Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Aktuella resandesiffror Pendeltåg?

Inläggav TKO » sön 06 okt, 2019 19:19

Utan svarttaxiresenärer ingen svartaxi...

Va? Ska jag ta personligt ansvar? Öhhhh....

/TKO

(Ska vi återgå till att diskutera pendeltågens aktuella resandesiffror eller avsluta tråden?)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inläggav Enceladus » sön 06 okt, 2019 19:52

TKO skrev:Utan svarttaxiresenärer ingen svartaxi...

Och med en attraktiv nattlig kollektivtrafik inga svarttaxiresenärer... :roll:

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Resandet med pendeltåg har ökat med 20 procent under det senaste året. Det går att utöka nattrafiken och fortfarande ha en lägre subventionsgrad än tidigare.

Då föreslår jag i stället att pengarna läggs på förbättringar dagtid.

För ordningens skulle vill jag bara inflika att jag personligen inte är emot pendeltågstrafik hela natten lång, om det går att lösa både praktiskt och ekonomiskt för Trafikförvaltningen. Men en grundförutsättning (enligt mig som förare) är att antalet ordningsvakter och biljettkontroller ökar rejält under sena kvällar och nätter.

Ökningen är tillräckligt stor för att kunna förbättra trafiken både dagtid och nattetid. :wink:
Enceladus

Inläggav Lars_L » mån 14 okt, 2019 17:33

Nu har septembersiffrorna kommit. 412 000, jämfört med 357 000 förra året. En ökning på ca 15,5 procent. Något svagare än man kanske förväntat sig. Å andra sidan var också ökningen mellan 2017 och 2018 svag i september. Den här gången blev det resanderekord på Nynäsgrenen och Mälarbanan, medan det sackar lite på Ostkustbanan. En förklaring kan nog både ligga i att det är relativt många arbetsresor där (fler har semester även i september när skolorna börjat) och att Westfield kanske har lite svårare att locka publik under sensommaren, än senare under hösten.

Så här såg det ut:
Mälarbanan 103 000
Nynäsbanan 97 000
Ostkustbanan 127 000
Södertäljegrenen 135 000

Som vanligt kan man inte slå ihop grenarna, eftersom folk har en tendens att åka på flera under samma resa. Röda linjen hade 485 000 resenärer i september, så än är det en visst avstånd dit...

Men det intressanta blir hur resandet ser ut under resten av hösten, eftersom det var då den stora och bestående ökningen ägde rum under förra året.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Enceladus » mån 14 okt, 2019 17:59

Lars_L skrev:Nu har septembersiffrorna kommit. 412 000, jämfört med 357 000 förra året. En ökning på ca 15,5 procent. Något svagare än man kanske förväntat sig. Å andra sidan var också ökningen mellan 2017 och 2018 svag i september. Den här gången blev det resanderekord på Nynäsgrenen och Mälarbanan, medan det sackar lite på Ostkustbanan. En förklaring kan nog både ligga i att det är relativt många arbetsresor där (fler har semester även i september när skolorna börjat) och att Westfield kanske har lite svårare att locka publik under sensommaren, än senare under hösten.

Så här såg det ut:
Mälarbanan 103 000
Nynäsbanan 97 000
Ostkustbanan 127 000
Södertäljegrenen 135 000

Som vanligt kan man inte slå ihop grenarna, eftersom folk har en tendens att åka på flera under samma resa. Röda linjen hade 485 000 resenärer i september, så än är det en visst avstånd dit...

Men det intressanta blir hur resandet ser ut under resten av hösten, eftersom det var då den stora och bestående ökningen ägde rum under förra året.

Dessa siffror stämmer överens med mina erfarenheter. På tågen till Bålsta är det numera risk att få ståplats även efter klockan 22. Mjölktågen till Nynäshamn har också högre beläggning än någonsin. Tidigare var det alltid gott om plats på Nynäsbanan i lågtrafik, men nu börjar det bli trängre. Södertäljelinjen har fortsatt hög beläggning.

Samtliga pendeltågsgrenar har alltså minst lika många resenärer som blå linjens grenar. Det finns inte längre någon ursäkt för att blå linjen ska ha ett bättre trafikutbud under i princip hela dygnet. Varken tunnelbanan eller pendeltågen borde dock ha kvartstrafik före klockan 23 - möjligtvis med undantag för gröna linjen så länge den har tre grenar.
Enceladus

Inläggav TKO » mån 14 okt, 2019 20:11

Enceladus skrev:---klipp---
Dessa siffror stämmer överens med mina erfarenheter. På tågen till Bålsta är det numera risk att få ståplats även efter klockan 22
---klipp---

Detta är en vanligt förekommande argumentation från signaturen "Enceladus".

Därför skulle jag vilja ha en konkretisering - vilka tåg till Bålsta har en sådan beläggning att det inte finns sittplatser för alla resenärer.
Jag kan förstå att det under högtrafik från Stockholm kan vara så - men utanför denna tidsram?

(Jag åker rätt ofta från Årstaberg till Kallhäll och jag har ALDRIG varit med om att jag inte får sittplats. Jag åker aldrig under maxtimmarna och heller aldrig sent på kvällen)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » mån 14 okt, 2019 20:43

TKO skrev:
Enceladus skrev:---klipp---
Dessa siffror stämmer överens med mina erfarenheter. På tågen till Bålsta är det numera risk att få ståplats även efter klockan 22
---klipp---

Detta är en vanligt förekommande argumentation från signaturen "Enceladus".

Därför skulle jag vilja ha en konkretisering - vilka tåg till Bålsta har en sådan beläggning att det inte finns sittplatser för alla resenärer.
Jag kan förstå att det under högtrafik från Stockholm kan vara så - men utanför denna tidsram?

(Jag åker rätt ofta från Årstaberg till Kallhäll och jag har ALDRIG varit med om att jag inte får sittplats. Jag åker aldrig under maxtimmarna och heller aldrig sent på kvällen)

På lördagar är det ganska många tåg som har stående resenärer, men jag skulle gissa att du främst åker i motrusningen. I så fall behöver du inte känna oro över att inte få sittplats.

På vardagar går det korta tåg från klockan 21. Turen klockan 21:16 från City brukar därför ha hög beläggning med många stående resenärer. Även klockan 22:16 är det risk att få ståplats i delar av tåget.
Enceladus

Inläggav TKO » mån 14 okt, 2019 20:49

Återigen - vilka tåg har för få sittplatser? Alternativt inom vilka tidsintervall förekommer detta?

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » mån 14 okt, 2019 21:00

TKO skrev:Återigen - vilka tåg har för få sittplatser? Alternativt inom vilka tidsintervall förekommer detta?

Ta tåget klockan 21:08 från Årstaberg och räkna antalet stående resenärer på hela tåget från Odenplan. Jämför sedan detta antal med antalet resenärer på linje 160 som du åkte med till Årstaberg (du åker väl från Årstaskolan?). Jag påstår att en av kvantiteterna är dubbelt så stor som den andra. Mer konkret än så kan det inte bli. Antar du utmaningen? Du får välja vilken vardag som helst...
Enceladus

Inläggav TKO » mån 14 okt, 2019 21:12

Lösningen verkar enkel - kör långa tåg!

/TKO
TKO

Inläggav Lars_L » mån 14 okt, 2019 21:22

TKO skrev:Återigen - vilka tåg har för få sittplatser? Alternativt inom vilka tidsintervall förekommer detta?

/TKO

Man får ju också skilja på när det är stående för att folk inte letar efter en ledig sittplats och då det inte finns några att leta efter.

Men på dimensionerande sträcka får man väl ca kvoten 310 (% av resandet vardagar) på Mälarbanan. Så med korta tåg blir det när resandefrekvensen är på ca 4 procent eller mer. På vardagskvällar på avgångarna mot Bålsta 21.16-21.46 bör kunna ligga på gränsen. Men trängseln (förutom vid evenemang) torde vara större på helger. Det är sällan man når över 4 procent på vardagskvällar. Däremot är folk mycket sämre på kvällar att leta sig fram till lediga sittplatser.

Mest trängsel är väl då alltså på lördagar, med avgångarna ca 15.46-17.16 från Stockholm City mot Bålsta (då är det åtminstone en bra bit över hundra stående), i riktning mot stan på helger blir sällan riktigt samma tryck, men avgångarna 11.20-12.50 från Bålsta kan nog ses som säkra kort om man gillar trängsel.

I princip kommer dock alla tåg under dagen till/från Bålsta på lördagar ligga på gränsen, om man inte väljer att åka i motsatt rusningsriktning. Vändningen - där resandefrekvensen blir högre från stan än mot, brukar ju räknas till ca kl. 13.00 på lördagar, något senare på söndagar). Även in mot stan på lördagseftermiddagar kan vara rätt fulla då många lördagsshoppar i Barkarby och jag kan av samma skäl tänka mig att det även något tidigare än 15-tiden kan vara fullt mot Barkarby av ovan angivna skäl.

På söndagar brukar sällan resandefrekvensen nå 5 procent, så där blir inte trängseln lika ansträngande. Men ett femtiotal stående på avgångarna mot Bålsta på eftermiddagarna lär knappast vara någon ovanlighet, även om jag själv mest åkt på lördagar.
Lars_L

Inläggav Hans Wibacke » mån 14 okt, 2019 22:11

TKO skrev:Lösningen verkar enkel - kör långa tåg!

/TKO

Japp. Och när det gäller tåg på Mälarbanan under vardagskvällar är din föreslagna lösning ännu enklare, eftersom det bara handlar om att senarelägga frånkopplingen.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Inläggav Enceladus » tis 15 okt, 2019 5:31

Hans Wibacke skrev:

/TKO

Japp. Och när det gäller tåg på Mälarbanan under vardagskvällar är din föreslagna lösning ännu enklare, eftersom det bara handlar om att senarelägga frånkopplingen.

Tänk om vi resonerade på samma sätt i alla trafikslag! Då skulle vi kunna ha 15-minuterstrafik med långa tåg istället för 10-minuterstrafik med korta tåg på blå linjen på helger. Tunnelbanan har dock betydligt lägre personkilometerkostnad än bussar. Korta tunneltåg är fortfarande billigare än bussar. Därför är det fullt rimligt att köra med korta tåg i tunnelbanan om turtätheten skulle bli för låg med långa tåg.

Det är ju precis så tunnelbanetrafiken planeras! Långa tåg körs inte förrän turtätheten är tillräckligt hög. Gröna och röda linjerna hade också 10-minuterstrafik med korta tåg innan resandet motiverade 10-minuterstrafik med långa tåg. Resultatet ser vi i SL:s kundundersökningar. Mest nöjda med turtätheten är resenärerna i tunnelbanan. Minst nödja är resenärerna på pendeltågen.

Korta pendeltåg är också billigare än bussar. Linje 474 har 10-minuterstrafik till klockan halv 23 på vardagar och linje 807 har 10-minuterstrafik ända till midnatt. Det är inte alls orimligt att ha samma utbud i pendeltågstrafiken om resandet motiverar det med korta tåg. Så fungerar pendeltågstrafiken i Köpenhamn och flera andra städer.

Sedan är det intressant att just signaturen "TKO" envisas med långa tåg när linje 160 har hög turtäthet med korta vagnar. Finns det någon annan busslinje som har högre turtäthet än 10-minuterstrafik på helger och inte trafikeras med idel ledbussar? Linje 160 är ju i princip unik! Men det privilegiet är tydligen exklusivt för linje 160. Andra busslinjer får dock nöja sig med lägre turtäthet för att förbättra trafikekonomin.

När det gäller Mälarbanan är det inte ens säkert att långa tåg skulle vara billigare än fler korta tåg! Långa tåg på Mälarbanan innebär ju att långa tåg måste köras i onödan på Nynäsbanan. Detta gäller emellertid främst på helger. På vardagar skulle det antagligen vara mer effektivt att senarelägga frånkopplingen - om vi helt bortser från attraktiviteten med en hög turtäthet.
Enceladus

Inläggav Lars_L » tis 15 okt, 2019 7:26

Enceladus skrev:
Hans Wibacke skrev:

/TKO

Tänk om vi resonerade på samma sätt i alla trafikslag! Då skulle vi kunna ha 15-minuterstrafik med långa tåg istället för 10-minuterstrafik med korta tåg på blå linjen på helger. Tunnelbanan har dock betydligt lägre personkilometerkostnad än bussar. Korta tunneltåg är fortfarande billigare än bussar. Därför är det fullt rimligt att köra med korta tåg i tunnelbanan om turtätheten skulle bli för låg med långa tåg.

Det är ju precis så tunnelbanetrafiken planeras! Långa tåg körs inte förrän turtätheten är tillräckligt hög. Gröna och röda linjerna hade också 10-minuterstrafik med korta tåg innan resandet motiverade 10-minuterstrafik med långa tåg. Resultatet ser vi i SL:s kundundersökningar. Mest nöjda med turtätheten är resenärerna i tunnelbanan. Minst nödja är resenärerna på pendeltågen.

/—-/

När det gäller Mälarbanan är det inte ens säkert att långa tåg skulle vara billigare än fler korta tåg! Långa tåg på Mälarbanan innebär ju att långa tåg måste köras i onödan på Nynäsbanan. Detta gäller emellertid främst på helger. På vardagar skulle det antagligen vara mer effektivt att senarelägga frånkopplingen - om vi helt bortser från attraktiviteten med en hög turtäthet.

På tunnelbanan har man väl snarast bestämt 10-minuterstrafik som grund och anpassar vagnlängd efter det. För några år sedan förlängde man ju tiominuterstrafiken för att kunna köra med korta tåg på helgkvällar, men slutade med det senare -så helt stämmer inte din teori.

I T20 bör 28xx tågen köras av samma fordonsomlopp så då kan man se till att ha till- och frånkoppling vid Västerhaninge (och frånkoppling vid Bålsta) som jag tidigare redogjort för.

Dock blir det ju inte sittplats på tågen till Bålsta ens med tiominuterstrafik. När nu fyrspåret förlängts till Spånga går det dock att ha förbigång, det gör att det fungerar med tjugominuterstrafik till Bålsta. I sådana fall kommer sittplatserna att räcka till. Detta bör inte behöva kosta ngt extra fordon (om än lite fler vagnkilometer) och innebär därtill mindre tryck på Kungsängens vändspår.
Lars_L

Inläggav Enceladus » tis 15 okt, 2019 7:56

Lars_L skrev:På tunnelbanan har man väl snarast bestämt 10-minuterstrafik som grund och anpassar vagnlängd efter det. För några år sedan förlängde man ju tiominuterstrafiken för att kunna köra med korta tåg på helgkvällar, men slutade med det senare -så helt stämmer inte din teori.

Om jag kommer ihåg rätt så övergick 10-minuterstrafiken på den tiden direkt till 30-minuterstrafik. Då blev det väldigt trångt.

Lars_L skrev:I T20 bör 28xx tågen köras av samma fordonsomlopp så då kan man se till att ha till- och frånkoppling vid Västerhaninge (och frånkoppling vid Bålsta) som jag tidigare redogjort för.

Visst, men det förslaget får väl betraktas som en nödlösning. Extratåg till Kallhäll kräver färre vagnar men ger större nytta - givet att 15-minuterstrafiken behålls.

Lars_L skrev:Dock blir det ju inte sittplats på tågen till Bålsta ens med tiominuterstrafik. När nu fyrspåret förlängts till Spånga går det dock att ha förbigång, det gör att det fungerar med tjugominuterstrafik till Bålsta. I sådana fall kommer sittplatserna att räcka till. Detta bör inte behöva kosta ngt extra fordon (om än lite fler vagnkilometer) och innebär därtill mindre tryck på Kungsängens vändspår.

Acceptansen för trängsel ökar dock med 10-minuterstrafik. Sedan kan trängsel under en viss tid kompenseras med bättre trafik under en annan tid. Exempelvis kan 10-minuterstrafiken fortsätta ända till klockan 23, vilket signaturen "bda157" faktiskt föreslog i just denna tråd! På samma sätt innebar tunnelbanans 15-minuterstrafik på helgnätter att 30-minuterstrafiken började senare.
Enceladus

Inläggav kildor » tis 15 okt, 2019 18:22

Enceladus skrev:Ta tåget klockan 21:08 från Årstaberg och räkna antalet stående resenärer på hela tåget från Odenplan.

Räkna samtidigt antalet lediga sittplatser. Jag skulle gissa att det blir ungefär lika många.
Användarvisningsbild
kildor

Inläggav Enceladus » ons 30 okt, 2019 10:39

Det känns som att det har varit många problem med infrastrukturen denna månad. Hur mycket påverkas resandesiffrorna av detta?

Förra året hade pendeltågen 394 000 resenärer per vardag i oktober. Med samma ökning som i september skulle siffran landa på 455 000, men det är inte troligt av flera skäl. Kan det trots allt bli rekord?
Enceladus

Inläggav Lars_L » ons 30 okt, 2019 17:02

Enceladus skrev:Det känns som att det har varit många problem med infrastrukturen denna månad. Hur mycket påverkas resandesiffrorna av detta?

Förra året hade pendeltågen 394 000 resenärer per vardag i oktober. Med samma ökning som i september skulle siffran landa på 455 000, men det är inte troligt av flera skäl. Kan det trots allt bli rekord?

Har nog snarare varit ganska normalt för hösten. Men ökningstakten hade redan accelererat för oktober förra året. Rekord lär det väl bli men bör väl snarare då hamna på omkring 430 000, eller några tusen över det. Nu ökade ju Mälar-och Nynäsbanan kraftigt i september. Får Ostkustbanan mer normala siffror bör det väl inte vara omöjligt att nå de talen.

Det brukar ta några veckor innan TF räknat klart, så vi får väl vänta och se.
Lars_L

Inläggav Lars_L » tor 14 nov, 2019 21:41

Siffrorna för oktober visar på att ökningen för pendeltågstrafiken stannat av. Blir inte ens rekord - resultatet hamnar på 411 000, vilket är förvånande dåligt. Trenden från i september står sig - det är framförallt Ostkustbanan som inte kommit upp i samma nivåer som tidigare. Helt klart ett trendbrott.
Siffrorna blir
Ostkustbanan= 126 000
Mälarbanan:102 000
Södertäljegrenen:134 000 (inklusive Gnesta)
Nynäsbanan: 97 (inklusive Nynäsbanan)

Vad som kan noteras är att röda linjen, blåa linjen och tvärbanan samtidigt har ovanligt bra siffror - sett till hur senaste tidens siffror sett ut. Det verkar alltså inte som att resandet minskat totalt i spårtrafiken, utan snarare att man valt bort (eller att pendeln inte lockat till sig fler resenärer) - det är ju ändå en uppgång jämfört med 2018, men ökningen har stannat av, framförallt gäller det på Ostkustbanan.
Lars_L

Inläggav Enceladus » tor 14 nov, 2019 22:10

Lars_L skrev:Siffrorna för oktober visar på att ökningen för pendeltågstrafiken stannat av. Blir inte ens rekord - resultatet hamnar på 411 000, vilket är förvånande dåligt. Trenden från i september står sig - det är framförallt Ostkustbanan som inte kommit upp i samma nivåer som tidigare. Helt klart ett trendbrott.
Siffrorna blir
Ostkustbanan= 126 000

Vad som kan noteras är att röda linjen, blåa linjen och tvärbanan samtidigt har ovanligt bra siffror - sett till hur senaste tidens siffror sett ut. Det verkar alltså inte som att resandet minskat totalt i spårtrafiken, utan snarare att man valt bort (eller att pendeln inte lockat till sig fler resenärer) - det är ju ändå en uppgång jämfört med 2018, men ökningen har stannat av, framförallt gäller det på Ostkustbanan.

Tyvärr har det varit många problem med infrastrukturen även i början av denna månad, så det är inte heller säkert att det blir rekord i november. Den här hösten har inte varit bra för järnvägen - till skillnad från våren och sommaren.
Enceladus

Inläggav Lars_L » tor 14 nov, 2019 22:22

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:Siffrorna för oktober visar på att ökningen för pendeltågstrafiken stannat av. Blir inte ens rekord - resultatet hamnar på 411 000, vilket är förvånande dåligt. Trenden från i september står sig - det är framförallt Ostkustbanan som inte kommit upp i samma nivåer som tidigare. Helt klart ett trendbrott.
Siffrorna blir
Ostkustbanan= 126 000

Tyvärr har det varit många problem med infrastrukturen även i början av denna månad, så det är inte heller säkert att det blir rekord i november. Den här hösten har inte varit bra för järnvägen - till skillnad från våren och sommaren.

Nej visst. Men det har inte varit sämre än förra hösten (i alla fall inte om man ser på det statistiskt). Det är ju alltid vid temperaturväxlingar som det brukar bli problem med signalsystem och annat. Men det är väl så också att särskilt Ostkustbanan med de många resorna till/från Solna naturligtvis påverkas mest av störningar, eftersom det finns alternativ till pendeln.

Men även Mälarbanan borde ju påverkas mer av störningar i sådana fall, då ju både Spånga och Barkarby har närhet till tunnelbana som alternativ. Möjligen då om det kan förklaras med att det varit mer störningar på Ostkustbanan än Mälarbanan.Så det verkar vara något annat som spökar också. Men det kan ju vara allt från räknefel i statistiken, till att en del upptäckt att det kanske är smidigare att åka en annan resväg än pendeln till Solna.
Lars_L

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik