Kontantlösa butiker

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Kontantlösa butiker

Inläggav Odd » lör 14 mar, 2020 10:49

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Presentkort är bara anonymt om jag köpt det med kontanter. Så gör jag när jag ska gå på bio numera.

Nu känns det här som ett cirkelresonemang. Kan du inte införskaffa presentkort på samma sätt som du införskaffar kontanter?

Odd skrev:En ytterligare uppenbart problem är att aktuella bitcoin som utgör saldot på kortet rent tekniskt inte tillhör innehavarens Bitcoinplånbok utan i stället kortutgivarens Bitcoinplånbok. Så om kortföretaget går i konkurs, utsätts för dataintrång eller får ett fatalt datahaveri så är dessa Bitcoins för evigt borta, i alla fall så länge som ingen hittar dom igen på nån hårddisk eller motsvarande.

Saldot på kontot är ju bara siffror. Det behöver inte finnas någon bakomliggande Bitcoinplånbok över huvud taget. Så länge de flesta kunderna inte vill ta ut sina bitcoin kan banken sälja betydligt fler bitcoin än vad de har. Detta brukar kallas bankpengar. Det är bara siffror.

Vad det kallas för vet jag inte. Men saldot är inte bara siffror, det motsvarar innehavarens bitcoininnehav i rådande växelkurs. Men för att kortutgivaren skall kunna göra transaktionerna som behövs så måste de ha kontroll över de bitcoin som saldot utgör. Eftersom bitcoinkursen varierar så stort från tid till annan så skulle det inte fungera att kortutgivaren i förväg växlat in innehavarens bitcoin till vanlig valuta, av förståeliga skäl. Bitcoin fungerar inte riktigt som ett vanligt bankkonto eller kredit eftersom du måste ha "fysisk" tillgång till datan som ger dig tillgång till att kunna handla med dem.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Diripsi » lör 14 mar, 2020 11:37

Enceladus skrev:Anonyma betalningsmedel kommer att finnas så länge det finns olagliga varor och tjänster som efterfrågas. Men jag ser inte varför staten ska stödja dessa branscher.

Jag vill kunna betala anonymt för lagliga varor och tjänster!
Diripsi

Inläggav Odd » lör 14 mar, 2020 12:36

Enceladus skrev:Anonyma betalningsmedel kommer att finnas så länge det finns olagliga varor och tjänster som efterfrågas. Men jag ser inte varför staten ska stödja dessa branscher.

Olagliga varor och tjänster kommer att fortsätta finnas även om det inte finns anonyma betalmedel...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Enceladus » lör 14 mar, 2020 12:36

Odd skrev:Vad det kallas för vet jag inte. Men saldot är inte bara siffror, det motsvarar innehavarens bitcoininnehav i rådande växelkurs. Men för att kortutgivaren skall kunna göra transaktionerna som behövs så måste de ha kontroll över de bitcoin som saldot utgör. Eftersom bitcoinkursen varierar så stort från tid till annan så skulle det inte fungera att kortutgivaren i förväg växlat in innehavarens bitcoin till vanlig valuta, av förståeliga skäl. Bitcoin fungerar inte riktigt som ett vanligt bankkonto eller kredit eftersom du måste ha "fysisk" tillgång till datan som ger dig tillgång till att kunna handla med dem.

Nej, saldot behöver inte motsvara något faktiskt bitcoininnehav. Nuförtiden används Bitcoin i första hand för spekulation. De flesta kunder köper Bitcoin som de låter ligga på ett konto tills de tar ut deras värde i i nationell valuta. En sådan tjänst kan erbjudas utan något faktiskt bitcoininnehav. Jag skulle till exempel kunna erbjuda en sådan tjänst och istället köpa aktier för pengarna.

Pengar som kunder har på sina bankkonton är bara siffror. Bara för att siffrorna kallas Bitcoin istället för kronor blir de inte riktiga...
Enceladus

Inläggav Enceladus » lör 14 mar, 2020 12:47

Diripsi skrev:

Jag vill kunna betala anonymt för lagliga varor och tjänster!

Odd skrev:

Olagliga varor och tjänster kommer att fortsätta finnas även om det inte finns anonyma betalmedel...

Hur hade ni tänkt att anonyma betalmedel skulle försvinna? Det kommer alltid att finnas anonyma betalmedel eftersom de är bättre lämpade för handel med olagliga varor och tjänster som efterfrågas. Kontanter har varit det tidigare och nu när handeln blir digital finns det digitala alternativ. Staten behöver däremot inte subventionera dem.
Enceladus

Inläggav TKO » lör 14 mar, 2020 15:51

Från det ena till det andra:

Nu var det några år sedan (men faktiskt inte så många som man kan tro) jag var ute i 'svängen', men då var det många uteställen - Kvarnen t ex - som enbart accepterade kontant betalning vid bardisken. Ja jag vill minnas att just Kvarnen hade en egen uttagsautomat i lokalen!
Nu frågar jag er ungdomar hur det är idag - om du med sludrig röst beställer en stor stark eller GT en kvart före stängningsdags funkar det att ta fram kortet eller är cash som gäller om du ska få bartenderns uppmärksamhet?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Odd » tis 17 mar, 2020 20:47

I dag skedde ett större avbrott i internettrafiken i Stockholmsregionen och en del andra ställen. Det omfattande en hel del anslutningar men berodde lyckligtvis inte på något haveri utan det var inkommande strömförsörjning vid en viktig knutpunkt som fick ett avbrott.

Men, då många länder nu har begränsat möjligheten till export av utrustning och reservdelar som kan vara vitala för infrastruktur och kommunikation så kan de länder, exempelvis Sverige, som inte längre har någon inhemsk produktion av högteknologiska varor, så kommer vi att balansera på en knivsudd. Det finns stor risk att normalt underhåll eftersätts pga material- och/eller personalbrist. Skulle då ett större avbrott ske så kommer vi inte längre kunna betala med våra kort, swish eller telefoner. Vi kanske inte ens kan ringa.

Så i stället för dasspapper och konserverade baljväxter så kanske vi borde börja hamstra kontanter att ha hemma...
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav LÅ1 » tis 17 mar, 2020 21:33

Odd skrev:I dag skedde ett större avbrott i internettrafiken i Stockholmsregionen och en del andra ställen. Det omfattande en hel del anslutningar men berodde lyckligtvis inte på något haveri utan det var inkommande strömförsörjning vid en viktig knutpunkt som fick ett avbrott.

Men, då många länder nu har begränsat möjligheten till export av utrustning och reservdelar som kan vara vitala för infrastruktur och kommunikation så kan de länder, exempelvis Sverige, som inte längre har någon inhemsk produktion av högteknologiska varor, så kommer vi att balansera på en knivsudd. Det finns stor risk att normalt underhåll eftersätts pga material- och/eller personalbrist. Skulle då ett större avbrott ske så kommer vi inte längre kunna betala med våra kort, swish eller telefoner. Vi kanske inte ens kan ringa.

Så i stället för dasspapper och konserverade baljväxter så kanske vi borde börja hamstra kontanter att ha hemma...

Har inte alla kontanter i reserv hemma? Förutom de man har i fickan för snar förbrukning? :shock:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav Hans Wibacke » tis 17 mar, 2020 22:20

LÅ1 skrev:
Odd skrev:[...] Så i stället för dasspapper och konserverade baljväxter så kanske vi borde börja hamstra kontanter att ha hemma...

Har inte alla kontanter i reserv hemma? Förutom de man har i fickan för snar förbrukning? :shock:

Jag har i alla fall under de senaste åren aldrig haft kontanter hemma förutom vid de tillfällen då jag fått en slant i present av mina föräldrar (innan även dom började swisha). Har jag behövt kontanter (vilket jag nästan aldrig behövt) så gick jag till en bankomat. Fast just nu så råkar jag ha lite deg, men det var inte planerat. Bra att ha ifall dasspappret tar slut, antar jag.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav LÅ1 » lör 21 mar, 2020 15:46

LÅ1

Inläggav LÅ1 » sön 22 mar, 2020 0:21

Apropå demokratiaspekten. Herrar Erdogan och Putin, och en del andra, skulle säkert gärna se att alla transaktioner var spårbara. Utrensningarna och fängslandet, speciellt i Turkiet, skulle förstås bli betydligt mer omfattande.
LÅ1

Inläggav BSB101 » sön 22 mar, 2020 10:14

LÅ1 skrev:Apropå demokratiaspekten. Herrar Erdogan och Putin, och en del andra, skulle säkert gärna se att alla transaktioner var spårbara. Utrensningarna och fängslandet, speciellt i Turkiet, skulle förstås bli betydligt mer omfattande.

Skulle nog inte bli så stor förändring i praktiken. Dessa länder har redan sådan bra koll på sin befolkning så hur du betalar gör ingen större skillnad.
BSB101

Inläggav Odd » sön 22 mar, 2020 14:15

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Apropå demokratiaspekten. Herrar Erdogan och Putin, och en del andra, skulle säkert gärna se att alla transaktioner var spårbara. Utrensningarna och fängslandet, speciellt i Turkiet, skulle förstås bli betydligt mer omfattande.

Skulle nog inte bli så stor förändring i praktiken. Dessa länder har redan sådan bra koll på sin befolkning så hur du betalar gör ingen större skillnad.

Jag tycker att det är minst lika viktigt, annars är man på ett riktigt farligt sluttande plan.

Det finns en podd på SR som jag rekommenderar alla som fortfarande tycker det är okej att allt man gör registreras. Förhppningsvis får den alla som lyssnar att tänka efter en gång till innan ett ställningstagande görs.
Dystopia - Du kan inte gömma dig
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav TKO » sön 22 mar, 2020 17:10

Jag har hört att Guoanbu ip-loggar alla inlägg på detta forum, men det är kanske bara ett illasinnat rykte?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » sön 22 mar, 2020 18:43

Menar skribenten på fullaste allvar att världens största förskingrare av pengar "skulle säkert gärna se att alla transaktioner var spårbara"? :roll:
Enceladus

Inläggav Enceladus » sön 22 mar, 2020 18:54

Denna partsinlaga är naturligtvis rent nonsens:

WHO skrev:Money changes hands frequently and can pick up all sorts of bacteria and viruses and things like that. We would advise people to wash their hands after handling banknotes and avoid touching their face. When possible it would also be advisable to use contactless payments to reduce the risk of transmission.
Enceladus

Inläggav dr Cassandra Nojdh » sön 22 mar, 2020 21:33

Enceladus skrev:

Denna partsinlaga är naturligtvis rent nonsens:

WHO skrev:Money changes hands frequently and can pick up all sorts of bacteria and viruses and things like that. We would advise people to wash their hands after handling banknotes and avoid touching their face. When possible it would also be advisable to use contactless payments to reduce the risk of transmission.

Det är bra om man tänker efter före (om man nu är kapabel till det) innan man sprider desinformation. Det där är en uppgift som har cirkulerat i den brittiska slaskpressen, men den har WHO dementerat:
https://fullfact.org/health/coronavirus ... -comments/
Däremot är det förstås alltid bra att tvätta händerna. Mna skyddar inte bara sig själv, utan även andra (om man ex.vis bär på infektionen utan att veta om den). Och om möjligt inte peta sig ansiktet.

Smitta via kontaminerade ytor är och förblir en teoretisk smittväg:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7435318
Så över till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. etc (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin)
dr Cassandra Nojdh

Inläggav BSB101 » mån 23 mar, 2020 17:26

Odd skrev:
BSB101 skrev:

Jag tycker att det är minst lika viktigt, annars är man på ett riktigt farligt sluttande plan.

Visst är det en viktig fråga, i alla fall jag har inte påstått något annat. I länderna som nämns har man dock redan sådan koll så förändringen i praktiken skulle bli minimal.
BSB101

Inläggav LÅ1 » mån 23 mar, 2020 19:37

BSB101 skrev:Visst är det en viktig fråga, i alla fall jag har inte påstått något annat. I länderna som nämns har man dock redan sådan koll så förändringen i praktiken skulle bli minimal.

Men en nytillträdd diktator kommer att sakna historik, om man inte själv har gett bort den.
LÅ1

Inläggav Odd » mån 23 mar, 2020 21:57

Det går aldrig att övertyga en konspirationsteoretiker, sägs det. Det spelar ingen roll om 9 av 10 rapporter visar på en sak, konspirationsteoretikern väljer att använda den enda som bevis.
Användarvisningsbild
Odd

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt