Angående lokaltid baserad på soltid
LÅ1 skrev:Skillnaden mellan lokaltiden i Malmö och Lund kan väl inte varit så stor som påstås, för man använde väl soltid överallt, dvs när solen stod som höst på dagen var klockan 12, och en timma var väl lika lång överallt, eller var det så illa som sägs i programmet?
Som vi alla vet är soltiden olika då vi här på jordklotet rör oss i väst-östlig riktning (utom på nord- och sydpolen). Idag är detta egentligen ej ett problem för järnvägen i och med GPS och tele-komunikation, men före radionät hade man två alternativ, telegraf meddelande mellan stationerna och exakt sol-oberende tidtabell. Två tåg på samma spår i motsatt rikning kommer antagligen att kollidera. (Underligt att välja Malmö-Stockholm jag skulle ha valt Göteborg-Stockholm som exempel på Öst-Väst bana

)
Här i Finland blev problemet akut med Riihimäki-St. Petersburg banan (färdig 1870). I och med att tåg skulle köras på sträckan Helsingfors - Riihimäki - Viborg - St.Petersbug så skiljer sig soltiden i ändhållpaltserna på cirka en halv timme. I början standadiserades tiden efter Helsingfors soltid, men senare övergick man till GMT, dock så att Finland följer St.Petersburgs soltid idag (St.Petersburg följer Moskva soltid

).
Banan Riihimäki-St.Petersburg byggdes av Finska senaten varför stationen än idag i St.Petersburg heter Finska stationen. På Finska stationen finns även Finska statens lokomotiv som i tiden förde Lenin till St.Petersburg inför revolutionen.
Angående Öst-Väst järnvägsbanor kan vi idag resa med järnväg från Helsingfors till Vladivostok med bana som blev klar före upprättande av Sovjet, och hela sträckan med samma kejserliga spårbredd (nästan, skiljer sig lite i dagens Ryssland men vagnsmaterialet kan köra på bägge). Alltså samma spårbredd från Haparanda till Stilla Havet (1 [Sverige] + 1[Finland] + 5 [Ryssland, alltså till Vladivostok ] tidszoner)(Haparanda har även finsk spårbredd för tåg som går över gränsen

)!
Angående järnvägshistoria har vi även följden av att kejserliga Ryssland år 1905 förlorade kriget mot Japan, var att stäckan Irkutsk - Valdivostok via Harbin måste ersättas av bana längs Amurfloden till Habarovsk, en lång krök runt Manschuriet. En av orsakerna till det förlorade kriget var att banan över Bajkal sjön, vid Irkutsk, inte var färdig år 1905 och transporterna måste flottas över sjön. Annan orsak var att Transsibiriska banan hade bara ett spår i Sibirien. Därför blev man tvungen att brännna godsvagnar i den Sibiriska ändan för man hade ej möjlighet att transportera dem tillbaka under kriget
Annan del av historia, Sovjet så sig tvungen att bygga BAM (Bajkal-Amur magistral, 1930 - 2003) banan norr om Transsibiriska järnvägen i och med problemen med att Transsibiriska järnvägen var "för nära den kinesiska gränsen". På 70-talet försökte vissa vänster orienterade kretsar även i Finland värva unga pioniärer till detta bygge
