Enceladus skrev:LÅ1 skrev:Presentkort är bara anonymt om jag köpt det med kontanter. Så gör jag när jag ska gå på bio numera.
Nu känns det här som ett cirkelresonemang. Kan du inte införskaffa presentkort på samma sätt som du införskaffar kontanter?Odd skrev:En ytterligare uppenbart problem är att aktuella bitcoin som utgör saldot på kortet rent tekniskt inte tillhör innehavarens Bitcoinplånbok utan i stället kortutgivarens Bitcoinplånbok. Så om kortföretaget går i konkurs, utsätts för dataintrång eller får ett fatalt datahaveri så är dessa Bitcoins för evigt borta, i alla fall så länge som ingen hittar dom igen på nån hårddisk eller motsvarande.
Saldot på kontot är ju bara siffror. Det behöver inte finnas någon bakomliggande Bitcoinplånbok över huvud taget. Så länge de flesta kunderna inte vill ta ut sina bitcoin kan banken sälja betydligt fler bitcoin än vad de har. Detta brukar kallas bankpengar. Det är bara siffror.
Vad det kallas för vet jag inte. Men saldot är inte bara siffror, det motsvarar innehavarens bitcoininnehav i rådande växelkurs. Men för att kortutgivaren skall kunna göra transaktionerna som behövs så måste de ha kontroll över de bitcoin som saldot utgör. Eftersom bitcoinkursen varierar så stort från tid till annan så skulle det inte fungera att kortutgivaren i förväg växlat in innehavarens bitcoin till vanlig valuta, av förståeliga skäl. Bitcoin fungerar inte riktigt som ett vanligt bankkonto eller kredit eftersom du måste ha "fysisk" tillgång till datan som ger dig tillgång till att kunna handla med dem.