Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Christian Spår skrev:Som kommun, vad har man för intresse att låginkomsttagare flyttar in? Är det inte stor risk att de kostar mer i kommunal service än de bidrar i skatt på sina låga inkomster?
Enceladus skrev:Det finns ingen markbrist i Stockholm. Kowloon har drygt 2 miljoner invånare på en yta som är mindre än hälften så stor som Bogesundslandet. Problemet är att kommunerna saknar incitament att bygga bostäder för låginkomsttagare. Staten behöver belöna de kommuner som tar ansvar och straffa de som inte gör det. Annars måste vi acceptera att exploateringen sker på längre avstånd där det finns kommuner som tar ansvar.
I dagsläget är väl Kungsholmenbanan överspelad, men hade nog kunnat ge plats för ytterligare 1 miljon invånare. Det bor redan runt 1 miljon invånare längs pendeltågsnätet och den hade ju fördubblat kapaciteten. Ekerö har stor potential, men jag tror inte att viljan finns där. Bromma flygplats har begränsad potential, men det kan vara det bästa vi har. Stockholms kommun har i alla fall råd att dra dit tunnelbanan.
Vi hade kunnat göra som Köpenhamn och bygga en pendeltågsring längsmed Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn, men politiken var inte mogen för detta. Det är fortfarande tunnelbana som gäller.
TKO skrev:
Ja dwt kinesiska sättet att bygga ett samhälle är ju ett föredömme!
Det blir mer och mer tydligt vilken människosyn som präglar signaturen 'Enceladus' tänkande...
utbrister en förskräckt
Thomas K Ohlsson
Enceladus skrev:Christian Spår skrev:Som kommun, vad har man för intresse att låginkomsttagare flyttar in? Är det inte stor risk att de kostar mer i kommunal service än de bidrar i skatt på sina låga inkomster?
Till exempel en fungerande kollektivtrafik. Det är ju inte cheferna i Danderyd som kör bussarna. London har stora problem med att de som får staden att gå runt bor miltals från arbetsplatsen och de östra delarna av Stockholm är inte långt därifrån.
Lennart Petersen skrev:TKO skrev:
Ja dwt kinesiska sättet att bygga ett samhälle är ju ett föredömme!
Det blir mer och mer tydligt vilken människosyn som präglar signaturen 'Enceladus' tänkande...
utbrister en förskräckt
Thomas K Ohlsson
Och jag har sett hur Kowlon ser ut så jag får nog tacka nej på förhand till sådant boende.
Enceladus skrev:Vi måste lyfta blicken mot de som inte har privilegiet att välja.
Enceladus skrev:Det finns ingen markbrist i Stockholm. Kowloon har drygt 2 miljoner invånare på en yta som är mindre än hälften så stor som Bogesundslandet. Problemet är att kommunerna saknar incitament att bygga bostäder för låginkomsttagare. Staten behöver belöna de kommuner som tar ansvar och straffa de som inte gör det. Annars måste vi acceptera att exploateringen sker på längre avstånd där det finns kommuner som tar ansvar.
I dagsläget är väl Kungsholmenbanan överspelad, men hade nog kunnat ge plats för ytterligare 1 miljon invånare. Det bor redan runt 1 miljon invånare längs pendeltågsnätet och den hade ju fördubblat kapaciteten. Ekerö har stor potential, men jag tror inte att viljan finns där. Bromma flygplats har begränsad potential, men det kan vara det bästa vi har. Stockholms kommun har i alla fall råd att dra dit tunnelbanan.
Vi hade kunnat göra som Köpenhamn och bygga en pendeltågsring längsmed Förbifart Stockholm och Tvärförbindelse Södertörn, men politiken var inte mogen för detta. Det är fortfarande tunnelbana som gäller.
Enceladus skrev:Lennart Petersen skrev:TKO skrev:
Ja dwt kinesiska sättet att bygga ett samhälle är ju ett föredömme!
Det blir mer och mer tydligt vilken människosyn som präglar signaturen 'Enceladus' tänkande...
utbrister en förskräckt
Thomas K Ohlsson
Och jag har sett hur Kowlon ser ut så jag får nog tacka nej på förhand till sådant boende.
Hundratusentals människor som letar efter bostad i Stockholmsområdet skulle däremot tacka ja. Vi måste lyfta blicken mot de som inte har privilegiet att välja. Sedan finns det säkert gott om människor som gillar hur Kowloon ser ut. Miljön kräver också tätt bebyggda städer där bilen inte är ett naturligt inslag i stadsbilden. Vi behöver stadsdelar som inte är gjorda för bilen. Ja, ungefär som Stockholms innerstad!
Enceladus skrev:[
Hundratusentals människor som letar efter bostad i Stockholmsområdet skulle däremot tacka ja. Vi måste lyfta blicken mot de som inte har privilegiet att välja. Sedan finns det säkert gott om människor som gillar hur Kowloon ser ut. Miljön kräver också tätt bebyggda städer där bilen inte är ett naturligt inslag i stadsbilden. Vi behöver stadsdelar som inte är gjorda för bilen. Ja, ungefär som Stockholms innerstad!
Verspieder skrev:Ett intressant experiment vore att leka med tanken att man bara fick arbeta i den kommun man bor i. Dock kan vi vara snälla och slå ihop Solna-Sundbyberg, Danderyd-Täby och Lidingö-Stockholm i försöket. Undrar då hur bussar skulle köras och trappuppgångar städas i dessa nämnda områden?
haba skrev:Verspieder skrev:Ett intressant experiment vore att leka med tanken att man bara fick arbeta i den kommun man bor i. Dock kan vi vara snälla och slå ihop Solna-Sundbyberg, Danderyd-Täby och Lidingö-Stockholm i försöket. Undrar då hur bussar skulle köras och trappuppgångar städas i dessa nämnda områden?
Eller så beskattar man 50/50 (eller andra andelar) i arbetskommunen och i bokommunen.
MEN
Det enda vettiga vore om hela regionen skulle ha en skattesats och alla betalade till en gemensam skattekista varifrån medlen sedan fördelades. De kommungränser som vi har idag är så 19- om inte 18-hudratalet.
Harald.
Martin Kolk skrev:Stockholms län kommer förr eller senare att ha ytterligare 1 miljon invånare (sannolikt förr). Att hårdare exploatera innerstaden och närförorter verkar svårt, eftersom Stockholms politker och byråkrater har svårt att vänja sig med tät bebyggelse....
Odd skrev:[
Det finns precis lika stor chans att ökningen planar ut när man inte längre förtätar eller bygger nytt och det verkar nästan finnas mer som talar för den utvecklingen just nu. Flyttlassen kan utan förvarning visa sig börja gå åt andra hållet, där vi helt plötsligt ser en nettoutflyttning i stället för en nettoinflyttning. Om det har med ekonomiska, sociala, bostadspolitiska eller demografiska anledningar att göra, eller en kombination därutav, är så oerhört svårt att veta så det är nästan omöjligt.
Jag hoppas att proppen går ur och vi vaknar upp och inser att alla små slumrande byar är potentiellt livliga samhällen med goda förbindelser och bra samhällsservice i framtiden, och att flyttlassen åker dit.
Odd skrev:Problemet med sådana generaliseringar och antaganden är att det bygger på att ökningstakten är någorlunda linjär. Är det något vi vet om historia så är det att det sällan är så. Därför går det inte att med trovärdighet anta att det kommer att bli just så.
2006 28 159
2007 31 412
2008 31 747
2009 37 919
2010 35 161
2011 37 130
2012 35 533
2013 36 036
2014 35 002
2015 33 395
2016 37 621
2017 39 083
2018 35 981
Odd skrev:Det finns precis lika stor chans att ökningen planar ut när man inte längre förtätar eller bygger nytt och det verkar nästan finnas mer som talar för den utvecklingen just nu. Flyttlassen kan utan förvarning visa sig börja gå åt andra hållet, där vi helt plötsligt ser en nettoutflyttning i stället för en nettoinflyttning. Om det har med ekonomiska, sociala, bostadspolitiska eller demografiska anledningar att göra, eller en kombination därutav, är så oerhört svårt att veta så det är nästan omöjligt.
Odd skrev:Jag hoppas att proppen går ur och vi vaknar upp och inser att alla små slumrande byar är potentiellt livliga samhällen med goda förbindelser och bra samhällsservice i framtiden, och att flyttlassen åker dit.
Enceladus skrev:...
RUFS 2010 antog att folkökningen helt plötsligt skulle halveras. Antagandet motiverades inte, men antagligen handlade det om att slippa göra nödvändiga investeringar. Tunnelbanan ansågs ju vara färdigbyggd på den tiden. Naturligtvis infriades inte det omotiverade antagandet:
- Kod: Markera allt
2010 35 161
2011 37 130
2012 35 533
2013 36 036
2014 35 002
2015 33 395
2016 37 621
2017 39 083
2018 35 981
Folkökningen är väldigt linjär!
...
Odd skrev:Det är ju precis vad jag menar. Man kan bara presentera historiska siffror men de kommer inte på något sätt tala om hur framtiden blir.
Det kan mycket väl vara så att det fortsätter i all evighet (vilket skulle betyda att vi om tusen år har en befolkning på 40 miljoner bara i Stockholms) men det är mer troligt att så ej blir fallet.
När och hur utvecklingen kommer att se ut har väldigt lite med hur historiken ser ut!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster