Woltersdorf - enbart tvåaxliga spårvagnar

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Woltersdorf - enbart tvåaxliga spårvagnar

Inläggav gek » mån 23 mar, 2020 0:15

Inte så långt från Berlin finns den normalspåriga Woltersdorfer Strassenbahn, som ansluter till S-Bahn (lokaltåg) i Rahnsdorf och har sin andra slutstation vid Woltersdorfer Schleuse (just nu pågår det dock arbeten där, så vagnarna går inte ända fram till slussen). Alltnog, 1982 såg det ut så här vid Woltersdorfer Schleuse:
Bild

2018 är inte mycket sig likt, förutom huset längst till höger och spårvagnen (dock för tillfället utan släpvagn)
Bild

Ytterligare några bilder från Schleuse:
Bild
Vagnarna byggdes av vagnfabriken i Gotha omkring 1960.
Bild
Vanligen kör man 20-minuterstrafik, och körtiden för den bortåt 6 km långa sträckan är 15 minuter, så det räcker med två vagnar. Vid mitt besök 2018 var det vagnarna 27 från 1960 (tidigare i Schwerin) och 31 från 1959 (tidigare använd i Karl-Marx-Stadt och därefter Dresden) som rullade. Här är det vagn 31 som tvingar en bil att övergå till vänstertrafik:
Bild

Vid Thälmannplatz, en liten bit närmare Berlin, finns en spårtriangel som ger access till vagnhallen. Vagn 31 har under tiden varit vid slussen och är nu på väg tillbaka till Rahnsdorf:
Bild
Ernst Thälmann (1886 - 1944) var stalinist, men detta har uppenbarligen inte ansetts tillräckligt belastande för att ändra platsens namn.

Vid Berliner Platz finns mötesspår på eget utrymme:
Bild
Att man kör i vänstertrafik har nog samband med att hållplatsen för andra körriktningen (mot Rahnsdorf) inte fick plats här utan ligger på enkelspårssträckan bakom min rygg.

Närmare Rahnsdorf kör man in i en stor skog:
Bild

I skogen finns ett mötesspår, Waldweiche ("skogsmötesspåret") utan hållplats:
Bild

Slutstationen Rahnsdorf 1982, kort gångväg till S-Bahnstationen:
Bild
Lite modernare belysning och hållplatsskylt numera, för övrigt ingen stor skillnad så jag avstår från att lägga ut någon bild från 2018.
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 976
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Woltersdorf - enbart tvåaxliga spårvagnar

Inläggav Anders Hanquist » mån 23 mar, 2020 10:05

gek skrev:Ernst Thälmann (1886 - 1944) var stalinist, men detta har uppenbarligen inte ansetts tillräckligt belastande för att ändra platsens namn.


När det gäller namn efter och monument över kommunister i Östtyskland tror jag man behållit många som inte var var med under DDR-regimen. Sådana som Pieck, Grotewohl, Ulbricht har man tagit bort, liksom Lenin och andra utländska kommunistledare. Tidiga kommunister som Marx (fanns även i Västtyskland, faktiskt), Rosa Luxemburg etc har man behållit. Thälman blev avrättad i koncentrationsläger under nazi-tiden, vilket gör honom till motståndsman och han har fått behålla sin plats. Den förste sovjetiske kommendanten i Berlin, Nikolaj Bersarin, har också fått behålla sitt torg Bersarinplatz, eftersom han ansågs ha gjort mycket för civilbefolkningen 1945, då han omkom i en motorcykelolycka.

Det känns som att bedömt dem som personer och inte rensat ut alla.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1559
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Woltersdorf - enbart tvåaxliga spårvagnar

Inläggav Odd » mån 23 mar, 2020 13:56

Ett trevligt minireportage, tycker jag.

Så den finns kvar i trafik idag?

Ett kommande post-corona-diggibalitetsmål... :-D
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4868
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Woltersdorf - enbart tvåaxliga spårvagnar

Inläggav TKO » mån 23 mar, 2020 14:27

Anders Hanquist skrev:
gek skrev:Ernst Thälmann (1886 - 1944) var stalinist, men detta har uppenbarligen inte ansetts tillräckligt belastande för att ändra platsens namn.


När det gäller namn efter och monument över kommunister i Östtyskland tror jag man behållit många som inte var var med under DDR-regimen. Sådana som Pieck, Grotewohl, Ulbricht har man tagit bort, liksom Lenin och andra utländska kommunistledare. Tidiga kommunister som Marx (fanns även i Västtyskland, faktiskt), Rosa Luxemburg etc har man behållit. Thälman blev avrättad i koncentrationsläger under nazi-tiden, vilket gör honom till motståndsman och han har fått behålla sin plats. Den förste sovjetiske kommendanten i Berlin, Nikolaj Bersarin, har också fått behålla sitt torg Bersarinplatz, eftersom han ansågs ha gjort mycket för civilbefolkningen 1945, då han omkom i en motorcykelolycka.

Det känns som att bedömt dem som personer och inte rensat ut alla.


Om vi skall vara petiga så var inte Rosa Luxemburg kommunist utan socialdemokrat - först inom SPD och senare inom USPD.
Der är därför inte särskilt märkligt att det finns platser och gator uppkallade efter henne i Tyskland - speciellt i de västra delarna. KPD och senare SED var inte så särskilt förtjusta i hennes kritik av Lenin...

Det om detta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Woltersdorf - enbart tvåaxliga spårvagnar

Inläggav Anders Hanquist » mån 23 mar, 2020 15:51

Tack för kompletterande historisk info.
Anders Hanquist
 
Inlägg: 1559
Blev medlem: sön 28 sep, 2003 20:19
Ort: LS Lugnet

Re: Woltersdorf - enbart tvåaxliga spårvagnar

Inläggav gek » mån 23 mar, 2020 21:50

Thälmann kan gärna få ha sin plats, det har ibland bytts namn på gator och platser i överdriven omfattning efter vändningen 1989. Otto Grotewohl var för övrigt socialdemokrat, men hade en ledande position i DDR, så det finns väl goda skäl till att hans namn tagits bort från gator och platser.

Alltnog, spårvägen i Woltersdorf trafikeras fortfarande, men driften går med stort underskott. För att hjälpa upp situationen har förvaltningen tagits över av den liknande men längre och mer trafikstarka spårvägen i Schöneiche lite längre norrut.

Det finns i Östtyskland ytterligare två spårvägar som enbart kör med tvåaxliga vagnar - Naumburg som numera är något av en museispårväg, och Kirnitzschtalbahn som har mycket inriktning på turisttrafik från Bad Schandau vid Elbe till ett litet vattenfall högt uppe i bergen.

Film från Naumburg 1981 https://ekeving.se/film/DE/Naumburg_1981.wmv

Kirnitzschtalbahn på 1990-talet:

Bild
Bild
Bild
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 976
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Re: Woltersdorf - enbart tvåaxliga spårvagnar

Inläggav leifd » tis 24 mar, 2020 19:41

Kan väl bidra med lite bilder från Naumburg då...

Dessa fem bilder är från ett besök i Naumburg 2011-05-28. Samtliga 78 bilder från besöket finns på den här länken.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag gjorde ett nytt besök i Naumburg, mellan två tåg 2014-08-21, här finns 13 bilder från det tillfället.

Vill du se bilder från andra spårvägsstäder i Europa, så finns det här http://www.tramtrain.se
Användarvisningsbild
leifd
 
Inlägg: 4311
Blev medlem: tis 03 sep, 2002 12:19
Ort: Norrköping

Re: Woltersdorf - enbart tvåaxliga spårvagnar

Inläggav Per Lind » ons 25 mar, 2020 9:14

Har läst i Straßenbahn Magazin att man lobbar starkt för att åter knyta ihop ringen i Naumburg. Något beslut skall tas inom närmaste tiden.
Bra jobbat för en bana som var nedlagd ett antal år.
SSS resor har besökt banan för några år sedan och kommer säkert tillbaka när ringen är sluten. En mycket trevlig anläggning.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarvisningsbild
Per Lind
 
Inlägg: 2383
Blev medlem: sön 01 sep, 2002 14:50
Ort: Åsbro


Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster