Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:Utan svarttaxiresenärer ingen svartaxi...
Hans Wibacke skrev:Enceladus skrev:Resandet med pendeltåg har ökat med 20 procent under det senaste året. Det går att utöka nattrafiken och fortfarande ha en lägre subventionsgrad än tidigare.
Då föreslår jag i stället att pengarna läggs på förbättringar dagtid.
För ordningens skulle vill jag bara inflika att jag personligen inte är emot pendeltågstrafik hela natten lång, om det går att lösa både praktiskt och ekonomiskt för Trafikförvaltningen. Men en grundförutsättning (enligt mig som förare) är att antalet ordningsvakter och biljettkontroller ökar rejält under sena kvällar och nätter.
Lars_L skrev:Nu har septembersiffrorna kommit. 412 000, jämfört med 357 000 förra året. En ökning på ca 15,5 procent. Något svagare än man kanske förväntat sig. Å andra sidan var också ökningen mellan 2017 och 2018 svag i september. Den här gången blev det resanderekord på Nynäsgrenen och Mälarbanan, medan det sackar lite på Ostkustbanan. En förklaring kan nog både ligga i att det är relativt många arbetsresor där (fler har semester även i september när skolorna börjat) och att Westfield kanske har lite svårare att locka publik under sensommaren, än senare under hösten.
Så här såg det ut:
Mälarbanan 103 000
Nynäsbanan 97 000
Ostkustbanan 127 000
Södertäljegrenen 135 000
Som vanligt kan man inte slå ihop grenarna, eftersom folk har en tendens att åka på flera under samma resa. Röda linjen hade 485 000 resenärer i september, så än är det en visst avstånd dit...
Men det intressanta blir hur resandet ser ut under resten av hösten, eftersom det var då den stora och bestående ökningen ägde rum under förra året.
Enceladus skrev:---klipp---
Dessa siffror stämmer överens med mina erfarenheter. På tågen till Bålsta är det numera risk att få ståplats även efter klockan 22
---klipp---
TKO skrev:Enceladus skrev:---klipp---
Dessa siffror stämmer överens med mina erfarenheter. På tågen till Bålsta är det numera risk att få ståplats även efter klockan 22
---klipp---
Detta är en vanligt förekommande argumentation från signaturen "Enceladus".
Därför skulle jag vilja ha en konkretisering - vilka tåg till Bålsta har en sådan beläggning att det inte finns sittplatser för alla resenärer.
Jag kan förstå att det under högtrafik från Stockholm kan vara så - men utanför denna tidsram?
(Jag åker rätt ofta från Årstaberg till Kallhäll och jag har ALDRIG varit med om att jag inte får sittplats. Jag åker aldrig under maxtimmarna och heller aldrig sent på kvällen)
TKO skrev:Återigen - vilka tåg har för få sittplatser? Alternativt inom vilka tidsintervall förekommer detta?
TKO skrev:Återigen - vilka tåg har för få sittplatser? Alternativt inom vilka tidsintervall förekommer detta?
/TKO
TKO skrev:Lösningen verkar enkel - kör långa tåg!
/TKO
Hans Wibacke skrev:TKO skrev:Lösningen verkar enkel - kör långa tåg!
/TKO
Japp. Och när det gäller tåg på Mälarbanan under vardagskvällar är din föreslagna lösning ännu enklare, eftersom det bara handlar om att senarelägga frånkopplingen.
Enceladus skrev:Hans Wibacke skrev:TKO skrev:Lösningen verkar enkel - kör långa tåg!
/TKO
Japp. Och när det gäller tåg på Mälarbanan under vardagskvällar är din föreslagna lösning ännu enklare, eftersom det bara handlar om att senarelägga frånkopplingen.
Tänk om vi resonerade på samma sätt i alla trafikslag! Då skulle vi kunna ha 15-minuterstrafik med långa tåg istället för 10-minuterstrafik med korta tåg på blå linjen på helger. Tunnelbanan har dock betydligt lägre personkilometerkostnad än bussar. Korta tunneltåg är fortfarande billigare än bussar. Därför är det fullt rimligt att köra med korta tåg i tunnelbanan om turtätheten skulle bli för låg med långa tåg.
Det är ju precis så tunnelbanetrafiken planeras! Långa tåg körs inte förrän turtätheten är tillräckligt hög. Gröna och röda linjerna hade också 10-minuterstrafik med korta tåg innan resandet motiverade 10-minuterstrafik med långa tåg. Resultatet ser vi i SL:s kundundersökningar. Mest nöjda med turtätheten är resenärerna i tunnelbanan. Minst nödja är resenärerna på pendeltågen.
/—-/
När det gäller Mälarbanan är det inte ens säkert att långa tåg skulle vara billigare än fler korta tåg! Långa tåg på Mälarbanan innebär ju att långa tåg måste köras i onödan på Nynäsbanan. Detta gäller emellertid främst på helger. På vardagar skulle det antagligen vara mer effektivt att senarelägga frånkopplingen - om vi helt bortser från attraktiviteten med en hög turtäthet.
Lars_L skrev:På tunnelbanan har man väl snarast bestämt 10-minuterstrafik som grund och anpassar vagnlängd efter det. För några år sedan förlängde man ju tiominuterstrafiken för att kunna köra med korta tåg på helgkvällar, men slutade med det senare -så helt stämmer inte din teori.
Lars_L skrev:I T20 bör 28xx tågen köras av samma fordonsomlopp så då kan man se till att ha till- och frånkoppling vid Västerhaninge (och frånkoppling vid Bålsta) som jag tidigare redogjort för.
Lars_L skrev:Dock blir det ju inte sittplats på tågen till Bålsta ens med tiominuterstrafik. När nu fyrspåret förlängts till Spånga går det dock att ha förbigång, det gör att det fungerar med tjugominuterstrafik till Bålsta. I sådana fall kommer sittplatserna att räcka till. Detta bör inte behöva kosta ngt extra fordon (om än lite fler vagnkilometer) och innebär därtill mindre tryck på Kungsängens vändspår.
Enceladus skrev:Ta tåget klockan 21:08 från Årstaberg och räkna antalet stående resenärer på hela tåget från Odenplan.
Enceladus skrev:Det känns som att det har varit många problem med infrastrukturen denna månad. Hur mycket påverkas resandesiffrorna av detta?
Förra året hade pendeltågen 394 000 resenärer per vardag i oktober. Med samma ökning som i september skulle siffran landa på 455 000, men det är inte troligt av flera skäl. Kan det trots allt bli rekord?
Lars_L skrev:Siffrorna för oktober visar på att ökningen för pendeltågstrafiken stannat av. Blir inte ens rekord - resultatet hamnar på 411 000, vilket är förvånande dåligt. Trenden från i september står sig - det är framförallt Ostkustbanan som inte kommit upp i samma nivåer som tidigare. Helt klart ett trendbrott.
Siffrorna blir
Ostkustbanan= 126 000
Mälarbanan:102 000
Södertäljegrenen:134 000 (inklusive Gnesta)
Nynäsbanan: 97 (inklusive Nynäsbanan)
Vad som kan noteras är att röda linjen, blåa linjen och tvärbanan samtidigt har ovanligt bra siffror - sett till hur senaste tidens siffror sett ut. Det verkar alltså inte som att resandet minskat totalt i spårtrafiken, utan snarare att man valt bort (eller att pendeln inte lockat till sig fler resenärer) - det är ju ändå en uppgång jämfört med 2018, men ökningen har stannat av, framförallt gäller det på Ostkustbanan.
Enceladus skrev:Lars_L skrev:Siffrorna för oktober visar på att ökningen för pendeltågstrafiken stannat av. Blir inte ens rekord - resultatet hamnar på 411 000, vilket är förvånande dåligt. Trenden från i september står sig - det är framförallt Ostkustbanan som inte kommit upp i samma nivåer som tidigare. Helt klart ett trendbrott.
Siffrorna blir
Ostkustbanan= 126 000
Mälarbanan:102 000
Södertäljegrenen:134 000 (inklusive Gnesta)
Nynäsbanan: 97 (inklusive Nynäsbanan)
Vad som kan noteras är att röda linjen, blåa linjen och tvärbanan samtidigt har ovanligt bra siffror - sett till hur senaste tidens siffror sett ut. Det verkar alltså inte som att resandet minskat totalt i spårtrafiken, utan snarare att man valt bort (eller att pendeln inte lockat till sig fler resenärer) - det är ju ändå en uppgång jämfört med 2018, men ökningen har stannat av, framförallt gäller det på Ostkustbanan.
Tyvärr har det varit många problem med infrastrukturen även i början av denna månad, så det är inte heller säkert att det blir rekord i november. Den här hösten har inte varit bra för järnvägen - till skillnad från våren och sommaren.
Användare som besöker denna kategori: NorraLidingöbanan och 7 gäster