Odd skrev:Är du säker?
Vad skulle hända om man på centralen spår 10, målade upp kölinjer för påstigning på X2000, där varje kölinje är anpassad för det antal passagerare som får plats i den sektion dit kölinjen är avsett för?
Och att förarna stannar exakt på rätt ställe med hänsyn till tåglängden så att dörrarna hamnar precis rätt i förhållande till kölinjerna.
Eller om man gör så framför plattformsdörrarna på T-centralen och Odenplan för pendeltågen!
Kanske är det så att vi gör antagandet att svenskar inte klarar av att hantera detta och att vi är så pass fria och rebelliska att vi absolut måste gå emot varje form av försök att få oss att stå i kö?
Vem vet, det kanske fungerar alldeles utmärkt!
Vem vet!
I ett internationellt perspektiv anses ofta svenskarna ha en god kömentalitet, kanske inte i nivå med japaner och engelsmän men ändå särskiljande. Titta t ex på busshållplatserna vid Gullmarsplan där alla - ja nästan alla då - snällt ställer sej i kö för att invänta bussen. Och det utan målade linjer eller pekande vakter!
När det gäller fjärrtågen vore en bra början om det tydligt angavs var en viss vagn stannar, det har man ju nästan slutat med. Ännu bättre vore om man istället för vagnsnummer hade dörrnummer - att ingen tänkt på detta är ju helt otroligt!
På bussar och spårvagnar skulle det underlätta om man tillät påstigning genom alla dörrar, samt att inte biljettkontroll sker "i dörrhålet"...
Ja ju mer jag tänker på det - desto enklare framstår det att göra allting mycket bättre!
/TKO