Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav Harald » tor 27 jun, 2019 14:51

TKO skrev:Om vi tittar på ett cykellopp så har även cyklisterna i damklassen cyklar med triangelram...
Medan postiljoner oavsett kön har cyklar med öppen ram.

Aha, det är därför det är farttävling på cykelbanorna. Man kanske skulle byta symbol till en postcykel.
Harald
 
Inlägg: 8029
Blev medlem: sön 24 nov, 2002 11:04
Ort: Majorna

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav LÅ1 » sön 30 jun, 2019 21:52

Det finns fler felskyltningar när det gäller cykeltrafik, eller snarare utebliven skyltning. De flesta av Stockholms stads cykelbanor byggs för att vara enkelriktade. Åtminstone i innerstaden. Men ytterst få skyltas med enkelriktningsskylt. Är det cykelfält så säger det väl sig självt, vi har högertrafik i Stockholm, likt övriga Sverige. Men är det cykelbana, skilt från körbanorna för motorfordon, så är ju dessa per definition dubbelriktade om de inte är skyltade som enkelritade.

Och det förekommer att kombinerade gång- och cykelbanor skyltas inkonsekvent. Från ena hållet säger skylten att det är gemensamt utrymme, medan det från andra hållet skyltas som om de finns en vit linje som skiljer gångbana från cykelbana. Ibland finns linjen, ibland inte. Och ibland kan man ana att det har funnits en.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13383
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav LÅ1 » lör 17 aug, 2019 12:12

Här är ett blogginlägg om skyltning med undantag. "Även Trafikverket gör som Stockholms Stad - och skyltar förbud med undtantag".

En fråga: Visst är det väl så att vissa trafikskyltar inte gäller spårvagnstrafik, även om text med undantag för spårvagn saknas? Om så vad gäller för C1, alltså "enkelriktningsskylten"?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13383
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav X12 » lör 17 aug, 2019 12:53

LÅ1 skrev:En fråga: Visst är det väl så att vissa trafikskyltar inte gäller spårvagnstrafik, även om text med undantag för spårvagn saknas? Om så vad gäller för C1, alltså "enkelriktningsskylten"?

Så vitt jag vet är grundregeln att inga vägmärken gäller för spårvagn. Undantagen är skyltar som anger väjningsplikt, stopplikt eller hastighetsgräns, och det är tillåtet att skylta undantag för spårvagnar vid dessa skyltar.

Vägmärken har ju oftast en betydelse som anger hur fordon ska bete sig, men spårvagnar är inget fordon enligt Trafikförordningen. De tre skyltar som även omfattar spårvagnar (väjning, stopp och hastighet) finns istället omnämnda i "Förordning om säkerhet vid tunnelbana och spårväg".
X12
 
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 28 okt, 2014 18:22
Ort: Norrköping

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav kildor » lör 24 aug, 2019 13:43

Hur funkar det med parkering på tidigare enkelriktade gator som skyltats om med vägmärke C3 (förbud mot motorfordonstrafik) i syfte att tillåta dubbelriktad cykeltrafik? I Stockholm där gatorna fortfarande är "enkelriktade" (med undantag för cykel) känns det tydligt att man får parkera på vänster sida. Men hur fungerar det i andra städer? Parkering på vänster sida är ju bara tillåtet på höger sida i färdriktningen. Min minnesbild av hur det var i Stockholm innan den senaste omskyltningen var att man parkerade på båda sidor av vägen trots avsaknad av skylten för enkelriktad trafik. Var det verkligen tillåtet?
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5159
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav daniel_s » lör 24 aug, 2019 19:30

kildor skrev:Min minnesbild av hur det var i Stockholm innan den senaste omskyltningen var att man parkerade på båda sidor av vägen trots avsaknad av skylten för enkelriktad trafik. Var det verkligen tillåtet?


Ja, för sedan väldigt många år är alla parkeringsplatser i Stockholms innerstad skyltade med vägmärken, och vägmärke gäller före regel, så om det sitter vägmärken som anger att parkering är tillåten på vänster sida av gatan (vilket det alltid gör i de fall som var aktuella här) så får man parkera där.

Sedan är det ju givetvis ett riskabelt arrangemang att tillåta motriktad cykling på en sådan gata, alldeles oavsett hur det skyltas, bl a eftersom den som med en vänsterstyrd bil svänger ut från en parkeringsplats på vänster sida av gatan har rätt svårt att upptäcka en cyklande som kommer från fel håll. Det kan även vara rätt trångt att mötas på sådana gator. Men nu styrs ju inte den här cykelgrejen i Stockholm av några som helst förnuftiga överväganden, utan det handlar bara om en policy, som till varje pris ska gå före allt annat. Och då får det väl kosta ett eller annat liv i värsta fall!
daniel_s
 
Inlägg: 12279
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav BSB101 » sön 25 aug, 2019 12:23

Policyn att tillåta fordon med förbränningsmotorer puttra omkring tillåts att kosta många liv per år utan några högljudda protester.

En stor fördel för den utsvängande ouppmärksamma bilisten är att cyklisten kommer komma framifrån och inte bakifrån.
BSB101
 
Inlägg: 2318
Blev medlem: tis 17 aug, 2010 6:43
Ort: Sollentuna

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav kildor » sön 25 aug, 2019 22:02

daniel_s skrev:Ja, för sedan väldigt många år är alla parkeringsplatser i Stockholms innerstad skyltade med vägmärken, och vägmärke gäller före regel, så om det sitter vägmärken som anger att parkering är tillåten på vänster sida av gatan (vilket det alltid gör i de fall som var aktuella här) så får man parkera där.

Tack! Lite otydligt är det när det finns två undantag från regeln om att parkering endast är tillåten på höger sida (järnväg- eller spårvägsspår på höger sida, eller enkelriktad väg) och vägmärke inte anges som ett av undantagen. Men jag har hittat det nu i vägmärkesförordningen.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5159
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm


Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav Verspieder » tor 20 feb, 2020 20:26

Stockholm Direkt skrev:Det kan bli att staden går tillbaka på nytt till att skylta med "motortrafik förbjuden".
– Vi ska diskutera det men det rimliga är kanske att gå tillbaka till den skyltningen. Problemet med den är att bilisterna inte förstår trafikreglerna. De skapar större problem än vad Transportstyrelsen pratar om, säger han.


Jag förstår fortfarande inte varför just Stockholms bilister inte förstår skylten "motortrafik förbjuden", medan den fungerar i hela övriga Sverige.

En äldre artikel som berättar om just denna svårighet... i just Stockholm.
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... t6wmlwH9w/
Verspieder
 
Inlägg: 2618
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav kildor » tor 20 feb, 2020 21:51

Och jag förstår fortfarande inte varför man i Sverige inte får skylta på samma tydliga sätt som i många andra länder.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5159
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav LÅ1 » tor 20 feb, 2020 22:44

Verspieder skrev:
Stockholm Direkt skrev:Det kan bli att staden går tillbaka på nytt till att skylta med "motortrafik förbjuden".
– Vi ska diskutera det men det rimliga är kanske att gå tillbaka till den skyltningen. Problemet med den är att bilisterna inte förstår trafikreglerna. De skapar större problem än vad Transportstyrelsen pratar om, säger han.


Jag förstår fortfarande inte varför just Stockholms bilister inte förstår skylten "motortrafik förbjuden", medan den fungerar i hela övriga Sverige.

En äldre artikel som berättar om just denna svårighet... i just Stockholm.
https://www.stockholmdirekt.se/nyheter/ ... t6wmlwH9w/

Eller också vill man inte förstå. Ungefär som cyklister inte förstår, eller inte vill förstå, betydelsen av märket C2 Förbud mot trafik med fordon.
Bild
Och det verkar som de som planerar skyltning vid omledning av trafik inte gör det heller. Just nu finns det en orange skylt som hänvisar cykeltrafik mot Kattarinavägen att köra Peter Myndes backe ner från Götgatan till Ryssgården. Men man låter skylten som förbjuder fordonstrafik sitta kvar. Den borde förstås ersättas med skylten som förbjuder motortrafik!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13383
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav Verspieder » fre 21 feb, 2020 10:50

kildor skrev:Och jag förstår fortfarande inte varför man i Sverige inte får skylta på samma tydliga sätt som i många andra länder.


Varför är skylten "motortrafik förbjuden" tillräckligt tydlig i övriga Sverige, men inte i Stockholm?
Verspieder
 
Inlägg: 2618
Blev medlem: mån 17 nov, 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav kildor » fre 21 feb, 2020 13:07

Verspieder skrev:
kildor skrev:Och jag förstår fortfarande inte varför man i Sverige inte får skylta på samma tydliga sätt som i många andra länder.


Varför är skylten "motortrafik förbjuden" tillräckligt tydlig i övriga Sverige, men inte i Stockholm?

Det menar jag att den inte är. "Förbud mot motorfordon" är inte samma sak som "Förbjuden infart, gäller ej cykel". Det senare är mycket tydligare vad det handlar om.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5159
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav Odd » fre 21 feb, 2020 19:20

Motortrafik förbjuden gäller i praktiken endast om samtliga infarter till det avsedda området är försedda med märket, i andra fall så betyder det i praktiken endast förbud mot infart men ett fordon som redan är inne kan utan restriktion i samtliga riktningar.
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd
 
Inlägg: 4604
Blev medlem: ons 11 sep, 2002 22:03

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav daniel_s » fre 21 feb, 2020 23:40

Jag tycker att ni ska börja med att läsa vad vägmärkena verkligen heter. 2007:90 heter vägmärkesförordningen.
daniel_s
 
Inlägg: 12279
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav kildor » lör 22 feb, 2020 8:46

Odd skrev:Motortrafik förbjuden gäller i praktiken endast om samtliga infarter till det avsedda området är försedda med märket, i andra fall så betyder det i praktiken endast förbud mot infart men ett fordon som redan är inne kan utan restriktion i samtliga riktningar.

Jo, och det är ju bland annat därför som respekten för förbudet blir så dålig. Skylten förbjuden infart sätts upp när det skulle vara direkt olämpligt eller farligt att köra in (t.ex. vid enkelriktad trafik), och har därför ett mycket bättre signalvärde. Bättre då att använda den skylten, med tilläggstavla gäller ej cykel, om det är just detta som avses. Och det gör man som sagt i flera andra europeiska länder.
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5159
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav daniel_s » lör 22 feb, 2020 9:30

kildor skrev:
Odd skrev:Motortrafik förbjuden gäller i praktiken endast om samtliga infarter till det avsedda området är försedda med märket, i andra fall så betyder det i praktiken endast förbud mot infart men ett fordon som redan är inne kan utan restriktion i samtliga riktningar.

Jo, och det är ju bland annat därför som respekten för förbudet blir så dålig. Skylten förbjuden infart sätts upp när det skulle vara direkt olämpligt eller farligt att köra in (t.ex. vid enkelriktad trafik), och har därför ett mycket bättre signalvärde. Bättre då att använda den skylten, med tilläggstavla gäller ej cykel, om det är just detta som avses. Och det gör man som sagt i flera andra europeiska länder.


Problemet är ju just att det är direkt olämpligt och farligt att ha cyklar som kör åt fel håll på en enkelriktad gata. Den trafik som kör åt ”rätt” håll är t ex inte ålagd att hålla så långt till höger att en mötande får plats.

Om det ska få förekomma cyklar i motsatt riktning så kan gatan helt enkelt inte vara enkelriktad.
daniel_s
 
Inlägg: 12279
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav kildor » lör 22 feb, 2020 11:48

daniel_s skrev:Problemet är ju just att det är direkt olämpligt och farligt att ha cyklar som kör åt fel håll på en enkelriktad gata. Den trafik som kör åt ”rätt” håll är t ex inte ålagd att hålla så långt till höger att en mötande får plats.

Det är ju inte speciellt smart att hålla till vänster på en gata med mötande trafik :D

Visst, nuvarande regler föreskriver att man ska hålla till vänster om man ska svänga vänster från en enkelriktad gata. Men det får man väl ändra på, helt enkelt! Alternativt ändra skyltningen med pilskyltar där gatan börjar till något annat. Men i slutet på gatan är det oavsett lösning tydligast med skylt C1 (förbjuden infart) + gäller ej cykel, istället för skylt C3 (motortrafik förbjuden).
Användarvisningsbild
kildor
 
Inlägg: 5159
Blev medlem: tis 12 aug, 2003 15:59
Ort: Stockholm

Re: Otillåten skyltning ska hjälpa cyklister

Inläggav Hans Wibacke » lör 22 feb, 2020 15:58

Så här ser det ut i Åbo.
forbjuden-korriktning-i-abo-1.jpg
Enkelriktat för bilar, men inte för cyklar. Skyltning i Åbo.
forbjuden-korriktning-i-abo-1.jpg (78.17 KiB) Visad 333 gånger

forbjuden-korriktning-i-abo-2.jpg
Enkelriktat för bilar, men inte för cyklar. Skyltning i Åbo.
forbjuden-korriktning-i-abo-2.jpg (135.77 KiB) Visad 333 gånger

Personligen tycker jag att den skyltning som tillämpats i Stockholm är bra, men att det som cyklist känns lite riskabelt om kantparkering är tillåten (på "fel" sida).
Användarvisningsbild
Hans Wibacke
 
Inlägg: 576
Blev medlem: lör 22 aug, 2009 18:04
Ort: Stockholm + Åbo

FöregåendeNästa

Återgå till Ordet är fritt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster