
Varför har då linjerna från Malmö lägre kostnadstäckning i Trafikverkets kostnadskalkyler? Antagligen för att det blir för få resenärer genom Tyskland som har högre banavgifter...
Trafikverkets kalkyler är rena gissningar gjorda av lägre tjänstemän, det verkliga utfallet kan bli ett helt annat.
Återgå till Övrig kollektivtrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster