Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
TKO skrev:"Anekdotiskt svammel":
På den tiden jag for land och rike kring för att stärka vårt försvar mot ryssen (dvs modernisera de svenska flygflottiljerna) reste jag väldigt mycket med nattåg - till mina kollegors förvåning. Det handlade om projektmöten som började mellan 8 och 9 på morgonen, och trots att dessa oftast ägde rum på en flygplats innebar starttiden att det inte gick att flyga från Stockholm på morgonen och hinna fram. Så det vanliga var att flyga - eller åka bil, det fanns dom som finansierade hela sitt bilinnehav med milpengar från FORTV, FMV eller FM - och övernatta på hotell. Ja det utgick väl natttraktamente om man gjorde så...
Sedan dess (det här var fram till 2010 ungefär) har nattågsförbindelserna i Sverige försämrats, å andra sidan har flertalet flygflottiljer lagts ner. Till Kallax går det väl fortfarande att ta nattåget och vara framme vid åttatiden, hur det är med Kallinge vet jag inte. Till Östersund är ju nattåget nedlagt, men det är också F4 - liksom F10. Till Såtenäs var nattåget aldrig något alternativ, dit åkte man först Cityexpressen och senare X2 till Skövde och vidare med hyrbil. Eftersom det inte går civilflyg dit så var det det accepterade resesättet och därför anpassades sammanträdestiderna till detta.
Jag skulle tro att nattågen idag har väldigt få affärsresenärer - om vi inte räknar in riksdagsmän och andra befattningshavare som åker mellan Malmö och Stockholm i denna kategori. Och det är den kategorin det går att ta bra betalt av...
/TKO
LÅ1 skrev:"Regeringen vill att det ska bli lättare att ta nattåget ut i Europa. Trafikverket får i uppdrag att utreda möjligheterna."
"Trafikverket utreder möjligheterna med nattåg till Europa".
Hechtwagen skrev:Staten äger SJAB, "SJ". Det SJ borde göra om de vill visa att de är med på banan är börja köra nattåget Stockholm - Malmö över till Köpenhamn igen, så länge det var färja och dieselloksväxling var det inga problem! Nu när det är spår hela vägen och dessutom elektrifierat så är det tydligen inte lika enkelt!
Rart av politikerna att dilla om nattåg Stockholm - Paris! Hur lång tid tar det med Sth 200 på dagens järnvägsnät?
Stockholm - Köpenhamn och Stoclholm - Hamburg vore logiska sträckor.
Sedan lär en sovkupé kosta minst 3-4000 enkel resa till Hamburg vilket de som säger sig måna om miljön kommer säga är alldeles för dyrt!
LÅ1 skrev:Stockholm - Hamburg är ca 1000 km. Med hastigheten 200 km/timme ger det teoretiskt en restid på 5 timmar. Så nog borde man kunna få en mer attraktiv restid än de cirka 15 timmar det tog med nattåg för så där 20 år sedan.
Enceladus skrev:LÅ1 skrev:Stockholm - Hamburg är ca 1000 km. Med hastigheten 200 km/timme ger det teoretiskt en restid på 5 timmar. Så nog borde man kunna få en mer attraktiv restid än de cirka 15 timmar det tog med nattåg för så där 20 år sedan.
Sträckan är cirka 1000 km med bil, men betydligt längre med tåg. Med dagens infrastruktur är det väl nästan omöjligt att ha konkurrenskraftiga restider. Fehmarn Bält-förbindelsen blir färdig tidigast år 2028 och Ostlänken väntas inte bli färdig förrän år 2035. Med andra ord kommer det att ta ganska lång tid innan nattåg till kontinenten blir ett alternativ för andra än tågentusiaster, i alla fall från Stockholm.
Trafikverket har fått i uppdrag att utreda förutsättningarna för att upphandla nattåg till kontinenten, men både utredningar och upphandlingar kan vara tidskrävande. Någon upphandlad trafik är väl inte att räkna med under denna mandatperiod, och då är frågan vad nästa regering tycker om frågan.
LÅ1 skrev:Enligt avståndsuppgifterna i den internationella tidtabellen från då det begav sig var avståndet från Stockholm C till Hamburg Hbf 1004 km! Hur långt det är bilvägen vet jag inte.
Fehmarn Bält sinkar ju tågen, men det borde inte vara allt för stort problem. Och så finns ju möjligheten att köra via Själland, men det blir längre!
Hechtwagen skrev:LÅ1 skrev:"Regeringen vill att det ska bli lättare att ta nattåget ut i Europa. Trafikverket får i uppdrag att utreda möjligheterna."
"Trafikverket utreder möjligheterna med nattåg till Europa".
Staten äger SJAB, "SJ". Det SJ borde göra om de vill visa att de är med på banan är börja köra nattåget Stockholm - Malmö över till Köpenhamn igen, så länge det var färja och dieselloksväxling var det inga problem! Nu när det är spår hela vägen och dessutom elektrifierat så är det tydligen inte lika enkelt!
Rart av politikerna att dilla om nattåg Stockholm - Paris! Hur lång tid tar det med Sth 200 på dagens järnvägsnät?
Stockholm - Köpenhamn och Stoclholm - Hamburg vore logiska sträckor.
Sedan lär en sovkupé kosta minst 3-4000 enkel resa till Hamburg vilket de som säger sig måna om miljön kommer säga är alldeles för dyrt!
TKO skrev:När CityNightLine körde Köpenhamn-Basel (för kanske 5 år sedan) kostade en resa i enkelkupe 'deluxe' - egen toalett, dusch, en flaska vin och stor frukost - 1600 kr utan några som helst rabatter. Inte undra på att tåget oftast var utsålt!
thorwald skrev:Vad som verkligen skulle behövas är Hyperloop mellan Helsingfors och Stockholm (restid 26 minuter)
Återgå till Övrig kollektivtrafik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst