SL marknadsför fel pris

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler

SL marknadsför fel pris

Inläggav dr Ehnberg » lör 29 jun, 2019 20:56

Den lite lustiga reklamkampanjen som pågår just nu och som travesterar på olika flygbolags reklam säger att man kan komma lite vart som helst för 31 kr. När SL's taxa är 32 kr.

Lite förargligt. Dessutom omdiskuterat att knycka andras reklamupplägg.
https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/06/26/varumarkena-anvandes-i-sls-kampanj--nu-svarar-resebolagen
If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck.
Användarvisningsbild
dr Ehnberg

Re: SL marknadsför fel pris

Inläggav Odd » lör 29 jun, 2019 21:01

Visst kan man peka på sådana triviala saker. Men jag noterade en annan sak, att Norwegian skryter med att "bolaget har 30 procent mindre koldioxid-utsläpp en genomsnittet".
Men det kanske bara är sådana som jag som reagerar på den utstuderat lömska jämförelsen som mestadels tilltalar klimatförändringsförnekare och andra foliehattar...
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Hans Wibacke » lör 29 jun, 2019 21:09

dr Ehnberg skrev:Den lite lustiga reklamkampanjen som pågår just nu och som travesterar på olika flygbolags reklam säger att man kan komma lite vart som helst för 31 kr. När SL's taxa är 32 kr.

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/06/26/varumarkena-anvandes-i-sls-kampanj--nu-svarar-resebolagen

Pensionärer, ungdomar och studenter betalar (från) 31 kronor om dom inte betalar med reskassa. Jag antar att det är därför SL valt "från 31 kr" i reklamkampanjen.
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Ort: Sankt Eriksplan i Stockholm, och ibland Järnvägstorget i Åbo

Inläggav Lennart Petersen » lör 29 jun, 2019 22:50

dr Ehnberg skrev:Den lite lustiga reklamkampanjen som pågår just nu och som travesterar på olika flygbolags reklam säger att man kan komma lite vart som helst för 31 kr. När SL's taxa är 32 kr.

Och priset är väl egentligen 45kr ? Det ärju vad man betalar för enkelbiljett i automat, mobil eller i spärr.
32 kr är ett pris man får om man köper ett reskassekort och laddar det med minst 100kr,
Vill man leka med siffror kan man ju också ta kostnaden för ett månadskort och dela det med antal möjliga 75min resor eller så ?
Lennart Petersen

Inläggav Verspieder » sön 30 jun, 2019 0:27

Lennart Petersen skrev:Och priset är väl egentligen 45kr ? Det ärju vad man betalar för enkelbiljett i automat, mobil eller i spärr.
32 kr är ett pris man får om man köper ett reskassekort och laddar det med minst 100kr,
Vill man leka med siffror kan man ju också ta kostnaden för ett månadskort och dela det med antal möjliga 75min resor eller så ?

45 kronor är ett pris man själv väljer om man gör ett aktivt val att köpa en enkelbiljett, istället för att åka på reskassan. Man kan inte skylla på någon annan än sig själv om man aktivt väljer den dyrare taxan av två tillgängliga. Hade jag fått bestämma hade enkelbiljetten kostat åtminstone 60 kr, och reskassan 30 kr.
Verspieder

Inläggav Hans Wibacke » sön 30 jun, 2019 1:59

Lennart Petersen skrev:

Och priset är väl egentligen 45kr ? Det ärju vad man betalar för enkelbiljett i automat, mobil eller i spärr.

Jag gillar denna reklamkampanj. Den är fyndig och snyggt utformad. Jag blir genast sugen på att lite spontant åka till Gubbängen. :D

SL påstår inte "att man kan komma lite vart som helst för 31 kr" utan från 31 kronor. Och 31 kronor är det lägsta "spontanpriset" för en SL-resa. Jag tycker inte det är relevant vad en resa skulle kosta med periodbiljett eller reskassa i detta (reklam)sammanhang.

Den som spontant blir sugen på en resa med SL får räkna med att biljetten kostar från 31 kronor. Och precis som när exempelvis Norwegian säger att direktflyg till Kos just nu kostar "från 499 kronor" så får man inte bli förvånad om priset i reklamen bara gäller under vissa förutsättningar. :wink:
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Lennart Petersen » sön 30 jun, 2019 2:17

Verspieder skrev:
Lennart Petersen skrev:Och priset är väl egentligen 45kr ? Det ärju vad man betalar för enkelbiljett i automat, mobil eller i spärr.

45 kronor är ett pris man själv väljer om man gör ett aktivt val att köpa en enkelbiljett, istället för att åka på reskassan. Man kan inte skylla på någon annan än sig själv om man aktivt väljer den dyrare taxan av två tillgängliga. Hade jag fått bestämma hade enkelbiljetten kostat åtminstone 60 kr, och reskassan 30 kr.

Men reskassa är en rabatt man får om handlar mer än en resa. Man måste köpa kort och ladda på minst 100kr för att få ta del av denna rabatt. 45kr är alltså normalpriset för en enkelresa och det vad som står tillbuds för den som bara gör en resa, kanske som tillfällig besökare.
Och prisnivåerna tror jag är rätt väl avvägda,
Lennart Petersen

Inläggav Hans Wibacke » sön 30 jun, 2019 2:51

Lennart Petersen skrev:Men reskassa är en rabatt man får om handlar mer än en resa. Man måste köpa kort och ladda på minst 100kr för att få ta del av denna rabatt. 45kr är alltså normalpriset för en enkelresa och det vad som står tillbuds för den som bara gör en resa, kanske som tillfällig besökare.

Nej, 31 kronor är det lägsta priset för en enkelresa om man exempelvis är en tillfällig besökare utan reskassa. Priset förutsätter att personen i fråga är pensionär, ungdom eller student. Tillhör personen inte någon av dessa kategorier blir förstås priset högre (45 kronor). Men det var liksom det som var poängen som jag misslyckades med att förmedla - anges ett pris från ett visst belopp i en annons så kan det verkliga priset man får betala vara högre. Jag tycker det är bra att SL inte valde att skriva "från 22 kronor" i kampanjen då detta pris - precis som du påpekar - förutsätter initiala utgifter (kort + minsta belopp att ladda på).
Användarvisningsbild
Hans Wibacke

Inläggav Odd » sön 30 jun, 2019 5:45

Poängen här är väl att man driver med flygbolagens priser där du sällan eller aldrig kan ta del av det lägsta pris som de uppger, däran "från"-priset?
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Hechtwagen » mån 01 jul, 2019 18:38

Hans Wibacke skrev:
Lennart Petersen skrev:Men reskassa är en rabatt man får om handlar mer än en resa. Man måste köpa kort och ladda på minst 100kr för att få ta del av denna rabatt. 45kr är alltså normalpriset för en enkelresa och det vad som står tillbuds för den som bara gör en resa, kanske som tillfällig besökare.

Nej, 31 kronor är det lägsta priset för en enkelresa om man exempelvis är en tillfällig besökare utan reskassa. Priset förutsätter att personen i fråga är pensionär, ungdom eller student. Tillhör personen inte någon av dessa kategorier blir förstås priset högre (45 kronor). Men det var liksom det som var poängen som jag misslyckades med att förmedla - anges ett pris från ett visst belopp i en annons så kan det verkliga priset man får betala vara högre. Jag tycker det är bra att SL inte valde att skriva "från 22 kronor" i kampanjen då detta pris - precis som du påpekar - förutsätter initiala utgifter (kort + minsta belopp att ladda på).

Kom inte dragande med fakta! :cheesygrin:

Minns klädaffären på Drottningatan som hade rea, "Allt i butiken från 499 kr!" , mmm...
Användarvisningsbild
Hechtwagen

Återgå till Allmänt om lokaltrafik