Ett problem (bland andra) är att man inte har redundanta metoder kvar. "Förr" kunde butikerna ofta hiva upp en kortslipmaskin och ta betalt utan ström. Shure, det tog kanske tre veckor innan betalningen syntes på kontot men det gick i alla fall att betala. Det var jag med om en gång ute i skärgården när telefonförbindelsen hade brutits till en sjömack. Det var senaste (sista?) gången jag betalade med sån där drakortetmaskin.
I dag så borde i alla fall större butiker ha två kortläsarleverantörer, kanske en till varannan kassa, så om ena systemet går ner så fungerar i alla fall hälften av kassorna. Och mindre butiker och handlare kan ju använda Izettle som reserv. Eller Swish.
För nätbutiker så är det enkelt att integrera två oberoende leverantörer, Paypal tar kort utan att man behöver logga in eller lämna ut sitt liv.
TKO skrev:Tänk om det motsatta händer - uttagsautomaterna slutar fungera men kortterminalerna är ok!
Förresten - borde inte kontantfundamentalisterna bojkotta uttagsautomater och endast ta ut kontanter i manuell kassa? Eller ännu hellre inte ens ha ett bankkonto utan endast själva ta emot kontanter - i värsta fall via utbetalningsavi eller postanvisning...
/TKO
Nej. Vi vill ha lönen utbetalt i ett kuvert, avrundat uppåt till närmsta tusenlapp, i ovikta tusenlappar avrundat. Inget bankomattjafs här inte!

Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.