av Odd » lör 29 feb, 2020 11:21
Jag håller med.
Och något som ofta missas i debatten är, förutom den rent principiella frågan om rätten att få deltaga i ett samhälle oavsett förutsättningar, är vad som händer med all denna information som samlas om medborgarna.
I dag har vi en regim som är någorlunda ointresserad av vad din morfar köpte för typ av litteratur eller vilken typ av filmer han såg på, men "morgondagens" regim kanske är jätteintresserade av att kartlägga vilken typ av hemsidor du brukar besöka och vilken politisk inriktning som ditt filmintresse lutar åt, information som sedan kan användas för att förfölja dina barn och barnbarn. De ekonomiska transaktionerna utgör en oerhört detaljerad källa för detta.
Fenomenet ser vi redan idag i ett flertal odemokratiska stater öster och väster om oss. Vi vet att bruna krafter nästlar sig in i våra folkvalda samlingar och de har inte några ädla avsikter, där dessa krafter utnyttjar demokratins svagheter för att sätta den ur spel för sina egna ideologiska agendor. Jag lever hellre i ett fritt och demokratiskt samhälle där man kanske missar en och annan skurk i informationsflödet, för i min hjärna är alternativet otänkbart. Demokrati är inte perfekt, men vi har inget bättre. Rätten att få kunna använda kontanter i samhället är i högsta grad en demokratisk fråga! Den som vill skippa kontanter kan välja att betala med kort, men den som inte vill betala med kort skall fortfarande ha valfriheten att använda kontanter. Det är därför statens ansvar att se till att det även fortsättningsvis går att använda kontanter överallt.
Det direkta svaret på din fråga, BSB101, är självklart att din frihet inte blir större av att staten bestämmer vilka betalsätt som skall vara giltiga. Men ingen har påstått att staten skall göra det, vad jag vet, däremot är det för mig självklart att om den s k marknaden trilskas så skall våra demokratiskt valda församlingar kunna stifta lagar om att medborgarna alltid skall ha möjlighet att betala för varor och tjänster med de sedlar och mynt som är officiella. Och det är det som har påståtts! Det står därefter näringsidkaren fritt att även acceptera andra sätt att ta betalt. Ingen begränsning alltså!
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.