Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav TKO » fre 22 feb, 2019 17:16

hgsldf skrev:Det här vore väl inget problem om man började med att återetablera spårvägen i Stockholm innanför tullarna...


Läst men ej förstått...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
 
Inlägg: 10284
Blev medlem: tor 05 sep, 2002 11:29
Ort: Årsta

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » lör 23 feb, 2019 9:05

TKO skrev:
hgsldf skrev:Det här vore väl inget problem om man började med att återetablera spårvägen i Stockholm innanför tullarna...


Läst men ej förstått...

/TKO


Herr Göran tycker väl att det är onödig lyx att kunna stänga av den ena tunnelbanan och hänvisa passagerarna till den andra, när man i stället hade kunnat stänga av båda och hänvisa till ytnätet.

Jag är nog iofs böjd att tro att man då hade haft ett bra incitament att göra avstängningen kortare...
daniel_s
 
Inlägg: 12461
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » tor 28 feb, 2019 23:22

"Stor upprustning av Söderströmsbron sommaren 2019"

De avstängningar för spåromläggning som gjorts tidigare har varat i ca två veckor. Skall de gå på ett dygn nu?
Region Stockholm / SLL skrev:Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13544
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » tor 28 feb, 2019 23:30

LÅ1 skrev:"Stor upprustning av Söderströmsbron sommaren 2019"

De avstängningar för spåromläggning som gjorts tidigare har varat i ca två veckor. Skall de gå på ett dygn nu?
Region Stockholm / SLL skrev:Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.


Varför inte? Omkopplingarna från spårväg till tunnelbana vid Lindhagensplan resp Telefonplan gick väl på sådär 24±12 h. Man får planera som tusan och några får jobba satan, och så får man kanske nöja sig med begränsad funktionalitet på signalsystemet under en söndag eller så, men det lär gå om man vill!

Sen vet jag inte om det verkligen är det de tänker göra, men det lär visa sig!
daniel_s
 
Inlägg: 12461
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » fre 01 mar, 2019 8:04

Nu orkade jag läsa själv och det står ju så här:

Hur påverkas trafiken under arbetet?

Tunnelbanan kommer att trafikera bron under hela upprustningen då en linje i taget kommer att stängas av. Ytterligare information om hur resenärerna ska resa över bron kommer att presenteras under våren. Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.


Det där låter ju ganska avancerat; avser man att reparera vagnar i Mörby en hel sommar eller?

(Rent trafiktekniskt är det förstås mer lockande att dela bana 1 i två delar hela perioden! Men den lösningen låtsas jag inte om!)
daniel_s
 
Inlägg: 12461
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » ons 10 apr, 2019 11:01

I påsk går inte grön linje över Söderströmsbron.

SL skrev:Tunnelbanan
21–22 april Slussen–T-Centralen

Tunnelbanans gröna linje ställs in mellan Slussen och T-Centralen. Röda linjen går som vanligt, men det kommer vara fler resenärer ombord – dock förstärks röda linjen med ytterligare avgångar mellan Liljeholmen och Tekniska högskolan för att det ska bli mindre trångt. Avstängningen beror på reparation av Söderströmsbron.

Läs på sl.se: https://sl.se/sv/info/nyheter/sl-trafik ... ?date=true

Antar att det är gröna linjen som ska tillbaka till sitt normala spår igen.

Extrafråga: Varför går de extrainsatta tågen till Tekniska högskolan? Borde väl räcka med att köra till Östermalmstorg? För det vändspåret finns väl kvar? Och det är ju bara sträckan Slussen - T-centralen som får extra belastning. Kan det vara så att vändning vid Östermalmstorg drar ner kapaciteten på något sätt?
Och förresten, det finns väl vändmöjlighet vid Zinkensdamm också, varför köra till Liljeholmen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13544
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav Enceladus » ons 10 apr, 2019 13:42

Om extratågen bara går mellan Slussen och T-Centralen så blir de ordinarie tågen överbelastade. Det går ju inte att tvinga gröna linjens resenärer att vänta på rätt tåg. Om extratågen går hela vägen mellan ändstationerna så blir istället genomsnittsbeläggningen för låg. Således behöver extratågen gå en fin balansgång. Jag tycker att sträckan mellan Liljeholmen och Tekniska högskolan är en rimlig kompromiss.
Enceladus
 
Inlägg: 5181
Blev medlem: tor 29 jun, 2017 17:23

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » tor 11 apr, 2019 15:32

Ja man får ju lättare att göra en "bana 1-fri" resa på detta sätt. För övrigt bör ju tågen trafikera Liljeholmen för att man ska kunna byta personal, så att vända vid Zinkensdamm hade ju inte varit särskilt praktiskt.
daniel_s
 
Inlägg: 12461
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » tor 11 apr, 2019 15:59

När jag tänker till(!) inser jag att beläggningen blir jämnare om tågen går en längre sträcka. Det kommer förhoppningsvis finna mer plats i övriga tåg vid passage av den kritiska sträckan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13544
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » tor 30 maj, 2019 21:20

Nu går inte röd linje mellan Slussen och T-centralen. Man ska väl lägga tillbaka södergående tåg till sitt ordinarie spår. Mittspåret, där tågen gått senaste tiden, är väl redan renoverat, tror jag. Så nästa steg blir väl att lägga över röd linje norrgående på det spåret. Men det hinner man väl inte på dessa två dygns avstängning?

Provåkte med tre byten i dag. Det tycktes inte råda någon större kaos på stationerna, trots att skyltningen var betydligt sämre än vid tidigare avstängning. Och jag såg inte till någon personal med uppgift att hjälpa och informera trafikanterna, vilket funnits vid tidigare avstängningar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13544
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » fre 31 maj, 2019 22:27

Först en fråga, till någon som vet! Är det en fördel att använda att Cx-tåg i stället för ett C20-tåg som pendel mellan Mariatorget och Slussen?
En fördel kan jag se, och det är att man kan använda de ombyggda vagnarna med få sittplatser och många ståplatser. De är ju lämpliga i sådana här situationer.

Sedan lite ris:

Man kunde väl ha klistrat över de fasta skyltar som nu ger helt felaktig information. T.ex. direkt nedanför rulltrapporna vid Mariatorget. Där skyltar man att tåg mot Fruängen och Norsborg går från det spår där endast Slussen-pendeln går! Och resande mot Ropsten och Mörby hänvisas till spåret där tågen går mot Fruängen och Norsborg. (Jag hjälpte en kvinna som såg förvirrad ut, och som inte talade svenska, men väl engelsk.)

Går det inte att släcka övre raden på de elektroniska skyltarna vid spåren? Har för mig att det varit uppe till diskussion tidigare. I dag såg jag dörrarna stängas på pendeln vid Slussen. När tåget kört iväg så visar skylten att det kommer in ett tåg som går mot Mariatorget om 7 minuter. (Alltså samma tåg som precis gick ska gå till Mariatorget, tömmas på passagerare och lasta på nya, och sedan köra tillbaka till Slussen på 7 minuter. Låter väl rimligt. Men vad händer? Tiden räknar ner från 7 till 1 minut, och börjar om från 7 igen. Minst tre gånger. Jag höll inte helt koll på vare sig displayen eller klockan. Men minst tre hela nedräkningar. Vad det stod för minuttal när tåget väl kom, det såg jag inte. En gång ropades det ut i stationens högtalare att tåget skulle komma om tre minuter. Men det han bli minst en nedräkning till från 7 till 1 minut efter det.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13544
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav twr » fre 31 maj, 2019 23:25

LÅ1 skrev:Nu går inte röd linje mellan Slussen och T-centralen. Man ska väl lägga tillbaka södergående tåg till sitt ordinarie spår. Mittspåret, där tågen gått senaste tiden, är väl redan renoverat, tror jag. Så nästa steg blir väl att lägga över röd linje norrgående på det spåret. Men det hinner man väl inte på dessa två dygns avstängning?

Provåkte med tre byten i dag. Det tycktes inte råda någon större kaos på stationerna, trots att skyltningen var betydligt sämre än vid tidigare avstängning. Och jag såg inte till någon personal med uppgift att hjälpa och informera trafikanterna, vilket funnits vid tidigare avstängningar.

Kan du beskriva trafikupplägget?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7859
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » lör 01 jun, 2019 0:11

twr skrev:
LÅ1 skrev:Nu går inte röd linje mellan Slussen och T-centralen. Man ska väl lägga tillbaka södergående tåg till sitt ordinarie spår. Mittspåret, där tågen gått senaste tiden, är väl redan renoverat, tror jag. Så nästa steg blir väl att lägga över röd linje norrgående på det spåret. Men det hinner man väl inte på dessa två dygns avstängning?

Provåkte med tre byten i dag. Det tycktes inte råda någon större kaos på stationerna, trots att skyltningen var betydligt sämre än vid tidigare avstängning. Och jag såg inte till någon personal med uppgift att hjälpa och informera trafikanterna, vilket funnits vid tidigare avstängningar.

Kan du beskriva trafikupplägget?

Kan försöka. :)

I princip är det bara röd linje som berörs.

Söderifrån vänder alla tåg vid Mariatorget. Använder där spår för norrgående tåg. Mellan Mariatorget och Slussen pendlar ett enda tåg. Detta tåg går på spåret för södergående trafik. (Därför fel på skyltarna vid Mariatorget.)

Mellan Slussen och T-centralen går inga tåg på röda linjen.

Norrifrån går tåg till T-centralen, där de vänder åter not norr. Tågen angör plattformen för norrgående tåg, så där stämmer skyltningen. Vartannat tåg från Mörby vänder redan vid Stadion. Norr om T-centralen är det bara 10-minuterstrafik till Östermalmstorg, och 20-minuterstrafik på de båda grenarna mot Ropsten och till Stadion. Från Stadion är det 10-minuterstrafik mot Mörby.

Om några timmar är problemen över för den för gången. Endast två dagars avstängning. Tidigare har det varit betydligt längre. Tio dar eller två veckor, eller något sådant. Troligen behövde man bara lägga om spåret närmast Slussen och närmast Gamla stan. När man haft avstängning de tidigare gångerna behövde man kanske byta ut en massa balkar under spåret nära Gamla stan, vilket nu då redan var gjort. Men detta är bara en gissning av mig!

Jag kopierar in texten från sl.se En länk skulle nog vara obrukbar i morgon.

sl.se skrev:Så påverkas trafiken

Tågen på Röda linjen är helt inställda mellan Slussen och T-Centralen. Det betyder att bara tågen på Gröna linjen stannar vid Gamla stan och att:

* Tågen från Norsborg och Fruängen går till Mariatorget och vänder tillbaka igen.
* Ska du resa till eller från Norsborg och Fruängen behöver du byta tåg vid Mariatorget. Ett tåg går i skytteltrafik mellan Mariatorget och Slussen, som tätast var 7:e minut.
* Tågen från Ropsten går till T-Centralen och vänder tillbaka igen. Tågen går med 20 minuters mellanrum.
* Tågen från Mörby centrum: Vartannat tåg vänder vid T-Centralen och vartannat tåg vid Stadion. Reser du från Stadion mot Mörby centrum behöver du vara uppmärksam på skyltarna och personalens utrop om vilket håll tåget går eftersom tågen går från båda sidor av plattformen. Tågen går med 20 minuters mellanrum mellan Mörby centrum och T-Centralen och mellan Mörby centrum och Stadion med 10 minuter mellan tågen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13544
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav twr » lör 01 jun, 2019 8:03

Tack, LÅ1, vad intressant!

Finns det övergångsväxlar mellan Östermalmstorg och T-Centralen, men inte mellan Mariatorget och Slussen? Eller varför valde man en "lillpendel"? Hade lillpendeln en tidtabell, eller körde den tillbaka så snart den kunde?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr
 
Inlägg: 7859
Blev medlem: lör 14 nov, 2009 11:48

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » lör 01 jun, 2019 10:49

twr skrev:Tack, LÅ1, vad intressant!

Finns det övergångsväxlar mellan Östermalmstorg och T-Centralen, men inte mellan Mariatorget och Slussen? Eller varför valde man en "lillpendel"? Hade lillpendeln en tidtabell, eller körde den tillbaka så snart den kunde?

Spårdesignen är jag inget värst bra på. Men nu i helgen gick södergående tåg över på motspår strax efter Östermalmstorgs station. Tror att nordgående tåg kan gå över till det södergående spåret också. De spåren ser man från tåget de gånger det det råkar vara ljus i tunneln.
Mellan Slussen och Mariatorget tror jag inte det finns förbindelse mellan spåren. Andra kan nog svara på hur det ser ut med spåren mellan Liljeholmen och Slussen. Jag tror att nordgående tåg inte kan vända direkt efter Liljeholmen, utan måste passera även Hornstull innan det finns vändmöjlighet. Var väl så på den tiden nattrafiken bara hade en genomgående linje och tågen från Fruängen bara gick till Liljeholmen, men fick köra nästan fram till Zinken innan det kunde vända. Men skulle det finnas övergångsmöjligheter även mellan Zinkensdamm och Mariatorget också? Som sagt, andra här kan det detta mycket bättre.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13544
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » lör 01 jun, 2019 11:00

Förut fanns det övergångsväxlar åt båda hållen mellan Centralen och Östermalmstorg men numera finns bara den som är närmast Östermalmstorg (från medspår till motspår) kvar. Av den andra återstår endast en hastighetsnedsättning som är synnerligen irriterande vid körning uppför... :roll:

Vid Mariatorget ligger övergångsväxlarna direkt söder (läs väster) om plattformen, de är från motspår till medspår och lösningen med lillpendeln möjliggör tätare trafik (möjligen spelar även strömskenans sektionering en roll i sammanhanget).
daniel_s
 
Inlägg: 12461
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » fre 12 jul, 2019 21:53

Sedan 1 juli och t.o.m. 15 juli går inga tåg på röd linje mellan Slussen och T-centralen. Trafikupplägget är det samma som beskrivits tidigare i tråden, men den här gången är skyltningen betydligt bättre. Kanske för att det i våras var få dagar. Resenärerna tycks nu ha lärt sig hur det fungerar.

twr skrev:Hade lillpendeln en tidtabell, eller körde den tillbaka så snart den kunde?

Lillpendeln har ambitionen att avgå med sju minuters intervall. Hur man lyckas hålla det intervallet vet jag inte.

Passar på att upprepa en fråga:
LÅ1 skrev:Först en fråga, till någon som vet! Är det en fördel att använda att Cx-tåg i stället för ett C20-tåg som pendel mellan Mariatorget och Slussen?
En fördel kan jag se, och det är att man kan använda de ombyggda vagnarna med få sittplatser och många ståplatser. De är ju lämpliga i sådana här situationer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13544
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav daniel_s » fre 12 jul, 2019 23:02

LÅ1 skrev:Passar på att upprepa en fråga:
LÅ1 skrev:Först en fråga, till någon som vet! Är det en fördel att använda att Cx-tåg i stället för ett C20-tåg som pendel mellan Mariatorget och Slussen?


Ja, varför tror du annars att det alltid är ett C6-tågsätt som går i den? :roll:

Men det har inget med ståplatser etc att göra utan det är helt enkelt de tekniskt mest robusta vagnarna för att köra med snabba vändningar, dubbla förare och urkopplade hyttsignaler åt ena hållet.
daniel_s
 
Inlägg: 12461
Blev medlem: fre 13 sep, 2002 14:40

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav LÅ1 » fre 12 jul, 2019 23:54

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:Passar på att upprepa en fråga:
LÅ1 skrev:Först en fråga, till någon som vet! Är det en fördel att använda att Cx-tåg i stället för ett C20-tåg som pendel mellan Mariatorget och Slussen?


Ja, varför tror du annars att det alltid är ett C6-tågsätt som går i den? :roll:

Men det har inget med ståplatser etc att göra utan det är helt enkelt de tekniskt mest robusta vagnarna för att köra med snabba vändningar, dubbla förare och urkopplade hyttsignaler åt ena hållet.

Tack! Jag misstänkte att vändningen går snabbare med C6 än C20. Verkar vara klart för avgång i den nya riktningen direkt vid ankomst. Ibland stämmer det att det var bättre (grejer) förr! :D
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1
 
Inlägg: 13544
Blev medlem: tis 15 mar, 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Reparation av Söderströmsbron - allmänt o konsekvenser

Inläggav 1 » sön 14 jul, 2019 20:58

daniel_s skrev:
LÅ1 skrev:De avstängningar för spåromläggning som gjorts tidigare har varat i ca två veckor. Skall de gå på ett dygn nu?
Region Stockholm / SLL skrev:Innan sommarens arbeten börjar så stängs delar av bron av ett dygn i påsk och ett dygn vid Kristi Himmelsfärdhelgen.


Varför inte? Omkopplingarna från spårväg till tunnelbana vid Lindhagensplan resp Telefonplan gick väl på sådär 24±12 h. Man får planera som tusan och några får jobba satan, och så får man kanske nöja sig med begränsad funktionalitet på signalsystemet under en söndag eller så, men det lär gå om man vill!

Sen vet jag inte om det verkligen är det de tänker göra, men det lär visa sig!


Eftersom vännen Daniel dammat av det gamla paradexemplet, kan det ju vara intressant att läsa instruktionerna hur man på elegant bytte trafikslag utan att den resande allmänheten i stort sett inte märkte något.

"Ju förr - desto bättre" tycker / Lena
1964-03-AB-SS---stängning-a.jpg
1964-03-AB-SS---stängning-a.jpg (72.86 KiB) Visad 1520 gånger
Användarvisningsbild
1
 
Inlägg: 760
Blev medlem: mån 10 sep, 2007 20:33
Ort: Söderudd

FöregåendeNästa

Återgå till Spårtrafik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 42 gäster