Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:Tack för svaren!
Men är inte en annan lösning att plocka bort signalerna och köra 'på sikt'?
/TKO
TKO skrev:Tack för svaren!
Men är inte en annan lösning att plocka bort signalerna och köra 'på sikt'?
/TKO
Per Lind skrev:Pratas det inte om två skilda ting här?
"På sikt" betyder väl inte helt utan signaler?
Föraren ansvarar själv för att denne stannar vid rött - inte automatisk inbromsning.
-Per
daniel_s skrev:Per Lind skrev:Pratas det inte om två skilda ting här?
"På sikt" betyder väl inte helt utan signaler?
Föraren ansvarar själv för att denne stannar vid rött - inte automatisk inbromsning.
-Per
Nej det är precis det som ”på sikt” INTE betyder. Detta blandas ofta ihop.
Det du talar om är ”körning enligt optiska signaler”.
Körning ”på sikt” är körning helt utan optiska signaler (eller när dessa inte fungerar, t ex när man fått tillstånd att passera en signal i ”stopp” kör man som regel också ”på sikt”).
(Det finns ofta också ett driftläge i tekniska tågskyddssystem som heter ”on sight” eller liknande, vilket kan ha lite olika översättningar och betydelser.)
Vanliga (kollektiv)trafiksignaler på en spårväg ändrar inte på om man kör ”på sikt” eller inte; vid korsningen med Södertäljevägen är det så att en spårvagn som kommer från Årstadal kör ”på sikt” i en trafiksignalreglerad korsning vilket betyder att det är trafiksignalerna som reglerar korsningen med vägtrafiken medan spårvagnsföraren själv får hålla reda på att hen inte kör in i en annan spårvagn.
TKO skrev:Jag är säker på att spårvägens signaler vid Södertäljevägen visade "blinkande streck", jag är rätt säker på att det även var "gul blink" för biltrafiken. Detta skulle i så fall ha inneburit att spårvagnsföraren även var tvungen att ha koll på vägtrafiken - även om den enligt regelverket skall väja. Det är möjligt att det inte kallas att köra "på sikt" gentemot vägtrafiken - men i praktiken är det väl det man gör?
funderar
Thomas K Ohlsson
TKO skrev:Tack för utförlig info.
Tvärbanan kör för närvarande med som max 10 tåg per riktning och timme - ja det har faktiskt blivit så tät trafik mellan kl 8 och 9.
För bägge riktningarna blir det i genomsnitt 3 minuter mellan varje tågpassage - då borde det väl funka med "direktprio", alltså precis som en plankorsning på järnväg? När tåget kommer får bilarna snällt vänta!
Och Södertäljevägen skall ju ändå förvandlas från en stadsmotorväg till en vacker esplanad så då ska det väl ändå inte vara så mycket biltrafik?
funderar
Thomas K Ohlsson
Roy M skrev:TKO skrev:Tack för utförlig info.
Tvärbanan kör för närvarande med som max 10 tåg per riktning och timme - ja det har faktiskt blivit så tät trafik mellan kl 8 och 9.
För bägge riktningarna blir det i genomsnitt 3 minuter mellan varje tågpassage - då borde det väl funka med "direktprio", alltså precis som en plankorsning på järnväg? När tåget kommer får bilarna snällt vänta!
Och Södertäljevägen skall ju ändå förvandlas från en stadsmotorväg till en vacker esplanad så då ska det väl ändå inte vara så mycket biltrafik?
funderar
Thomas K Ohlsson
Men det är ju redan precis så som du önskar! Både när man kör från Liljeholmen och från Årstadal så slår signalerna om såpass tidigt att man inte behöver stanna. Söderut visserligen när man kommit ganska nära, men norrut i väldigt god tid. Så den prion fungerar till skillnad från den (icke-)prio som finns på 7:an. Enda gångerna det krånglar är om man ligger väldigt tätt efter en annan spårvagn och den har hunnit slå om, då kan man vänta tills tidens slut om inte TLC manuellt lägger ny prio.
TKO skrev:Då har jag förmodligen haft otur för jag tycker att spårvagnen från Årstadal ofta får vänta en stund på grönt vid Södertäljevägen. Men det är väl så att det är dom gångerna jag minns - inte när det flutit på bra! Jag får väl börja föra statistik!
daniel_s skrev:Det är teoretiskt möjligt att ”hålla kvar” prioriteringen när en mötande vagn finns i närheten men i praktiken gör det i de flesta fall mer skada än nytta. Jag håller med Roy M om att det funkar rätt bra som det är nu.
daniel_s skrev:TKO skrev:Då har jag förmodligen haft otur för jag tycker att spårvagnen från Årstadal ofta får vänta en stund på grönt vid Södertäljevägen. Men det är väl så att det är dom gångerna jag minns - inte när det flutit på bra! Jag får väl börja föra statistik!
Det går att ta ut loggdata i systemet och se exakt hur ofta det inträffar.
Det som händer dessa gånger är att när vagnen från Årstadal passerar igångsättningspunkten för signalprioriteringen så har bakänden på vagnen från Liljeholmen precis passerat korsningen så att den gått till kör för den korsande trafiken (som mest bestå av cyklar) och då är det stopp några sekunder extra. Det hör till saken att den sneda vinkeln gör korsningen ganska ”lång” så vägtrafiken behöver längre utrymningstid än i en rätvinklig korsning.
Det är teoretiskt möjligt att ”hålla kvar” prioriteringen när en mötande vagn finns i närheten men i praktiken gör det i de flesta fall mer skada än nytta. Jag håller med Roy M om att det funkar rätt bra som det är nu.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster