Trådbuss - ett alternativ för Tyresö?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler

Trådbuss - ett alternativ för Tyresö?

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 12:20

I flera trådar - bland annat denna - diskuteras möjligheten att ge Tyresö spårtrafik. På sikt kanske detta är nödvändigt/önskvärt, men jag tror det kommer att dröja.
Därför kommer under överskådlig tid bussar att utgöra stommen i kollektivtrafiken ut till Tyresö. Bussarna går väl redan idag på biogas/diesel (har ingen koll!) men det känns inte som hållbart i framtiden, det blir förmodligen nån form av elektrisk drift. Risken är ju att det blir nån halvdann lösning med batteribussar, men jag har ett bättre förslag!

TRÅDBUSS!!!

På "stamsträckan" Gullmarsplan-Tyresö (centrum) är det redan idag mycket tät trafik som bara kommer att öka med åren. Häng upp trådar över kollektivkörfälten och köp in trådbussar med hyfsad batterikapacitet, t ex lika dom som nyligen satts i trafik i Solingen. Laddning sker under färd ("In-motion-charging" som det heter på obligatorisk engelska), batterikapaciteten räcker sedan för färd ut till t ex Nyfors och Tyresö kyrka. Vi kan fundera på hur lång trådsträcka vi vill ha, till en början föreslår jag Gullmarsplan-Tyresö centrum. Tänkbara förlängningar kan vara City(terminalen) och ner mot Vendelsö.

Jag föreslår också att busskörfälten byggs ut ända till Tyresö Centrum och görs lite mer "BRT"-iga på nuvarande sträcka.

Det blir billigt, bra och miljövänligt.
Eller vad säger ni?

föreslår och frågar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Re: Trådbuss - ett alternativ för Tyresö?

Inläggav twr » tis 21 maj, 2019 13:03

TKO skrev:I flera trådar - bland annat denna - diskuteras möjligheten att ge Tyresö spårtrafik. På sikt kanske detta är nödvändigt/önskvärt, men jag tror det kommer att dröja.
Därför kommer under överskådlig tid bussar att utgöra stommen i kollektivtrafiken ut till Tyresö. Bussarna går väl redan idag på biogas/diesel (har ingen koll!) men det känns inte som hållbart i framtiden, det blir förmodligen nån form av elektrisk drift. Risken är ju att det blir nån halvdann lösning med batteribussar, men jag har ett bättre förslag!

TRÅDBUSS!!!

På "stamsträckan" Gullmarsplan-Tyresö (centrum) är det redan idag mycket tät trafik som bara kommer att öka med åren. Häng upp trådar över kollektivkörfälten och köp in trådbussar med hyfsad batterikapacitet, t ex lika dom som nyligen satts i trafik i Solingen. Laddning sker under färd ("In-motion-charging" som det heter på obligatorisk engelska), batterikapaciteten räcker sedan för färd ut till t ex Nyfors och Tyresö kyrka. Vi kan fundera på hur lång trådsträcka vi vill ha, till en början föreslår jag Gullmarsplan-Tyresö centrum. Tänkbara förlängningar kan vara City(terminalen) och ner mot Vendelsö.

Jag föreslår också att busskörfälten byggs ut ända till Tyresö Centrum och görs lite mer "BRT"-iga på nuvarande sträcka.

Det blir billigt, bra och miljövänligt.
Eller vad säger ni?

föreslår och frågar
Thomas K Ohlsson

Det låter som en väldigt bra idé!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav LÅ1 » tis 21 maj, 2019 13:23

Rlektriska bussar, när vi har elbrist i Stockholmsområdet? Även om det finns el i överskott på andra ställen så kan vi ju inte få hit den! :?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
LÅ1

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 13:30

LÅ1 skrev:Elektriska bussar, när vi har elbrist i Stockholmsområdet? Även om det finns el i överskott på andra ställen så kan vi ju inte få hit den! :?

Jag tror att trådbussar är lite mer energieffektiva än t ex elbilar - som vi ju alla ska köra om bara några år!

Jag utgår från att transmissionsproblemen kommer att lösas tämligen omgående - det borde väl vara en uppgift för Svenska Kraftnät?
(Trots att det är andra som skriver debattartiklar...)

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » tis 21 maj, 2019 13:40

Är inte trådbussar ett utdöende släkte? Trådbussar kombinerar ju busstrafikens nackdelar (hög driftskostnad och låg kapacitet) med spårtrafikens nackdelar (hög investeringskostnad och låg flexibilitet). Batteribussar håller på att ta över bussmarknaden av en anledning. Tyresö har dock underlag för spårtrafik och då är alla busslösningar dyrare i drift.

LÅ1 skrev:Rlektriska bussar, när vi har elbrist i Stockholmsområdet? Även om det finns el i överskott på andra ställen så kan vi ju inte få hit den! :?

Bränslecellsbussar skulle kunna vara ett alternativ för Stockholmsområdet. Om det är elbrist så ska (utbyggnaden av) spårtrafiken ha företräde.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 13:53

Enceladus skrev:Är inte trådbussar ett utdöende släkte? Trådbussar kombinerar ju busstrafikens nackdelar (hög driftskostnad och låg kapacitet) med spårtrafikens nackdelar (hög investeringskostnad och låg flexibilitet). Batteribussar håller på att ta över bussmarknaden av en anledning. Tyresö har dock underlag för spårtrafik och då är alla busslösningar dyrare i drift.

LÅ1 skrev:Rlektriska bussar, när vi har elbrist i Stockholmsområdet? Även om det finns el i överskott på andra ställen så kan vi ju inte få hit den! :?

Bränslecellsbussar skulle kunna vara ett alternativ för Stockholmsområdet. Om det är elbrist så ska (utbyggnaden av) spårtrafiken ha företräde.

!) Tyresö saknar för närvarande underlag för spårtrafik.
2) Kommunen vill inte ha spårtrafik.
3) Trådbussnäten läggs ner på vissa håll, byggs ut på andra.
4) Batteribussar har än så länge visat sej vara dyra, klumpiga och är inte energieffektiva.
5) Bränsleceller drivs av vätgas.
6) Vätgas framställs genom elektrolys.
7) Elektrolys kräver elektricitet.
8 ) Att hänga upp kontaktledning över befintliga vägar är betydligt billigare än att bygga nya spår.

Men TF kommer naturligtvis att fortsätta satsa på misslyckade batteribussförsök. För att göra fiaskot ännu mer självklart blir det väl dessutom med "självstyrning"!
Jag säger som Per Ahlmark: "Lycka till"!

godmiddag!
/TKO

PS: Om ni tror att bussar med biogastankar är livsfarliga, tänk då på hur kul det är med några kubikmeter vätgas... låt oss kalla det "Hindenburgeffekten"!
TKO

Inläggav Enceladus » tis 21 maj, 2019 14:15

TKO skrev:!) Tyresö saknar för närvarande underlag för spårtrafik.
4) Batteribussar har än så länge visat sej vara dyra, klumpiga och är inte energieffektiva.
8 ) Att hänga upp kontaktledning över befintliga vägar är betydligt billigare än att bygga nya spår.

Men TF kommer naturligtvis att fortsätta satsa på misslyckade batteribussförsök. För att göra fiaskot ännu mer självklart blir det väl dessutom med "självstyrning"!

Tyresö har underlag för spårtrafik. Enligt "Fakta om SL och länet 2017" hade Gullmarsplan förrförra året 5 000 avstigande bussresenärer i maxtimmen. Minst hälften av dessa kommer från Tyresö och Haninge.

Tyresö har fått ett nytt styre som vill ha spårtrafik.

Bränsleceller kan produceras utanför Stockholmsområdet.

Trådbussar har högre investeringskostnad än alla andra busstyper.
Enceladus

Inläggav TKO » tis 21 maj, 2019 14:53

Enceladus skrev:
TKO skrev:!) Tyresö saknar för närvarande underlag för spårtrafik.

Tyresö har underlag för spårtrafik. Enligt "Fakta om SL och länet 2017" hade Gullmarsplan förrförra året 5 000 avstigande bussresenärer i maxtimmen. Minst hälften av dessa kommer från Tyresö och Haninge.

Tyresö har fått ett nytt styre som vill ha spårtrafik.

Bränsleceller kan produceras utanför Stockholmsområdet.

Trådbussar har högre investeringskostnad än alla andra busstyper.

Varifrån kommer dessa 5 000 resenärer? Hur skall spårtrafiknätet utformas för att det skall bli kortare, eller i varje fall inte längre, restider för dessa?

Bränslecellerna kommer säkert att produceras utanför Stockholm - Kina kanske - men nu var det vätgasen det handlade om. Tips: Vilket är billigast att transportera, 1 kWh i form av vätgas eller 1 kWh i form av elektricitet? Och fundera även över om vätgastransport är något vi vill ha på vägar eller järnvägar genom tätbebyggda områden...

(Vid en snabb koll hittar jag inget spår av förändrad inställning till spårtrafik i kommunens styrdokument, men det kanske finns?)

/TKO
TKO

Inläggav twr » tis 21 maj, 2019 16:13

Enceladus skrev: Om det är elbrist så ska (utbyggnaden av) spårtrafiken ha företräde.

Om det är elbrist borde politikerna göra något åt det. Det är väl ett resultat av avreglering som har gått överstyr. Ungefär liks intelligent som att ha en förvaltning för att bygga tunnelbana och en annan för att köra tunnelbana.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Odd » tis 21 maj, 2019 19:26

Det är väl ändå effektbrist vi har, inte elbrist, tycker min bokstavssida. Alltså behövs fler HV-ledningar från där kraften finns. Ja, det och naturligtvis att så många som möjligt kan bidra till att minska på elförbrukning och kanske kunna ha små mikrokraftverk. Så, nog om det.

Om just trådbuss är ett alternativ för Värmdö kan jag inte åsikta om eftersom jag inte har den detaljkännedom om det som andra har, men el-laddhybridfordon är jag däremot förespråkare av, såväl spårbaserade som de med däck. Men jag tror inte att det är aktuellt för Stockholm eftersom politiker och tjänstemän har någon form av kontaktledningsskräck, verkar det som. Så länge som det är en strömskena så går det dock bra :-D

Om man jämför tex spårväg och buss med tunnelbana så har de förra en fördel att momentanförbrukningen blir jämnare, alltså ger det lägre effektuttag. Men jag tror nog att man skulle kunna råda bot på det med hjälp av likriktarstationer som både skulle klara av att hålla en energibuffert och kunna ta tillvara på återmatningsöverskott. Nån får väl räkna på hur stor energireserv man behöver för att en normal likriktarstation skall kunna driva ett tunneltåg på 3 megawatt effektuttag.

Kommersiella Tesla Powerpack 2 finns i olika konfigurationer. Tyvärr erbjuder ingen av dem momentaneffektuttag på de 3 megawatt som ett tunneltåg kan ta i startström. Men ett spårvagnståg eller trådbuss har betydligt gynnsammare effektuttag, vet dock ej vad dessa är. Men jag tror att om man kompletterar med superkondensatorer så kommer man kunna klara av normaldrift på ett trådbuss- eller spårvägssystem. Kanske borde även fordonet ha en superkondensator som dels tar tillvara på bromsenergin, dels jämnar ut topparna. Tillsammans med smart övervakning och att föraren förses med relevant information för effektiv körning så tror jag inte effekttillgången blir ett problem i framtiden.

Någon måste bara våga ta steget och faktiskt satsa på tekniken.

https://www.tesla.com/sv_SE/tesla-powerpack
Jag brukar alltid värdera information efter vilka intressen den som avsänder budskapet företräder.
Användarvisningsbild
Odd

Inläggav Majkey » tis 21 maj, 2019 19:37

Vilka hastigheter klarar trådbussar? Ser inte ut som kontaktledningarna och strömavtagarna klarar så jättehöga hastigheter?
Majkey

Inläggav Lars_L » tis 21 maj, 2019 19:46

Problemet är ju att resandet är så spritt. Så om det ska vara ngn mening, får man ju sätta upp tråd i hela Tyresö och Haninge kommun. Trådbuss för regional trafik finns väl inte på ngt ställe i världen vad jag vet. Däremot kan ju elbussar vara en tanke. Fungerar rätt bra. Visst - det finns tveksamheter kring batteritillverkning, men även det ledet förbättras ju.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav twr » ons 22 maj, 2019 0:00

Lars_L skrev:Problemet är ju att resandet är så spritt. Så om det ska vara ngn mening, får man ju sätta upp tråd i hela Tyresö och Haninge kommun. Trådbuss för regional trafik finns väl inte på ngt ställe i världen vad jag vet. Däremot kan ju elbussar vara en tanke. Fungerar rätt bra. Visst - det finns tveksamheter kring batteritillverkning, men även det ledet förbättras ju.

Det får vara duobussar. Kontaktledning på de sträckor där många bussar kör, egen energi de sista kilometerna.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav Lars_L » ons 22 maj, 2019 4:58

twr skrev:
Lars_L skrev:Problemet är ju att resandet är så spritt. Så om det ska vara ngn mening, får man ju sätta upp tråd i hela Tyresö och Haninge kommun. Trådbuss för regional trafik finns väl inte på ngt ställe i världen vad jag vet. Däremot kan ju elbussar vara en tanke. Fungerar rätt bra. Visst - det finns tveksamheter kring batteritillverkning, men även det ledet förbättras ju.

Det får vara duobussar. Kontaktledning på de sträckor där många bussar kör, egen energi de sista kilometerna.

Fast då är det ju bara motorvägssträckan kvar i princip. Det får nog anses finnas betydligt bättre stråk att testa detta på än till kommuner som saknar en samlad stadskärna.

Sedan kan jag nog tycka att man kan använda trådar som laddning - men huvuddelen måste nog ändå vara batteridrift.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Lars_L

Inläggav Enceladus » ons 22 maj, 2019 5:13

TKO skrev:Bränslecellerna kommer säkert att produceras utanför Stockholm - Kina kanske - men nu var det vätgasen det handlade om. Tips: Vilket är billigast att transportera, 1 kWh i form av vätgas eller 1 kWh i form av elektricitet? Och fundera även över om vätgastransport är något vi vill ha på vägar eller järnvägar genom tätbebyggda områden...

Det är inte effektbrist på natten. Vätgas kan framställas på natten. Batterier kan också laddas på natten, åtminstone delvis. Renodlade trådbussar har inte denna möjlighet.

Lars_L skrev:Sedan kan jag nog tycka att man kan använda trådar som laddning - men huvuddelen måste nog ändå vara batteridrift.

Inte ens Landskrona satsar på trådbussar, utan på batteribussar. Har inte trådbussar spelat ut sin roll vid det här laget?
Enceladus

Inläggav twr » ons 22 maj, 2019 5:15

Lars_L skrev:
twr skrev:

Fast då är det ju bara motorvägssträckan kvar i princip. Det får nog anses finnas betydligt bättre stråk att testa detta på än till kommuner som saknar en samlad stadskärna.

Sedan kan jag nog tycka att man kan använda trådar som laddning - men huvuddelen måste nog ändå vara batteridrift.

Man får titta närmare på hur långt bussarna kan köra utan tråd och var tråd ska sättas upp. Även Gudöbroleden kan ha tråd. Sen kanske enstaka linjer kör med vanliga bussar.

Du kan ha rätt, men det vore intressant att ta en närmare titt.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inläggav TKO » ons 22 maj, 2019 10:05

En fördel är att läsa förslaget innan man kommenterar det.
Jag föreslog att man skulle använda trådbussar med stor batterikapacitet, dessa laddas vid tråddrift och kan sedan köra många kilometer utan tråd. Läs gärna om hur man gör i Solingen.

Trafiken till Tyresö skulle jag knappast kalla för regional, men om man vill göra det så är det väl OK. Sträckan Solingen-Wuppertal Wohwinkel är väl inte riktigt lika lång som Gullmarsplan-Tyresö centrum, men inte så långt därifrån.
Längre trådbusslinjer har vi i Rimini och San Remo, för att inte tala om den långa linjen på Krim. Så visst går det att köra långt under tråd!

I Italien har det skett nyanläggningar/återöppningar av trådbusssystem, t ex i Bologna och Bari - så att kategoriskt avfärda trådbussen som "gårdagens lösning" saknar saklig grund. Fler städer i Kina som satsade på punktvis laddning av batteribussar har förlängt trådsträckorna så att det mer och mer blivit konventionella trådbusssytem. San Fransisco, Seattle, Vancouver och Ciudad Mexico bygger ut sina trådbussnät, Dayton behåller och moderniserar sitt. Philadelphia var utan trådbusstrafik flera år men kör nu åter igen. Listan kan göras längre, Landskrona är kanske inte den stad som Stockholm i första hand skall inspireras av!

Batteribussar har det talats om länge nu - de försök som gjorts i Sverige är väl inte helt övertygande för att uttrycka sej milt. Men det finns alltid dom som förespråkar något som inte finns idag men kommer "snart" framför beprövade lösningar som kan användas per omgående!

/TKO
TKO

Inläggav TKO » ons 22 maj, 2019 10:12

Enceladus skrev:
TKO skrev:Bränslecellerna kommer säkert att produceras utanför Stockholm - Kina kanske - men nu var det vätgasen det handlade om. Tips: Vilket är billigast att transportera, 1 kWh i form av vätgas eller 1 kWh i form av elektricitet? Och fundera även över om vätgastransport är något vi vill ha på vägar eller järnvägar genom tätbebyggda områden...

Det är inte effektbrist på natten. Vätgas kan framställas på natten. Batterier kan också laddas på natten, åtminstone delvis. Renodlade trådbussar har inte denna möjlighet.

Lars_L skrev:Sedan kan jag nog tycka att man kan använda trådar som laddning - men huvuddelen måste nog ändå vara batteridrift.

Inte ens Landskrona satsar på trådbussar, utan på batteribussar. Har inte trådbussar spelat ut sin roll vid det här laget?

Läs gärna mitt föregående inlägg!

Var skall vi anlägga ett elekrolysverk för framställning av vätgas så att långa transporter undviks?

Finns det bränslecellsdrivna bussar i fungerande kommersiell drift? Eller är det ytterligare en sån där "kommer snart"-teknologi?

(Parantes: Brittiska Network Rail /motsvarigheten till Banverket/ ansåg för cirka 10 år sedan att man genom en satsning på bränslecellsdrivna tåg inte bara kunde undvika nya elektrifieringar utan även börja skrota befintliga elektrifieringar! Därför lades de planer på elektrifiering av t ex Great Western som fanns på is i väntan på att den nya tekniken skulle bli tillgänglig. Sedan några år hänger man nu upp trådar västerut från London - den stora vätgasrevolutionen kom visst aldrig. Det blev inte billigare av att man väntade...)

/TKO
TKO

Inläggav TKO » ons 22 maj, 2019 11:51

Låt oss lämna science-fiction-världen och återvända till verkligheten!

På "stamsträckan" Älta trpl - Gullmarsplan går det idag drygt 30 bussar under maxtimmen, redan i höst ska det visst bli fler. Det kan låta mycket, men på avskilt körfält går det att köra betydligt tätare trafik - speciellt eftersom det endast är en mellanliggande hållplats på sträckan.

Om viljan finns att elektrifiera ett flertal busslinjer skulle detta alltså kunna ske utan allt för stora kostnader och utan att invänta de stora tekniksprång som är en förutsättning för alla de fantasifulla alternativ som föreslagits i denna tråd!

Vad krävs då?
Förutom nya bussar, kontaktledning!
I första hand Gullmarsplan-Skrubba trpl-Tyresö centrum, även en bit på Gudöbroleden kan tänkas.
Men innan vi börjar hänga upp trådar bör vi fundera över hur kollektivtrafiksfälten längs denna sträcka bör utformas. Idag är dessa kantförlagda, med avbrott vid trafikplatserna. Det funkar hyfsat idag, men hur blir det med ökande bil- och busstrafik? En idé är att istället lägga kollektivkörfälten till vänster ("i mitten") vilket ger ett flöde som inte avbryts av biltrafik, men detta kräver vissa ombyggnader av de trafikplatser där busstrafiken viker av från motorvägen. Det är inte gratis, men i jämförelse med tunnelbanor och annat som brukar föreslås här är det växelpengar!
Bussterminalen vid Gullmarsplan skall ju ändå byggas om, då bör man även se över anslutningarna till Nynäsvägen som idag inte är optimala. Om vi skall fortsätta med en stor busstrafik till/från City i högtrafik kan det vara lämpligt att överväga att anlägga en "BRT"-hållplats för dessa turer mitt i Nynäsvägen.
Vid mittförlagda bussfiler bör Gubbängens trpl förses med separata kollektivtrafiksramper som direktansluter till bussfilerna. Skarpnäck trpl och Älta trpl klarar sej nog med nuvarande utformning, men vid Skrubba trpl kan separata ramper vara lämpliga.
På sträckan Bollmora trpl-Tyresö centrum går bussarna idag i blandtrafik utan separata kollektivkörfält och med ett antal mellanliggande hållplatser, när jag åker där tycker jag det går onödigt sakta! Vi bör därför utreda möjligheten till en snabbare väg den sista biten fram till Tyresö centrum, just nu har jag inget färdigt förslag. Med inte alltför omfattande byggnadskompletteringar borde terminalen vid centrum kunna bli en "riktig BRT-station" där inte gång-, bil- och busstrafik blandas lite huller om buller.

Eftersom huvuddelen av kontaktledningsanläggningen kommer att befinna sej på motorvägssträckor behöver vi inte ens bekymra oss om den vanligaste invändningen: "Det är så fult med trådar"!

Jag har svårt att se några brister i detta förslag, men det finns säkert dom som har andra tankar...

/TKO
TKO

Inläggav Enceladus » ons 22 maj, 2019 12:21

Vad är det för problem du försöker lösa med dessa kontaktledningar? De flesta resenärer på Tyresöbussarna vill nog hellre ha tillräckligt många sittplatser samt kortare restider såväl till stan som på tvären...
Enceladus

Nästa

Återgå till Bussar