SL tänker till: Ny modell för biljettvisering!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL tänker till: Ny modell för biljettvisering!

Inläggav TKO » fre 24 jul, 2020 15:31

Aktivera!.jpg
Aktivera!.jpg (136.65 KiB) Visad 1253 gånger

På Gullmarsplans bussterminal i närheten av hållplatsen för linjerna 873 och 875 finns numera denna anordning. När jag såg den på håll trodde jag först att det var en "informationsdisk" - det kan behövas så bedrövlig som skyltningen är. Sen såg jag texten och trodde att man ställt upp en eller flera blippomater, men så var inte fallet. Så jag undrar hur det är tänkt att jag skall "aktivera mitt SL-kort här"!

Kanske forumets intelligenta skribenter kan bringa ljus över min fråga?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: SL tänker till: Ny modell för biljettvisering!

Inläggav BSB101 » fre 24 jul, 2020 17:15

Med tanke på att det är plast på borden kan man nog utgå ifrån att det borde stå en person med "blippautomat" bakom.
BSB101

Re: SL tänker till: Ny modell för biljettvisering!

Inläggav TKO » lör 25 jul, 2020 17:06

BSB101 skrev:Med tanke på att det är plast på borden kan man nog utgå ifrån att det borde stå en person med "blippautomat" bakom.

Så är det säkert tänkt - men några personer med blippomater har inte synts till.

För någon vecka sedan var det ett gäng kontrollanter förstärkta med ordningsvakter som viserade alla resenärer som ville åka med buss 873. När bussen väl avgick var det en stor mängd resenärer som stog kvar - i och för sej kanske dom skulle ta buss 875 som går från samma hållplats men det tror jag är en förskönande förklaring...
Jag skulle ta 802:an som avgår straxt intill och förväntade mej att kontrollgruppen skulle flytta sej dit - det är bara 20-30 meter - för att sedan även kontrollera 875:an som skulle avgå 10 minuter senare. Men nej, dom återgick till sin favoritsysselsättning - titta på mobilen och/eller gå och röka. Och sen lommade dom iväg. Någon mer ineffektiv verksamhet än SL:s biljettkontrollgrupper tror jag aldrig jag sett - och då har jag ändå rätt lat själv!

Vid Gullmarsplans övre bussterminal vore det enkelt att sätta upp "spärrar" vid de trappuppgångar som finns och kontrollera alla trafikanter. Men tyvärr är SL/TF/Tamsons mer för att gnälla på andra - gärna "staten" (dvs sossarna) - än att göra något konstruktivt.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Återgå till Allmänt om lokaltrafik