Treaxlig vagn i Bex

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler

Treaxlig vagn i Bex

Inläggav gek » lör 04 jan, 2020 22:51

Bild
I sydvästra Schweiz (kantonen Vaud) finns den meterspåriga järnvägen Bex - Villars - Bretaye BVB. I Bex ligger BVB:s slutstation i utkanten, vid den normalspåriga järnvägens station. När banan efter en bit på egen banvall kommit in i tätbebyggelsen går den på gatuspår.

För att ge tätare trafik mellan normalspårsstationen och Bévieux, som ligger i andra utkanten av Bex, kompletterades BVB-tågen tidigare av spårvagnar "Tram BVB".

Några bilder på vagn 15 som Tram BVB 1989. Det fanns två sådana här vagnar, byggda 1948, och de var treaxliga, "System Buchli", utvecklat av SLM i Winterthur. De treaxliga spårvagnarna som tidigare var vanliga i Amsterdam hade exakt samma system. Buchlis konstruktion användes även på licens av Westwaggon, som levererade vagnar till bl a Köln, och av Rathgeber som under 1950- och 1960-talen levererade bortåt 300 motorvagnar och nästan 250 släpvagnar till München.

De treaxliga vagnarna är en vidareutveckling av de långa tvåaxliga vagnar med enaxliga boggier, som bl a fanns i Göteborg och senare i Gävle, men där de självstyrande enkelaxelboggierna inte alltid vred sig i lämplig riktning. Buchli kompletterade med en styrande axel mitt under vagnen, förbunden med de två bärande och drivande axlarna via länkarmar. Därmed kom de vridbara axlarna alltid att ställa sig korrekt i förhållande till spårets krökning. Norrköping hade i mitten av 1950-talet begärt in anbud på sådana vagnar, men dessvärre valde man istället den misslyckade "maximum-traction"-vagntypen M58.

Bild

Nedan står den blå lokalspårvagnen och en röd motorvagn mot Villars utanför normalspårsstationen i Bex 1989:
Bild

Alltnog, den lokala spårvägstrafiken i Bex är numera nedlagd, men 2014 hittade jag vagn 15 i Villars, dit den inte kunnat komma för egen maskin eftersom den saknar kuggstångsdrivanordning:
Bild
Det fanns längre tillbaka vintertid lokal spårvägstrafik på BVB även mellan Villars och Gryon (en sträcka som huvudsakligen går i körbanan på den smala och krokiga vägen och helt saknar kuggstång) och tydligen har BVB nu återigen under vintersäsongen börjat köra vissa lokalturer med vagn 15.

När den lokala vinterspårvägstrafiken Villars - Gryon var igång för fullt användes bl a denna vagn, byggd 1907 för Zürich och långt senare inköpt av BVB:
Bild
Bilden tagen i Villars 1989, men då användes vagnen mest för BVB interna behov.

Ännu en bild från Villars 1989; vagn 26, byggd av SLM i mitten av 1940-talet och med både adhesions- och kuggstångsdriv. Vagnen är på väg ut på alpvägen mot Gryon:
Bild


I Bex har man börjat anse den spårburna trafiken på de trånga gatorna besvärande, och det finns förslag om att istället lägga banan i tunnel. Kanske inte så sannolikt att en sådan stor investering går att finansiera.

BVB-tåg på väg genom Bex 2014:
Bild
/Gunnar Ekeving
gek
 
Inlägg: 950
Blev medlem: fre 06 aug, 2004 21:40
Ort: Vid linjen

Återgå till Spårtrafik (bilder)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster